Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er dumt at biler som E32 ikke har noe verdi i dag, mens E30 har tatt helt av. De E32ene som ligger ute koster jo maks 30 000 kr og er som regel en sliten 735i. Det dukker opp en å annen 740i eller 750i med lav kilometerstand men de virker forferdelig tungsolgte, selv i 60-70 000 kroners prisklassen. 

Jeg ville da mye heller hatt en ryddig og staselig E32 fremfor en tvilsom E30 325i. Mange av E30ene til salgs skulle kostet halvparten av hva de gjør, men selv uryddige biler selges for opp i mot 100 000 kr. Du får jo en kurant E60 520i for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ville da mye heller hatt en ryddig og staselig E32 fremfor en tvilsom E30 325i. Mange av E30ene til salgs skulle kostet halvparten av hva de gjør, men selv uryddige biler selges for opp i mot 100 000 kr. Du får jo en kurant E60 520i for det...

E30 prisene har tatt helt av, det også inkl E30 M3. Skal ikke mange årene tilbake, før jeg nesten måtte gi bort en helt original E30 316 med lav km for å bli kvitt den.

Jeg tror det samme skjer med E36 fremover, noe man kan allerede se på E36 M3. Gå 6-7år tilbake, så kostet E36 M3 fra 150-200k. 

Liker ikke å sammenligne 3-5-7serie. Er så forskjellige biler å kjøre, at er man ute etter en E30, så frister sjelden en stor E32, uansett hva den måtte koste. 

 

Gøy å se nyprislister, det viser bare hvor dyrt det var med bil før i tiden. 

Sammenligne med vanlig lønn / boligpriser på samme tid, setter ting i veldig perspektiv

Endret av bimmerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er passelig å runde av en dag med mye E34 prat med dette bildet. Ett bilde ifra en svunnen tid :) 

image.jpeg

Nok en E34 ruller av samlebåndet i Dingolfing, klar for ett langt liv på veien. Lurer på hvor den havnet og om den fortsatt ruller rundt, det får vi nok ikke svar på. Jeg synes iallfall det er ett artig bilde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Fin samling du har fått tak i der awt :) Artig å ha både prislister og utstyrslister også, mye har sannelig forandret seg siden E34 var i markedet. Jeg fikk selv tak i en liten samling E34 brosjyrer her for en tid tilbake. Absolutt artig å ha synes jeg :) 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Utrolig artig å ha sånne brosjyrer da. Det nederste bilde var temmelig lik min :P 

IMG_2799.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. E32 synes jeg at det generelt alltid har vært lite diskusjon rundt denne modellen her inne og i BMWCCN's fourm. Jeg har vært aktiv i disse foraene siden 2000/01 og i forhold til E23 og ikke minst E38 er E32 nesten glemt av de aller fleste. Dette er litt trist iom. at modellen historisk er en av BMW's viktigste modeller. Det var med den modellen samt E31 at BMW virkelig ble et premium bilmerke på nivå med Mercedes-Benz.

Jeg husker at BMWCCN's tidligere president, Geir Skjelbred, hadde/har(?) en E32 som var ombygget med S38B36 motor (E34 M5 i perioden 1988-92) som han brukte mye på bane og den var det naturligvis en god del diskusjon rundt. Den var et artig konsept med tanke på hvordan bl.a Mercedes-AMG har utviklet seg med årene... :)

De firkantede eksosrørene i kombinasjon med den massive og lett nedsenkede eksospotten på E32 750i var bare så sexy i forhold til S-klassens diskrete fremtoning. Jeg liker også det artige designet på bagasjelokket som gir et inntrykk av at bilen har en liten integrert spoiler og det skader heller ikke at bilen har BMW's tradisjonelle runde lykter foran istedenfor lykter bak et visir som på E38. I min verden var dette helt typisk og noe av det som gjorde BMW så mye mer attraktivt enn mange andre bilmerker. Små detaljer som gjør en stor forskjell.

e3758b665b27ea25.jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 ja.... Den har liksom havnet mellom to stoler hos meg iallefall. Fantes jo flere gode kjøp for bare noen få år siden. Nå er det ikke mange igjen. Hvordan er disse bygget opp rent teknisk? Slekter mest på E34 i gulv og understell eller? Eller kanskje det er 850Ci som er coupeversjonen av e32?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 750i står på min "bil bucket liste", en sånn skal jeg ha. Nå blir straks de første årgangene veteran, så da er det gunstig å importere. Problemet er at det er vanskelig å bli kvitt den igjen...

