Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Sverre 2468 skrev:

Veldig dyrt drivstoff her i Skjåk i dag :-(. Kr.16,64 for bensin må være ny rekord!!

Screenshot_2017-01-02-18-09-11.jpeg

Jees... 15,60 kroner for en liter diesel. Det svarer til 12,80 danske kroner og her i Danmark er literprisen for diesel rundt 8,50 kroner... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk slutter ikke å kjøre bil av den grunn. Selv er jeg avhengig av bil/mc i jobben og kommer til å kjøre uansett.

Undres imidlertid noe over biler som kjører inn til sentrum dag etter dag, og E18 vestfra er verre enn noen gang :P Ikke så verst å kjøre om morran om min del, bruker maks en time om jeg er veldig uheldig, men når man kjører 27,5km på en time er jo ikke snittfarten all verden.

Jeg var togpendler i 4 år, det funka fint. Jeg har problemer med å forstå hvorfor de som arbeider i Oslo(stasjonært) ikke utelukkende tar toget. NSB forlanger 20 000kr i året for at du skal kunne ta toget(Er man gjerrig, kan jeg fortelle at jeg ble kontrollert for gyldig billett rundt 1 gang i året(gebyr rundt 1000kr er det vel)). Det er rundt 1 300liter bensin med dagens pumpepris. Så kommer alle andre kostnader som ligger i de faste bilutgiftene.

Først får man vel få kollektivtilbudet til å være attraktivt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DanielStance skrev:

Heia Norge og politikerene!

Jeg synes dagens regjering har gjort mye for oss med bilinteresse jeg. De har gjort biler billigere, særlig de grommeste bilene. Rekordsatsing på veiutbygging og vedlikehold, samt at de har satt ned årsavgiften. Da tåler jeg en økning på noen øre i drivstoff avgiften :) Jeg har egentelig aldri brydd meg så mye om drivstoff prisene, jeg liker å kjøre bil og er villig til å betale. Ja det er surt å ut med nesten 1000 lappen for å fylle opp tanken på en gammel E34, men hva skal jeg gjøre? La bilen stå? Kjøpe en kjønnsløs elbil? Nei jeg fyller tanken når jeg må, nytter ikke å syte med mindre man selv er villig til å forandre bruksmønsteret sitt. 

Det kunne selvsagt vært bedre, bilavgiftene er fortsatt helt hinsides urimelige. Videre kunne veiene vært bedre og med færre bommer. Men glem nå ikke at de bommene de bygger i dag ikke er vedtatt av dagens regjering, men av den forrige rødgrønne regjeringen. Jeg tror aldri vi kommer til å se den dagen det ikke er bommer på norske veier, men tilgjengjeld så bør iallfall veiene være i topp stand når vi har disse bommene. Det er dritt å kjøre på dårlige veier og i tillegg ha mye bommer, der kunne Norge lært en hel del av Frankrike og Italia.

3 timer siden, 316 skrev:

Det går vel bare en E34 i Elverum tror jeg, hvert fall kun en jeg ser i ny og ne, det er en sliten 518 bruksbil som sikkert går på dynga i løpet av denne periodens EU 🤔

Det surrer og går en og annen E34 ennå, ett par "overlevere" med fornuftige eiere samt en og annen vinterbil/5000 kroners bil. Men jeg vil påstå at per dags dato er det kun meg og Sveigis som er de eneste E34 entusiastene i Arendal som bruker bilene våre hele året. Men som sagt det finnes andre unntak, som den Touringen som parkerte ved siden av meg her forleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes dagens regjering har gjort mye for oss med bilinteresse jeg. De har gjort biler billigere, særlig de grommeste bilene. Rekordsatsing på veiutbygging og vedlikehold, samt at de har satt ned årsavgiften. Da tåler jeg en økning på noen øre i drivstoff avgiften :)

Jeg er enig i den, men at regjeringen setter ned bilavgiften på spesielt de dyreste bilene er for mange av oss av temmelig akademisk interesse (morsomt å se disse bilene på veiene though). På den annen side kommer det flere avgiftskroner i statskassen hvis flere kjøper dyrere biler fordi de i relativ forstand koster mindre vis a vis billigere biler. God forretningssans kalles slikt og spesielt hvis man senere senker prisen på de billigere bilene og/eller øker de årlige avgiftene på de dyre bilene samt drivstoffprisene som i de fleste andre land. Det er en vinn-vinn-vinn situasjon for staten... :)   

Jeg tenker at den bakenforliggende årsaken til økningen av drivstoffprisene for regjeringen er en hestehandel med Venstre og Krf. Disse partiene får et perfekt insitament til å få flere til å kjøpe en elektrisk bil, men det kommer til å koste politisk. Spesielt FrP kommer til å ta seg veldig godt betalt for dette i en annen politisk sammenheng. Hvilken? 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asyldebatten håper jeg..

 

@Fredrik 90 For de med mulighet er det sikkert bra å legge om kjørevaner og reise mer kollektivt. Men det virker for meg som om de fleste (inkludert deg tydeligvis) ikke forstår hvor manglende tilbudet for kollektiv transport er i distriktene. Skal jeg ta tog til Oslo, må jeg likevel kjøre 1time til Lillestrøm, eller 37km til Kongsvinger. Jeg har 11km til nærmeste busstopp (bortsett fra skolebussen) og da må jeg likevel om Kongsvinger. I praksis kjører jeg på 1,5time til oslo, skulle jeg reist kollektivt, har jeg 3mil til Bjørkelangen, og med korrespondanse osv, tar den samme reisen fort 2,5-3timer og gjerne mer, avhengig av hvor i Oslo jeg skal..

Så jo, jeg kunne nok spart en del penger på å reise mest mulig kollektivt, men det har sin pris.. og jeg er nok ikke alene med den oppfatningen.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@316

Stemmer dette?

NSB understreker at ordningene er frivillige for de ansatte. For eksempel innebærer en sølvbillett at du betaler 1.250 kroner per år for å kjøre så mye du vil på alle avganger, men at du betaler for tilleggene som sitteplass og sovekupé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i NSB, men i et annet selskap med samme ordning. Vi betaler ikke 1250 men arbeidsgiveren min betaler vel ganske mye mer PR ansatt tror jeg.

 

Jeg må betale for eks 50 kr for plassbillett og 90 kr for komfort uansett hvor langt jeg skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...