Gå til innhold

Anbefalte innlegg

7 timer siden, olenikolai skrev:

Husk på at det kommer endel kroner for montering av M-performance bremser også ;) Ellers låser du deg til å ha min. 18" felger, men det har du jo allerede. Om det er nødvendig for å stoppe? Heller tvilsomt. M-Performance bremsene er like på alle motorene, så de er like store på 316i som på 340i. En mellomting er blå M-sport bremser som muligens er litt billigere å få tak i :)  Men det ser utrolig stilig ut og fyller felgene langt bedre enn de du har nå, så jeg sier kjør på om du synes utseende er verdt pengene :-D Samtidig får du jo byttet skiver+klosser både foran og bak da, så sparer jo utgiftene til den jobben! 

Hey! Har lett litt etter M performance/M bremser, men er stort sett bare Performance som dukker opp i tre nevnte farger; gul, rød og oransje :o 

har 18" sommer og 19" vinter foreløpig... så burde ikke være store problemet med 18"+ felger. 

Det er langt i fra nødvendig for å stoppe :P bare tenkte at når jeg først må ut med 10 lapper, så kanskje det var like så greit åtte bremsene, enn å gå ut med 10 lapper til på bakhjulene neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Alfaduden skrev:

Bremsene monterer du lett på et par timer. Var selv med å gjorde en slik oppgradering for noen uker siden. Veldig enkel jobb. Alt er bolt on! :)

Da har du hvertfall spart deg for de tusenlappene de skal ha for å montere det.

Det ser ikke så komplisert ut... men hvordan er det å skifte hydraulikk over til nye bremser? Ser for meg at det er en liten komplikasjon rundt det å skru ut bremsekoblingen og sette den over på nye bremser?

 

spurte om noen chrom-pærer (blink) litt lenger opp på tråden. Vet du noe om forskjellen på skjev og rett tapp? Skjønner ikke hva slags forskjell de skal utgjøre og hva som eventuelt er riktig til min bil... :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Hey! Har lett litt etter M performance/M bremser, men er stort sett bare Performance som dukker opp i tre nevnte farger; gul, rød og oransje :o 

har 18" sommer og 19" vinter foreløpig... så burde ikke være store problemet med 18"+ felger. 

Det er langt i fra nødvendig for å stoppe :P bare tenkte at når jeg først må ut med 10 lapper, så kanskje det var like så greit åtte bremsene, enn å gå ut med 10 lapper til på bakhjulene neste gang...

Hvis du tenker å skaffe mer kraft på bilen, så ville jeg nok oppgradert bremser også - selv om det er ganske greit med bremsekraft fra før :)

Når det kommer til eksos og effekt ville jeg kjørt strakt fra turbo og ut, med 335 look. Har en kompis som gjorde dette på sin 316D, og til å være diesel var det faktisk latterlig bra lyd, så burde bli bra på din bensin :-P Tror det var 3 katalysatorer på den bilen, men han fjernet 2, og fjernet partikkelfilter. Etter chip/omprogrammering og eksos kom bilen på litt over 210-220hk (veldig så som trodde det, men du kan dra en del ut av turbomotorene hvis du er ute etter det. Så bremser kan være greit da :) 

Om du skal få dette gjort, ta kontakt med eksos-verksted og hør om de kan gjøre dette for deg. Bygging + deler + chip ble på cirka 12'000kr, hvis det skulle vært interessant for deg

 

EDIT: om du skal ha leppe, gå på eBay og kjøp M-performance leppa der. mellom 1000-2000kr koster de, GREI passform. noen er vanskelige å få på, men varme skal funke for å løse de opp litt. Hvis du skal bygge om til 335 potter, kjøpe diffuser der også. 1000kr cirka

Endret av hippopran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hippopran skrev:

Hvis du tenker å skaffe mer kraft på bilen, så ville jeg nok oppgradert bremser også - selv om det er ganske greit med bremsekraft fra før :)

Når det kommer til eksos og effekt ville jeg kjørt strakt fra turbo og ut, med 335 look. Har en kompis som gjorde dette på sin 316D, og til å være diesel var det faktisk latterlig bra lyd, så burde bli bra på din bensin :-P Tror det var 3 katalysatorer på den bilen, men han fjernet 2, og fjernet partikkelfilter. Etter chip/omprogrammering og eksos kom bilen på litt over 210-220hk (veldig så som trodde det, men du kan dra en del ut av turbomotorene hvis du er ute etter det. Så bremser kan være greit da :) 

Om du skal få dette gjort, ta kontakt med eksos-verksted og hør om de kan gjøre dette for deg. Bygging + deler + chip ble på cirka 12'000kr, hvis det skulle vært interessant for deg

