Gå til innhold

Johanhf
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 97-mod BMW e39 med latentvarme. At jeg har latentvarme innebærer at jeg har en ventilenhet og elektrisk vannpumpe bak venstre framhjul. Ikke den man finner under de to varmeventilene eller den man finner fremme ved radiator. Den elektriske sirkulasjonspumpen har feilet for lenge siden. Ny original pumpe koster 4000,- Det finnes få brukte og de er trolig like utslitt eller verre enn min. Her er forøvrig litt av hvordan mitt kjølesystem ser ut:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Sedan/Europe/528i-M52/L-A/jul1997/browse/heater_and_air_conditioning/latent_heat_accumulator_water_valves/

Er det mulig å sette inn en annen pumpe som for eksempel denne her:
https://www.skruvat.no/Vannsirkulasjonspumpe-kup%C3%A8varmer-P512873.aspx

Den skal erstatte aux vannpumper på modeller fra 98 og oppover, og passer ikke egentlig i min bil.
Tanken er at, så lenge det er en 12V vannpumpe med noenlunde samme hensikt og dimensjoner, så skulle det vel fungere fint? Noen som har erfaring med slikt?

Takker for svar!

Endret av sirfylling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den pumpen som sitter under ventilene i motorrommet på sjåfør siden som er hjelpepumpen til kjølesystemet og som skal dure og gå når tenningen er på. Som er viktig at den fungerer så ikke vannet blir stående stille "langt inni der". Hvis den er defekt i mange år kan du få trøbbel med luftlommer som er vanskelig å bli kvitt, fordi det blir en grøt aktig gjøsse der vannet står mere rolig.

Den pumpen du refererer til i forbindelse med latent varmesystemet brukes bare når du trykker på "REST" knappen når tenningen er av. Men det er du kanskje klar over allerede. Jeg forstod det slik at det er denne pumpen du vil bytte ut, men kanskje jeg misforstod? :-)

Edit:  Jeg ser at du i en tidligere tråd har skrevet om dette. For ordens skyld, du har denne pumpen på venstre forskjerm selv om du har latent varme.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært interessant og sett bilde av hvordan det ser ut i motorrommet ditt. ,-) Kan den være koblet ut og tatt vekk en gang i tiden....
 Det skal være en pumpe som vist på dette bildet. Den nederste blanke enheten.

D3A6B665-1DBB-4ED9-BCE2-B443053FEEF0-746

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se om jeg får til bilde i morgen, selv om jeg egentlig er ganske sikker på at den ikke er der, og ikke skal være der. 

Dersom du ser på følgende link, ser du at man har en ventilenhet med tilhørende pumpe for "vanlige" biler og en ventilenhet uten tilhørende pumpe, dersom bilen er utstyrt med latentvarme.  

http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Sedan/Europe/528i-M52/L-A/jul1997/browse/heater_and_air_conditioning/water_valve_water_hose/

Du ser også at man kan kjøpe pumpa separat, men den er for biler uten latentvarme slik jeg tolker det. 

Hvor har du det fra at man uansett skal ha pumpa ved tårnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha undersøkt litt ser jeg at det ble feil det jeg skrev. Jeg trodde "REST" knappen inni bilen hadde å gjøre med latent varme. Men det er feil. Jeg ser at det er svært få biler som ser ut til å ha latent varme, så det er vanskelig å finne nøyaktig informasjon.

Når jeg googler finner jeg et bilde av noe som ser ut som et feste for 2 ventiler, men uten pumpe på venstre skjerm. Så jeg tolker det slik at latent pumpen bak venstre forhjul på sett og vis tar seg av den funksjonen på bilen din som tilleggspumpen har på våre andres biler. :-)

Den pumpen du linker til over her som er en rimeligere variant, ser ut til å være pumpen som bllir brukt som elektrisk vannpumpe. (sitter ved radiator) Så hvis man finner ut hvordan latent pumpen er koblet burde det gå an å bruke denne du har funnet.

Men som sagt har jeg ikke funnet mye info enda. Jeg har blant annet lest at denne varianten av kjølesystem er MYE mere utfordrende å lufte, men ikke hvordan. Jeg skal se om jeg finner noe når jeg får lastet ned del 2 av en manual. Samt får installert en ny diagnose software pakke her. ;-)

 
               
             
             
 
             
             
     
             
Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎01‎.‎03‎.‎2016 at 20.15, MrBrum skrev:

Det skulle vært interessant og sett bilde av hvordan det ser ut i motorrommet ditt. ,-) Kan den være koblet ut og tatt vekk en gang i tiden....
 Det skal være en pumpe som vist på dette bildet. Den nederste blanke enheten.

D3A6B665-1DBB-4ED9-BCE2-B443053FEEF0-746

Jeg har denne pumpa med ventiler og slanger komplett om noen er interessert, ta kontakt på pm... Jeg får ikke brukt den...

Endret av BurnPr00f
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe mer komplisert :) Når man skal lufte, bør man sette trykk på ekspansjonstank, åpne ekstra lufteskrue som befinner seg under kupefilteret på førersiden og åpne latentventilene med en pc. 

Jeg har uansett bestilt en ny pumpe nå, men hadde vært interessant å vite om noen har erfaring med diverse andre pumper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Alle E39 med klimaautimatikk har REST knapp og elektrisk pumpe, trenger ikke bety at en har latent varmelagring. Den elektriske pumpen brukes når en skal fylle kjølevæske før lufting. Den latente kretsen må luftes for seg med egen skrue under lokk i motorrom på sjåfør side, ved bremsevæskebeholder. Har lest og at den latente greien kan lekke salt til motorblokken med tiden med påfølgende korrosjon i motorblokken. Ville fjernet hele driten. (det er et slags litiumsalt eller noe som lagrer varmen). BMW fjernet dette utstyret før facelift i 1999 da få bestillte det eller at de hadde en del problemer med de. 

 

Den elektriske pumpen kan noen ganger overhales da det basically er solenoidventiler over pumpen som åpner og lukker, disse kiler seg med tiden. Du kan og prøve å kjøpe brukt på nettet. 

CIMG6373.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at for å lufte den latente varmekretsen så må det gjøres med DIS/Modic. Det er en helt egen prosedyre der for å aktivere pumpen til LWS for lufting. Dette må du gjøre hos BMW hvis du ikke har DIS/Modic e.l. selv. 

Tror mange som har den latente lufter feil og blir ikke kvitt luften i systemet derav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Sitér

 

Takker for svar! Har nå byttet den pumpen. Det er en bosch pumpe med delenr: 0 392 022 010 så den får man tak i for en tusenlapp, å den blir brukt må mange andre biler fant jeg ut. Så greit å vite hvis noen vil bytte den for orginal er svindyr.

Men fortsatt ingen varme. Har du noen tips om hvordan man skal koble seg forbi den latentvarmedritn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...