Gå til innhold

Innkjøp av M-bil


minim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er på utikk etter en ny bil og guttedrømmen har vært BMW M3/M5 og Audi RS2. RS2 er utprøvd og solgt for noen år siden så jeg lurer på om ikke M3/M5 bør bli det neste om ikke fornuften kommer seirende ut av dette :) 

Jeg pendler ca. 2-2500km i året fordelt på annenhver uke to kjøreturer på ca. 35-40km. Kjøring utenom dette er mest for morro og jeg har et X5 dieseldyr som kan stå for daligdagskjøring. De aktuelle bilene for min del vil være E34, E39 og E60 i M5 og E46 M3. Jeg har lest mye om de forskjellige modellene uten å klare å konkludere med noe.. Er det noen som har eid de forskjellige modellene som har noen innspill å komme med? Jeg må også tilføye at jeg liker å skru på bil selv så jeg vil egentlig utføre det meste av vedlikeholds arbeider og feilsøking selv. 

E60 M5 er egentlig noe over budsjettet og jeg har egentlig sett bort i fra denne i og med at det er vanskelig å finne en uten SMG. Jeg var likevel å prøvekjørte en i dag da selger insisterte på at jeg burde prøve SMG før jeg utelukket det helt. Jeg elsket V10 lyden og liker generelt E60 karroseriet best av dem alle, men jeg har sett at det har vært mye kostbart trøbbel med SMG samt at vanos pumpen har ført til havari på en del av V10 motorene og det er jo begge ganske dyre feil å få.. Dette er vel også den mest tørste av M5ene også selv om det betyr mindre på en bil som vil få så få kilometer på telleren i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e60 M5 ble kun levert med SMG i Europa, så om du skal ha en med manuell girkasse må den enten importeres fra USA eller bygges om (med mindre du finner der dette er gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en stor bakdel.. SMG kassen girte jo helt greit, men i og med at clutch/svinghjul/smgpumpe er utsatte deler som ryker med tiden så er det ikke verdt 80k i deler å spare noen millisekund på et girskift for min del. Jeg sjekket akkurat delepriser også på deler som er nevnt som ryker "ofte" (i følge div forum). Disse prisene er jo helt borti natta på deler som er utsatte for å ryke. Er dette unikt for E60 eller er det generelt M5? Jeg trodde RS2 deler var dyre siden de var begynt å bli vanskelig å få tak i, men det var jo bare barnemat i forhold til E60 M5 deler ser jeg :)

  • Clutch 10k 
  • Svinghjul 20k 
  • vanos htpumpe 30k (ryker denne så ryker vel sikkert mer i motor også) 
  • smg hydraulisk pumpe 50k 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minim skrev:

Tror det er en stor bakdel.. SMG kassen girte jo helt greit, men i og med at clutch/svinghjul/smgpumpe er utsatte deler som ryker med tiden så er det ikke verdt 80k i deler å spare noen millisekund på et girskift for min del. Jeg sjekket akkurat delepriser også på deler som er nevnt som ryker "ofte" (i følge div forum). Disse prisene er jo helt borti natta på deler som er utsatte for å ryke. Er dette unikt for E60 eller er det generelt M5? Jeg trodde RS2 deler var dyre siden de var begynt å bli vanskelig å få tak i, men det var jo bare barnemat i forhold til E60 M5 deler ser jeg :)

  • Clutch 10k 
  • Svinghjul 20k 
  • vanos htpumpe 30k (ryker denne så ryker vel sikkert mer i motor også) 
  • smg hydraulisk pumpe 50k 

 

For det første er dette relativt solide greier.

For de andre, visst disse prisene bekymrer deg. Så burde du muligens se på annen type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, CrZyWiz said:

For det første er dette relativt solide greier.

For de andre, visst disse prisene bekymrer deg. Så burde du muligens se på annen type bil.

Det meste som har rullet over 100000km har jo byttet clutch/svinghjul/smgpumpe for 80k+arbeid i tillegg til normalt vedlikehold så å kalle det "solide greier" er vel å ta i? :) Og kosten i seg selv på vanos pumpen er ikke det værste, men når denne ryker så følger mottorras med og en kostnad på byttemotor til 250-300000kr (evnt til en rimeligere byttemotor som man ikke aner noe om tilstand på).

