Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Fan nu e æ lei av att ei dame lar hunden pisse på postkassestativet, har bare irritert meg litt helt til jeg mistet bilnøkkelen i den gule flekken.......Er det ufint å henge opp en lapp med "Vennligst la hunden pisse på din egen eiendom" ?

Endret av bricks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎27‎.‎12‎.‎2017 at 20.45, bricks skrev:

Naboen min jobber i Veidekke(og har hatt ansvaret for dette en periode), har hatt noen diskusjoener rundt salting, er en del føringer de har, de salter bla hvis det melder visse typer vær, derfor kan de hende det saltes i plussgrader, men salter de på feil værmelding så kan det bli dårligere veigrep, går veldig på erfaring.Det som skjer her i distriktet erat det saltesoftere/mere men de bruker mindre salt. Når det er sagt så hater han salt selv, er en liten petimeter når det gjelder å holde bilen ren :)

 

Rundt indre Oslofjord der jeg bor er det ofte store variasjoner i temperaturer i desember-mars, så har full forståelse for de salter ofte da det fort blir ustabilt føre/skøytebane. Dog har jeg flere ganger observert saltbilen ute i Oslo kommune og langs E6 i Østfold i 8-10 plussgrader...Det er da man begynner å lage konspirasjonsteorier som ligner på Fox Mulder sine i X-Files - det vil si at myndighetene er ute etter å ta både deg og bilen din og at det er en konspirasjons på gang sammen med bensinstasjonene som tjener mer på bilvask enn drivstoff!! :lol:

Det er uansett bra provoserende at det eskalerer slikt år for år, tilsynelatende uten noen logisk grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, andares skrev:
15 timer siden, Fredrik skrev:

hvis jeg nå har forstått litt mer, føler jeg egentlig at dette er et utsagn som fører til mer forvirring enn det oppklarer. 

Peak effekt er jo det du vil føle sterkest (altså høyest akselerasjon) og hvordan hestekraftgrafen ellers ser ut vil jo bestemme hvor lenge du føler det. Om maks dreiemoment hadde vært nesten på bunn av turtallsintervallet ville jo likevel motoren ikke produsere noen stor effekt her, og akselerasjonen i dette øyeblikket ville ikke føles så stor. 

Det finnes alltid ytterpunkter som motsier den generelle regelen, men under normale betingelser vil jeg mene at Randy Pobst har ganske rett i sin påstand. Dieselbiler er et godt eksempel ved at effektbåndet er relativt smalt og at det derfor ikke alltid akselerasjonsmessig (tidsmessig) gir mening å geare ned fra f.eks 4-gear til 3-gear (forutsatt at dette er mulig). Bilen vil naturligvis akselerere hurtigere, men fordi maksimal effekt ligger såpass lavt (typisk ved 4000-4500 rpm) er det ikke lang tid man får gleden av den økede effekten før man må skifte gear. Ofte kan man like gjerne beholde 4-gearet og på den måten både utnytte dreiemomentet og at bilen akselererer i lengre tid før man må skifte gear.

