Gå til innhold

#317 - Bmw E39 520i 2001 - til livet igjen og SOLGT


 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg klart å skaffe meg et lite prosjekt av en bil, planen er å redde denne e39 fra døden :) 

Egentlig skulle jeg være uten bil etter jeg solgte min forrige, siden jeg ikke har noe bruk for bil overhodet, men det var letter sagt enn gjort. 

Var å hentet denne E39'en på tvers av landet for noen uker siden og turen var helt fantastisk over hauklifjell.

Litt om bilen: Den har stått i 1.5 år siden forrige eier ikke fikk start på motoren og det synes mtp utvendig lakk.:?
Det som gjorde at jeg valgte denne var hovedsaklig pga:
Bilen er en 2001(facelift)
Bilen har faktisk en fin farge(motsetning til mine 3 forrige biler som var sorte#-o)
Bilen er ikke langt unna rustfri :shock:
Km-stand er fortsatt (såvidt) på 1xx.xxx tallet 
og MANUELL som var et must etter 2 biler med automat.

Bilde fra da den ble hentet:

13460828_1246420978703391_2126155_o.jpg

Turen tilbake over fjellet

13453553_1246420952036727_368118314_o.jpg

 

Planer for bilen er først å fremst å få bilen kjørende samt eu godkjent så kommer alt av unødvendig oppgraderinger etter det :D

Feilsøking startet

13453157_1246420932036729_985482636_o.jpg

Var usikker på hvor jeg skulle plassere tråden, enten under ''prosjekter'' eller ''bilder og show off''. Er jo verken noe show off (foreløpig) eller et stort prosjekt. Men kan håpe det blir noe å vise frem her etterhvert :-k

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ''unødvendige'' oppgraderinger tenker jeg:

- Fjerne treverk interiørlistene
- Lykter foran med oransje blink-hjørne
- Lykter bak med oransje blink-hjørne
- Sportstoler
- Nytt ratt
- Shortshift med ny Girkule
- Nye sommer hjul
- Vurderer høyttaler oppgradering

M-sport fangere foran og bak er jeg usikker på siden jeg liker facelift utssende hvis man gjør det cleant.

 

Kom gjerne med forslag til utbedringer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at det er interesse for en foreløpig sliten E39 tråd :D

 

Da har jeg fått start på motoren etter bytte av litt ymse deler, men det røk veldig kraftig fra eksosen(hvit røyk).

Løsningen på hvitrøyken var rett og slett å bytte CCV og alle slanger da denne var potte tett. Merket ikke noe voldsomt vakum ved oljelokket, men ved å åpne øverste åndings-slange så jeg gul gugge i røret som tyder på tett CCV.

13479421_1247903675221788_2128838506_n.jpg

Får aldri sagt det nok, men alle med M54 bør sjekke og mest sannsynlig bytte dette. En veldig straight forward jobb ved å følge videoene til Bavarian Autosport: Part 1, Part 2, Part 3. Eneste er å huske hvor de elektriske koblingene skal når man kobler de av, er faktisk 2 stk som kan gå om hverandre. Det fører til en gåen sikring i motorrommet og gjør at motoren bare kinner.

13459682_1247903615221794_840525951_n.jpg

 

 

Mye må demonteres for å komme til da de sitter
trangt inn under innsuget.

13487497_1247903635221792_67150837_n.jpg13487391_1247903755221780_1160704632_n.jpg

 

Før jeg gikk til innkjøp av bilen kom jeg over 2 stk originale hella frontlykter med oransje blink-hjørne som jeg bare måtte ha.