Ja disse kostnadene bekymrer meg og det er derfor jeg spør.. Akkurat jobben med å bytte dem er jo ikke avskrekkende, men å risikere å ryke på "uforutsette" kostnader på clutchbytte på 80000kr når bilen kun har rullet 30-100k km siden forrige bytte høres noe brutalt ut. Da blir det heller E39 M5 :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minim skrev:

Det meste som har rullet over 100000km har jo byttet clutch/svinghjul/smgpumpe for 80k+arbeid i tillegg til normalt vedlikehold så å kalle det "solide greier" er vel å ta i? :) Og kosten i seg selv på vanos pumpen er ikke det værste, men når denne ryker så følger mottorras med og en kostnad på byttemotor til 250-300000kr (evnt til en rimeligere byttemotor som man ikke aner noe om tilstand på).

Ja disse kostnadene bekymrer meg og det er derfor jeg spør.. Akkurat jobben med å bytte dem er jo ikke avskrekkende, men å risikere å ryke på "uforutsette" kostnader på clutchbytte på 80000kr når bilen kun har rullet 30-100k km siden forrige bytte høres noe brutalt ut. Da blir det heller E39 M5 :)  

Mennesket er veldig flink å generalisere av natur. Du kan ikke gjøre det, uten å også se på alle bilene som triller rundt uten problemer. Disse hører\leser man sjeldent fra, og der igjen er ikke utvalget man ser på representativt for den aktuelle modellen. Uansett er preventivt vedlikehold ofte løsningen, i de tilfeller der en feil får større følgeskader.

Men som sagt, visst slike kostnader bekymrer deg. Så er det ikke en slik bil(eller noen annen med samme teknologinivå) du ønsker. Man må ha i bakhodet at dette i stor grad er bygget som en racemotor, og har således mer til felles med italienske supersportsbiler, kontra tyske milslukere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle di nevnte modellene :) Av E46 M3 har jeg hatt 7-8stk :) Både originale, godkjent ombygde, coupe og cab, manuell og smg, originale motormessig og 2 stk med Ess550 Kit, en manuell og en smg. UTEN TVIL E46 M3 man får mest for pengene!!! Ubeskrivelig rå bil i mine øyne!!! Jeg har hatt mye annet av gromme biler også men ingenting kan måle seg med en E46 M3 med ESS550 og SMG!!! HELT PERVERST!!! :) 

Ligger en perfekt en på finn nå som nylig er lagt ut. Vil tro denne går iløpet av et par dager! 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75618866

Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med mine! Men når di har passert 100tusen km så er det greit å bytte clutchen, noe som er gjort på denne :) LØP OG KJØP!!

 

Alt pratet rundt smg er tull spør du meg, en M3 skal ha smg!! Manuell er gørrkjedelig iforhold!! Er kanskje vanskelig å bli "kompis" med en smg på en kort tur... Før jeg kjøpte min første originale 04 modell med smg av Konghelle tok jeg en lenger tur med en kompis av faren min som hadde tilsvarende bil den gang. Han viste meg alle muligheter man har osv osv. Et par dager senere Eide jeg min første M3 :D Er nok en grunn til at csl er smg å 👍 Jeg har sagt dette mange ganger før innpå her å sier det igjen! SMG!!! UTEN TVIL!!! 

Aldri hatt noe som helst problemer med smg :) men nå får jeg slutte skrive her, så får du ta en telefon til den M3 jeg linket til ;) Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Ivrig86 said:

 

32 minutes ago, Ivrig86 said:

Jeg har hatt alle di nevnte modellene :) Av E46 M3 har jeg hatt 7-8stk :) Både originale, godkjent ombygde, coupe og cab, manuell og smg, originale motormessig og 2 stk med Ess550 Kit, en manuell og en smg. UTEN TVIL E46 M3 man får mest for pengene!!! Ubeskrivelig rå bil i mine øyne!!! Jeg har hatt mye annet av gromme biler også men ingenting kan måle seg med en E46 M3 med ESS550 og SMG!!! HELT PERVERST!!! :) 

Ligger en perfekt en på finn nå som nylig er lagt ut. Vil tro denne går iløpet av et par dager! 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75618866

Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med mine! Men når di har passert 100tusen km så er det greit å bytte clutchen, noe som er gjort på denne :) LØP OG KJØP!!