Hva som lønner seg varierer, men hvis turtallet i 4-gear er tett på eller innenfor toppen av dreiemomentkurven (typisk 1700-2500 rpm) vil det som regel lønne seg å beholde 4-gearet. Motsatt vil det naturligvis være med en bensinbil som har en maksimal effekt ved et relativt høyt turtall. Den har en temmelig bred effektkurve og kan derfor bedre utnytte de enkelte gearene. Det er ikke uten grunn at f.eks F1 biler har et maksimalt turtall på opp mot 18-19000 rpm eller at en bilmodell som f.eks Porsche 911 GT3 har en maksimal effekt på 500 HK ved relativt høye 8250 rpm. 911 Turbo er vesentlig hurtigere med sine 540 HK ved 6400 rpm og et mye høyere dreiemoment, men den modellen er knapt så sportslig anlagt som 911 GT3 (type: mer "GT" orientert)... :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele denne, var på vei til butikken i dag. ved Bråtebrua i Strømmen for de som vet hvor det er så er det ganske skarp sving til høyre for de som kommer fra Strømmen. Der kom det en buss som skulle til høyre som klarte å legge seg over i motgående fil.
Jeg kommer fra Bråteveien mot bussen med en 1 bil foran meg som da velger å rygge midt i rundkjøringa for å gi plass til bussen.
Jeg tuter på dama da hun tydeligvis ikke ser i speilet før hun rygger, hun stopper kanskje 30 cm fra meg. Ser i speilet gir meg noen rare grimaser og skal kjøre fremover men klarte å sette bilen i reverse... Dunk sa det... Følger etter damen inn på Strømmen storsenter ved den gamle parkeringa, ganske langt opp så skulle nesten tro hun prøvde å stikke av.. Og det er et passe stykke fra rundkjøringa til parkeringshuset også. Jeg går jo ut å forbereder meg på hva som kommer, stressa dame som fy og påstår hun da ikke har sett/merket at hun dunka inn i min bil.. Viser henne merket i skiltet, skal sies jeg ikke ante omfang av merker/skader da jeg fulgte etter dama. Så sier hun: Det er jo bare litt på skiltet.... Kjente jeg kunne eksplodert der å da.. Ja sa jeg, du hadde flaks denne gangen.. Etter mye om og men får jeg telefonnummer og lovte å sende regning på nytt skilt :x Tok bilde av bilen hennes også..

Bank i bordet, var ikke noe annet en liten bulk i skiltet. Hadde hun stoppet opp å sagt fra hadde jeg nesten latt det gå. Men når hun velger å ro det unna, skylde på at hun ikke fikk det med seg osv skal hun få betale for det.

 

:bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik skrev:

Det finnes alltid ytterpunkter som motsier den generelle regelen, men under normale betingelser vil jeg mene at Randy Pobst har ganske rett i sin påstand. Dieselbiler er et godt eksempel ved at effektbåndet er relativt smalt og at det derfor ikke alltid akselerasjonsmessig (tidsmessig) gir mening å geare ned fra f.eks 4-gear til 3-gear (forutsatt at dette er mulig). Bilen vil naturligvis akselerere hurtigere, men fordi maksimal effekt ligger såpass lavt (typisk ved 4000-4500 rpm) er det ikke lang tid man får gleden av den økede effekten før man må skifte gear. Ofte kan man like gjerne beholde 4-gearet og på den måten både utnytte dreiemomentet og at bilen akselererer i lengre tid før man må skifte gear.

Hva som lønner seg varierer, men hvis turtallet i 4-gear er tett på eller innenfor toppen av dreiemomentkurven (typisk 1700-2500 rpm) vil det som regel lønne seg å beholde 4-gearet. Motsatt vil det naturligvis være med en bensinbil som har en maksimal effekt ved et relativt høyt turtall. Den har en temmelig bred effektkurve og kan derfor bedre utnytte de enkelte gearene. Det er ikke uten grunn at f.eks F1 biler har et maksimalt turtall på opp mot 18-19000 rpm eller at en bilmodell som f.eks Porsche 911 GT3 har en maksimal effekt på 500 HK ved relativt høye 8250 rpm. 911 Turbo er vesentlig hurtigere med sine 540 HK ved 6400 rpm og et mye høyere dreiemoment, men den modellen er knapt så sportslig anlagt som 911 GT3 (type: mer "GT" orientert)... :)    

Andares: Riktig.

Fredrik: Problemet med slike utsagn (selv om den aktuelle fyren er fin) er at man forsøker å forenkle og trekke tendenser sammen til en lettfattelig konklusjon, og på vegen dit blir det gjerne litt rot. Dette blir et kjempeproblem for de som faktisk ønsker å forstå (som Andares for eksempel).

Effekten er et produkt av dreiemoment og turtall (effekt = dreiemoment i nm x turtall / 7121). Ved å se på oppgitt moment og effekt på en motor kan vi dog danne oss et bilde (fult av antagelser som kan være helt feil) av "hvor og hvorledes" denne motoren yter. Dette fordi at ved høyere dreiemoment enn effekt må nødvendigvis peak dreiemoment ligge under 7121rpm eksempelvis. Siden funksjonen er lineær, kan man enkelt "se for seg" hva tallene må bety.