 

EDIT: om du skal ha leppe, gå på eBay og kjøp M-performance leppa der. mellom 1000-2000kr koster de, GREI passform. noen er vanskelige å få på, men varme skal funke for å løse de opp litt. Hvis du skal bygge om til 335 potter, kjøpe diffuser der også. 1000kr cirka

Kan dra ut ca 240 hk fra bilen stage 2 tuning (sinnsykt potensiale på de N13 og N20 motorene). Men tror jeg skal droppe chippingen til garanti har gått ut.

har powerbox som drar ut 200 allerede, så det er ikke noe stress ;) 

Dra eksos rett fra turbo? Hvordan blir dette med EU kontroll osv + eventuelt utslipp?

Når det kommer til leppe, så har GS til 1700,- tror det er ganske greit priset? Passformen er vel også veldig grei?

Diff på en annen side kan nok være greit fra Ebay! Vurderes sterkt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Kan dra ut ca 240 hk fra bilen stage 2 tuning (sinnsykt potensiale på de N13 og N20 motorene). Men tror jeg skal droppe chippingen til garanti har gått ut.

har powerbox som drar ut 200 allerede, så det er ikke noe stress ;) 

Dra eksos rett fra turbo? Hvordan blir dette med EU kontroll osv + eventuelt utslipp?

Når det kommer til leppe, så har GS til 1700,- tror det er ganske greit priset? Passformen er vel også veldig grei?

Diff på en annen side kan nok være greit fra Ebay! Vurderes sterkt :D

Han fikk alt godkjent på forrige EU-godkjenning, helt fine tall :P overraskende nok! Tror du vil få veeeeldig pen lyd på bilen din med sånn eksos

 

Når det kommer til GS, IKKE VÅG!!!!! Han har ventet i 9mnd på en leppe nå. GS bestiller fra en annen leverandør, og de tar bare inn store partier. De gidder ikke bestille en og en, så ikke bestill der. Er Kina uansett, det er ikke ekte M-performance :) Snakker av erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hippopran skrev:

Han fikk alt godkjent på forrige EU-godkjenning, helt fine tall :P overraskende nok! Tror du vil få veeeeldig pen lyd på bilen din med sånn eksos

 

Når det kommer til GS, IKKE VÅG!!!!! Han har ventet i 9mnd på en leppe nå. GS bestiller fra en annen leverandør, og de tar bare inn store partier. De gidder ikke bestille en og en, så ikke bestill der. Er Kina uansett, det er ikke ekte M-performance :) Snakker av erfaring

Jøss, snakker om forskjellig erfaringer! Bestiller jeg fra GS pleier jeg å få varene i løpet av 3-5 dager... 

Hva slags arbeid snakker vi for å få satt inn et slikt system? tenker da 335i eksos-look og bytte av diff. Aner ingenting om hva 335i look koster, egentlig... har ikke sett noe fra Norge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alfaduden skrev:

Bremsene monterer du lett på et par timer. Var selv med å gjorde en slik oppgradering for noen uker siden. Veldig enkel jobb. Alt er bolt on! :)

Da har du hvertfall spart deg for de tusenlappene de skal ha for å montere det.

Ikke så avansert jobb nei, men enklere enn å bare bytte skiver og klosser foran som jeg oppfattet at han tenkte å la et verksted gjøre ;) Men av nysgjerrighet, var det M-performance bremser dere byttet til eller evt på en nyere BMW? Og omprogrammerte dere noe i ECU da? Så vidt jeg har lest meg frem til er dette anbefalt ved oppgradering av bremsene på i hvert fall F30/32 serien. Om man må programmere også blir det brått litt mer knot, men kan sikkert få et verksted til å bare ta programmeringen hvis man monterer selv :) 

6 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Hey! Har lett litt etter M performance/M bremser, men er stort sett bare Performance som dukker opp i tre nevnte farger; gul, rød og oransje :o 

har 18" sommer og 19" vinter foreløpig... så burde ikke være store problemet med 18"+ felger. 

Det er langt i fra nødvendig for å stoppe :P bare tenkte at når jeg først må ut med 10 lapper, så kanskje det var like så greit åtte bremsene, enn å gå ut med 10 lapper til på bakhjulene neste gang...

Fargene er litt mer spennende enn de blå uansett, men kan hende du finner noen lett brukte blå i utlandet hvis du er heldig. På de større motorene er M-sport og M-performance bremsene nesten de samme, caliperene er de samme bare med en annen farge, og skivene kan byttes frem og tilbake mellom M-sport og M-performance uten problemer. M-sport caliperene foran på de større motorene er forøvrig de samme foran som det sitter foran på F80/F82 med std. bremser! M-performance bremsene er som jeg nevnte like store for alle motorene, mens M-sport bremsene finnes i noen mindre versjoner også for de mindre motorene :) Ikke veldig lett å holde styr på alle de ulike utgavene av bremser som BMW leverer til disse!

