Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Thundercoil skrev:

Ikke veldig relevant, men for et par uker siden var e-golfen til min mor på service hos Møller. Når de ringte og sa at hun kunne hente bilen, så sa de også at den måtte inn igjen. De hadde klart å knuse sidespeilet i en Tesla. Godt jobbet! Hahaha. 

Haha, så ler du :lol:

Kan ikke forstå Møller er så ræva? Uhell skjer, men når det er et gjentakende problem over hele landet..?

Kompis sin Golf var inne for et par år siden og det var sterk bensinlukt i hele baksetet ved retur. Dette ble påpekt av eier, men aldri utbedret av Møller. Måtte selv rense hele baksetet. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

M30 etter 1979 er dønn solid ja. Før det var kjølekanalene i toppen litt feilkonstruerte så noen av de sprak toppen på. Derfor har alle BMW seksere ryktet på seg at toppen er dårlig. Ryktet henger lenge i.

Det ryktet har jeg hørt noen ganger, gjerne ifra godt voksene folk som sist kjørte BMW på 80-90 tallet. Rykter sitter lenge ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en skikkelig propaganda-artikkel. Så man får ta innholdet for hva det er.. 

Nå bor jo jeg ikke i noen by akkurat, men hvis det hadde vært tilfelle- hadde jeg gjerne vurdert en slik elektrisk lastesykkel. Det spørs selvsagt på hvilke avstander og sykkeltrasseer jeg rutinemessig måtte gjennomføre i hverdagen, men det er stortsett en stor besparelse både i tid og penger. Alt handler om rutine og motivasjon. Så finnes det jo nabobil og sånt hvis man skal noe hvor sykkelen ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt det spørs jo litt, men uansett inntekt pleier vel de fleste å bruke det meste av lønningsposen i løpet av en måned, men det betyr ikke at pengebruken er ufornuftig. Jeg tror det er fåtallet med unger, normal inntekt og utgifter som har 50 000kr på konto sånn uten videre- med mindre det er snakk om buffer osv. Det er jo heller ikke så mange som casher ut nyere biler heller, og det mener jeg går i samme kategori. 

Jeg ser hvertfall ikke poenget med å spare hvis man ikke har et konkret mål eller et ønske som krever kapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50000,- er ikke mye penger i dagens samfunn, og det jeg mener man bør klare å skrape sammen uten problem, unger eller ei (såfremt man har en "vanlig" inntekt og bor normalt).

Det er heller ikke snakk om å spare, men for min del går det stort sett mer inn enn ut, og da har jeg ikke akutt behov for å bruke "overskuddet". Ser heller ikke poenget med å sette inn hvert øre på boliglånet (føler jeg betaler nok der), ettersom renten er såpass lav. Da har man også midler tilgjengelig om man skulle kjøpe noe "dyrt (oppussing, TV, sydentur eller hva det måtte være uten å måtte involvere banker (med de utgiftene det medfører), kredittkort osv.

Nå var jo attpåtil mannen som skrev innlegget i 50-årene, og da bør man absolutt klare et kjøp til 50000,- uten å måtte låne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF-Racing skrev:

http://www.dagbladet.no/kultur/du-vil-kanskje-ikke-tro-det-men-jeg-sitter-aldri-fast-i-ko/66635286

 

Fascinerende. Ikke sykkelen, men den relativt ekstreme selvgodheten.

Det er litt derfor jeg av prinsipp ikke leser Dagbladet, jeg unngår rett og slett å bli provosert i hverdagen av virkelighetsfjern venstrevridd propaganda. Men jeg leste artikkelen og kan fint forstå at han synes sykkelen er grei. Har man ikke behov eller krav til komfort overhode så hvorfor ikke, om han vil ha en miserabel hverdag vinteren igjennom så kjør på. Han er jo så virkelighets fjern at han har overbevist seg selv om at dette er løsningen. Skal like å se en familie med 2-3 barn i aktiv alder få hverdagen til å gå opp med en lastesykkel. Det er jo en vits...

Jeg synes det lukter litt for mye selvgodhet og misunnelse, det siste er han veldig flink til å skjule. Han kan nok sitte på sitt høye sykkelsete å være selvgod der han sykler forbi alle Cayennene i kø. Det er bra for ham, for når du er så dårlig stilt at du må låne penger til en sykkel...da er det i det minste godt han har selvgodheten å støtte seg på. En ting er å låne penger til en Cayenne, mange gjør nok det for å flott seg...men å låne penger til en sykkel i en alder av 50 år.. Det er tragisk, mer tragisk enn å låne penger til feit bil!! Jeg skulle like å se hvor mye mer en gjennomsnittlig Cayenne eier (eller hvilken som helst annen luksusbiler eier) bidrar til det offentlige i form av skatter og avgifter, kontra en gjennomsnittlig syklist og bilhater...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som har en slik sykkel bare med motsatt konfigurasjon der lastedelen er bak istedenfor foran. Han bor i San Francisco der han jobber i et av de store IT-firmaene og bruker sykkelen til nesten alt inkl. transport til/fra jobben, handling og henting av barn. Ved siden av har han en VW T3 Syncro Wesfalia campingbil som han bruker nesten hver helg når familien drar på skiturer, stranden eller ut i villmarken. Han har også en Tesla Roadster. Jeg liker livsstilen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Trump langer ut etter de fleste, men nå får også BMW på pukkelen. De planlegger i 2019 å åpne en fabrikk i Mexico, men hvis de gjør det advarer Trump mot at de i så fall får 35% straffetoll på biler som selges i USA. Jeg er ellers ikke enig med Trump i så mange ting, men han har nevnt to ting som jeg er veldig enig i og det er at rike arabiske land som f.eks Saudi-Arabia skal betale langt mer for gjenoppbygging av Midtøsten og at de skal motta størstedelen av flyktningene derfra og det østlige Afrika iom. at de deler kultur, religion og språk (arabisk tilhører den afroasiatiske språkfamilien sammen med bl.a hebraisk og somali). Jeg er også helt enig med hans kritikk av Angela Merkel og måten hun økonomisk har håndtert EU under finanskrisen og ikke minst hennes katastrofalt dårlige håndtering av innvandringen/flyktningestrømmen til EU fra Midtøsten og Afrika.

