Gå til innhold

danskiii's e21 langtidsprosjekt, karosseri skrotes, selger deler


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Dagens mål var rattstamme og løsne motor/gir.

Gikk ikke heeeelt etter planen..

DSC_0769.JPG

Fikk ikke koblet av i leddene, så sitter fast her. Any clever thoughts?

DSC_0768.JPG

Fikk tatt ut noe smått da som resten til bremsekraft forsterket, pakninger, spylerslange og dyser.

Alikevell så føltes det ikke nok enda, så jeg måtte ta fore noe større deler. Ergo, av med koffertlokk og fjære mekanisme.

DSC_0772.JPG

DSC_0773.JPG

Blitt vel 100+++ av disse posene nå, viktig å vite hva som kommer fra hvor :)

DSC_0771.JPG

Slenger med et bilde av stue oppsettet her i bergen. Legg merke til emblemene fra bilen i øverste hylle :)

DSC_0774.JPG

Ps.

Skulle gjerne hatt innendørs plass å jobbe på bilen, så om noen har ledig plass å leie osv så gi et vink. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke og en del ble gjort! :)

Først å fremst fikk jeg endelig ut rattstammen!

DSC_0782.JPG

DSC_0781.JPG

Bakfanger av

DSC_0780.JPG

Frontfanger av

DSC_0783.JPG

Hvordan i allverden har dette skjedd? :o Tips til å få på ny krom?

DSC_0787.JPG

DSC_0785.JPG

Frontplate av (selges om noen vil ha, i grei stand, men trenger nye griller)

DSC_0789.JPG

DSC_0791.JPG

DSC_0790.JPG

Venstre forskjerm av

DSC_0792.JPG

DSC_0795.JPG

DSC_0793.JPG

Høyre forskjerm av (skal kastes!)

DSC_0798.JPG

DSC_0799.JPG

DSC_0800.JPG

Myyyye rust bak skjermene desverre :( 

Litt før det begynte deg på å fjerne eksos manifold kjøleskjold, samt selve manifolden. Det gikk ikke helt. 3 av boltene står enda på da det var utrolig vanskelige å komme til slik den står nå, og en fastnøkkel fikk ikke gjort jobben.. prøvde også tømme for olje, men den pluggen er der for å bli tydeligvis så det kunne jeg bare glemme..

Så vant jeg faktisk akuratt budrunde på ebay på nytt komplett pakningssett til motoren, så den skal få seg en etterlengtet overhaling :)

Screenshot_20160620-154149.png

 

Noen som har bilde av jekkpunkt forran på disse her? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj aj aj rust rust rust.  Kanskje ikke helt uventet.

Ikke kast den frontplaten om ikke du får solgt den.  De er ikke lenger i produksjon og du får heller ikke kjøpt alternativ vare.  Den face lift versjonen du har kjøpt deg er fortsatt å få tak i derimot.

Jekkfestet foran er ikke i hjørnet der det har rustet så mye på din (fremst i bildet under).  Du finner du litt lenger bak langs kanalen, og de har også en forsterkning innvendig i kanalen som ikke synes før du åpner den.  Du kan såvidt se det nederst til venstre bildet under.

 

IMG_3995_zpsa36d97e6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, E21noob skrev:

Aj aj aj rust rust rust.  Kanskje ikke helt uventet.

Ikke kast den frontplaten om ikke du får solgt den.  De er ikke lenger i produksjon og du får heller ikke kjøpt alternativ vare.  Den face lift versjonen du har kjøpt deg er fortsatt å få tak i derimot

 

Finner nå enda alternativ vare på nett, så jeg senest igår :)

 

Takk for bilde og info :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ett flott prosjekt må jeg si, jeg liker at disse bilene blir satt istand. Jeg synes E21 er flotte og sjarmerende biler, virkelig en god klassiker. Synes så alt for mange av dem står bak låver og garasjer og ruster bort. Jeg vet ikke om jeg hadde hatt mot til å gå i gang å restaurere såpass omfattende som dette. Det er godt med pågangsmot her og det er bra :) 

Jeg ser du ønsker innspill og her skal du få mine. Jeg synes du bør lakkere bilen i originalfargen, eller i en annen original BMW farge ifra samme periode. Nyere lakkfarger synes jeg blir litt malplassert på disse gamle linjene. E21 er nå blitt så gammel og regnes som enn fullblods klassiker så jeg synes sånne ting bør tas hensyn til. Videre ville jeg beholdt 318i motoren, E21 er kommet dit at det spiller ingen rolle hva slags maskin det er. Det ser jeg f eks på Techno Classica og andre steder for veteranbiler, en strøken 318 kan få vel så mye oppmerksomhet som en strøken 323i. Men det er din bil og dine valg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gabz skrev:

Går framover nå :)

Hehe, heller litt bakover ettersom jeg finner mer rust :P Hadde også gått bedre hadde det ikke vært for jeg har en nakke og rygg som ikke spiller med.. 

