Gå til innhold

Automat eller manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Vi hadde F20 med samme motor (116i) og manuell. Angrer ikke på det et sekund. En kollega av meg kjøpte F20 116i automat. Har prøvd både den og F31 316i automat, men syntes rett og slett det oppsettet ble for masete. Til rolig kjøring fungerer det bra, men på 316i'en vi prøvde jaget den veldig på turtall med en gang jeg var litt mer hard på gassen. Topp dreiemoment på disse motorene ligger nokså langt nede på turtallsskalaen, men jeg opplevde at girkassen ikke var enig i det, og dermed ble det masete med mye høyt turtall. Syns jeg fikk mye mer utbytte av motoren og dens karakteristikk med manuell kasse, spesielt ved inspirerende kjøring. Når vi kjøpte var også oppgitt forbruk på manuell vs. automat i førstnevntes favør. På 320i tror jeg det var motsatt. Har også prøvd F31 og F34 320i med sportsautomat, det er en helt annen verden. Der brukte girkassen momentet i motoren der det var best, og hele opplevelsen var mer harmonisk og riktig.

MEN: spørsmålet er hva bruksmønsteret til bilen er. Er det en daily driver med kjøring i kø, så hadde jeg nok vurdert å gå for automat for komforten sin skyld. Det samme andre veien - lite kø og mer moro: manuell. Mener også å huske at jeg svarte på et lignende spørsmål i en annen tråd om 316i her på forumet, der kjøper til slutt gikk for automat, chippa den og opplevde en stor forandring i samspillet mellom motor og girkasse etterpå - til det positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Den forsinkelsen ved oppstart er grunnen til at jeg solgte en E46 320cd med automatgir noen år tilbake.

Planen er å selge både E90 og E92 for å kjøpe én bil. Jeg kjører sjelden i kø og er over gjennomsnittet glad i manuell gir, men tviler på det blir så mye aktiv kjøring i en F36 som det blir i E92. Den var mye større når jeg prøvekjørte den.

Det jeg er redd for er at jeg ikke får solgt bilen igjen fordi den har manuell gir, når den tid kommer. Samtidig er det dumt å kjøpe splitter ny bil og velge gir pga videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går du for manuell. Regner med det blir enusiastfarge både utvendig og innvendig, så du vil nok sikkert ikke får noe problem den dagen det skal selges igjen. Kjøp bil til deg selv, ikke til nestemann.  Og jeg har jo merket med at flere og flere faktisk velger biler med litt knæsj farge. Også mye ikke-sort interiør der ute for tiden.

Hadde jeg skulle kjøpe helt ny bil og skulle hatt kun en bil hadde jeg valg manuell. Jeg "godtok" automat grunnet at jeg har Z4en. 

Men ikke sammenlign automatkasse fra E9x og F3x. Det er umulig :P

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så det er girkassen(?). Jeg trodde alltid det var på grunn av diesel at den brukte et sekund på å reagere. Og selvfølgelig kan man ikke sammenligne E9x og F3x på automatgirkassene :) Jau, klokere for hver dag...

Edit: Spørsmål: Hjelper det på å sette den i Sport da? Tenker for min egen del. Da mener jeg fra stillestående grunn, opp i fart som nevnt under er det ingen problem. Bruker sjeldent Sport faktisk, nesten bare når jeg skal bremse på gir nedover.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serie og mindre = Manuell, 5-serie og større= Automat. Slik anser jeg det litt "grovt" sett. En "liten" motor, som 116 har er i tillegg litt morsommere å kjøre med manuell, da du kan leke deg litt mer på turtall. Når det gjelder at Automat/Diesel er tregt, så kan jeg være enig til en viss grad, men når man jobber seg oppover i hastighet er ikke dette noe problem. Imidlertid synes jeg automat er noe skikkelig søppel når man skal drive "fin-manøvrering", altså små bevegelser som lukeparkeringer, små justeringer osv. Rett og slett fordi det krever litt ekstra gass, samt en liten "lag" før det skjer noe. Med manuell justerer du dette bare med clutchen, noe jeg synes er langt langt bedre - om med mye større presisjon og kontroll. Dette er dog min mening, andre skal selvfølgelig få lov å være uenig. Jeg har for det meste kjørt manuell,og er definitivt mest komfortabel med det - selv om jeg absolutt ser poenget med en god automat, på 5´ern skjer ting så forbaska fort - at med manuell hadde jeg nok til tider hatt problemer med å jobbe meg igjennom alle girene på en like god måte som auto´n gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å sette den i "sport" og kjørte sakte inn til rundkjøringen, når jeg da trykket på gassen var det fortsatt forsinkelse men det var mye mer kontant akselerasjon når den først gav gass. Hvilket for min del ikke gjorde det noe bedre.

Jeg tror rett og slett jeg må prøve en bil med 20i-motor og sportsautomat for å gjøre meg opp en mening. Kjøringen sånn generelt sett flyter veldig godt med automatgir, men det er litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell eller automat, det er personlige preferanser dette kommer ann på. Når det er sagt, automatkassene idag er noe helt annet enn hva det var tidligere. For min del skjedde det mye fra 2010, da 8 trinns ZF kassen dukket opp, BMW har satt opp dette nydelig. Opplever ikke mye "tenking" i sport, men Girkassa og momentomformeren vil ha sitt, en 320d er ingen M3 med DCT kasse... Mulig at bensinen pga sin noe mindre moment kan være noe raskere? Personlig syns jeg at i alt annet enn rene sportsbiler, eller svært sportslige biler, at manuelt kan være et alternativ. Automaten takler det meste på en forbilledlig måte, er smidig og mindre tørst enn med rørepinne, hva er det egentlig ikke å like?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Manuell eller automat, det er personlige preferanser dette kommer ann på. Når det er sagt, automatkassene idag er noe helt annet enn hva det var tidligere. For min del skjedde det mye fra 2010, da 8 trinns ZF kassen dukket opp, BMW har satt opp dette nydelig. Opplever ikke mye "tenking" i sport, men Girkassa og momentomformeren vil ha sitt, en 320d er ingen M3 med DCT kasse... Mulig at bensinen pga sin noe mindre moment kan være noe raskere? Personlig syns jeg at i alt annet enn rene sportsbiler, eller svært sportslige biler, at manuelt kan være et alternativ. Automaten takler det meste på en forbilledlig måte, er smidig og mindre tørst enn med rørepinne, hva er det egentlig ikke å like?

 

Det har jeg vel nevnt noen ganger allerede, forsinkelsen som er fra stillestående.

Det er vel dobbelclutch på 8-trinns sportskassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frode D skrev:

Det har jeg vel nevnt noen ganger allerede, forsinkelsen som er fra stillestående.

Det er vel dobbelclutch på 8-trinns sportskassene?

Nei, kun dobbelclutch på DCT kassene.

Fra stillestående vil jeg tro du har opplever endel mer venting i E9* generasjonen kontra F* generasjonen.

E9* begynner jo å dra litt på årene her nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare prøve en bil med den kombinasjonen da.

Det er ferjekai rett ved der jeg bor så det hender støtt og stadig at jeg må "ta en luke" for å komme meg ut på veien. Og jeg vet at hvis jeg må vente et sekund før det skjer noe hver gang så kommer det til å plage meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle nyere BMW, i hvertfall med autolat har sånn ca. ett sekunds "delay" fra eg trykker ned pedalen til at det faktisk skjer noe. Uansett om bilen står i ro eller er i bevegelse.

Mulig det kun er rart fordi jeg er vant til gammel BMW.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...