Gå til innhold

Bækkmann's 530i E39


 Share

Anbefalte innlegg

Impulskjøp

Alle har vel satt sent en kveld og tittet på finn.no bare for å kikke på bil. Du har jo bil som fungerer knallbra, men det er jo gøy bare det å titte litt. Jeg erfarte denne uka at det kan være jævlig farlig. Fordi tidlig onsdag morgen sto det nemlig ny bil på gårdsplassen! :o 

Bilen er en BMW E39 530i 2001 mod. Strøken? Nei. Den har fått litt for lite kjærlighet de siste par årene tror jeg. Men det skal jeg gjøre noe med. Det er første gang jeg kjøper en bil som IKKE fungerer knirkefritt. Det var skremmende for en kar som er vant til at alt tusler og går hele tiden.

 

 

Generell info og utstyr

2001 modell 530i

Sedan

Automat

#364 Topasblau Metallic

227.000km

Godt utstyrt. Alt jeg kunne ønske meg og litt til!

Full M-sport pakke - Shadowline - Svart sportsskinn med memory - Elekrisk rattstamme - Soltak i glass -  Stor kjørecomputer - Skyvbart armlene - Xenon - PDC - DSC - Hifi anlegg - Svart taktrekk - Regnsensor..

ALT jeg kunne be om :)  

Alt sammen er også orginalt fra fabrikk :) 

Spoiler

Options

169 Eu3 Exhaust Emissions Norm Abgasnorm Eu3
210 Dynamic Stability Control (dsc) Dynamische Stab. Control (dsc)
216 Servotronic Servotronic
249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad
302 Alarm System Alarmanlage
320 Model Designation, Deletion Modellschriftzug Entfall
337 M Sport Package M Sportpaket
339 Satin Chrome Shadow Line
354 Green Stripe Windscreen Gruenkeil-frontscheibe
403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch
428 Warning Triangle Warndreieck
441 Smokers Package Raucherpaket
445 High-end Rear Compartment Centre Console Fondorientierte Mittelkonsole
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory Sitzverstellung, Elektr.mit Memory
464 Skibag Skisack
473 Armrest, Front Armauflage Vorn
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning Scheinw.waschanl./intensivreinigung
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
555 On-board Computer Bordcomputer
650 Cd Player Cd-laufwerk
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
694 Preparation For Cd Changer Cd-wechsler Vorbereitung
705 M Sport Suspension Ii M Sportfahrwerk Ii
710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
773 Wood Trim Edelholzausfuehrung
775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
780 M Lt/aly Wheels Parallel Sp.mixedtyre M Lm Raeder Parallelspeiche
785 White Direction Indicator Lights Weisse Blinkleuchten
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
888 Danish / On-board Documentation Daenisch / Bordliteratur
896 Daytime Lights Function Tagfahrlichtschaltung
925 Shipping Protection Package Versandschutzpaket

 

 

Turen dit og hjem igjen

Satte meg på flyet til Gardermoen tirsdag, for å kikke på bilen. Jeg hadde jo bestemt meg for at jeg skulle ha bilen om den framsto slik selger sa den skulle være. Tok så bussen til Furnes og der sto bilen utenfor Kiwi Nydal. Interiøret så veldig pent ut, pen i lakken. Generelt pen bil. Negative ting er noe er rust i hjulbuer forran, noe steinsprut som det ikke hadde blitt gjort noe med, dekk rista når den passerte 100km/t, et forferdelig åpent luftfilter og motoren kunne bli varm. Men selger forsikret meg om at det ikke skulle bli et problem hjem til trønderlag. Prøvekjørte bilen, og likte bilen VELDIG godt. Solgt!

Turen hjem tok 9 timer tror jeg. Måtte stoppe etter jeg hadde kjørt noen mil for å kjøle ned motor. Veldig merkelig da den raskt økte tempen. Slakket av gassen, og trillet helt til motor temp var normal igjen. Hele veien. Slitsom tur hjem, men alt i alt gikk det ganske bra.

 

 

Planer

Vedlikehold / Reparasjoner

(x) = Gjort | (-) = Ikke gjort

(x) Balansere hjul

(x) Bytte Pollenfilter

(x) Skaffe gummimatter

(x) Bytte ut plastdeksel over radiator

(x) Ny Radiator

(x) Bytte olje og oljefilter

(x) Montere deksel for slepekrok i framfanger (da denne manglet)

(x) Lakkere opp liten flekk på framfanger venstre side

(x) Fikse pikselfeil i speedometer

(x) Nye nøkler

(x) Bytte defekt memory panel i førerdør

(x) Motorbytte (Da toppen var sprukket)

(x) Montere orginal luftfilterboks

(-) Polere lyktene

(-) Bytte defekte PDC sensorer

(-) Montere framskjermer i hjulbuene

Ettermontere duppeditter / Stæsj

(x) Facelift M-sport ratt

(x) Nye interiør lister

(x) Matt krom ringer i speedometer

(x) Lys i dørhåndtak innvendig

(x) Montere orginal M-sport grill i framfangeren

(-) Bavsound Stage one kit

(-) E60 Aerodynamikk pedaler

(-) Elektrisk solgardin i hattehylle

(-) Solgardiner i sideruter bak

 

 

Bilder (Bilder fra finn annonsen)

19_282677923.jpg

19_114089850.jpg

 

19_295491829.jpg

19_1532835459.jpg

19_319050841.jpg

19_514519807.jpg

19_536622098.jpg

Den siste delen av midtkonsollen her.. Det har jeg aldri sett før! Tydeligvis orginalt ifølge utstyrslista..

445 High-end Rear Compartment Centre Console Fondorientierte Mittelkonsole

 

 

 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen bil! 

