Gå til innhold

Melanki´s E39


 Share

Anbefalte innlegg

On 4.7.2016 at 16.28, Gabz skrev:

Følger jeg og :) Men nå må du få ut masse bilder her! Du har fått byttet til 2,8?

Har verken hatt tid eller økonomi til det ennå, må nesten i utlandet for å få tak i en E39 med M52TU28 til en grei pris.
Så det blir muligens manual swap foreløpig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart!
Har jo ikke tid til å være på bimmers.
Må sjonglere 3 jobber for all bensinen bilen drikker :lol:

Satser på å få henta vraket i morgen, og gjøre en liten makeover.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt :D kommer til å følge med. Tenker å begynne med samme prosjekt til høsten, preface e39 med 6er og forhåpentligvis 2,8 swap. Har gjort de fleste retrofits som kan gjøres innvendig på e39en jeg har nå, blant annet multifunksjonsratt. Så om du skulle lure på noe så skrik ut.

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, salnes34 skrev:

Spennende prosjekt :D kommer til å følge med. Tenker å begynne med samme prosjekt til høsten, preface e39 med 6er og forhåpentligvis 2,8 swap. Har gjort de fleste retrofits som kan gjøres innvendig på e39en jeg har nå, blant annet multifunksjonsratt. Så om du skulle lure på noe så skrik ut.

Sleng opp tråd da, kanskje vi får litt motivasjon :) Ettermontering er alltid morro! Snart slenges det inn elektrisk justerbart skinninteriør, elektrisk justerbar rattstamme, glasstakluke, elektrisk solskjerm i hattehylle ++ i min :) Alltids gøy å finne nye ting å ettermontere òg, lista begynner allerede å bli lang, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gabz skrev:

Sleng opp tråd da, kanskje vi får litt motivasjon :) Ettermontering er alltid morro! Snart slenges det inn elektrisk justerbart skinninteriør, elektrisk justerbar rattstamme, glasstakluke, elektrisk solskjerm i hattehylle ++ i min :) Alltids gøy å finne nye ting å ettermontere òg, lista begynner allerede å bli lang, haha.

Ja tenker å lage meg en tråd men ikke på bilen jeg har nå. :) Den er strøken innvendig men er rusten utvendig å helt ufyselig i lakken.:? Så tenker å skaffe meg en rustfri e39 med grei lakk, uten utstyr eller med defekt motor eller gir slik at jeg kan få den billig å sette over alt fra den jeg har nå. Og da blir det en skikkelig retrofit tråd :) Så om dere kjenner noen med en rustfri preface med diverse feil, mangler så gi en lyd :) Har fulgt med på bilen din og Gabz å må si den har komt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@salnes34 Du må jo bare legge opp bilen din også! Trikset er å ta bilde fra litt avstand så syntes ikke rusten :wink:

Snapchat-8784670225822091825.jpg

Da har man fått testet tilhengeren :-D

Tok ikke noen bilder under montering, men skriver en kort diy senere. Er jo bare lek å montere hvis du får tak i retrofit kit eller delebil!

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Melanki skrev:

@salnes34 Du må jo bare legge opp bilen din også! Trikset er å ta bilde fra litt avstand så syntes ikke rusten :wink:

Snapchat-8784670225822091825.jpg

Da har man fått testet tilhengeren :-D

Tok ikke noen bilder under montering, men skriver en kort diy senere. Er jo bare lek å montere hvis du får tak i retrofit kit eller delebil!

Haha, ja hadde jeg tenkt på å lage tråd før jeg hadde ettermontert alt så hadde jeg drete i rusten osv. Men siden alt mest sannsynlig skal over i ny bil så lager jeg tråd da :D Nærmer seg lønning og bursdag osv så kanskje det blir en ny bil om ikke så lenge, da lover jeg det blir tråd. Men vanskelig å finne rustfri E39 om dagen.. :? Så skrik ut om dere kjenner noen med en rustfri sedan til en lav pris! Koser meg med trådene deres til jeg finner ny bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borte ifra Bimmers en stund pga. jobb og skole.

Fått gjort mye på bilen sist, må holde styr på alt så nå er jeg tilbake.
Har bl.a. skiftet girkasse fra automat til manuell, og omprogrammert hjernen slik at man ikke må lure den til å tro den er i park.Så hvis noen har spørsmål rundt dette er det bare å fyre løs.


Montert Supersport Black Evolution, virket stiv i starten men etter T/R Bergen-Oslo så er de perfekt :)

Vurderte å vrake bilen, men vanskelig å finne ny bil med mer kjøreglede.
Så var bare å ta frem arbeidshanskene og begynne å skru, angrer ikke ett sekund.

 

Etterkontroll.png

Nå venter jeg bare på at motoren tar kvelden så jeg kan montere M52B28 evt. M54B30.
Har jo også tenkt litt på S50B32 ;) Må ha skikkelig Inline 6

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Freakshow

Var mye banning fordi jeg bare tok over alt fra en delebil, og fikk ikke clutchen til å fungere.
Med ny clutchplate og slavesylinder fikk jeg det endelig til. Så vil anbefale folk å kjøpe ny clutchplate ihvertfall.

Ting som trengs (etter hukommelse)

  • Girkasse
  • Slavesylinder
  • Hovedsylinder
  • Clutch / Bremse rør
  • Mellomaksling komplett m. hardy koblinger.
  • Diff (Kan droppe dette hvis du vil ha insane akselerasjon og ligge i 3-4k rpm i 80km/t :))
  • Pilotbæring
  • Bremsepedal
  • Clutchpedal
  • Dobbelmasse svinghjul

Så det er bare å montere over nevnte, bolt ut og bolt inn.
Det er stemplet på karosseriet hvor clutch linjene skal gå, så bare å banke ut med en skrutrekker.
Klippe av en "hals" på bremsevæskeholderen og koble til. Det mekaniske er rett frem stort sett.

Nå er det en stund siden jeg har gjort dette, men du må generere riktig VO (Vehicle Option) kode.
Deretter finne software for DME med denne VO koden, og bare flashe denne via winkfp f.eks.


Rheingold og slikt klager fortsatt på at den ikke finner EGS modul, men ingen feilmeldinger på dash.
PRND12345 er oså borte fra dash, og du slipper å jukse med å sette den i Park for å få motoren til å starte.


Noen morsomheter med dette er at DME blir hybrid, så bilen drar seg fremover i 1 og 2. gir ++ av seg selv på lav fart som i en automat ved køkjøring! Noe som er bare greit for min del :D

Eneste jeg må fikse er ryggelys, skal visst gå an å bruke ledningene fra automatkassa og koble om oppe i DME så du slipper å dra nye ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabz venter bare på at M52B20 skal ta kvelden, men den har blitt så godt tatt vare på av forrige eier.
Så kan se får meg at den greier 100.000km til, merker dåg at den bruker litt olje så mistenker at stempelringene er vel slitt.
Får håpe jeg er ferdig utdannet og har skikkelig jobb innen da, for da blir det s50b32 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...