Gå til innhold

2liters 285hk?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg leser meg opp litt på forumet til bimmerfest.com, mange lange tråder der rundt trimming av N20-motoren.
Har mye igjen å lese, men foreløpig er det kun tommelen opp for dette særlig på 320 (øke turbotrykk med 3psi, eller 4). Og det virker som at mange der har peiling og har gjort dette for lenge siden og derfor har en erfaring å vise til.

Jeg har foreløpig ikke snublet over noen tråder eller meldinger som omhandler endringen av stemplene på 328, men de sier at stemplene (opprinnelig) var forskjellige (ikke bedre/dårligere) på 320 og 328 pga forskjellig kompresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 3 months later...

Jeg tar opp denne tråden igjen da en kollega av meg ser på tuning til sin Z4 med N20, i 20i utførelse.

Har igjen sjekket delekatalogen og kommer ikke frem til at stempler er annerledes på N20 motoren, ihvertfall ikke 02/13, som er min kollegas bil.

Men når man sjekker tuning hos flere selskaper så får man ganske forskjellige tall fra stort sett alle sammen.

BSR lover 284/436, men da mener noen andre at det må byttes intercooler, mens andre sier at det ikke er mulig. Noen tar bare ut 215/310.

Det er nesten umulig å forstå seg på. Men jeg har en teori.
De som tuner vet ikke helt forskjellen på 20i kontra 28i og dermed kjører de bare på med "standard økning" av alt også får de en grei økning uten noe mer "forskning/testing"

Kanskje @TRF-Racing kan komme med noe info, selv om det er bensin tuning? Tenker da på dine tanker rundt noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Jeg tar opp denne tråden igjen da en kollega av meg ser på tuning til sin Z4 med N20, i 20i utførelse.

Har igjen sjekket delekatalogen og kommer ikke frem til at stempler er annerledes på N20 motoren, ihvertfall ikke 02/13, som er min kollegas bil.

Men når man sjekker tuning hos flere selskaper så får man ganske forskjellige tall fra stort sett alle sammen.

BSR lover 284/436, men da mener noen andre at det må byttes intercooler, mens andre sier at det ikke er mulig. Noen tar bare ut 215/310.

Det er nesten umulig å forstå seg på. Men jeg har en teori.
De som tuner vet ikke helt forskjellen på 20i kontra 28i og dermed kjører de bare på med "standard økning" av alt også får de en grei økning uten noe mer "forskning/testing"

Kanskje @TRF-Racing kan komme med noe info, selv om det er bensin tuning? Tenker da på dine tanker rundt noe slikt?

Ser man på de etablerte og solide selskapene så legges det ofte opp til flere steg eller kun ett steg innenfor gode marginer. Eks. ESS, Sedox, BR-performance og lignende. 


Ut i fra realoem.com så kan stempler/pistons kategoriseres slik:

320i - produsert 3/13 - Pistons up to 8/13 - 11258606461
320i - produsert 9/13 - Pistons from 8/13 - 11258606459 (for low compression engine - 11258606459)

328i - produsert 3/13 - Pistons up to 8/13 - 11258606459
328i - produsert 9/13 - Pistons from 8/13 - 11258606459

Slik jeg da ser det er skillet fra august 2013, hvor da 320i og 328i har samme stempler. Altså begge deler de opprinnelige stemplene til 328i. 

ESS har forøvrig oppdatert sine tall for tuning av N20 motoren fra 245hk til nå 270 eller 280 avhengig av hvilke stempler og ratio man har. Antar det her er snakk om overnevnte oppdatering fra 8/13 hvor 320i gikk over til 11258606459 stempler. 

EDIT: moderering iht subjektive påpekninger i forbindelse med kjørbarhet/opplevd kjørerespons etter testing av tuning fra en tuningleverandør.

Når det kommer til effekt er min erfaring at ca. 245-260 hk og ca. 350nm (tilsvarende 328i) er mer enn godt nok og føles originalt. Dette tilsvarer hos noen "steg 1". 

Min oppfattelse av "steg 2" ca. 260hk/420nm +/- så er bilen svært aggressiv og litt urolig under vanlig kjøringen. Kan beskrives som at bilen kontinuerlig er på hugget, som kan være noe slitsomt.