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette var ett flott prosjekt må jeg si, jeg liker at disse bilene blir satt istand. Jeg synes E21 er flotte og sjarmerende biler, virkelig en god klassiker. Synes så alt for mange av dem står bak låver og garasjer og ruster bort. Jeg vet ikke om jeg hadde hatt mot til å gå i gang å restaurere såpass omfattende som dette. Det er godt med pågangsmot her og det er bra :) 

Jeg ser du ønsker innspill og her skal du få mine. Jeg synes du bør lakkere bilen i originalfargen, eller i en annen original BMW farge ifra samme periode. Nyere lakkfarger synes jeg blir litt malplassert på disse gamle linjene. E21 er nå blitt så gammel og regnes som enn fullblods klassiker så jeg synes sånne ting bør tas hensyn til. Videre ville jeg beholdt 318i motoren, E21 er kommet dit at det spiller ingen rolle hva slags maskin det er. Det ser jeg f eks på Techno Classica og andre steder for veteranbiler, en strøken 318 kan få vel så mye oppmerksomhet som en strøken 323i. Men det er din bil og dine valg :) 

Ikke mangle på pågangsmotet nei, her er det bare gøy med mye å gjøre! (kunne godt ha vært litt mindre rust fordeom) :)

Ang farge kan det godt hende det til slutt blir en original farge, men ikke den hvite, da jeg ikke synes den passer karosseriet.

Ang motor så er den en 318, ikke 318i ;) Forgasser power.
Men hva ang bytte til 323i motor så ser det mer å mer ut som jeg beholder den 318 jeg har, ettersom jeg ser den ikke er så altfor vanskelig å finne deler til enda, kontra 323i motor.

 

Kan legge til noen bilder av original farger om noen vil komme med forslag om disse :) første bilde vanlig farge andre bilde er metallic

Image1.jpg

Image2.jpg

 

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig I at du bør gå for en original farge; og om jeg skal være helt E21-nerd, så er metallic-fargekartet der fra facelift modellene (9/79 ->).

 

Her er riktig kart for pre-facelift;

Image2.jpg

Personlig synes jeg 037 Fjord er flott på gamle BMWer (fantes også på 02), men en av mine E21 favoritter er denne I 064 Turmlingrün

323i-03.jpg  

323i-04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Orjan skrev:

Enig I at du bør gå for en original farge; og om jeg skal være helt E21-nerd, så er metallic-fargekartet der fra facelift modellene (9/79 ->).

 

Her er riktig kart for pre-facelift;

 

Personlig synes jeg 037 Fjord er flott på gamle BMWer (fantes også på 02), men en av mine E21 favoritter er denne I 064 Turmlingrün

  

Takk :)

Den var pen ja!

 

Kjenner jeg meg selv best så kan jeg fort ende opp med rød til slutt, ettersom mine 3 siste biler har vært røde :P
Men klarer ikke bestemme meg, så alle forslag mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg hjelp av @orjan og fant ut at bilen min faktisk er en 77 mod.. hehe fikk noe info og reg nr så det hjalp litt på :D

 

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si meg om jeg burde gå til innkjøp av disse her?

Eller vil det holde ¨lage nye ut av plater selv? Har laser plateskjæremaskin på jobb så må da kunne slippe vel 1200 per lita plate..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mye med nakke og rygg siste uken så har ikke blitt mer skruing enda, men va å handlet meg noe nødvendig utstyr :) skal gjøre renoveringen av motor myyye enklere!

DSC_0850.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble det gjort en hel del! Nærmer seg ferie så nærmer seg første delmåls dato.

Mellomaksel og eksos må jo ut før motor kan beveges noen vei, så begynte på det. Fant fort ut at bensintanken var så i veien så den kunne være, så den måtte jo ut.

DSC_0856.JPG

Var desverre noen små hull, så blir å sveise opp litt

DSC_0864.JPG

DSC_0865.JPG

DSC_0866.JPG

DSC_0867.JPG

Var vel 10 liter bensin også

DSC_0857.JPG

Da kom eksosen godt til syne og var ikke så vanskelig å bevege på.

DSC_0858.JPG

DSC_0859.JPG

Kom også over restene av mine litt vell ihjelrusta jekke punkt, skal det kun være bak?

DSC_0860.JPG

Eksos ute

DSC_0868.JPG

DSC_0869.JPG

DSC_0870.JPG

Så ringte eks svigerfar meg her for et par uker tilbake å sa han hadde en skjerme, kanal og noen hjul liggende som jeg kunne få, og nå kom han innom med dem. Passet meget bra han bare hadde 3 hjul, da jeg bare har ett bra selv :P

DSC_0874.JPG

DSC_0875.JPG

Eneste av mine hjul som er brukbare

DSC_0872.JPG

Så for litt variasjon tok jeg av alle hjula, litt lei av å ligge på grus

DSC_0877.JPG

Til slutt kom endelig mellomaksel ut :)

Tok en del ekstra tid da jeg ikke tenkte meg om, å løsnet forran først, slik at det ikke var noe som holdt igjen bak, men det gikk etterhvert :)

DSC_0876.JPG

DSC_0878.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...