Gå til innhold

Oppgradere lyden in F11


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2011 5-serie med "Base" lydanlegg. Den kjipeste stereo utgaven uten egne diskanter i dørene. Tenkte ikke mye over dette når jeg kjøpte bilen , men nå plager det meg litt at lyden er så dårlig.

Jeg ønsker å oppgradere uten å koble opp noen ekstra subwoofer. Kun skifte ut interne høyttalere og evt bedre forsterker. Men trenger litt info før jeg går igang.

Hvem kan levere høyttalere som passer? Hvilke muligheter har jeg til å øke forsterker kapasiteten?
Har også lest at man kan kode om "base" enheten til standard eller premium. Altså at hovedenheten er fysisk identisk. (Høyttalerene må selvsagt skiftes uansett).

Er det noen som vet noe om dette, eller har oppgradert lyden i F10/F11 selv?

Eneste leverandør jeg har funnet er bavsound, men det blir fort dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte oslo bilstereo til å bytte ut høyttalerne på min e90. Vi la inn diskanter i dørene (kjøpte orginale h/k lister) og byttet alle høyttalere foran. Altså i dører under setet pluss satte inn diskanter. Ble veldig mye bedre bare det. Så anbefaler å starte der og heller utvide i etterkant hvis det ikke blir bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Er ett par triks som kan gjøres om du har base. Som feks å splitte signaler fra forsterker til høyttalere i dører og under sete for å få mere effekt fra ettermontert forsterker. Er ikke så avansert som det kan høres ut. Kan lage ferdig kabelpakke til deg så dette blir mer eller mindre plugnplay. :) Ellers så er det en heftig pris på Bavsound hvertfall.. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har F11 med Navi Pro, men ikke noe H-K anlegg. Uansett er ikke lyden så alt for dårlig. Er faktisk bra bass, så det virker som det er noe som er oppgradert. Uansett sammenlignet med min 320d E46 med HK, så savner jeg diskantene framme.
Er det mye arbeid å få satt inn diskanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nautiluz skrev:

Du har vel alt diskanter i speilhuset om du har 677A?? Eventelt så er det enkelt og montere diskanter i dem.. 

Nei, det er ikke noen diskanter i speilhuset. Det han en senterhøytaler på dash og ellers nede i dørene. Men synes ikke at lyden er dårlig. Er bra med bass, så jeg lurer på om det er satt inn noe ekstre bass-element et sted?
Jeg kan ikke finne diskantene i løsvekt. Hvis jeg får tak i diskant, så må jeg kanskje også skifte delingsfilter? Hvor kobles diskanten til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kikker også på oppgraderingssett til min f11 med basic (ingen orignal diskant i dørene og ingen forsterker i bagasjerommet)

Ønsker meg noe som er litt bedre enn standard  (men uten å trekke opp kabling til ny forsterker).

Har sjekket litt og det finnes jo litt av hvert å velge i ute på det store internettet.

Fannt et kit , MATCH MS 83C-BMW.2 - Plug and Play BMW  som står passer Fserie bmw, men av en eller annen grunn er ikke F11/10 med i kompabilitets oversikten. Leser man innstallasjonsinstruksene så ser man at det er komponent høyttalerene som ikke er F10/F11 kompatibel. Hva kan være årsaken til dette? Jeg vet jo at til min bil med basic så må jeg skaffe meg diskant holdere i dør/speilhus. men det må da være en annen grunn enn dette?? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på mitt eget spørsmål.!

 

Høyttalersettene som passer F serie biler men ikke F10/11 har høyttalere som er skrudd fast i stålet i døren,

F10/11 Og en del E serie, blant annet E60/61 har høyttalerene skrudd fast i dørpanelet / dørtrekk. Festene er derfor ikke plassert på samme plass på høyttaleren.

 

Denne passer F10/11 og E serien (hvor høyttaler er montert i dørtrekket, IKKE i stålet):

MS-4X-BMW-1-Pers.png

 

Mens denne passer resten av F serie biler (hvor høyttaler er montert i selve stålet i døren):

 

MS-4X-BMW-2-Pers.png

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er i samme båt som daniel80 her. Har en f11 med 4 høyttalere. Navi pro. Det er jo ikke veldig dårlig lyd i dette, men jeg skjønner det er noen alternativer til oppgradering her. Mere bass virker jo forlokkende. Og litt mere raffinement i dørene er heller ikke å forakte.

Nautilus snakker om å lage nye kabler slik at man har signal til subber under seter. Men senter i dash er overflødig ved oppgradering? Hva med brønnen/kassetten som subben skal monteres i. Er den under sete selv om man ikke har sub der, eller må det kappes og skjæres og masse greier? Er jobben med å bytte forsterker, kabling og montere høyttalere overkommelig på en lørdag for en håndtverker i elektrikeryrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke prioritert senter ved oppgradering nei.. 

Alle har sub under setet, med base pakken er 6.5" så den merker du ikke mye til. Da er alt kassen der, og ettermarkeds høyttalere kan monteres i den.  Jeg kan sette opp en pakke som du monterer på en litt lang lørdag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytalere er en ting, men hvor mye skal til for å få diskantene tilkoblet original lyd-anlegg? Jeg ser for meg at vi som ikke har oppgradert lyd, ikke har de riktige delefilteret som skal til for å koble til en ekstre diskant i døren(speilhuset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...