Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kjenner på meg at en E32 er det kanskje på tide å skaffe seg innenfor 30k grensa. 124n synger på siste verset rustmessig. Hører stadig mer piggdekk-knatring inn i kupeen(rusthull), og nevnte jeg at det renner inn vann øverst på a-stolpen når det regner? :mrgreen: 

Bort med lat diesel, inn med en litt halvlat bensinsekser :) 
Husker E32 som meget solide, støysvake og behagelige. BMW-sekser av M30-typen er liksom ikke noe å være redd for såfremt kam-knastene er hele og at motoren starter lett og ikke putrer på tomgang :) En 730i av siste årgang er kanskje det som tiltaler meg mest. Helst shadowline.

Eneste jeg vet er litt sjansespill med en E32 er automaten. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Største utfordringen til E32 var vel at Mercedes kom med w140 i 1991 og statusmessig så lå den over. Hadde du penger og skulle vise deg frem var w140 veien å gå. Statusmessig så må vi i dag sammenlikne med RR phantom.

s600 versjonen var ganske manges drømmebil i mange år, 750i nådde aldri opp, dessverre. 

Hadde det ikke vært for E32 så hadde ikke W140 vært slik den ble, Mercedes måtte virkelig hive seg rundt for å komme opp med noe som var bedre. Jeg synes heller ikke W140 har tålt tidens tann så godt, den er liksom ikke så smidig og stilfull som E32. 

Når dette er sagt så er det verd å nevne at E32 kom best ut i en del tester mot W140. Jeg sitter på bunkevis med AMS ifra den aktuelle perioden og der ble disse bilene stadig testet opp i mot hverandre. E32en hadde to store fordeler, det var pris/økonomi og kjøredynamikk :) 

49 minutter siden, Rune-K skrev:

Er du helt sikker på at den ikke var begrenset til 250 km i timen fra begynnelsen av? Husker godt en test i svenske Trafikkmagasinet da den var ny og da ble det poengtert at toppfarten var sperret på 250km/t. Mulig den ble solgt på noen markeder uten denne sperren. Noe annet som imponerte i den testen var at man kunne lukke alle vinduer og soltak v.h.a. nøkkelen.  

1987 og 1988 modellen hadde ikke elektronisk fartsperre etter hva jeg har lest i disse gamle AMS bladene. Denne avtalen mellom de tre store fikk mye oppmerksomhet i denne perioden, noe som ofte ble dekket i AMS. Jeg klarer ikke å finne noe på nett om når denne avtalen tredde i kraft, men jeg mener å huske å ha lest en vei at det var rundt 1989/1990 en gang. 

Hvis du ser her så er 1987 modellen av 750i oppgitt til 255 km/t:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=24387

Mens her er 1989 modellen oppgitt til 249 km/t:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=14322

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Kjenner på meg at en E32 er det kanskje på tide å skaffe seg innenfor 30k grensa. 124n synger på siste verset rustmessig. Hører stadig mer piggdekk-knatring inn i kupeen(rusthull), og nevnte jeg at det renner inn vann øverst på a-stolpen når det regner? :mrgreen: 

Bort med lat diesel, inn med en litt halvlat bensinsekser :) 
Husker E32 som meget solide, støysvake og behagelige. BMW-sekser av M30-typen er liksom ikke noe å være redd for såfremt kam-knastene er hele og at motoren starter lett og ikke putrer på tomgang :) En 730i av siste årgang er kanskje det som tiltaler meg mest. Helst shadowline.

Eneste jeg vet er litt sjansespill med en E32 er automaten. 

