Gå til innhold

danskiii's e21 langtidsprosjekt, karosseri skrotes, selger deler


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk tømt kjølevæske idag fra motorblokk også, men kan virke som alt kom ut sist, da det kom litt lite ut synes jeg:) Skulle i bagasjerom for å hente ut nye kjølevæska og batterivannet, men det var så frosset igjen at det var bare å glemme.. Begynt å klikke fra motor litt når jeg skulle kjøre den ned fra bukker uten væske, men lurer på om det bare er vammpumpa som ikke liker gå uten noe i seg..

Imorgen kommer nok nye tennpluggene så satser på det blir bra :D

 

20170105_143317.jpg

20170105_143257.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ferdig bakplaten idag så var ute å monterte den samt fyllte på kjølevæske.

20170106_130603.jpg

20170106_130608.jpg

20170106_132010.jpg

20170106_132020.jpg

Desverre så ser det litt dårlig ut for de 2 pinnene nede som akal ha på seg en gummipropp, da dem virker å ikke være lange nok. Skal se mer på det når det blir bedre vær enn nå.

20170106_132038.jpg20170106_132047.jpg

Ser også jeg var fyllt på for mye olje ved oljeskift, og kan ha røket pakningen i eksos manifolden, da det svetter en del der nå og damper godt.

20170106_133520.jpg

20170106_133544.jpg

 

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, eg funderte på ein ting: Kjem all kjølevæske ut når bilen står i "oppoverbakke" sånn som den står på bukkane? Kan jo henda at da e grunnen til at det kom ut so lite når du dreiv og tømte ut siste rest frå motorblokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, RF91 skrev:

Du, eg funderte på ein ting: Kjem all kjølevæske ut når bilen står i "oppoverbakke" sånn som den står på bukkane? Kan jo henda at da e grunnen til at det kom ut so lite når du dreiv og tømte ut siste rest frå motorblokka?

Ja alt kommer ut da for tappebolten er lavt nede helt bak på blokka, så var derfor den stod slik :) Grunnen til det kom lite var at den stod med nesa nedover når jeg tømte første gang, slik at jeg tror alt kom ut faktisk, men når jeg skulle fylle på så ville det jo lite på pga akkurat dette, at den stod nedover. Har fyllt på ca 6 liter idag så skal være greit, men må nok lufte mer når jeg har fått tappet av overflødig olje..

25 minutter siden, sveigis skrev:

Gøy å se at du fikler med denne bilen.

Denne blir nok bra tilslutt.

Fylte du olje på bilen mens den stod på bukker ?

Skulle med letthet hatt en gammel e21 og rattet rundt i jeg :)

Ja er kjempegøy med denne, tukler hver dag nå som jeg desverre har blitt arbeidsledig, er alltid noe som kan dulles med :) F.eks så hat jeg irritert meg over høyre blink foran har falmet i den oransje fargen og var blitt enormt lys i forhold til venstre. Heldigvis så hadde jeg i kjelleren en som ikke var så falmet så det tok jeg bare i farten på vei til butikken :P

fylte ikke olje mens den stod  på bukker nei, men tømte mens den stod litt med nesen frem på grusen her (ujevn parkeringsplass) slik at det var nok en god liter ihvertfall igjen kan jeg se for meg nå dessverre.. Går det an og få dette uten uten og ta tappebolt tror du? Umulig å måle slik og blir vel et gris uten like når jeg ligger der på grusen og strekker meg under.

Det anbefaler jeg deg å gjøre. Er blitt helt forelsket i denne lille grønne bønne! Må bare få nye dempere og fjører som er litt stivere, for dette er som å kjøre en knirkende vannseng for øyeblikket :)

Er å glaner titt å ofte på dine biler også, ikke så god til å kommentere alltid men meget bra eksemplarer di du har! Spesielt så godt som du tar vare på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort helt enkelt ,er jo selvfølgelig å peile oljen og se hvor mye over max det er.