http://politiken.dk/udland/art5789484/Ros-til-briterne-hug-til-Merkel-og-trussel-mod-BMW

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er litt derfor jeg av prinsipp ikke leser Dagbladet, jeg unngår rett og slett å bli provosert i hverdagen av virkelighetsfjern venstrevridd propaganda.

Ikke til forkleinelse til deg personlig men dette er jo et av de store problemene i dagens mediaverden. Man leser kun de nyhetene som stemmer med egen politisk oppfatning. Jeg pleier og si at skal man diskutere norsk politikk på så bør man helst lese Klassekampen, Nationen og Aftenposten før man uttaler seg. Man får et annet syn på hva som er viktig for andre hvis man følger litt med på de mediene som ikke er enig meg deg. Hvis man kun leser f.eks Nettavisen så får man et ganske virkelighetsfjernt bilde av virkeligheten på samme måten som hvis man kun leser Klassekampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er hvertfall 50 000kr litt mer enn hva jeg kan bruke nærmest på impuls, men hvis dere er i en annerledes posisjon, så er jo det fint for dere👍

Poenget med lån, er vel strengt tatt å kunne kjøpe noe man ikke har cash nok til å kjøpe "i dag", men at man trossalt har muligheten til å betale tilbake. I praksis betyr det at man har råd, bare at man vil kjøpe uten å måtte spare først. For de som ikke har råd- har heller ikke betjeningsevne for et lån..

Ellers kjenner jeg flere velger å sykle til og fra jobb, butikk og barnehage selvom de tjener godt, men fordi det tar kortere tid, og treningen blir gjennomført stort sett hver dag. Ganske praktisk med 2-3barn under skolealder hvor begge foreldrene er i full jobb. Så bruker de selvsagt bilen hvis det er for dårlig vær eller andre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har en venn som har en slik sykkel bare med motsatt konfigurasjon der lastedelen er bak istedenfor foran. Han bor i San Francisco der han jobber i et av de store IT-firmaene og bruker sykkelen til nesten alt inkl. transport til/fra jobben, handling og henting av barn. Ved siden av har han en VW T3 Syncro Wesfalia campingbil som han bruker nesten hver helg når familien drar på skiturer, stranden eller ut i villmarken. Han har også en Tesla Roadster. Jeg liker livsstilen... :)

En el sykkel kunne jeg absolutt ha tenkt meg men da må kommunen få ut fingern og få sykkelvei forbi her jeg bor først. For de som har vært på Rudskogen så har dere sikkert sett hvor mye trafikk det er på den veien, ingen fornuftige mennesker sykler der. Men nå skulle kommunen utrede deg igjen. det er bare 35 år siden faren min avga grunn til sykkelsti første gangen. Ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hawkon88 skrev:

For meg er hvertfall 50 000kr litt mer enn hva jeg kan bruke nærmest på impuls, men hvis dere er i en annerledes posisjon, så er jo det fint for dere👍

Poenget med lån, er vel strengt tatt å kunne kjøpe noe man ikke har cash nok til å kjøpe "i dag", men at man trossalt har muligheten til å betale tilbake. I praksis betyr det at man har råd, bare at man vil kjøpe uten å måtte spare først. For de som ikke har råd- har heller ikke betjeningsevne for et lån..

Er man typen som bruker 50000,- på impuls har man neppe 50000,- å bruke på impuls. :) For min del har jeg ingen låst bufferkonto eller slike ting, da jeg ikke ser behov for det. Det virker som mange nærmest må låse pengene inne for å unngå å bruke de.

Fyren i artikkelen hadde tydeligvis ikke bil, og var også relativt godt voksen. Man bør klare å hoste opp 50000,- da, med mindre man lever på minstesats hos NAV, men det fikk jeg ikke inntrykk av var tilfellet her akkurat. Om så var tilfellet kunne han lett spart opp disse pengene med å ikke hatt ungen i barnehage, men det er en annen diskusjon. :)

Beskrivelsen din av lån er vel mye av det som er grunnen til at veldig mange sliter økonomisk og har dyr kredittkortgjeld i dag, spesielt unge. Man trenger ikke å spare, man kan "bare" låne. Etter min mening ser jeg ingen grunn til å låne til annet enn bolig og evt. bil. Alt annet bør man spare til (jeg holder da ting som å kjøpe leiligheter for å leie ut/investere i og slikt utenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ingen grunn til å låne til noe annet enn objekter banken tar sikkerhet i med normale betingelser.

Jeg mener at man lever over evne hvis man stadig må ta kredittlån, da det er en stygg uvane, men man trenger ikke å ha dårlig råd fordi man må låne for en sykkel. Har man betjeningsevne (og vilje) er det en privatsak, men man bør være ansvarlig nok til å kunne spare, inkludert til en sykkel som koster 50 000, uansett om man er 50 eller 25 og har jobb.

 

Jeg tror egentlig at vi er enig, men har litt forskjellig syn på økonomi og prioriteringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...