Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det ironiske er jo at E46 er en av de best sammenskrudde 3-seriene som finnes. Men så klart, alt kan jo herpes bare man gir faen og vil lage en Youtube video. Tydelig at fyren ikke har så mye kunnskap om vedlikehold av bil, det er sånne mennesker som bør kjøpe ny Toyota med garanti. Man skulle laget en video om hvorfor man ikke skal kjøpe brukt BMW av en langhåra torsk av en amerikaner med kontorfingre og forutinntatte meninger...

Ja jeg blir ikke så rent lite provosert av slikt. BMW skal de ha, men det skal faen ikke koste noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan jo lage en slik mer eller mindre seriøs film om en tilfeldig bilmodell for deretter å legge den ut på Youtube. Jeg har sett temmelig mange E46'er, men jeg har aldri sett et eksemplar som har hatt alle disse problemene samtidig. Noen av problemene er ganske vanlige, mens andre er relativt sjeldene. Noen av problemene gjelder for ganske mange bilmerker/modeller, mens andre er mer BMW spesifikke.

Jeg er helt enig med Fredrik 90 i at E46 er en av de bedre 3-seriene og uten tvil mye bedre enn E36 på nesten alle områder. Det er imidelrtid vanskelig å sammenligne direkte for de ulike 3-seriene er egentlig veldig forskjellige og spenner over 40 år med ulik teknologi og materialkvaliteter. Et annet viktig poeng er at de eldste E46 modellene nå er nesten 20 år gamle og da kan man ikke forvente at de fremstår uten feil og/eller mangler.

Jeg er vel en av de som har mest reell brukserfaring med E46. Vi hadde vår 2003 E46 318d Touring i 10 år og kjørte den nesten 325000 Km. Selvfølgelig er det en fordel at bilen ikke skifter eiere hele tiden, men jeg synes allikevel at E46 fremsto som et veldig solid produkt. Vi hadde svært få problemer med vår bil tiltross for den ganske lange kjørelengden. Noen av problemene i filmen kjenner jeg igjen, mens andre virker mer spesielle og mer enn noe annet bærer preg av dårlig vedlikehold og hardhendt bruk. Helt generelt vil jeg mene at E46 kun har to alvorlige modellspesifikke problemer: svakheten med innfestingen av hjelperammen bak (subframe) på de kraftigere modellene og mye rust på div. paneler. Det meste annet som f.eks motorer, drivverk, foringer etc. er problemer som også gjelder andre BMW modeller med de samme delene og/eller konstruksjonsprinsippene.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havnet bak en facelift E39 touring M-tech i noen kilometer. Fikk studert og tenkt over detaljer mer enn tidligere. For en fantastisk flott bil det er og M-techbakfangeren gjorde prikken over i'en! :) 

IMG_2835.JPGIMG_2836.JPG

Og med faceliftbaklyktene virker den slettes ikke umoderne! :) 

IMG_2837.JPG

Rart å tenke at snart er det 14 år siden BMW sluttet å produsere den..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Fredrik. E46 har ikke problemer med subframe (eller "hjelperamme"). Den har problemer med at karosseriet rives i filler der hvor subframe er skrudd fast til karosseriet.

Lett ordkløveri kanskje, men takk for presiseringen (som jeg selvfølgelig er klar over)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Havnet bak en facelift E39 touring M-tech i noen kilometer. Fikk studert og tenkt over detaljer mer enn tidligere. For en fantastisk flott bil det er og M-techbakfangeren gjorde prikken over i'en! :) 

Og med faceliftbaklyktene virker den slettes ikke umoderne! :) 

Rart å tenke at snart er det 14 år siden BMW sluttet å produsere den..! 

Når det kommer til stasjonsvogn design så har jo alltid BMW fått skryt for å være flinke, tildels også Audi. Det er veldig få stasjonsvogner som ser ut som de er designet ifra bunnen av som stasjosnvogn. Men biler som E34 og E39 har ekstremt vellykket design som stasjonsvogn, de to siste generasjonene (E61 og F11) har de vært bitte litt mindre heldige med. Fortsatt markedets peneste stasjonsvogner men ikke helt på høyden med E39 designmessig. Samme med Audi de siste 20 årene, linjene flyter fint over i hverandre uavhengig om det er sedan eller stasjosnvogn. Proporsjonene er helt riktig og stasjonsvogn designet ser ikke påsatt ut :) 

Hos Mercedes har de også fått taket på stasjonsvogn design om dagen, jeg synes proporsjonene er mye bedre på en C klasse stasjonsvogn kontra sedanen. Jeg er spent på hvordan G31 blir, spent på om den følger opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Havnet bak en facelift E39 touring M-tech i noen kilometer. Fikk studert og tenkt over detaljer mer enn tidligere. For en fantastisk flott bil det er og M-techbakfangeren gjorde prikken over i'en! :)

Og med faceliftbaklyktene virker den slettes ikke umoderne! :)

Rart å tenke at snart er det 14 år siden BMW sluttet å produsere den..! 

E39 Touring er veldig fin med M-Sport fanger, og gjerne den lille vingen på bakluken også. :) Er såklart finest med facelift lykter. ;) En helt original pre-facelift er liksom ikke like fin å se på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det med Mercedes-Benz C og E-klasse nå nesten er helt nødvendig å fokusere på T-modellene (stasjonsvognene). Sedanene ser jo bakfra og fra siden ikke ut i måneskinn engang. Spesielt C-klasse sedan mangler tyngde i designet og den virker direkte pinglete direkte bakfra.