Noe avhengig av motor selvfølgelig, men siden vi er på et BMW forum så tar jeg en slik som et eksempel, så lønner det seg _alrdri_ å ikke gire ned ved 1700rpm, eller 2000rpm etc (ift til ditt utsagn om 1700-2500rpm) om man skal oppnå mest effektiv akselerasjon (nå en bestemt hastighet på kortest mulig tid). Spesielt gjelder dette motorsvake biler i tunge gir, som jo eksempelet ditt later til å gjelde. Dette fordi skiftetiden blir relativt sett veldig lav ift tiden man gjerne skal være i giret siden du referer til å måtte gir opp. 2500rpm (altså helt i ene enden av ditt eksempel så begynner man dog å nærme seg at man bør vurdere å holde et gir. Dog, det er helt riktig at skiftetid må tas med i beregningen, men det får ikke stor nok effekt i ditt eksempel.

Jeg legger ved kurver fra en m57n 163hk. Dette er en motor som er like sterk som 177hk versjonen (nedjustert avgiftsversjon) opp til mellom 2500-3000rpm hvor den begynner å legge av for å holde toppeffekten lavere enn 177hk. Dette er mao en spesiell motor som er til sterk fordel for ditt argument. Likevel, her er kurvene:

5a47e79886a7d_Effektkurve-logg-163hk(m57n).jpg.7571efe05ecc6848667702e5fef71095.jpg

Som du ser, på alle mulige punkter i grafen etter 2500rpm (i praksis, opp til ca 4500) vil du har mer effekt enn ved 2500rpm (og ditt eksempel sa 1700-2500). 2500rpm er farlig nære det poenget ditt er gyldig, om ikke på, men 1700 er ikke i nærheten. Og dette er på den motoren jeg kom på som er taler din sak best.

Det grafen også viser oss er at over ca 3900rpm begynner effekten å dale. Det betyr ikke at det går fortest ved å gire på 3900rpm, men du skal ikke veldig mye lengre opp før du finner "riktig tidspunkt". "Riktig" tidspunkt er sterkt avhengig av TR og utveksling. Den viser oss også at fra ca 2700rpm til ca 4400rpm har vi drøyt 92% eller mer av peak effekt tilgjengelig, med enda høyere (betydelig) median. På 1700 har du ca 61%, og på 2500 ca 85%

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Ja... nemlig... det finnes uten tvil ytterpunkter som motsier den generelle regelen om at dieselmotorer har et smalt effektbånd. BMW's dieselrekkeseksere (og de moderne bensinrekkesekserne med overlading) er blandt verdens beste motorer og effektkurvene er i begge tilfeller relativt flate - spesielt når det gjelder bensinmotorenes dreiemomentkurver som er praktisk talt helt flate fom 1300-1400 rpm tom over 5000 rpm.

Mitt poeng gjelder imidlertid dieselmotorer flest og spesielt rekkefirere som de aller fleste med dieselmotorer har. Der vil dreiemomentkurven være betydelig mer spiss og typisk toppe mellom 1700 og 2500 rpm (+/- litt mer og litt mindre på begge sider av skalaen). Maksimal effekt (altså maksimalt antall hestekrefter) kommer typisk rundt 4000-4500 rpm.

Min 1,6 liter PSA dieselmotor (100 HK og 254 Nm) som finnes i alt fra Peugeot, Citroën, Mini, Ford, Mazda til Volvo har et virkelig smalt effektbånd med en maksimal effekt allerede ved 3500 rpm samt en dreiemomenttopp mellom 1750 og 2500 rpm. Det er ikke mange hundre omdreininger å leke med for å si det på den måten, men på den annen side er motoren temmelig økonomisk. Jeg klarer lett rundt 0,35 liter/mil selv med litt aktiv kjøring.

