Gå til innhold

danskiii's e21 langtidsprosjekt, karosseri skrotes, selger deler


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er det gått noen måneder siden jeg solgte E82'n og så kom jeg over noe som brakte meg tilbake til BMW.

På facebook lå en annonse for en 318 E21 fra 1976, og etter litt om og men med besøk og bildetaking så fikk jeg idag hentet den med meg hjem for en billig penge.

Bilen har servicehefte som er fulgt for det meste og kun gått 107 240km. Bilen har stått på stedet hvil ute i en god del år og før det stod den i en låve i enda flere år.

Liker veldig godt karosseriet på disse her små bilene, og syns dem er meget pene når dem er gjort helt i stand!

Min plan er å få på skilt til neste sommer (usikker på om det går men optimist!) så blir mye å gjøre!  Her må en god del deler byttes pga rust, rust og enda mer rust. Skal være en bil som ikke er i "show" stand, men god bruksstand. Vurderer også ombygging til 323i, men vil se om jeg får liv i motoren som står i først av alt :) så 323 bakstilling, penere interiør osv kommer også, men etterhvert.

Blir full demontering som er neste på lista. Vurderer sterkt å sende bort til sandblåsing, men vet ikke helt hva jeg evt skulle ha behandlet karosseri med i mellomtiden mens jeg rustsveiser så er litt i tenkeboksen på dette. Kom veldig gjerne med innspill på dette...

Legger ved en haug med bilder fra før under og etter henting, kommer mye mer etterhvert som tiden går :)

Innspill, tips og kritikk tas imot med glede :)

DSC_0487.JPG

FB_IMG_1463413224727.jpg

DSC_0471.JPG

DSC_0480.JPG

Screenshot_2016-05-22-20-38-17.jpg

FB_IMG_1463413229659.jpg

 

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bmwtussan skrev:

Gratulerer med E21. Det var litt å henge fingrene i på denne ja. 

Takk :)

Ja er en del, men det meste er overkommelig, håper jeg :P Spent på når interiøret kommer ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bestilt nye bakskjermer, skjermkanter bak bakhjul og kanaldeksler til begge sider fra koed. Sliter veldig med å finne nye kanaler, men er enda usikker om jeg trenger nye før jeg får åpnet opp.

Har også avtalt kjøpt av brukt forskjerm høyreside, uten sideblink, så blir å fjerne og sveise igjen hull til blink på venstre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bmwtussan skrev:

Er jeg som har den skjermen, det er hull til blinklys på den jeg har. "mener jeg og huske" 

Hehe såpass ja, satser på den duger :) alt er bedre enn den som er på nå, da den er helt gjennområtten..

Ja den du har har hull, men jeg snakket med en annen tidligere før deg, og den hadde ikke hull til blinkers. Men den hadde ikke hull til lister heller, så fant jeg din også på finn :)

Har du flere gjenstander så send gjerne info på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avtalt kjøp på sorte dørtrekk forran og bak, sort taktrekk, tre-eiket sportsratt, og 323i speedometer med turteller.

Så nå må jeg bare finne utav hvordan, og hvor, jeg trekker speedo wire osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Flott prosjekt! Litt jobb ser det ut som, men absolutt verdt det for å få en fin klassiker tilbake på veiene :) 

 

Takk :)

Ja her skal det nok jobbes for gleden, men den kommer! Skulle begynt på bilen for 2 dager siden, men sliter med dårlig nakke og rygg så må komme litt tilbake til form før jeg sliter meg ut igjen, håper på i dag :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bmwtussan skrev:

Det er forskjell på gammelt og nytt instrumentpanel, så har du fått tak i et nytt så må du ha kontakten til det også.

Såpass ja.. Jaja, det er heldigvis en stund til det skal påså har god tid til å finne en :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag med demontering overstått. Ble gjort litt men sporet av innimellom med å ta lister rundt alle ruter og slikt istedenfor interiøret, så kom ikke helt i mål. Men la gå, det er sol å fint vær for tiden så nyter bare arbeidet ute :)

Noen som vet beste måte å få av hjørnelisten på siderutene bak? får ikke av siste bit :(

Helt tydelig at førerdør har blitt byttet en gang i tiden, da den var hvitmalt med ordentlig maling, samt rød under.

DSC_0530.JPG

DSC_0547.JPG

DSC_0539.JPG

DSC_0541.JPG

DSC_0542.JPG

DSC_0531.JPG

DSC_0538.JPG

DSC_0548.JPG

DSC_0559.JPG

DSC_0534.JPG

DSC_0557.JPGDSC_0556.JPG

Så skulle jeg være smart med et flattjern, og dette ble resultatet..

DSC_0553.JPG

Heldigvis så var det allerede en del roser i ruta fra steinsprut så ruta var ødelagt fra før :)

Fint å stå ute i dette været!

DSC_0555.JPG

DSC_0554.JPG

Så er nye delene levert til liffi her på forumet. Skjermen blir plukket opp på søndag og så er det bare å vifte med noen øl for å fremskynde besøk slik at dlene kommer hjem :D:beer:

mms_20160525_213932.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort litt jobbing idag og. Ikke mer en noen få timer men blir vel en del av helgen også :)

Også fått avtalt kjøp av frontplate/frontfanger, blir hentet til neste uke. Samt kjøpt meg en haynes bok for E21 :)

Begynner med dagens instagram bilde:

IMG_20160527_222534.jpg

Fikk fjernet både frontrute og bakrute, samt eliminert en stor frykt for gravrust fremme;

DSC_0566.JPGDSC_0567.JPGDSC_0568.JPG

 

Orden er viktig! Blir en del av disse posene etterhvert:

DSC_0563.JPG

Baksete og hattehylle ute. Kom frem litt rust her:

DSC_0572.JPG

DSC_0573.JPG

DSC_0574.JPG

Gjenstår enda å få ut sideruter bak, samt pyntelist på begge sider. Noen som har tips? sliter med å få dem ut selv etter jeg har løsnet skruen som sitter på begge.. Vil ha dem ut slik jeg kan finne ute av rusten på siste bilde:

DSC_0565.JPG

DSC_0564.JPG

DSC_0588.JPG

 

Imorgen skal teppe, dashbord og resten innvendig ut. Rydde i bagasjerom (har blitt et mini delelager) samt lage liste over hva som må kjøpes inn nytt av klips, lister, foringer, pakninger osv.

 

Stay tuned :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta ut siderutene bak, så må du bare brette pakningen over kanten på innersiden å presse utover på glasset. Er veldig greit å være 2 stk til den jobben. Er du alene så sett i alle fall teip på glasset og i bilen slik at det ikke faller ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...