Gå til innhold

Automat eller manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Helt siden Ferrari introduserte F1-gir på F355 i 1996 har automat-utviklingen skutt fart, og sakte men sikkert utrydder den manuelt gir. Jeg har fortsatt beina godt plantet i manuell-leiren - elsker å gire selv uansett hva slags bil jeg kjører - det er hele essensen av bilkjøring spør du meg. Jeg kjører ganske mye bykjøring (4 av 12 mil pr dag blir kjørt innenfor Ring 3), og det går fint å leve med. Synes argumentet "bykjøring" er litt svakt, men jeg har forståelse for det. Men ingen tvil om at man går glipp av noe når man passivt lar bilen gjøre hele moroa :wink: 

Og når ble effektivitet det samme som kjøreglede egentlig? Jeg girer og koser meg heller med en bil som tar 0-100 på 9 sek, enn å sitte der som en tilskuer på 7.6 sek til hundre.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Blåser liv i denne tråden igjen!


Når dere snakker om moderne automatkasser og forbruk: ser dere på en e9x automatkasse som moderne?

Drømmer om en 2011-2012 e91 318-320d til høsten, og det jeg ser er at de fleste bilene som har det utstyret jeg ønsker, har også automat.

Jeg ser at automaten ligger litt over på forbruk, men det er jo snakk om utrolig lite forskjell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Både ja og nei. I forhold til 8-trinnskassen i F-modellene kan den virke litt gammeldags og igrunn ikke sammenlignbar. Ser du på det store og hele trafikkbildet(alle bilmerker) oppleves kassen moderne. :)

Automat ligger alltid over i forbruk, men det er så lite at det er ikke et punkt jeg ville hengt meg opp i.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med "nyere" og nyere automat og forbruk:

Jeg har en 2014 316i (F30) med 8-trinns automat og min far har en 2011 E91 318i LCI (E91) med 6-trinns automat. Min har gått 41k og hans 65k. Han er godt pensjonert og har alltid vært forsiktig med forbruket. jeg har alltid vært en god del tyngre på gassfoten enn han. Hans går på ca 0,75 på mila med 17" Michelin Energy Saver dekk mens jeg ligger stødig på 0,72 med 19" Michelin Pilot SuperSport.

Jeg synes kassen i E91en virker eldgammel i forhold til den jeg har. Eneste plusset for kassen i E91en er at den reagerer raskere fra stillstand. Typisk hvis man skal være kjapp ut av et kryss, der må jeg planlegge litt mer. 

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en 316iA F3x. Jeg hadde i utgangspunktet fraskrevet den med en gang. Tenkte bare at en slapp 1,6 med automat var dødt som juling og ikke aktuelt. Men måtte fint bite det i meg da jeg bare for gøy prøvde en. Endte opp med å kjøpe bilen jeg prøvde og er superfornøyd :P

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...