Gå til innhold

Tips til kjøp av E39


yoozup
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg vurderer å kjøpe meg en E39, Hva har dere villet velge? 525i eller 520i? Jeg har funnet 2 stk som jeg er interessert i. 525i er en 2001 modell gått rundt 225 000 km mens den 520i har gått rundt 180 000 km 1997 modell. Begge ligger vel nesten i samma pris, 5000 kr mer for 525i som er stasjonsvogn. Men jeg liker interiøret til 525i da det er skinn og dvs. Vet at det er M54 motor i 525i og M52 i 520i. Er det mye problemer med disse motorene når de har gått så langt? Har lyst på den 525i stasjonsvogn 2,5 l 192hk. Grunnen til kjøp er at jeg trenger bil, da min 2004 mod E46 316i har en del problemer, får altså ikke start i den og vet at vakuumpumpe på den må byttes. Så skiltene er levert inn til vegvesenet. Den må også inn til EU-kontroll, så jeg regner med at det er en del penger som må brukes for å få den i orden, så jeg vil heller bruke pengene på en E39. Jeg antar at jeg må bruke 15 000 kr for å få E46 i orden, da synes jeg heller at jeg kjøper en E39 til rundt 20-30 000 kroner istedenfor. Men vil gjerne høre tips fra dere før jeg slår til da, hehe.

 

Takker på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt mye bedre med facelift (2001-mod eller senere) enn pre-facelift, da mye barndomssykdommer er borte. Penere også, med lyktene alle vil ha etc. 520i med M52 er veldig lat i forhold til forbruk etc., M54 er mye bedre, spesielt på 525. Mer slitesterk også, går veldig langt med riktig vedlikehold. Og bruker en del mindre enn M52. Husk også å ikke kjøp bil etter hvilket interiør den har generelt sett dog, det tar en halvtime å bytte over og er billig brukt. Har gjort det i nesten alle bilene mine selv. Noen timer om teppe og dashbord også må byttes (om du skal bytte hele fargen for eksempel). Men nå vipper jeg jo selvfølgelig mot den uansett, så da har det lite å si.

Pass på rust i kanaler (spesielt jekkfester), under dører, hjulbuer, bakluke. Hør om motoren går rent og pent, pass på at den ikke bruker veldig mye olje (M54 er dog kjent for å bruke litt, så litt er ikke nødvendigvis farlig). Hør om forstilling og bakstilling høres og kjennes fast og fin ut. Men mye av det sier jo seg selv. Greit å finne en med litt utstyr også (kjørecomputer, varmeseter til vinteren, el-vinduer bak, multifunksjon, cruisekontroll osv. er veldig kjekt å ha).

E39 er generelt veldig gode og fine biler med mye for pengene! Facelift med M54 er også store pluss, spesielt i den prisklassen. Kjør på med den framfor en prefacelift 520i, uten tvil. Bytt olje, oljefilter, veivhusventilasjon og de vanlige tingene regelmessig og pass på den, så blir nok en 525i en trofast og fin følgevenn :) Kjør på med den av de to, uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for en så god svar fra deg, da skal jeg ta en telefon til selgeren imorgen. Den 520i er import bil, så jeg er litt skeptisk på den da også er den 4 år eldre i tillegg. Men har selv lyst på M54 ja. Så får jeg fikse på E46 senere når jeg får tid og finner ut problemet med den, så jeg får litt valuta for den når jeg skal selge den. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre-facelift gikk fra 1996 til 2000, og facelift fra 2001 til 2003. Liten tidsramme men en del forskjeller. Både jeg og noen kompiser har hatt begge deler, og faceliftene har mye mindre trøbbel, så er ikke i tvil om hvem som er best. Og som sagt er M54 generelt sett kraftigere, mer pålitelig og langvarig, og har bedre forbruk :) Lykke til med kjøp, bare å sende en melding om du lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan!

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert diesel? Gabz ovenfor gikk fra bensin med enormt forbruk (520ia) til diesel med under halvparten (520d) ;) av de to bilene du snakker om ville jeg valgt 525i, uten tvil.  Facelift er bare positivt!

 

Har selv hatt hele rekka fra 520 (hadde 320, samme motor) og opp til 530 med diesel - 3l er helt klart den beste så langt, etter ca 10 000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke vurdert diesel, da jeg alltid har likt bensin. Men vet at diesel maskiner går gått. 

Den M54 motoren har gått 225 000 km, men var billig synes jeg. 30 000kr skal han ha for den. Også var det en del utstyr som GabZ nevnt. 225 000 km er vel ikke så mye det vel ? 

Endret av yoozup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er tatt greit vare på er 225 ikke mye for disse, nei. Går fint 400k+ uten problem. 30.000 er heller ingen avskrekkende pris det, nei! Har du link eller lignende er det lettere å vurdere, men i teorien skal det være mye bil for pengene :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil 525i. Jeg har en 2001 facelift 525i Touring som i dag vil passere 160.000 km. Bytter olje hver 10. 000 km. Har kjørt den nesten 120. 000 km selv, siden august 2005. Rimelig forbruk 0,7- 0,95. Manuell gear anbefaler jeg, som min bil har, men det er vel ikke så mange som har. Veldig fornøyd med denne bilen. Den er ikke til salgs for lite penger.  Jeg var inne på vegvesenets sider og ser at den bilen med link til hadde gått lengre i 2015 enn i år, så her kan det være noe triks ute og går. Fra 2007 til 2008 har den gått bare ca 20 km. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, yoozup skrev:

Kan man lese ekte kilometerstand med Inpa da ? Da kan jeg bare spørre om jeg får plugge inn obd2 på bilen. 

Enkleste er å gå inn på kjøretøyopplysninger på vegvesen.no, og sjekke kmstand ved eu. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Computerdelen er ikke min sterke side på disse bilene, så hvis km.stand er manipulert så er den kanskje det overalt i bilens computersystem. Hvis du drar til et BMW verksted med nøkkelen til bilen så ser de km stand og "alskens" info, men om det er korrekt ved manipulasjon vet ikke jeg. Spør hos BMW. Eller kanskje noen her på forum vet? 

Km stand kan jo skrives feil på vegvesenets sider, men her var det jo to suspekte tilfeller. Gudd løkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig grei ut den der. I følge SVV er hvertfall kilometerstand riktig, og hadde helt greit med utstyr også :) Men kilometerstand lagres på fire forskjellige steder i bilen, så burde ikke være så vanskelig å finne ut av eventuell juks. Google litt som nevnt over her, så finner du fort ut av det. Men ser ikke noen åpenlys grunn til at det er noe galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal jeg legge meg litt flat som offentlige personer kaller det. Jeg skrev litt lenger oppe at bilen hadde gått bare 20 km fra 07 til 08. Det er jo juli og august og ikke årstall, så der har jeg bomma. Det mistenkelige er da at den har 2718 færre km 30 mars 2016, enn 5 mars 2015. 

2 timer siden, Gabz skrev:

Så veldig grei ut den der. I følge SVV er hvertfall kilometerstand riktig, og hadde helt greit med utstyr også :) Men kilometerstand lagres på fire forskjellige steder i bilen, så burde ikke være så vanskelig å finne ut av eventuell juks. Google litt som nevnt over her, så finner du fort ut av det. Men ser ikke noen åpenlys grunn til at det er noe galt her.

 

Endret av orala
Datokorreksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...