Merknad; Sistnevnte observasjon har trolig med tunerens oppsett av gassrespons og ikke effekt.

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Thundercoil skrev:

Sikker på det ikke er litt gasspedaltuning ute og går? Ref. "kontinuerlig på hugget, 420nm." 

Spørs hva du legger i gasspedaltuning?

Gassresponsen var ut i fra min, og andre som testet det, for aggressivt satt opp (Les: på hugget). Som at bilen stod i Sport+++ kontinuerlig og man måtte ned i ECO+ for å kunne kjøre i normal trafikk. 

Sammenlignet mot tilsvarende motoriseringer ble den for mye på hugget og mindre harmonisk enn ønsket. En M3 eller M4 er rå, men harmoniske i effektuttaket når man ønsker det. Min opplevelse av steg 2 var at den ble uharmonisk. 

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver nå oppsummerer det jeg tenkte ganske greit. Det underliggende poenget mitt var at det ikke er effekten som er problemet, men kanskje oppsettet av gasspedalen. 

Dette tenkte jeg av samme grunner som du nevner. Harmoni i andre biler, som gjerne har betydelig mer effekt. I så fall kan du nok be leverandøren om å gi deg samme effekt (steg 2,) men med mildere oppsett på pedalen? 

Jeg har lest om en i England som opplevde samme som deg og fant da ut at det var pga gasspedalen sitt hissige oppsett. En liten telefon/mail, så ble det ordnet opp i og omprogrammert, eller hva man skal kalle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thundercoil skrev:

Det du skriver nå oppsummerer det jeg tenkte ganske greit. Det underliggende poenget mitt var at det ikke er effekten som er problemet, men kanskje oppsettet av gasspedalen. 

Dette tenkte jeg av samme grunner som du nevner. Harmoni i andre biler, som gjerne har betydelig mer effekt. I så fall kan du nok be leverandøren om å gi deg samme effekt (steg 2,) men med mildere oppsett på pedalen? 

Jeg har lest om en i England som opplevde samme som deg og fant da ut at det var pga gasspedalen sitt hissige oppsett. En liten telefon/mail, så ble det ordnet opp i og omprogrammert, eller hva man skal kalle det. 

Du har nok rett i at oppsettet med gassresponsen kan ha vært en helt avgjørende faktor for hvorfor bilen ble oppfattet som den ble med steg 2, og ikke effektuttaket. Dette ble ikke påtenkt under testingen. 

Første antakelse fra oss som testet den var nok at dette var et overivrig tuningprogram (eller programmerer) som tok ut for mye effekt og dermed skapte en viss ubalanse og uharmoni i kjøreresponsen. 

Nå har ikke jeg steg 2, men for andre som vurderer det er det gjerne et viktig poeng å påpeke mht gassrespons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "steg 2"? (Retorisk)

 

Kjørbarhet har med oppsett å gjøre, og bare det. Det er urovekkende at man går inn i en debatt som krever ganske tung faglig innsikt, konkluderer en hel masse og videresender denne informasjonen som fakta (dette er en generell trend, og ikke rettet mot deg personlig)

Thunder sitt poeng er nok i aller høyeste grad gjeldende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TRF-Racing skrev:

Hva er "steg 2"? (Retorisk)

 

Kjørbarhet har med oppsett å gjøre, og bare det. Det er urovekkende at man går inn i en debatt som krever ganske tung faglig innsikt, konkluderer en hel masse og videresender denne informasjonen som fakta (dette er en generell trend, og ikke rettet mot deg personlig)

Thunder sitt poeng er nok i aller høyeste grad gjeldende her.

Når konkluderes det en hel masse og presenteres feilaktig informasjon som legges frem som fakta? I så fall endrer jeg gjerne dette.

Dette forumet, er hva meg bekjent, ikke et rent empirisk forum men et forum hvor ens subjektive meninger og eventuelle teorier kan utløpe seg.

Dersom man ser til et forum som vitenskapelig henvisning og kilde er man ofte på feil sted og må ta informasjon med en klype salt. 

En tilstreber alltid å gi så god og informativ informasjon som mulig og hjelpe sine forumdeltakere, men i lys av din tunge faglige innsikt innen tuning så er du jo mer enn velkommen til å klarifisere uklarheter og spørmål fremfor å rakke ned på de som prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...