Når dette er nevnt var min tidligere BMW M47D20 motor et betydelig mer hyggelig bekjentskap. Den ytet 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm samt hadde en toppeffekt på 115 HK ved 4000 rpm. På papiret er ikke forskjellen stor i forhold til min nåværende PSA dieselmotor, men i virkeligheten var BMW motoren direkte sportslig i forhold. De 500 omdreiningene på toppen av effektkurven gjorde en virkelig stor forskjell spesielt ved forbikjøringer etc... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål. Jeg har tidligere spurt om 7-seter for et vennepar og innenfor budsjett kom en nesten ny C4 Grand Picasso best ut for de. Men nå har vi et nytt par, hehe, en i slekta som skal ha 7-seter. Jeg tipset om C4 GP, men han ville ha premium bil og intet er bedre enn det. Så da spør jeg etter tips herfra! Hvilken 7-seter ville dere valgt og hvorfor, uansett merke?

Kriterier er 2014 og nyere, 4x4 er fordel men ikke et must, budsjett 650000 som absolutt max, men alt under er best.

Han har bl.a. sett på F15 X5 30d og 2-serie GT 220xd. Men det skiller 250000 i pris og et par år. Hvorfor velge 2014 F15 X5 30d foran 2016 220xd GT, utenom åpenlyste grunner? 7-seter husk, ikke vanlig F15. Er f.eks. F15 25d helt dass eller er jeg blind på at store X5 bare burde ha 6syl.? Og er 220xd GT så ille, selv om den bryter litt kjernen i BMW. Jeg har prøvekjørt 218i GT og den virket kurrant.

Link til de som vi har sett på:

https://www.finn.no/111012134

https://www.finn.no/110907916

S-Max kan være aktuell, kjedelig bil? Alt av VW utgår dessverre. Kodiaq er mulig også... 

Takk :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt mye før 2 GT, inkl. både S-Max, og den bilen jeg mest sannsynlig selv hadde gått for i denne klassen; Tiguan Allspace.

Skodiaq virker som en grei bil, men usikker på om jeg vil si den er i premium-klassen, der finner man derimot F15, men med et budsjett på 650 må man velge fra nederste rad, og det vet jeg ikke om jeg ville gjort med en F15. Ellers tror jeg nok 25d fungerer helt fint.

Hvorfor kan Skodiaq vurderes, men ikke VW? Det er jo samme røkla alt sammen.

Ellers har det jo vært veldig gode rentekampanjer på Model X i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er viktig å presisere at mitt eksempel er det jeg kommer på som ligger nærmest ditt argument, innenfor BMW motorer. Også er jeg enig i at BMW lager bra saker (det kan vi vel alle være skjønt enige om her inne).

Legger for ordens skyld med:

177hk, altså standardutgaven

5a47f74ae82f7_Effektkurve-logg-177hk.jpg.4a16f864f1f4797d30d9c3a8e933ca21.jpg

TRF Steg 1:

5a47f81232d58_Effektkurve-logg-TRFSteg1-220hk(m57n).thumb.jpg.3d9b1bff96ae794c54fb13f8bcffd0ce.jpg

TRF Steg 2:

5a47fd20d69e6_Effektkurve-logg-TRFSteg2-250hk(m57n).thumb.jpg.6db8c73d8e9b2fed217ec9603a8e6352.jpg

 

NB! Skala er ikke lik (mao, husk å se på aksene)

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002Hvis Volkswagen passerer som premium ville jeg ha valgt en Caddy Maxi 7-seter pga. prisen. 360K NOK er helt OK med tanke på plassen og kvaliteten VW normalt tilbyr. VW Sharan koster minimum 510K NOK og VW Tiguan Allspace minimum 559K NOK (begge med 7 seter). VW Caravelle er det optimale valget i denne klassen, men den koster minimum 641K NOK.

BMW X5 7-seter koster minimum 834K NOK, Audi Q7 7-seter koster minimum 898K NOK og Mercedes-Benz GLS 7-seter minimum 907K NOK. Kanskje er det enkelte amerikanske SUV'er som er billigere?... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...