BMW E34 Touring er under tvil enda finere enn E39 Touring og det sier ikke så rent lite. Jeg har alltid vært forelsket i den modellen og angrer stadig litt på at jeg ikke kjøpte en veldig fin E34 Touring 520i jeg vurderte på midten av 90-tallet. Dette er en fantastisk fin klassiker idag og spesielt med den lille V8 motoren på knapt 3 liter. Sjelden godsak... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at det med Mercedes-Benz C og E-klasse nå nesten er helt nødvendig å fokusere på T-modellene (stasjonsvognene). Sedanene ser jo bakfra og fra siden ikke ut i måneskinn engang. Spesielt C-klasse sedan mangler tyngde i designet og den virker direkte pinglete direkte bakfra.

BMW E34 Touring er under tvil enda finere enn E39 Touring og det sier ikke så rent lite. Jeg har alltid vært forelsket i den modellen og angrer stadig litt på at jeg ikke kjøpte en veldig fin E34 Touring 520i jeg vurderte på midten av 90-tallet. Dette er en fantastisk fin klassiker idag og spesielt med den lille V8 motoren på knapt 3 liter. Sjelden godsak... :)   

Ja jeg er helt enig der :) Det er noe veldig feil med proporsjonene på C klasse og E klasse sedan, sett bakfra og ifra siden. Jeg tror at de har gjort litt feil i å bruke samme design som på S klassen, for på S klassen passer det pga bilens størrelse. Her har BMW vært flinke til å få proposjoner til å passe på F30, men så bygger heller ikke den på samme design som 7-serien. Eneste problemet jeg har med C klasse og E klasse T modell er at de er alt for like, jeg klarer ikke å skille de ifra hverandre.

Ja BMW traff blink da de lanserte sin første 5-serie Touring, de var også tidlig ute med sin særegene bakluke hvor ruta kan åpnes for seg selv. Noe de står fast på selv på dagens modeller, merkelig at ikke flere kopierer denne løsningen. Noe annet som fasinerer meg med E34 Touring er den store variasjonen. Du fikk økonomimodellen 518i, videre via diesel alternativet 525 TDS. Du hadde firehjulstrekkeren 525IX, hele to V8er modeller å velge i samt at det ble toppet med M5 på 3,8 liter. Så det var en stor bredde i sortimentet som få andre kunne vise til :) Jeg vil driste meg til å si at E34 Touring kanskje var den første moderene stasjonsvogna slik vi kjenner biltypen i dag. En bil som flyttet fokuset litt videre ifra kun det å kunne frakte mer last enn en sedan, en modell som kunne nå ut til litt større kundegruppe enn bare småbarnsfamilier med hund og begravelses byråer :) 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er en fin konstruksjon. Jeg husker godt hvor overasket jeg ble over hvor moderne jeg oppfattet en 95modell for noen år siden. Rart å tenke på at de første modellene nærmer seg 30år..

 

Som du sier fredrik, modellspekteret var stort! Jeg forstår hvor dau en e39 518i ville vært, og derfor også hvorfor de droppet modellen, og siden e53 kom inn i bildet, skjønner jeg også hvorfor det aldri ble firehjulstrekk i e39, men for meg ville det vært en drøm i oppfyllelse! Nesten så jeg vil flytte over drivverket fra en 4,8is.. 355hk før kompressor, og 450hk++ med dinan stage3.

alternativt s62 med 4x4..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser også ut til at de ytterst få pene E34 Touringene som kommer til salg på Finn.no selges nesten med en gang. Det ligger en 525IX ute nå, men den er rep.-objekt og krever endel jobb og for å få den fin igjen. Det ligger også på Finn.no en tilnærmet strøken E34 Alpina Allrad, sedan vel og merke, jeg trodde den ville ryke fort, men har ligget en stund nå.

http://www.finn.no/83453389

Hvor kult hadde det ikke å ankommet skianlegget eller hytta i den der? :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

E34 er en fin konstruksjon. Jeg husker godt hvor overasket jeg ble over hvor moderne jeg oppfattet en 95modell for noen år siden. Rart å tenke på at de første modellene nærmer seg 30år.

Det er nettopp dette jeg i alle år har klødd meg i huet av, hvordan kan en så gammel bil virke så moderne å kjøre. Jeg føler ikke at jeg kjører en bil som er 23 år og som nærmer seg 300 000 km. Alt er fast og fint, ingen ulyder og ingen synlig slitasje. Dette er en av grunnen til at jeg digger E34 :) 

Jeg synes også E34 er langt mer lettkjørt enn F10, mest pga bedre oversikt i E34en. Men sånn rent ute på veien så merker du faktisk overraskende lite forskjell, du merker godt at F10 er en yngre versjon av E34. 

1 time siden, Marius2002 skrev:

http://www.finn.no/83453389

Hvor kult hadde det ikke å ankommet skianlegget eller hytta i den der? :D 

Jeg tror denne hadde snudd vel så mange hoder i hyttefeltet som en Cayenne eller X5 ;) Men prisen er noe stiv synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...