 

Alt pratet rundt smg er tull spør du meg, en M3 skal ha smg!! Manuell er gørrkjedelig iforhold!! Er kanskje vanskelig å bli "kompis" med en smg på en kort tur... Før jeg kjøpte min første originale 04 modell med smg av Konghelle tok jeg en lenger tur med en kompis av faren min som hadde tilsvarende bil den gang. Han viste meg alle muligheter man har osv osv. Et par dager senere Eide jeg min første M3 :D Er nok en grunn til at csl er smg å 👍 Jeg har sagt dette mange ganger før innpå her å sier det igjen! SMG!!! UTEN TVIL!!! 

Aldri hatt noe som helst problemer med smg :) men nå får jeg slutte skrive her, så får du ta en telefon til den M3 jeg linket til ;) Hehe 

Takk for god tilbakemelding :) 

Går de greit originalt også sammenlignet med E60 og E39? Å ettermontere kompressor på en M bil er ikke helt min kopp med te :D Sikkert veldig morro og hver sin smak det er ikke det, men jeg ønsker å holde det som det kom i fra fabrikk. 

Den var virkelig fin, men for min del ble den ikke aktuell pga kompressor kittet :/ Det lå en blå en ute til 299k med manuell kasse også, men den gikk før jeg fikk tid til å ringe.. 

Jeg ble forsåvidt ikke uvenner med SMGn på prøveturen heller, men jeg savnet clutch og stikke på en slik bil det må jeg innrømme. Det pluss tanken på at dette var skjøre greier og kostet mye når (ikke om) det raser gjorde at jeg heller kunne tenke meg manuell stikke. En annen rar ting som skjedde når jeg prøvde den var at jeg skulle kjøre inn på en parkeringsplass opp en ganske bratt bakke med sving. Når jeg kom lavt nok ned i fart så ville den gire i fra 2. til 1. gear og da, uten noe forvarsel, kuttet den gassen i noe som føltes som en evighet før den la inn 1. gear og jeg fikk gass tilbake igjen. Det var faktisk så markant at jeg reagerte ved å flytte foten over til bremsen for å unngå å trille bakover. Jeg merket det ikke noen andre steder på prøveturen, men dette er vel noe av det folk beskriver som negativt med SMG. 

 

9 hours ago, CrZyWiz said:

Mennesket er veldig flink å generalisere av natur. Du kan ikke gjøre det, uten å også se på alle bilene som triller rundt uten problemer. Disse hører\leser man sjeldent fra, og der igjen er ikke utvalget man ser på representativt for den aktuelle modellen. Uansett er preventivt vedlikehold ofte løsningen, i de tilfeller der en feil får større følgeskader.

Men som sagt, visst slike kostnader bekymrer deg. Så er det ikke en slik bil(eller noen annen med samme teknologinivå) du ønsker. Man må ha i bakhodet at dette i stor grad er bygget som en racemotor, og har således mer til felles med italienske supersportsbiler, kontra tyske milslukere.

 

Joda jeg skal være enig i det, men det er ikke til å stikke under en stol at det er enkelte gjengangere på denne bilen og det er jo det jeg prøver å finne ut av.. Det er vel også en grunn til at BMW oppgraderte smg hydraulikk pumpen på 2007 modeller å nyere. Det samme har vel skjedd med rådelager problematikken som stoltbmwelsker nevner ovenfor ved at de gikk bort i fra å anbefale kun 10w60 som ikke ble tynn nok når den ikke ble pisket på bane samt at det ble rapportert om at de nye rådelagerene var av bedre kvalitet enn de gamle. Så også et bilde av at vanos solenoidene hadde fått seg en oppgradering når en som skiftet dem tok bilde av ny/gammel side om side. De gjør ikke noen slike endringer for morro skyld så det er nok ikke helt uten grunn at det blir generalisert. Den bilen jeg var å prøvekjørte hadde fått byttet smgpumpe+clutch+svinghjul og det var til en kost av over 100k (eller 10kr/milen om du vil) var det også helt tilfeldig? :)

 

Det er den mest flåsete kommentaren jeg ser når jeg leser forskjellige forum og her har BMW sin markedsavdeling virkelig kommet til deg som en annen bruker så fint sa det på et engelsk m5 forum. V10 motoren har faktisk mindre ytelse pr. liter enn E46 M3. Dette er ikke noen formel 1 motor eller i nærheten av det selv om markedsførings avdelingen til BMW elsket å bruke den linjen. Eneste denne bilen har til felles med italienske supersportsbiler er antallet sylindre og at den sikkert har italiensk designer på SMG systemet, Vanos pumpen og rådelagerene :D Sånn nå var jeg like flåsete! 

