Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et par Madshus Terrasonic Intelligrip langrennski (altså smørefrie ski med feller) og lurer på om noen her inne har praktisk erfaring med disse skiene. Er det noe spesielt jeg bør passe på? Er det terreng eller skiføre de ikke passer til? Er det terreng eller skiføre de passer spesielt til? Hvordan ser man at fellene evt. begynner å bli slitt? Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring med slike ski og fordi skiene nærmest ble kjøpt på impuls da det var hyggelige utsalgspriser rett etter jul her i Danmark. Jeg er godt over middels god til å gå klassisk langrenn... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Var inne å såg. Synes de danske prisene var nokså like som de norske jeg da?

Husk at du må legge til ca. 20% fordi den danske kronen er mer verdt. Jeg ville ha vært veldig forsiktig med å kjøpe en eldre dansk bil med det klimaet vi har her og alt saltet. Bilene ruster overalt (selv i garasjer) med mindre man har full kontroll på luftfuktigheten. Jeg ville heller, som Fredrik 90 er inne på, sett etter biler i f.eks Nederland.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner bli litt div krøll med firmabilen nå, en 12 caddy maxi awd

clutchen er rar, virker som hydraulikken, da etter helga tar pedalen helt inne, men etter å ha brukt clutchen noen ganger så blir den bedre og bedre.

bremsepedalen hender seg ikke fungerer, dvs må trykke orntli hardt for å få noe særlig funksjon i bremsen. lukter vell no bkf/vakuum problemer.
 

etter å ha vært inne for den såkalte dieselgate greiene så (ivaffall mer merkbart) merker jeg ganske grei dødsone fra motorbrems til pådrag, 

varmen i speila er død, men det er vanlig vag problem (idiotisk patent fra vw sin side, dvs skrur seg ikke av)

edit: en ting til jeg glemte, bremsen driver å henger seg på innimellom, tror det er brekket, sist det skjedde var det 6grader og ikke vært frost på noen dager så tviler på at det er grunnen.

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, DanielStance skrev:

Flott skute :)

 

Fantastisk, skikkelig stilig :) Jeg sa tidligere at E32 har en tidløs eleganse, se bare på denne videoen hvor den passer inn i omgivelsene. Det blir liksom ikke feil å ankomme ett fint luksushotell i en strøken E32. 

E32 750i står absolutt på min bucket liste :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.1.2017 at 22.22, DanielStance skrev:

Flott skute :)

 

Veldig flott og merkelig at "ingen" vil ha dem. Uten sammenligning forøvrig, da jeg la ut det første bilde av min e34 (tatt FØR handel) var det mange som trodde det var en syver. 

IMG_2785.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 er virkelig flotte biler, det tror jeg de fleste med sansen for bmw er enig i. Grunnen til at de ikke er så populær, tror jeg har flere elementer ved seg.

1. M30 er en skikkelig tørst motor, selvom den er pålitelig og har en karakteristikk. 211hk som er i 735i, er litt lite etter dagens standard når automatkassen er så inneffektiv.

2. M70 har rykte på seg for å være dyr å vedlikeholde.

3. Det er nærmest ingen med stor motor og manuell, og 7serie generelt appelerer i større grad mot det komfortable enn det sportslige,  noe som er relativt viktig for entusiaster/den yngre garde. Det er vel også en av grunnene til at 3serie er foretrukket fremfor øvrige modeller uansett generasjon.

 

4. Det er ingen åpenbare motorer som vil gjøre bilen "perfekt". Det nærmeste må være s62.

 

Selv kunne jeg gjerne hatt e32, men jeg er redd for at den blir for dyr å drifte.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Veldig flott og merkelig at "ingen" vil ha dem. Uten sammenligning forøvrig, da jeg la ut det første bilde av min e34 (tatt FØR handel) var det mange som trodde det var en syver. 

IMG_2785.JPG

E32 og E34 er veldig like, på god avstand er det faktisk direkte vanskelig å se forskjell. Det man som oftes ser at er at E32 er litt mer rund i rumpa enn hva E34 er. 

