Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig at e32 hevdet seg godt mot w140, men dessverre for Bmw teller status veldig mye i denne klassen. Se ca 3.20 ut i denne videoen så snakker de litt om hva w140 var for noe. I denne prisklassen så er det ikke kjøreegenskaper som er viktigst, det er komfort, fremtoning og status.

med andre ord, det er en grunn til at Bmw kjøpte Rolls Royce

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Bare som et lite apropos til Jaguar V12 så ser vi tydelig forskjellen i bilbyggings filosofi. Mens motorommet i en tysker er nesten klinisk rent så ser det ut som et je.... rottereir i Jaguar. Jeg studerte en Jaguar V12  med innsprut en gang. Tror den var fra tidlig 80 tall. Det var slanger og ledninger overalt på kryss og tvers over motoren. Bygd etter prinsippet at man tar en slange og trekker den korteste veien til hvor den skal kobles til. Og bytte tennplugger ser jeg som en dags jobb. 

For de som lurer på hva @Rune-K snakker om så ser man kaoset i motorrommet på en eldre Jaguar med V12 motor her

Akkurat dette XJ 5,3 Coupé eksemplaret er helt nydelig og veldig sjeldent. Jaguar som bilmerke har en formidabel historie og var statusmessig helt frem til 80-tallet omtrent der BMW er idag. Jaguar var det litt sportslige alternativet i premiumklassen blandt alminnelige biler (altså ikke i relasjon til Ferrari etc.). BMW stjal på mange måter Jaguars klær mens de var ute å bade (les: mange års økonomisk og kvalitetsmessig rot). Idag er Jaguar igjen et solid premium bilmerke takket være indiske Tata som kjøpte Jaguar fra Ford i 2008.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så artig å høre, skikkelig bilbevisst :) Jeg lurer på om Haava kanskje husker han legen, hva het han? Jeg vil vel tro han kjøpte sine BMW hos den gang Auto Car på Stoa i Arendal.

Denne legen var fra Holmestrand og bilen ble kjøpt i Buskerud og var KE regga husker jeg.

Legen het Schliegel til etternavn og var opprinnelig tysk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Det er godt mulig at e32 hevdet seg godt mot w140, men dessverre for Bmw teller status veldig mye i denne klassen. Se ca 3.20 ut i denne videoen så snakker de litt om hva w140 var for noe. I denne prisklassen så er det ikke kjøreegenskaper som er viktigst, det er komfort, fremtoning og status.

med andre ord, det er en grunn til at Bmw kjøpte Rolls Royce

Jeg er enig i at BMW har det svakeste kortet når det kommer til status i denne klassen, men jeg synes nå likevel at BMW forsvarte sitt hjørne meget bra. Husk på at dette var på en tid da Mercedes var desidert størst på premium og hadde ganske større ressurser enn hva BMW hadde på den tiden. W140 bringte helt klart ny luksus og status til segmentet, bortsett ifra Pullman versjonen så kunne også vanlig W140 fremstå som svært lukseriøs.

Baksete i W140 S600

image.jpeg

Men BMW finpusset sin LI versjon av E32 og kunne tilby noe ganske tilsvarende, tross E32ens noe mer beskjedene utvendige design i forhold til W140. Her finner du også eget klimaanlegg til baksetet, champagne kjøler, telefon, egen stereo enhet og EL justerbare bakseter. Ganske rått til å være biler ifra begynnelsen av 90 tallet....

image.jpeg

Men 750i manglet en hel del på motorsiden kontra S600, så da måtte man ta turen til Alpina. Hvis man pakket dette interiøret inn i en B12 5.0 så hadde man altså en luksus bil/privatjet som tangerte 280 km/t og akselererte som en sportsbil :) Kjøre komforten var sikkert ikke like god som på S600, men det finnes bedagelige direktører og travel direktører ;) 

image.jpeg

Jeg skal ikke sitte her å påstå at den ene er bedre enn den andre, dette synes jeg er veldig inviduelt. Men jeg vil mene at W140 ikke har tålt tidens tann så bra som dens forgjenger W126 og E32. I dag fremstår en W140 som bare en gammel stor "taxi", mens W126 stadig er like staselig og en skikkelig klassiker. I likehet med W126 så synes jeg også at E32 har en hel del personlighet og sjel over seg, to soleklare fremtidige klassikere etter min mening :)

17 minutter siden, sveigis skrev:

Denne legen var fra Holmestrand og bilen ble kjøpt i Buskerud og var KE regga husker jeg.

Legen het Schliegel til etternavn og var opprinnelig tysk :)

Okei, overrasker meg ikke at han var tysker ;) Lurer på hva han kjører i dag, sikkert F01 750i 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W140 er en stor hval. Fy flate og diger den er. Super komfortabel og utrolig god å kjøre. Den er dog litt "sluffete".

Prøvekjørte en S320 W140 og må si jeg likte den, men den bærer preg av å dra på årene og har hatt eiere som ikke har kunnet betale det det koster å kjøre luksus :P 

i 94 fra W140 temmelig ny. Så kom E38 og designet på den noe forvokste E-klassen(W140) ble brått svært gammeldags da designrøttene var fra 1984. En facelift gjorde en god del med modellen, men fremdeles. Det ser ut som en svær 124(faceliften er mer lik en forvokst W202).

De få gangene jeg ser en W140 i trafikken idag, så ser de ikke ut.

bm012405.6889.jpg

 

1023.jpg?t=1167166498

Det er litt smak og behag. Jeg er veldig svak for dem begge, på to helt forskjellige måter.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 7-serien så har vel den aldri hatt en rekkefirer før nå med 740e som har en bensinrekkefirer på 255 HK i kombinasjon med en elektrisk motor på 113 HK. Tidligere har den minste motoriseringen for 7-serien alltid vært en rekkesekser på minimum 2,5 liter. Det er altså et temmelig langt sprang (effektmessig, prismessig, statusmessig, kjøremessig etc. uansett en elektrisk motor eller ei) fra en rekkefirer på to liter og 255 HK til en V12 motor på 6592 cm3 og 610 HK som dagens 7-serie har som ytterpunkter i motoriseringen... :?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Hva tenker dere om salg av vinterhjul til E34? Kommer aldri til å bruke de, men på en annen side er det en del av bilens historie og jeg synes det er litt vemodig å kvitte meg med dem.

Gamle vinterdekk har ingen verdi, men er felgene originale bør du beholde disse hvis de er i nogenlunde ordentlig stand (dette gjelder evt. også stålfelger inkl. originale kapsler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Hva tenker dere om salg av vinterhjul til E34? Kommer aldri til å bruke de, men på en annen side er det en del av bilens historie og jeg synes det er litt vemodig å kvitte meg med dem.

De må du beholde :) Hvis de er originale ifra bilen var ny så er de en del av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 316 skrev:

Det er stål med kapsler, dekkene er gode piggdekk men får la dem ligge i boden. Kan jo hende jeg får slag en dag og heller foretrekker kapsler enn krysseik :P

Er det noe å spare på da? gamle stålfelger er jo ikke såå interessant, uansett om de kom med bilen eller ei. Få heller taki et sett med originale e34 alufelger, det leter jeg selv etter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...