Jeg vet ikke om så mange som ikke ville tatt med "normale" vedlikeholds konstnader i 100000-300000 kroners klassen på en slik bil i beregningene når de skulle kjøpe bil. De eierene som ikke gjør det kjører allerede F10 M5 og gir en god beng i 100-300k, men sikkert med noen få hederlig unntak :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har betalt 100k for å

Bytte pumpe,clutch og svinghjul har han "blitt lurt" hehe vet ikke om det er M5 eller M3 men uansett... LURT! :P Jeg byttet iallefall clutchen på to av mine M3, den ene siden den var slitt å den andre kun fordi jeg ville

ha den helt hundre! Så clutch ble byttet samtidig som ess550 ble montert. Clutch til smg kosta vel rundt 7 lapper :) Skal du ha en problemfri bil til fornuftig pris ville jeg uansett kjøpt en entusiasteid E46 M3. Da er det i orden å tatt vare på. E39 M5 har jeg på følelsen av at det er veldig mye småtull med. E60 er endel dyrere.. 

Om man skal kjøpe seg M bil for å sette på BMW støtt og stadig for å bytte det di mener er nødvendig kan man heller trekke pengene ned i dass! Hehe alle merkeverksteder er SLEIPE, å min erfaring er at di stort sett ikke har noe særlig greie på M biler! Bedre å bruke feks ESS, SSP, Yngve Lindgren, Jeppe/Pit Lane AS... Mange utrolig dyktige folk man mye heller vil levere bilen til enn BMW hvor bilen mest sannsynlig havner i henda til en 20-åring som tar den på en prøvetur! 

Jeppe som driver Pit Lane as i Drøbak monterte ess Kit på en manuell for meg engang. Hos han kan du spise middag rett fra "verksted benken"... Sinnsykt strøkent! Har også brukt SSP og ess, samt Yngve Lindgren har bygd en bil for meg. 

Om du sammenligner med påkost i 100tusen klassen så kan disse hjelpe deg å eventuelt spare sinnsykt med penger! Men jeg har iallefall aldri kjøpt en M bil uten at alt er på stell :) Min erfaring er at di siste årene har disse bilene havnet i henda på mange unge ville sjåfører som kanskje ikke er så veldig nøye på driftstemperatur og vedlikehold! Så jeg ville vært ekstra nøye med å finne en bil som har hatt samme eier i noen år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulisk smg pumpe koster 48k ny, clutch 10k og svinghjul 30k og dette er hos GS bildeler. Legg på litt arbeid og om han kjøpte delene hos BMW så er det sikkert litt ekstra der. Det var en E60 M5. Pumpen ble oppgradert av bmw i -07 da så siden dette er den nye pumpen så vel ikke den noe problem lenger sånn sett. 

Helt enig i det med merkeverskted..Det blir å gjøre alt selv uansett hvilken modell det blir så jeg ser egentlig ikke noe særlig på arbeidet og tiden det tar. Koser meg i garagen så om jeg bruker en helg på å skifte rådelager så er ikke det en helg som har gått i vasken heller tvert i mot :) Deleprisene som jeg nevner over er det dog litt værre å få gjort noe med. Det hørtes mye mer overkommelig ut på E46n! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minim skrev:

Hydraulisk smg pumpe koster 48k ny, clutch 10k og svinghjul 30k og dette er hos GS bildeler. Legg på litt arbeid og om han kjøpte delene hos BMW så er det sikkert litt ekstra der. Det var en E60 M5. Pumpen ble oppgradert av bmw i -07 da så siden dette er den nye pumpen så vel ikke den noe problem lenger sånn sett. 