Omdiskutert bil her inne :P Fikk du vite hvor omfattende kollisjonen var, og om toppen var gåen? Selger nektet visst å svare på den første, og avviste det andre punktet som "lekkasje på/ved radiator som kan/blir fikset før salg" 

Riktignok om dette faktisk er bilen som ble diskutert i finn.no-tråden. Hehe

edit: bare si om jeg skal fjerne! 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thundercoil skrev:

Gratulerer med pen bil! 

Omdiskutert bil her inne :P Fikk du vite hvor omfattende kollisjonen var, og om toppen var gåen? Selger nektet visst å svare på den første, og avviste det andre punktet som "lekkasje på/ved radiator som kan/blir fikset før salg" 

Riktignok om dette faktisk er bilen som ble diskutert i finn.no-tråden. Hehe

edit: bare si om jeg skal fjerne! 

Jeg ble nettopp kjent med dette, og ting virker i orden. Kollisjonsskadet kan stemme, men det er opprettet skikkelig av verksted. Har snakket med statens vegvesen og fått full historikk på bilen. Toppakkning er bra! :D 

Det eneste negative er at motor kan bli varm. Har iværtfall luft i systemet, det er jeg sikker på. Men dette blir fikset førstkommende fredag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.4.2016 at 12.47, Gabz skrev:

Gratulerer med rå E39! Flott motor, en av de peneste fargene, pent interiør og mye utstyr. Bare få ordna det småplukket så blir dette bra! Lyst på sånn bakre midtkonsoll selv :)

Takk for det! Ja, jeg har virkelig tro på denne bilen. Mer tro nå en hva jeg hadde før helga :P 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29. april 2016 at 22.54, Bækkmann skrev:

Jeg ble nettopp kjent med dette, og ting virker i orden. Kollisjonsskadet kan stemme, men det er opprettet skikkelig av verksted. Har snakket med statens vegvesen og fått full historikk på bilen. Toppakkning er bra! :D 

Det eneste negative er at motor kan bli varm. Har iværtfall luft i systemet, det er jeg sikker på. Men dette blir fikset førstkommende fredag :) 

Jeg har prata med alle 3 selgerne som har solgt denne iløpet av en måneds tid å han ene nevnte at viskosekoblingen til vifta var gåen... Så vifta funker ikke som den skal sa han. Derfor den blir varm kanskje? Dette var en utlening som kjøpte den av førstemann jeg prata med som hadde solgt den i tro om at topppakningen var gåen. Håper for din del det kun er luft... Å lufte denne er vel en smal sak :) Var jævla gira på den selv når den lå til salgs i Asker før denne butikken kjøpte den. Syns alt virket veldig suspekt så turte ikke ta sjansen :P 

vannpumpe skulle være byttet ifølge han ene karen mener jeg 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Selger nevnte vifta. Slik jeg har forstått det så skal den gå fortere etter temperatur. Selger sa at han hadde vært borti at vifta ikke går i det heletatt visse tilfeller påt omgang. Men det har ikke skjedd i mitt eie. Så for å sikre meg, så byttes både vifta, termostat, vannpumpe og den skal luftes. Fattern mente at toppakkning er helt uaktuelt. Jeg har ikke knallgod peiling på motor selv, så akkurat hvorfor vet jeg ikke.

Symptomene er følgende: På tur opp til Trønderlag lå jeg å cruisa i 90-100 hele veien. Jeg kunne kjøre så mye som kanskje 10mil før tempen PLUTSELIG begynte å øke. Slakka av gassen, og trilla helt til jeg stoppa. Lo bilen stå i kanskje et eller to minutter, og motoren hadde normal temp igjen! Så var det bare å kjøre igjen :)  Når jeg har kjørt bilen de siste dagene, så når motoren driftstemp usedvanlig fort. Kanskje etter bare ca. 2 km. 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Jeg har prata med alle 3 selgerne som har solgt denne iløpet av en måneds tid å han ene nevnte at viskosekoblingen til vifta var gåen... Så vifta funker ikke som den skal sa han. Derfor den blir varm kanskje? Dette var en utlening som kjøpte den av førstemann jeg prata med som hadde solgt den i tro om at topppakningen var gåen. Håper for din del det kun er luft... Å lufte denne er vel en smal sak :) Var jævla gira på den selv når den lå til salgs i Asker før denne butikken kjøpte den. Syns alt virket veldig suspekt så turte ikke ta sjansen :P 

vannpumpe skulle være byttet ifølge han ene karen mener jeg 

Vannpumpe skulle være byttet har jeg lest et sted også. Men jeg ble rådet å bytte denne likevell av mekaniker. Jeg aner jo ikke når den er byttet.. Kjenner jeg blir sliten av dette tullet, kjipt å bytte ting på mistanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som vannpumpe eller luft ja... Noe anntydning til vann i olja da? Om du tar av oljelokket å ser under lokket... Er det gul gugge der er det et dårlig tegn. Mener han ene nevnte at det var det på den, mens neste trodde det var Pga bilen hadde stått lenge. Han hadde byttet olje på den... Også Pga en ulyd som ble borte etter oljeskiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Ivrig86 skrev:

Kan høres ut som vannpumpe eller luft ja... Noe anntydning til vann i olja da? Om du tar av oljelokket å ser under lokket... Er det gul gugge der er det et dårlig tegn. Mener han ene nevnte at det var det på den, mens neste trodde det var Pga bilen hadde stått lenge. Han hadde byttet olje på den... Også Pga en ulyd som ble borte etter oljeskiftet

Vi sjekka oljelokket ja. Det så faktisk meget bra ut! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...