Gå til innhold

Automat eller manuell


 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, CrZyWiz skrev:

Bare å titte på dataene oppgitt fra BMW du.

Hva de sier å hva som er realitet er jo ikke nødvendigvis det samme.

Folk har jo i aller høyeste grad en tendens til og få "man" biler til og gå billigere en "aut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stig. skrev:

Hva de sier å hva som er realitet er jo ikke nødvendigvis det samme.

Folk har jo i aller høyeste grad en tendens til og få "man" biler til og gå billigere en "aut".

Nei, for all del overprøv de som han skikkelig kompetanse og utstyr til å faktisk måle dette. 

Hva folk har slags vaner er totalt urelevant i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CrZyWiz skrev:

Nei, for all del overprøv de som han skikkelig kompetanse og utstyr til å faktisk måle dette. 

Hva folk har slags vaner er totalt urelevant i den sammenhengen.

ja for er det en ting vi har lært siste tiden så er det jo å stole blindt på målingene til bilprodusentene....

Åssen vaner folk har er jo relevant når man faktisk skal kjøpe en bil. tror du kan spørre omtrent hvem som helst , om man ville kjøre økonomisk, hvis man fikk valget mellom aut og man, så tror jeg virkelig de aller fleste hadde valgt man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens automatkasser er veldig ofte i lockup, bl.a har alle gir lockup og 1.gir er i lockup fra stillestående.

8-trinns kasser har også bedre mulighet til å alltid ligge på motorens optimale turtall.

Gamle automatkasser slurte veldig mye og hadde gjerne 5 gir. De var bare i lockup på høye gir i høye hastigheter så det gir nok endel drivstoff bort i sluring som man slapp på manuelle kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stig. skrev:

ja for er det en ting vi har lært siste tiden så er det jo å stole blindt på målingene til bilprodusentene....

Åssen vaner folk har er jo relevant når man faktisk skal kjøpe en bil. tror du kan spørre omtrent hvem som helst , om man ville kjøre økonomisk, hvis man fikk valget mellom aut og man, så tror jeg virkelig de aller fleste hadde valgt man.

Nei, har ikke noen tro på at en nyere BMW med man kjøres billigere enn en med 8 trinns aut.

For min egen del så går den mye større og tyngre F10 520d med aut billigere enn min gamle E90 320d med man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så mye tidforsinkelse verken på min egen 6 trinn i E61 eller i en 8 trinn E70 jeg testet her om dagen.

Men når sant skal sies så var 8 trinns automaten et meget hyggelig bekjentskap! Den girte helt perfekt hele tiden!
Og den girte helt umerkelig hele tiden, og ikke bare i 3-4-5-6 som min gamle 6 trinn gjør. Så jeg fikk meget lyst på en 8 trinn automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bergeee skrev:

Med mindre du trenger den clutchen for å kaste bilen sidelengs kan jeg aldri skjønne hvorfor noen vil ha manuell. Vi lever i 2016, blir for dumt å sitte å rive i en stang for å kunne kjøre bil.

Der er jeg faktisk veldig uenig. Manuell er fortsatt veldig viktig for kjørefølelsen og det å være involvert i bilen. Jeg kan forstå at folk velger automat i en 5-serie eller en middels motorisert diesel 3-serie. Men i en bil som handler litt mer om kjøreglede så vil manuell være helt avgjørende for min del. Jeg hadde aldri valgt enn M3 uten manuell, selv om DTC kassa er lynkjapp. Samme gjelder f eks en 335i også, kun manuell som duger i slike biler :)  

I trådstarters ståsted ville jeg valgt automat. De nye 8 trinns kassene er veldig fine og i 316i sitt tilfelle faktisk raskere og mer økonomisk. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en slik dtc-gearkasse er en manuell gearkasse som er hydraulisk styrt med et dobbeltclutch system. Tradisjonelle langsomme lamell automatgearkasser er idag oldtech. I min verden er forskjellen at med tre pedaler og en stikke må jeg tenke og jobbe litt før bilen går skikkelig. Det er virkelig en befrielse med mindre vi snakker reell by og køkjøring... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...