Gå til innhold

ERG ventil 3år etter siste vask


Øyvind L.
 Share

Anbefalte innlegg

Slik ser min ERG ventil ut idag.. Det er ca 3 år og 37000 km siden jeg vasket den sist.

Bilen går nesten bare langkjøring og byttes olje på den to ganger i året. 

På tide å fjerne hele ERG systemet tror jeg. For noe forbanna drit det greien er.2016-05-07_15.45.26.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj. Er dette fra 1-serie dieselen du har? Bør få sjekka hvordan det står til med min også, har hatt mye langkjøring i mitt eie de siste 35tusen km, men har ingen anelse om hvordan de foregående 100tusen kilometerne ble gjennomført..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer.. Er en 06 mod 118d 122hk. Kan være greit å ta en titt ja. Kan jo være ganske mye sot inni der. 

Jeg tok av innsuget og vasket det og ERG ventilen rett etter at jeg kjøpte den. Da var den gått 129 tusen og det var et bra lag med sot da også som jeg vasket og skrubbet vekk. Var en hel jobb å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med noe diesel-addetiv innimellom da? Byttet nylig egr på en 2004 Audi A3 som har gått 180'000 og den var ikke i nærheten av å være så full av møkk. 😝 Hadde en rens innimellom med noe tilsetning (men vet forsåvidt ikke om den hjelper på egr eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal et middel som er til for å rense dyser, i dieselen, ende opp med å holde EGR ventil renere? Nettopp, det kan den ikke.

Å kjøre på GTL eller lignende kan dog hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men det er normalt ikke meninga med disse renseproduktene. (såvidt jeg har sett), og du kjører jo evt på dette forsvinnende liten del av tiden. Koblet sammen med at "gugga" oppstår som et resultat av sot og olje fra ånding, så får det rett og slett for liten påvirkningskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så visste jeg ikke om det kunne ha noen sammenheng. :) Jeg vet da neimen ikke alt om motor og saker. :P Kom bare med et forslag som kunne vært mulig siden min ikke var slik. Vet det blir totalt feil å sammenligne to forskjellige biler på den måten riktignok. Men er kjpt google-søk viser at det vel ikke finnes noen kur mot grisete egr- ventiler (uten å eventuelt fjerne) såvidt jeg kan se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å plukke av egr i morgen, bare for å få en oversikt over tilstanden her. Km.-stand er for tiden 135 000. Ser at GS har 10+ i lager av denne, det tyder på at jeg i det minste bør gjøre den ren. Er det noe pakning som må erstattes etter at egr-ventilen har vært av?

 

13233133_10154142547120688_2915028064968712185_n.jpg

Plastslangen som befinner seg rett over egr-en er forresten full av oljesøl, hovedsakelig på undersiden..?

Endret av And-reas
Lærer meg å laste opp bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan det er på din motor, men jeg byttet ikke noen pakninger på min M47D20U2 motoren, men den er ikke helt lik din.

Her er et par bilde av innsug og ERG ventil når jeg vasket det første gangen rett etter at jeg hadde handlet bilen. Da var km 139000.IMG_1109.JPGIMG_1092.JPGIMG_1093.JPGIMG_1086.JPG

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basse Lusk skrev:

Shell blander GTL i dieselen sin vinterstid, det hjelper litt det da?

Et spørsmål fra en nobe: Når EGR sotes ned til de grader, vil det ikke være samme problematikk gjennom eksosrøret? I så fall, hvordan kan det renses?

Det er sot fra eksos og oljedamp fra veivhus som tilsammen blir denne guffa.. klikk på dieseltråden og scroll deg et godt stykke ned så kan du lese å lære..:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...