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig fikk jeg hentet skiltene til bilen nå som den ble EU godkjent etter å ha vært stillestående i 1.5 år\:D/

 

Jeg har nå etter mye leting fått tak i orginale M5 felger som jeg synes kler  e39 veldig godt samt montert nye blinkere bak som matcher de oransje foran:)

Her er noen kjappe mobilbilder

13552572_1256295587715930_1122525631_n.jpg13530635_1256295601049262_1831508437_n.jpg13536185_1256295591049263_1813636327_n.jpg

13553145_1256295644382591_1365526360_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2016 at 11.49, Gabz skrev:

Gratulerer med godkjent bil! Ser bra ut nå :)

Takk for det :) 

On 6/28/2016 at 1.22, Alfaduden skrev:

Eldre BMW i fin stand har jeg alltid blitt facinert av. Denne så fin ut!

Takk takk, prøver å få denne fin med litt lette orginale forbedringer :) 

 

Denne helgen har blitt brukt til full kjemisk innvendig vask, forskjellen på før og etter ser man bra på midtarmelent foran:-D

13608079_1260730337272455_1995902190_n.jpg

 

Setebytte ble gjort i samme slengen da jeg hadde greid å få fatt i noen sportseter foran 8)

13576406_1260730323939123_746273526_n.jpg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten olje lekk i fremkant av motor, har byttet oljefilterhus-pakningen i håp om at det var den, men ser dessverre ut som at det er topp pakningen som lager denne lekkasjen. 

Noen som har byttet dette før, enten selv eller verksted? Spent på pris på verksted for å få den skiftet. Da man må tulle med vanosen osv gjør jeg nok ikke den jobben selv... Finnes ingenting verre enn å betale overpris på verksted :x

Noe positivt er at nytt ratt har blitt bestilt samt ny girkule :-D

Edit: Toppakningen hadde vist ikke skyld i dette

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carlsius skrev:

Har en liten olje lekk i fremkant av motor, har byttet oljefilterhus-pakningen i håp om at det var den, men ser dessverre ut som at det er topp pakningen som lager denne lekkasjen. 

Noen som har byttet dette før, enten selv eller verksted? Spent på pris på verksted for å få den skiftet. Da man må tulle med vanosen osv gjør jeg nok ikke den jobben selv... Finnes ingenting verre enn å betale overpris på verksted :x

Noe positivt er at nytt ratt har blitt bestilt samt ny girkule :-D

 

Mener du toppdekselpakningen eller? Om det er den du mener så går det helt fint å bytte den selv. 

Hvilket ratt har du kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mener topp pakningen, som du sier er toppdekselpakningen byttet på 30 min. Så den er faktisk allerede byttet :)

 

Rattet jeg har handlet er M-sport facelift ratt som er trukket om. Hadde dette i min tidligere 530i E39 og var kjempe fornøyd.

Det rattet som står i nå er for stort og klumpete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Carlsius skrev:

Nei mener topp pakningen, som du sier er toppdekselpakningen byttet på 30 min. Så den er faktisk allerede byttet :)

 

Rattet jeg har handlet er M-sport facelift ratt som er trukket om. Hadde dette i min tidligere 530i E39 og var kjempe fornøyd.

Det rattet som står i nå er for stort og klumpete.

 

Skjønner :D Sykt viktig med et godt(og pent) ratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det Poppy, godt ratt gjør mye med bilen. 

 

Da har rattet og girkulen kommet og blit montert. Selv er jeg ikke fan av å hive på m-sport ting i hytt og pine på biler. men her har jeg gjort det med girkulen og rattet siden jeg mener det ikke finnes noe finere 
Prøver å gjøre en helhet ved å la bilen få et m-sport interiør i allefall :) 

Nye rattet:

13621701_1266054706740018_1496805790_o.jpg

 

13639735_1266054700073352_157460530_o.jpg

Nye rattet montert

13663533_1266054680073354_519995431_o.jpg

Gammelt ratt VS nytt ratt. Bildet lyver litt, men det gamle (4-eiket) rattet kjentes ut som et buss ratt i forhold, stort og hardt!

13647020_1266054670073355_913519892_o.jpg

13621852_1266054673406688_740094239_o.jpg

Mangler å montere shortshift, for å ikke ha den så lang, men det blir montert med tiden :) 

13633353_1266054696740019_1366147733_o.jpg

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...