6 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Det ser ikke så komplisert ut... men hvordan er det å skifte hydraulikk over til nye bremser? Ser for meg at det er en liten komplikasjon rundt det å skru ut bremsekoblingen og sette den over på nye bremser?

 

spurte om noen chrom-pærer (blink) litt lenger opp på tråden. Vet du noe om forskjellen på skjev og rett tapp? Skjønner ikke hva slags forskjell de skal utgjøre og hva som eventuelt er riktig til min bil... :P  

Her er en grei tråd å se på om du tenker å gjøre det selv :) http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=654296
Bremseslangene kobler du bare av og blokkerer/blender/tetter midlertidig til du monterer de på nye caliperene for å slippe full nedtapping av systemet eller at de henger og renner mye. Om du virkelig skal ha oppgradering kan du bytte til stålomspunnede bremseslanger i samme slengen :-P Ellers må du naturlig nok lufte bremsene skikkelig etter montering og kan gjerne med fordel bytte bremsevæske også når du først er i gang :) 

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jøss, snakker om forskjellig erfaringer! Bestiller jeg fra GS pleier jeg å få varene i løpet av 3-5 dager... 

Hva slags arbeid snakker vi for å få satt inn et slikt system? tenker da 335i eksos-look og bytte av diff. Aner ingenting om hva 335i look koster, egentlig... har ikke sett noe fra Norge enda.

335 look burde være greit å få til det, litt opp til hvor mye du vil bytte og om du vil kombinere noe som er laget for 335i og tilpasse dette eller om du vil lage alt fra scratch! Er bare ett rør som går under bilen uansett, så er ikke så alt for vanskelig å bygge om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, olenikolai skrev:

335 look burde være greit å få til det, litt opp til hvor mye du vil bytte og om du vil kombinere noe som er laget for 335i og tilpasse dette eller om du vil lage alt fra scratch! Er bare ett rør som går under bilen uansett, så er ikke så alt for vanskelig å bygge om :) 

Det jeg er nysgjerrig på skjønner du. Jeg lurte på om jeg kunne kjøpt et helt 335i eksosanlegg og montert det. Jeg er ikke helt på dette med å kutte opp hele anlegget for å sveise inn nye rør... 

Så om jeg skal gjøre det, må det eventuelt være mulig å skru av gamle og skru på nye, uten å måtte kappe noen rør. Har hørt mye kjipt om kapping av eksos opp igjennom... faren in fikk montert M-Performance på sin bil en gang, rustet opp. Dette var gjort av Bilia også... så vi fikk nytt anlegg, da... men det er ikke helt safe å kutte anlegget ut i fra hva jeg har forstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sveising kommer du nok ikke unna uansett, men ikke noe behov for å kappe de rørene som er originale tror jeg. På min skrudde vi kun av klemme mellom eksosrør og katalysator og fjernet hele det originale anlegget i en hel del. Naturlig nok er det forskjell på diameteren mellom røret på din og en 335i, i tillegg til at de har forskjellig feste mellom eksos og katalysator. Jeg fikk kappet av en liten del på slutten av den nye eksosen og sveiset på en overgang slik at det kunne monteres på katalysator på samme måte som det originale eksosrøret var festet. Her er det sikkert mulig å bare bruke en overgang etter at man har kappet som festes med klemmer på begge sidene, men det er jeg litt usikker på. Omtrent alt ruster i den saltsørpen vi har her i Norge, men det er sikkert mulig å være uheldig. Kan for lite om sveising og metaller til å si noe om hvorfor det rustet opp, men skal absolutt ikke være nødvendig. All eksos har jo blitt sveiset originalt på flere punkter, så skulle være mulig å få en ny sveis like bra som de andre sveisene. Alternativt kan du jo montere rustfri eksos, da holder det en god del lenger i hvert fall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, olenikolai skrev:

Litt sveising kommer du nok ikke unna uansett, men ikke noe behov for å kappe de rørene som er originale tror jeg. På min skrudde vi kun av klemme mellom eksosrør og katalysator og fjernet hele det originale anlegget i en hel del. Naturlig nok er det forskjell på diameteren mellom røret på din og en 335i, i tillegg til at de har forskjellig feste mellom eksos og katalysator. Jeg fikk kappet av en liten del på slutten av den nye eksosen og sveiset på en overgang slik at det kunne monteres på katalysator på samme måte som det originale eksosrøret var festet. Her er det sikkert mulig å bare bruke en overgang etter at man har kappet som festes med klemmer på begge sidene, men det er jeg litt usikker på. Omtrent alt ruster i den saltsørpen vi har her i Norge, men det er sikkert mulig å være uheldig. Kan for lite om sveising og metaller til å si noe om hvorfor det rustet opp, men skal absolutt ikke være nødvendig. All eksos har jo blitt sveiset originalt på flere punkter, så skulle være mulig å få en ny sveis like bra som de andre sveisene. Alternativt kan du jo montere rustfri eksos, da holder det en god del lenger i hvert fall! 