Jeg tjente faktisk hele 500 kr på denne likheten. Vi var en kamerat gjeng som var i ei videosjappe for å leie DVD, tipper vi snakker tilbake til 2008 eller noe....før Netflix. Der sto Stieg Larssons film "Jenta som lekte med Ilden" i hylla med en brennende E32 på coveret. Samtlige kompiser påsto det var en E34 (flere av dem hadde E34 selv på den tiden) mens jeg sa det var en E32. Det ble en helsikes diskusjon inne i videosjappa der, dette var før nett på mobilen ble så vanlig så det var liksom ikke bare å google det heller. Det endte med at jeg ble så hissig at jeg vedda 1000 kr på det, de andre gikk med på 500,-. Så da var det rett hjem og på google, for så å innkassere de 500,- ;) 

Så da lærte de på den harde måten at sett forfra så skiller man en E32 ifra en E34 på kromlista på toppen av støtfangeren samt at nyrene ikke står i ett lakkert deksel men rett i grillen.

image.jpeg

 

24 minutter siden, Hawkon88 skrev:

E32 er virkelig flotte biler, det tror jeg de fleste med sansen for bmw er enig i. Grunnen til at de ikke er så populær, tror jeg har flere elementer ved seg.

1. M30 er en skikkelig tørst motor, selvom den er pålitelig og har en karakteristikk. 211hk som er i 735i, er litt lite etter dagens standard når automatkassen er så inneffektiv.

2. M70 har rykte på seg for å være dyr å vedlikeholde.

3. Det er nærmest ingen med stor motor og manuell, og 7serie generelt appelerer i større grad mot det komfortable enn det sportslige,  noe som er relativt viktig for entusiaster/den yngre garde. Det er vel også en av grunnene til at 3serie er foretrukket fremfor øvrige modeller uansett generasjon.

 

4. Det er ingen åpenbare motorer som vil gjøre bilen "perfekt". Det nærmeste må være s62.

 

Selv kunne jeg gjerne hatt e32, men jeg er redd for at den blir for dyr å drifte.

En av de største årsakene til at E32 ikke er så populær er at det var i sin tid en dyr bil, svært få har noe forhold til modellen. Det var liksom kun de aller mest pengesterke som kjørte disse da de var nye, så ble de overtatt av en gruppe med særdeles høy snittalder som kun ville ha en komfortabel bil. Så ble bilen så gammel at de ikke var i noe særlig stand og at prisene/statusen hadde sunket såpass at det liksom ikke var noe verdi igjen i dem. Og det er rasende synd synes jeg, da dette virkelig kan være en bil som gir mye komfort for pengene. 

Ellers så er jeg ikke enig i at M30ens bensinforbruk skremmer folk. Det er ikke dette folk tenker på når de skal ha seg en veteran/entusiast bil. Videre er da ikke bensinforbruket på M30 så hårreisende, ja kanskje hvis man bruker biler hver dag men ikke for en entusiast bil.

Eneste riktige motoren i en E32 er jo nettopp en M70 tolver. Ja den kan være kompleks og dyr å fikse, men jeg tror mye kan være gjort ved å finne ett velholdt eksemplar. M60 åtteren er jo heller ikke feil, litt lavere forbruk en M70 og nesten like gode ytelser. Jeg ser det ikke som noe mål å ha mest mulig hester i en 7-serie, iallfall ikke en gammel 7-serie. Fokuset er mer på komfort og cruising enn å kjøre effektivt igjennom svingene.

Folk bruker gladelig 150 000 kr på en E30 325i, jeg hadde valgt en E32 750I fremfor denne any day. Du får en knallfin E32 750IL for rundt 90 000,- i Tyskland, så hadde jeg brukt de siste 60 000,- til å slenge med en urørt lav milet E34 525i med lite utstyr og få eiere. Da kan dere beholde E30en for dere selv altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste av det du skriver og kan egentlig bare legge til at dette var ganske dyre biler å reparere (M70 motoren har f.eks to motorstyringsenheter). Når E32 etterhvert ble en gammel bil og interessen for den falt ytterligere (og dermed verdien) var det ikke økonomisk forvarlig for andre enn skikkelige entusiaster å holde bilene kjørende. Det er veldig mye dette fenomenet som f.eks gjør at klassiske 911'er og E30 M3 er attraktive idag. Man kan koste på disse bilene nesten hva det skal være og samtidig være nesten sikker på å få pengene tilbake og mer til.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...