Jeg kan bare forstille meg hvilket teknologisk vidunder dette var i 1987, den første tyske V12 motoren siden andre verdenskrig. Utstyr som integrert mobiltelefon, CD veksler, full elektriske seter med minne, automatisk klima, park sensor, elektronisk demperkontroll, soft close og kjørekomputer var slettes ikke hverdagskost for 30 år siden. Bare små detaljer som bredere nyrer og de firkantede eksosstussene skilte den ifra de øvrige E32. Det var det eneste som signaliserte at her kommer det virkelig viktige folk, for billig var den ikke. Ytelsene var heller kanskje ikke så imponerende, iallfall sett med dagens øyne men den hadde "presence" som få andre hadde. Selv i dag så tror jeg de fleste i venstrefila på Autobahn flytter seg om du kommer opp bak dem. Dette var også den siste bilen BMW bygget før de inngikk gentlemanns avtalen med Audi og Mercedes om å begrense topphastigheten til 250 km/t. Derfor har 750i en toppfart på 256 km/t ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen litt interessant ting med E32 er at når vi tenker på den som en 7-serie så må den også være en stor bil. Slik er det ikke lenger og den er derfor bare marginalt større enn dagens 3-serie (F30). E32 er til og begynne med 2,9 cm lavere enn F30 og den er bare 3,4 cm bredere (F10 er 4,1 cm bredere enn F30). Akselavstanden på E32 (SWB) er bare 2,3 cm lenger enn på F30 (F10 har en akselavstand som er 15,8 cm lenger enn F30). Den totale lengden på E32 (SWB) er imidlertid pga. et relativt langt overheng bak mer på nivå med F10 eller mer nøyaktig 1,1 cm lenger enn F10 og 28,6 cm lenger enn F30).

Ergo plasserer E32 (SWB) seg grovt sett mellom F30 og F10. Den er praktisk talt like lang og bred som F10, men lavere enn F30 og har en like lang akselavstand som F30. Altså... E32 er lang, bred, lav og har en relativt kort akselavstand.... :)

BMW-7_series_E32.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største utfordringen til E32 var vel at Mercedes kom med w140 i 1991 og statusmessig så lå den over. Hadde du penger og skulle vise deg frem var w140 veien å gå. Statusmessig så må vi i dag sammenlikne med RR phantom.

s600 versjonen var ganske manges drømmebil i mange år, 750i nådde aldri opp, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W140 600 SE kom først på markedet i 1991... 3 år etter at E32 750i kom på markedet. Jeg er imidlertid enig i at Mercedes-Benz etterhvert fikk overtaket med W140, men det var med E32 at 7-serien for første gang virkelig var en reell konkurrent til S-klassen og dette var også BMW's primære mål med E32. Mission accomplished... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 er sinnsykt tøffe biler. Er jo en del likheter med lillebroren E34 så er jo kanskje ikke så rart. Har faktisk møtt på 3 stykk den siste tiden. 2 av de var kjørt av eldre herrer, og en var kjørt av et kvinnfolk i 40-50 årene.

Sistnevnte kjørte en sølv en med de smale nyrene. Kom krypende nærmere og nærmere i venstrefilen. Så rimelig sint ut når jeg så den i speilet :P

8330381913_e175472468_b.jpg

Skulle gjerne hatt meg en 740i. Hadde sikkert kost meg med en 735i også, da helst som manuell :)

De få gangene jeg ser en W140 på veien så syns jeg alltid de ser så svær ut :P Er i hvertfall relativt breie biler.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

E32 750i står på min "bil bucket liste", en sånn skal jeg ha. Nå blir straks de første årgangene veteran, så da er det gunstig å importere. Problemet er at det er vanskelig å bli kvitt den igjen...

Jeg kan bare forstille meg hvilket teknologisk vidunder dette var i 1987, den første tyske V12 motoren siden andre verdenskrig. Utstyr som integrert mobiltelefon, CD veksler, full elektriske seter med minne, automatisk klima, park sensor, elektronisk demperkontroll, soft close og kjørekomputer var slettes ikke hverdagskost for 30 år siden. Bare små detaljer som bredere nyrer og de firkantede eksosstussene skilte den ifra de øvrige E32. Det var det eneste som signaliserte at her kommer det virkelig viktige folk, for billig var den ikke. Ytelsene var heller kanskje ikke så imponerende, iallfall sett med dagens øyne men den hadde "presence" som få andre hadde. Selv i dag så tror jeg de fleste i venstrefila på Autobahn flytter seg om du kommer opp bak dem. Dette var også den siste bilen BMW bygget før de inngikk gentlemanns avtalen med Audi og Mercedes om å begrense topphastigheten til 250 km/t. Derfor har 750i en toppfart på 256 km/t ;) 

Er du helt sikker på at den ikke var begrenset til 250 km i timen fra begynnelsen av? Husker godt en test i svenske Trafikkmagasinet da den var ny og da ble det poengtert at toppfarten var sperret på 250km/t. Mulig den ble solgt på noen markeder uten denne sperren. Noe annet som imponerte i den testen var at man kunne lukke alle vinduer og soltak v.h.a. nøkkelen.  

Uansett så er M70 en imponerende konstruksjon, uheldigvis hadde den endel barnesykdommer. Bl.a har den to separate Motronic innsprut slik at man i teorien kunne kjøre på 6 sylindre hvis noe gikk i  stykker. Uheldigvis så kunne linken mellom de to systemene feile. Ellers har den den samme svakheten med vippearmene som M40 motoren hadde. men siden den ikke hadde like høy trimmninggrad som M40 så ble det ikke like stort problem der. Mener og huske at det ble sagt at M70 hadde den laveste trimningsgraden av samtlige BMW motorer da den kom. M40 1,6 liter har ca. 63 hk/liter mens M70 har ca. 60 hk/liter. Det er også en forbausende smal motor. Husker vi fikk inn en som var brent da jeg var høgger og den var ikke så mye bredere enn en M30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...