Gå til innhold

Brumming bak på 520D, 2011 mod.


520dlier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte i september en BMW 520d 2011 mod 184 hk. Bilen er importert fra Tyskland via Sandven. Garantien utløp 30.11.2015.

Problemet er at jeg spesielt ved oppstart og ved tomgangkjøring hører kortere perioder med en kraftig "brummelyd" fra høyresiden bak på bilen. Lyden kommer og går med ujevne mellomrom, og er mest fremtredende når det er kaldt ute. Den kommer også under kjøring. Varer ofte i 3-6 sekunder. Lenge har jeg trodd at dette var en ulyd fra stereo eller lignende. Her om dagen stoppet jeg motoren akkurat da lyden kom. Gikk raskt på baksiden av bilen. Ulyden varte 2-3 sekunder etter at motoren var avslått, og endte med et lite "lufttrykk" som kommer ut av eksosrøret bak. Det mest beskrivende er som å slippe "gassen" ut av en brusflaske.

Har noen en eller annen formening om hva dette kan være? Kan det være luftfjæringen eller kompressoren til denne? Eksos/Katalysatoren? Andre ting? Det har ikke kommet noen alarmer eller lignende på dashbordet, og jeg har heller ikke merket noe på komforten i bilen. Tenkte å sjekke om det er vesentlig forskjell på høyden på bilen når jeg setter den fra meg etter endt kjøretur, og morgenen etter når jeg starter opp. Om det er det, er vel fjæringen en sannsynlig konklusjon?

Kom gjerne med innspill :-)

Mvh en sålangt lykkelig BMW-eier, bosatt i Lier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper luftfjæring. Nå har jeg litt eldre 5-serie, men er vandt til at kompressoren starter i noen sekunder nå og da. Men det skjer ikke veldig ofte. Hvis dette skjer ofte, flere ganger i løpet av en times kjøring, så tyder det på lekkasje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar👍 Har bestilt time hos Furubakken for sjekk/reparasjon på førstkommende fredag. Er det forresten noen av dere som vet om det ligger instruksjonsbok for bilen på norsk online et eller annet sted? Merker at ungdoms - og videregående skole-tysken ikke "sitter" så veldig når jeg prøver å lese i den som er i dashbordet idag. Alternativt er det vel sikkert mulig å kjøpe en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...