Gå til innhold

'98 525tds med "forkjølelse"


amentia
 Share

Anbefalte innlegg

Har en '98 525tds (347.000 km) som en stund har slitt litt med hosteproblemer på lave turtall (les: tomgang). I begynnelsen var det bare små og korte hosteanfall der det hørtes ut som den i et sekund eller to bare gikk på 3 eller 4 sylindre. Brydde meg ikke noe spesielt om det, siden den malte som en katt når den fikk bittelitt pådrag på gasspedalen. I den siste tiden har imidlertid sykdommen økt i intensitet, for nå hoster og kremter den hele tiden (vel å merke bare på lavt turtall) Ikke like kraftig som de enkle hosteanfallene tidligere, men den har ujevn gange hele tiden på tomgang. Også nå hjelper det å kjøre turtallet opp bittelitt, sånn ca 1200 rpm pleier å holde. Det jeg lurer på er om det finnes noen andre som har erfart det samme, og om det er noe enkelt og billig vedlikehold jeg ikke har fått med meg at jeg bør utføre? Jeg tenker da på skifting av ett eller annet filter eller en slange e.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For en stund siden tømte jeg på en flaske dyserens og den gjorde underverker, for etter ca 5 minutter var fjuskingen mer eller mindre borte. Nå har det imidlertid kommet tilbake med forsterket kraft. Nå går den så ujevnt på tomgang at det føles flaut å kjøre sakte i et boligområde eller å parkere utenfor et kjøpesenter e.l. Når jeg gir litt pedal så går den normalt, men tråkker jeg skikkelig til, så ryker det kullsvart av den så lenge den har turtall. I det den girer opp og turtallet går ned, forsvinner den svarte røyken umiddelbart. Jeg lurer nå på om det kan være en eller to av dysene som må skiftes. Tester jeg det evt bare ved å la den gå på tomgang og ta av tilførselen til en og en dyse og høre på når den tomgangen ikke endres? Blir det evt. mye dieselsøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...