Jekk opp bil på ennav siden og tapp av en god slump så ser du.:).

Takk for det,bilene mine får pleie og det må de få skal de fungere /prestere uansett vær og vind.

E61en er død for tiden da startsperren bestemte seg for å ikke snakke med resten av bil.:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, sveigis skrev:

Det jeg ville gjort helt enkelt ,er jo selvfølgelig å peile oljen og se hvor mye over max det er.

Jekk opp bil på ennav siden og tapp av en god slump så ser du.:).

Takk for det,bilene mine får pleie og det må de få skal de fungere /prestere uansett vær og vind.

E61en er død for tiden da startsperren bestemte seg for å ikke snakke med resten av bil.:)

 

hehe kommer lett under uten å jekke, kunne nesten hatt stigetrinn denne :P

ja så dette her, får håpe du får kodet og det ordner seg av det. Synd det skal være slik bare man tar ut batteri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tappet ut oljen som var for mye og skiftet tennplugger, så servicen er forsåvidt ferdig :D

Eneste problemet er jeg er enda usikker på om en pakning har røket og den lekker olje bår den blir varm eller om det er rester på motoren som bare brenner opp. Kommer enda røyk fra eksos manifold området når den blir varm.

20170107_131445.jpg

20170107_131531.jpg

Tenkte derfor jeg skulle ta av dekselet på toppen av manifolden og se om det lå noen dammer med olje som jeg ikke kunne se, men drøyer det da skruene var uenige..

20170107_131732.jpg

Pluggene jeg tok ut så forsåvidt delvis ok ut. Nr 1 og nr 3 var slik dem skal se ut, litt brun aktig men 2 og 4 derimot var sorte, muliges olje?

20170107_124100.jpg

Prøvemonterte også sort dørtrekk i bilen idag, men må desverre meddele at jeg ikke likte fargekomboen, så dem kommer for salg. Beholder de grønne, men tatt dem inn for grundig behandling :)

20170107_145224.jpg

20170107_145234.jpg

Til slutt så har jeg et annet problem som går meg på nervene. Bagasjerommet er utrolig fuktig og det er hele tiden vått på innsiden av luka.. Hva skyldes dette? Pakningen ser grei ut og har fått seg en gjennomgang med silikonspray.

20170107_130643.jpg

20170107_130651.jpg

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale et av verkstedene her i bergen? Eller advare mot :P 

Skal se om jeg ikke får tatt eu-kontroll denne kommende uken :)

Åsane er vel enklest for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skru av eksosmanifold. De pakningene er garantert helt fine. Du har sølt litt olje eller så er det toppdekselpakningen som er gåen (mest sannsynlig) lett sak å bytte :) i tillegg ville jeg kjørt motoren god og varm på en lengre tur. Grunnen til at du får røyk er at det er mer oljesvetting en hva den klarer å fordampe bort på småstarter i gårdsplassen :)

Støtter sveigis som sier at du bør ta en god vask av motor etterpå. Ville brukt prickbort avfetting og høytrykkspyler. Ikke ver redd for å gå for tett innpå motoren på framsiden/eksossiden med spyleren.

Koselig prosjekt, følger med videre her :D

Min første erfaring med å skru på bmw var en kameratgjeng som ilag kjøpte en e21 323i da vi var 14-15 år gamle. Liker panserløsningen og haifronten!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fuktighet i bagasjerommet hadde de fleste bmwene i e20 serien. Alle mine e28 var slik. Spesieøt her i det råe klimaet på vestlandet slo det seg kondens oppunder bagasjelokket. Altså ingen direkte lekkasje (jeg fant hvertfall ingen på mine biler). Dette roet seg på e36/39/38 bilene.

Selvfølgelig ikke dumt å sjekke pakninger og evt åpne dreneringshull nede i brønnene, men et godt triks er å legge en strømpe med kattesand baki der. Da absorberer den det meste av fuktigheten :D 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...