Regnet med at dim var forskjellig ja :) har du montert 335i eller 28i eksos?

skulle hatt en mekanikerkompis som kunne hjulpet meg med det her 😂 Jeg er typen som lærer i praksis... men tror ikke at jeg skal "forske" på min nye bil 😁 Så dette må jeg finne en video eller noe på. Delene også... er litt usikker på hvordan jeg kan få 335i looken... mistenker egentlig at det letteste er å få fatt i et 335i eksosanlegg i Norge? Eller er det bedre med sett spesialtilpasset til 316i? 

Insideperformance er jo tilpasset bilen... men koster dog 9000,- + eventuell moms og frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

435i eksos på 428i ;) Hva som er lettest er vanskelig å si, spørs hva man vil ha ut av det! Billigste er vel å bare kappe røret ved bakakselen ca og montere enten potte fra en 335i eller bygge noe selv. Min eksos har som sagt nye rør fra katalysatoren og bakover hvor alt opprinnelig hører til 435i :) Du trenger også ny diffusor bak + at du muligens må bytte det ene opphengsfestet bak, men det er bare noe få kroner og en skrue :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lifeasiknowit_bmw said:

Det ser ikke så komplisert ut... men hvordan er det å skifte hydraulikk over til nye bremser? Ser for meg at det er en liten komplikasjon rundt det å skru ut bremsekoblingen og sette den over på nye bremser?

Kjøp en slik klemme på biltema:
19000

 

Klem så langt ute på slangen (mot nippelen til calipper) Løsne nippelen på calipperen og snurr så den rundt til nippelen detter av.
Reverser prosessen med ny calipper :) Så må jo bremsene luftes etterpå. Til det trenger du en kamerat til å trykke inn pedalen ;)
 

3 hours ago, olenikolai said:

Ikke så avansert jobb nei, men enklere enn å bare bytte skiver og klosser foran som jeg oppfattet at han tenkte å la et verksted gjøre ;) Men av nysgjerrighet, var det M-performance bremser dere byttet til eller evt på en nyere BMW? Og omprogrammerte dere noe i ECU da? Så vidt jeg har lest meg frem til er dette anbefalt ved oppgradering av bremsene på i hvert fall F30/32 serien. Om man må programmere også blir det brått litt mer knot, men kan sikkert få et verksted til å bare ta programmeringen hvis man monterer selv :)

Byttet til M-performance bremser ja, men på en 2013 E92 LCI. Omprogrammerte ingen ting.
Må den programmeres kan du fortsatt la verkstedet gjøre kun dette. Resten av monteringen klarer du fint selv. Kan ikke forstå at bremsene ikke skulle virke forde de må programmeres først. Er jo bare slitarsevarsleren som er av elektronikk der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Alfaduden skrev:

Kjøp en slik klemme på biltema:
19000

 

Klem så langt ute på slangen (mot nippelen til calipper) Løsne nippelen på calipperen og snurr så den rundt til nippelen detter av.
Reverser prosessen med ny calipper :) Så må jo bremsene luftes etterpå. Til det trenger du en kamerat til å trykke inn pedalen ;)
 

Byttet til M-performance bremser ja, men på en 2013 E92 LCI. Omprogrammerte ingen ting.
Må den programmeres kan du fortsatt la verkstedet gjøre kun dette. Resten av monteringen klarer du fint selv. Kan ikke forstå at bremsene ikke skulle virke forde de må programmeres først. Er jo bare slitarsevarsleren som er av elektronikk der nede.

Liker det jeg hører her altså! :D 

Hvor mye kostet dine M-Performance bremser?

lufting av bremser? Det må jeg Google... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet det samme som du nevnte over her tidligere, men innrømmer at vi fikk litt rabatt ;)
Prisen var bare foran da det ikke leveres Performance bakbremser til E92.

Lufte bremser er veldig enkelt! Kameraten trykker inn bremsen, du åpner luftenippelen på kalipperen og stenger igjen. Så trykker kameraten din bremsen inn på nytt og du åpner nippelen til pedalen treffer gulvet så stenger du nippelen... Gjenta dette til du ikke lenger ser noen luftbobler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...