Gå til innhold

E36 tourer dieselbygg


EvoFivo
 Share

Anbefalte innlegg

No føle eg for å lage en tråd når eg då har kjøpt min **e36. Denne gangen gjekk eg for en touring, noke eg har hatt plana om lenge. Men planene har ikkje vert meir uttenkt at eg skulle en gang ha en tourer som skilte seg ''litt ut''. Kjøpte bilen egentlig kun for karosseri men fekk ideen om å holde den som diesel då det er opprinnelig en 318tds.

Men klarer ikkje helt å bestemme meg for maskineri. Tenke at eg skal satse på noke frå nyere modeller... Kanskje m57nu2d30 e.l?? Uansett må det vere noe som er tilgjengelig på markedet den dag idag og ikkje koste skjorta.

Fyr løs med forslag, gode ideer og om dere har noe fornuftig å selge meg hadde det vert fint! Om noken har biler som er vrak men bra motor og drivverk er det det beste!

Skal prøve å vere flink med posting av bilder underveis så tråden blir spennende!

Snapchat-2022228813756888183.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt derfor eg falt på diesel:cool:. Nå gjelder det bere å finne maskin og drivverk! Bilen er egentlig ganske bra kosmetisk men blir nok lakkering og behandling under. Fargen blir beholdt men heller legge til detaljer rundt om, ganske fornøyd med fargen:-). Sånn tidsmessig har eg ikkje noke hastverk men har hypotetisk sett for meg tilnærmet ferdigstillt jan-mar 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres meget gromt ut, men effekt messig og med tanke på vekt ville eg tro det ville egnet seg best med 6er? Og istedenfor å begynne med mer ombygging en nødvendig mtp girhus tenker eg å ha tilhørende kasse til motor.. Sitter nå og lurer på å importere til sommeren:? da ville eg hatt en fordel med at alt er komplett og det er bare å "flytte" alt over.. Ellers har eg leita en del og funnet mye men så er det drivverk som blir problem.. Har og blitt frista til å bare handle en 2.5 eller 2.8 bensiner i og med at eg har erfaring med disse og at de kryr av de + billigere deler.. Men, er det noen som ser en e39/e38/e60/e46 med 3literen, gjerne er skadet som ligger ute for salg tips meg!:grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det følges med! :D
Har selv hatt 318tds, for en møkkabil! Men dæven så økonomisk den er :lol: Hadde den bare i ei uke da, så husker ikke helt hvordan den var.

Ser det stadig vekk selges M51/M57 på Facebook i hvert fall, følg med litt der ;) Personlig ville jeg gått for 3liter M57, siden det allerede finnes 325tds :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugee - meget pen men blir litt for mye for min del:razz: eg må ha mindre hjul og meir profil! Bilen skal brukes yppig:cool: såg en som har brukt e60 interiør og det fikk meg på ideen å eksperimentere litt innvendig! Skal prøve å komme med en oversikt over hva som skal gjøres:-) 

 

Shattered - Eg får nok ikkje prøvd denne lille dieselen da eg tipper den er skjært:-) 

Strevde noe voldsomt med å få start og måtte dra rundt motoren med latmannsarm for at starteren skulle klare det:? så der var noe som satt fast.. Fikk start omsider og det var som et orkester med stål bøtte og 42mm fastnøkkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e36 blei levert som 325tds får lett 180hk ut av den med en liten chip 

bare det hjelper jo endel også burde m51d25 motorn passe rett i også 

men det er i hvertfall en start

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit det men en del av poenget med dette prosjektet er at det ikkje skal vere kverdagslig;) har flere motorer på hand no so er ikkje lenge før eg henter en av dei! Treig start på tråden men mye jobb for tiden og bruksbiler som tar tid:( kommer snart bildeoppdatering!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Etter nedprioritering pga andre prosjekt har eg tatt tak å fått ut motor og gir idag. Har klart å forhandlet meg fram til skampris på en M57TU2D30 som eg kjem til å hente så snart som mulig. Når det kjem til understell lure eg på kva mellomaksel og diff eg skal bruke? Passer alle bmw differ og akslinger om en annen eller er det noken spesielle kombinasjoner eg bør ta i betraktning? Håpe på litt hjelp på denne biten sia mekanisk har eg lite peiling på :-) bremser tenker eg å hente i frå e46 M3, meiner å hugse at dei er plug and play på e36? Men det er ikkje heilt sikkert det blir det mtp godkjenning av ombygging ( om det blir noke av) :-)DSC_0091.JPGDSC_0094.JPGDSC_0096.JPGDSC_0098.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 6trinns som var planen ja, usikker på om manuell kassene til tu2 kom i 5 trinns? Men ang diff og kasse tenker eg at det er greiest å kjøre på med det som ble levert ilag med motor slik at som du sier utveksling og alt stemmer. Blir vel kanskje mellomaksling som blir litt vanskelig. Har ikkje sjekka opp i lengde men kanskje eg kan bruke e46 330d aksling? Men i bunn og grunn skal målet med bilen vere å få en daily driven bil som på samme tid skal vere mulig til å ha det gøy med :-) går jo alltids å oppgradere i senere tid! 

Akkurat no sitter eg å ser på felger og sikler etter Fikse Profil 10, disse er (etter det eg har lest) vanskelig å få i 5x120 og rett impress då disse er vanligvis til Porsche.. Og koster flesk :-(

Har kikket litt på Varrstoen og men holder fingeren på mykje eiker :-D

Slenger med noken bilde for en liten meningsmåling!

 

_20160805_052729.JPGProfil10.png

 

Endret av EvoFivo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...