Helt enig i det med merkeverskted..Det blir å gjøre alt selv uansett hvilken modell det blir så jeg ser egentlig ikke noe særlig på arbeidet og tiden det tar. Koser meg i garagen så om jeg bruker en helg på å skifte rådelager så er ikke det en helg som har gått i vasken heller tvert i mot :) Deleprisene som jeg nevner over er det dog litt værre å få gjort noe med. Det hørtes mye mer overkommelig ut på E46n! 

 

Ja gå for en E46 😎👍 

Men man må være veldig rask om dagen ;) Ser di bilene som er vært å kjøpe blir solgt med engang 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk den første M3 min lagt ut igjen.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75646077

Dette er ikke

en av di jeg fikk montert ess Kit på men, tror det er nåværende eier som har gjort det. Lå ifjor sommer til

en drømmepris å ble selvfølgelig ikke solgt hehe tror den lå til 500 eller 550 mens alle andre lå til 100 mindre. Men ville heller kjøpt den andre egentlig :) finere den syns jeg iallefall men begge har jo ess Kit så blir kanskje ikke

aktuelt for deg. Du kan jo høre om di vil selge ess Kit eventuelt :) mange som vil kjøpe sånne Kit løst vet jeg. 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, minim skrev:

Joda jeg skal være enig i det, men det er ikke til å stikke under en stol at det er enkelte gjengangere på denne bilen og det er jo det jeg prøver å finne ut av.. Det er vel også en grunn til at BMW oppgraderte smg hydraulikk pumpen på 2007 modeller å nyere. Det samme har vel skjedd med rådelager problematikken som stoltbmwelsker nevner ovenfor ved at de gikk bort i fra å anbefale kun 10w60 som ikke ble tynn nok når den ikke ble pisket på bane samt at det ble rapportert om at de nye rådelagerene var av bedre kvalitet enn de gamle. Så også et bilde av at vanos solenoidene hadde fått seg en oppgradering når en som skiftet dem tok bilde av ny/gammel side om side. De gjør ikke noen slike endringer for morro skyld så det er nok ikke helt uten grunn at det blir generalisert. Den bilen jeg var å prøvekjørte hadde fått byttet smgpumpe+clutch+svinghjul og det var til en kost av over 100k (eller 10kr/milen om du vil) var det også helt tilfeldig? :)

 

Det er den mest flåsete kommentaren jeg ser når jeg leser forskjellige forum og her har BMW sin markedsavdeling virkelig kommet til deg som en annen bruker så fint sa det på et engelsk m5 forum. V10 motoren har faktisk mindre ytelse pr. liter enn E46 M3. Dette er ikke noen formel 1 motor eller i nærheten av det selv om markedsførings avdelingen til BMW elsket å bruke den linjen. Eneste denne bilen har til felles med italienske supersportsbiler er antallet sylindre og at den sikkert har italiensk designer på SMG systemet, Vanos pumpen og rådelagerene :D Sånn nå var jeg like flåsete! 

Jeg vet ikke om så mange som ikke ville tatt med "normale" vedlikeholds konstnader i 100000-300000 kroners klassen på en slik bil i beregningene når de skulle kjøpe bil. De eierene som ikke gjør det kjører allerede F10 M5 og gir en god beng i 100-300k, men sikkert med noen få hederlig unntak :)  

Visst du tror at det bare er litereffekten som betyr noe i den sammenheng, så har du misforstått noe. Men ser at du har misforstått en god del, og innehar en holdning som få eller ingen kan hjelpe deg med.

Så du får bare kjøpe hva du vil, det er til syvende og sist ingen andre en deg selv som bryr seg om hva du kjøper.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehhmm.. Bare for å korrigere rundt "det eneste denne har til felles".

S85 er en _svært_ imponerende motor, kanskje den mest, eller en av de mest, imponerende motorene som er lagd. Det er ikke noen formel 1 motor, og det skal vi være glad for. Det BMW alltid har sagt er derimot at stempelhastighet er like høy som en formal 1 motor (den gang), og det stemmer. Stempelhastighet kommer av relativt sett høyt turtall og land slaglengde. En f1 motor har nødvendigvis ikke noe lang slaglengde i det hele tatt.


Dette mener jeg å huske var ganske unikt i verden når den kom, og kanskje den enkelt faktoren ingeniører lot seg mest imponere over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...