Her er det bare å slå til, det er bare tre E32 til slags nå og dette er den mest ryddige og fornuftige av dem. Her tror jeg det er mye luksusbil for småpenger, dette er jo også siste årgangen så denne har vel den gode ZF kassa.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83603750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FredrikE24 skrev:

 

Her er 2 stykk som kunne trengt et godt hjem :P Den første ser ut til å ha enten Hartge eller AC Schnitzer styling også :P 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86327698

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86438082

Og en som ser relativt strøken ut.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83603750

Trist at det er så lite E32 og E34 til salgs i Norge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

1987 og 1988 modellen hadde ikke elektronisk fartsperre etter hva jeg har lest i disse gamle AMS bladene. Denne avtalen mellom de tre store fikk mye oppmerksomhet i denne perioden, noe som ofte ble dekket i AMS. Jeg klarer ikke å finne noe på nett om når denne avtalen tredde i kraft, men jeg mener å huske å ha lest en vei at det var rundt 1989/1990 en gang. 

Hvis du ser her så er 1987 modellen av 750i oppgitt til 255 km/t:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=24387

Mens her er 1989 modellen oppgitt til 249 km/t:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=14322

 

Jeg synes det virker som om at det var litt forskjellig toppfart i de forskjellige markedene. Jeg har en svensk bok fra 1987 om alle modeller solgt på det svenske markedet og der er toppfarten oppgitt til over 240 km/t. Spesifikasjonene var ikke helt spikret ennå da boken ble trykt.

Ellers kostet en 735i ca 340000 kroner i Sverige dette året. Bilen som ble årets bil i Europa det året Opel Omega kostet ca. 100000. BMW 7 serie kom på 3 plass i kåringen årets bil slått av Opel Omega og Audi 80. Sett i ettertid så kan man jo spørre seg hvilken bil som best har tålt tidens tann.

 

På landstreffet i BMWccn i Ålesund for et par år siden så var det en E32 i fin bruksstand som ble kjørt av mor og datter. Den ble kjøpt ny av faren i huset i 1988, når hun ble enke så bestemte hun seg for og beholde bilen og bruke den på sommeren. Nå var mor og datter på sitt første BMW treff.  Sånne historier liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hadde det ikke vært for E32 så hadde ikke W140 vært slik den ble, Mercedes måtte virkelig hive seg rundt for å komme opp med noe som var bedre. Jeg synes heller ikke W140 har tålt tidens tann så godt, den er liksom ikke så smidig og stilfull som E32. 

Når dette er sagt så er det verd å nevne at E32 kom best ut i en del tester mot W140. Jeg sitter på bunkevis med AMS ifra den aktuelle perioden og der ble disse bilene stadig testet opp i mot hverandre. E32en hadde to store fordeler, det var pris/økonomi og kjøredynamikk :) 

 

Jeg tror nok at W140 uansett E32 eller ikke vill ha vært en veldig viktig modell for Mercedes-Benz. Forgjengeren W126 hadde vært med siden 1979 og var på mange måter selve symbolet på alt hva Mercedes-Benz står for i likhet med alle de andre tidligere S-klassene. W126 var en maktdemonstrasjon fra Mercedes-Benz og W140 kunne selvfølgelig ikke være dårligere.

Det jeg imidlertid tror er at M120 V12 motoren i bl.a W140 600SE ble fremskyndet nettopp pga. E32 750i. Mercedes-Benz hadde siden oljekrisen i 1974 hatt et nærmest religiøst forhold til V8 motoren tiltross for at bl.a Jaguar hadde deres modeller med V12 motor. På midten av 80-tallet ble det imidlertid klart at Jaguar igjennom eieren British Leyland ikke lenger ville få statlige subsidier som en følge av Margaret Thatchers privatiseringsprogram for offentlig eide firmaer. Dette signaliserte i praksis slutten for Jaguar med mindre en ny eier kom på banen og dette skjedde først i 1999 med Ford. Når så BMW kom med en V12 motor så hadde Mercedes-Benz derfor intet valg i relasjon til S-klassen. Utviklingen av M120 motoren var imidlertid forsinket og først tre år etter introduksjonen av E32 750i kom Mercedes-Benz med deres V12 motor, som imidlertid både var større og kraftigere enn M70 motoren.

