Gå til innhold

E38 fra automat til manuell


BMW 4 EVER
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en 725tds, men skal trekke campingvogn med den, så ser for meg å bygge den om til manuell gir.

Har gjort dette for en del år siden på en 525tds E34. Det jeg lurer på: alt av girkasse deler, gir shalter, oppheng, svinghjul, clutch, lager i veiven, mellom aksling osv kan jeg hente fra en E39. Men hvordan er det med sparke stell? Er det bolt on? Er det holder til gummiforingen til girshalter i karosseriet? Passer e39 mellom akslingen eller er den for kort?

Vet at det er ett par 740i med manuell, så noen har jo gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 deler kan brukes.

gir shalter og spakestell er litt for kort.

når man bruker e39 m5 deler på 740i, så må man forlenge spakestell osv med 15mm.

mellomaksling er jeg usikker på hvor mye som må forlenges.

 

er holder for gummiforing i karosseriet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er holder til gummiforing, da de tydeligvis kom med manuell gir. Er originale dele nr på gir overføring  med alt som hører med til 728 og 725 TDS

F.eks. gir overføring har delenr:  25111222791 dele nr på girkasse er:23001434452. Da er jo det ganske enkelt sett at man faktisk får bestilt delene. :D 

 

Ser at E39 har samme dele nr på sin gir overføring også. :) 

Endret av BMW 4 EVER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomakslingen mä i alle fall byttes.

Jeg har kanskje en E46 320d 6 trinns man. kasse til salgs. Det hadde kanskje värt bra pä en E38. Da mä giroverföringen gjöres kortere. Og mellomakslingen gjöres 3-4 cm kortere. Da har du en bil litt utenom det vanlige og det koster ikke sä mye mer. Husk at med 525 tds manuell kasse, kjörer du med höyere turtall. 4. gir pä aut. er det samme som 5. gir med man.kasse. Vet ikke utvekslingen pä 725 tdsa, men kanskje du vil savne muligheten for ä cruise pä lavt turtall i höyere hastigheter?

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er noe mer arbeid med ombygg til 6 trinns. Men kassen täler helt sikkert effekten av en trimmet 2.5 tds. Originalt har 320d 150 hk og 350 Nm. ZF kassene er kjent for ä täle mye. Jeg har to andre 6 trinns kasser fra E90 335i. Kassene ser like ut, men dieselkassen har en annen vinkling og utveksling. 335 har 306 hk og over 400 Nm originalt. Og trimmes ofte til godt over 400 hk og over 500 Nm uten at kassen er kjent for ä fä problemer.

Men E38 er vel levert som 725 TDS med manuell originalt? Bör väre mulig ä fä tak i riktige deler da.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...