Vedr. den såkalte "gentlemen's agreement" avtalen som de tyske bilprodusentene har (Porsche og f.eks Alpina har aldri vært med i avtalen) så tror jeg ikke at det foreligger en form for formell avtale. Avtalen er nettopp en "gentlemen's agreement"... en uskreven/muntlig avtale som alle parter imidlertid har en fordel av å holde fast på... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg synes det virker som om at det var litt forskjellig toppfart i de forskjellige markedene. Jeg har en svensk bok fra 1987 om alle modeller solgt på det svenske markedet og der er toppfarten oppgitt til over 240 km/t. Spesifikasjonene var ikke helt spikret ennå da boken ble trykt.

Ellers kostet en 735i ca 340000 kroner i Sverige dette året. Bilen som ble årets bil i Europa det året Opel Omega kostet ca. 100000. BMW 7 serie kom på 3 plass i kåringen årets bil slått av Opel Omega og Audi 80. Sett i ettertid så kan man jo spørre seg hvilken bil som best har tålt tidens tann.

 

På landstreffet i BMWccn i Ålesund for et par år siden så var det en E32 i fin bruksstand som ble kjørt av mor og datter. Den ble kjøpt ny av faren i huset i 1988, når hun ble enke så bestemte hun seg for og beholde bilen og bruke den på sommeren. Nå var mor og datter på sitt første BMW treff.  Sånne historier liker jeg.

Mye mulig det, som sagt så er jeg ikke helt sikker rundt dette.

Jeg er såpass oppmerksom på disse bilene at det du nevner om den E32 med mor og datter, det husker jeg da det var bilde av dem i Farhfreude :) Det ble faktisk solgt en brukbar mengde E32 nye i Norge, man ser det gjerne på at de har BN skilter. Som regel ifra BN20xxx til BN60xxx som tilsvarer røflig tidsrommet 1986-1992, som regel 730i eller 735i med stoffseter og gjerne uten klimaanlegg. Veldig mange av disse er borte nå, 20-30 år på salta veier med nesten ikke vedlikehold på slutten har gjort at mange har rustet beyond repair. Men av og til så dukker det en og annen opp, så det gjelder bare å følge med. Det går en hvit 750i her i byen, med BN50xxx som tilsvarer ca rundt 1990.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe interesse av dette @Werther?

F77DEF8B-651B-4616-B398-625B8D5DFEB8_zps

827FAB3A-7B8F-4F74-826C-0F29ACD4835E_zps

Om noen andre også har sett noe de har lyst på må de gjerne sende en PM. Jeg har størst interesse av prislistene selv, men klarer meg fint med digitale kopier (holder på å scanne nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et lite apropos til Jaguar V12 så ser vi tydelig forskjellen i bilbyggings filosofi. Mens motorommet i en tysker er nesten klinisk rent så ser det ut som et je.... rottereir i Jaguar. Jeg studerte en Jaguar V12  med innsprut en gang. Tror den var fra tidlig 80 tall. Det var slanger og ledninger overalt på kryss og tvers over motoren. Bygd etter prinsippet at man tar en slange og trekker den korteste veien til hvor den skal kobles til. Og bytte tennplugger ser jeg som en dags jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 er en utrolig flott bil uten tvil.

Fastlegen til min mor kjøpte i 1987 en flett ny Dolphin grey med skinn,luke osv.

Det var litt av en skue når han kom skliende i den oppi en bygd som kun besto av Volvo folk:).

Før det hadde han 84 modell 528i og før han flyttet i 1997 så hadde han kjøpt seg e38.

Dette var legen sin med sans for biler.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sveigis skrev:

E32 er en utrolig flott bil uten tvil.

Fastlegen til min mor kjøpte i 1987 en flett ny Dolphin grey med skinn,luke osv.

Det var litt av en skue når han kom skliende i den oppi en bygd som kun besto av Volvo folk:).

Før det hadde han 84 modell 528i og før han flyttet i 1997 så hadde han kjøpt seg e38.

Dette var legen sin med sans for biler.:).

Så artig å høre, skikkelig bilbevisst :) Jeg lurer på om Haava kanskje husker han legen, hva het han? Jeg vil vel tro han kjøpte sine BMW hos den gang Auto Car på Stoa i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...