Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Rune-K skrev:

En el sykkel kunne jeg absolutt ha tenkt meg men da må kommunen få ut fingern og få sykkelvei forbi her jeg bor først. For de som har vært på Rudskogen så har dere sikkert sett hvor mye trafikk det er på den veien, ingen fornuftige mennesker sykler der. Men nå skulle kommunen utrede deg igjen. det er bare 35 år siden faren min avga grunn til sykkelsti første gangen. Ting tar tid.

Sykkelstier er en fin ting med Danmark iom. at de finnes overalt. Det er faktisk slik at man ikke har lov til å bygge et nytt boligområde uten at det knyttes til det eksisterende nettverket av sykkelstier. Når dette er nevnt er det mye billigere å anlegge sykkelstier i Danmark enn i Norge og det forklarer jo en god del når det gjelder hvorfor sykkelstiene er så fine i Danmark, men politikerne skal faktisk ha litt ros de også (for en gang skyld)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går alt av ekstra penger inn på rammelånet på huset. Siden rentene er høyere på lånte penger en i innskutte fortiden så låner jeg heller tilbake når jeg trenger det. Så per nå har jeg 767,- på sparekontoen og lever godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det jeg også, men renteforskjellen mellom vanlig annuitetslån og rammelån/flexilån i min bank er 0,5-0,6 prosentpoeng (avhengig av beløp), i tillegg kommer det litt gebyrer for endring av lån og slikt, så da synes jeg ikke det er verdt det.

Man kan naturligvis bytte bank, men jeg er fornøyd med renten jeg har, samt jeg ikke kan fordra å bytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Ikke til forkleinelse til deg personlig men dette er jo et av de store problemene i dagens mediaverden. Man leser kun de nyhetene som stemmer med egen politisk oppfatning. Jeg pleier og si at skal man diskutere norsk politikk på så bør man helst lese Klassekampen, Nationen og Aftenposten før man uttaler seg. Man får et annet syn på hva som er viktig for andre hvis man følger litt med på de mediene som ikke er enig meg deg. Hvis man kun leser f.eks Nettavisen så får man et ganske virkelighetsfjernt bilde av virkeligheten på samme måten som hvis man kun leser Klassekampen.

Det holder nå å lese VG og se på NRK så skjønner man hvordan ståa er på venstresiden i dette landet. Jeg har ikke for vane å diskutere politikk, enten er man enig eller så er man uenig. Jeg har så klart noen meninger her og der, jeg tror ikke disse forandres av at jeg skal lese Klassekampen eller Nationen. Det står ingenting i de blekkene det som interesserer meg eller gagner mitt politiske syn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det holder nå å lese VG og se på NRK så skjønner man hvordan ståa er på venstresiden i dette landet. Jeg har ikke for vane å diskutere politikk, enten er man enig eller så er man uenig. Jeg har så klart noen meninger her og der, jeg tror ikke disse forandres av at jeg skal lese Klassekampen eller Nationen. Det står ingenting i de blekkene det som interesserer meg eller gagner mitt politiske syn. 

For oss som ikke interesserer oss politisk, hva står egentlig de forskjellige sidene for? Hva er høyreekstremisme feks, man hører jo aldri om venstreekstremisme? :P jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke gidder å sette meg ned og lese 200 sider på wikipedia for å skjønne noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Venstreekstremisme" = kommunisme.

Kort fortalt så er vel ytterpunktene hovedakelig disse:

Høyresiden: Alle skal betale for sitt, man jobber for seg selv og staten skal ikke eie noe.

Venstresiden: Alle skal tjene likt, ingen skal ha det "luksuriøst", ingen skal skille seg ut og staten skal eie alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også legge det ut på denne måten.

Høyresiden: 1% av verdens befolkning eier mer enn de resterende 99%. De 8 rikeste personene i verden eier like mye som halvparten av verdens befolkning. Du er din egen lykkes smed på godt og vondt. Mislykkes du er det kun din egen feil, du var ikke god nok og/eller heldig nok. Staten redder deg ikke fra rennestenen for den har viktigere ting å bruke tiden på enn å redde tapere.

Venstresiden: Røde og grønne sosialister/kommunister som gjerne vil bruke dine verdier/penger på alt annet enn deg. Alle skal ha like lite bortsett fra noen få utvalgte politikere, bedriftsledere (ikke eiere) og fagforeningsledere + selvfølgelig kongefamilien (av en eller annen grunn). Alt i samfunnet planlegges ned til minste detalje, men siden få ideelt sett får noe ekstra ut av denne planleggingen er enhver reell verdiskapning stort sett fraværende (type: Sovjetunionen, Cuba, Nord-Korea etc.)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og norge er vel 70% venstrepolitikk og 30% høyrepolitikk, selv med blå regjering. Vi har det bra, bortsett for altfor stort fokus på "å ta" oss billister. Samt litt for naiv innvandringspolitikk. Jeg synes synd på flyktninger, men vi kan ikke la det gå ut over det vi har opparbeidet oss her. Innvandrere ellers har jeg ikke noe imot så lenge dem jobber og følger norsk skikk og bruk. Det siste punktet koker ned i religiøse forskjeller. Religion er bare oppspinn og roten til alt vondt. 

Min løsning på fred i verden og bedre klima:

- Halvere verdens befolkning

- Alle skulle hatt en tro, og det er troen på at det finnes ikke noen guder. Gå på jobb og være snill mot din neste, skulle holde i massevis :) 

Men det skjer ikke, så derfor vil det alltid være konflikt fordi man får aldri kabalen til å gå opp og det vil alltid være noen som taper. Av den grunn kjemper man en fånyttes kamp og derfor klarer jeg ikke følge med på politikk. Jeg blir forbanna av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Så hvilke partier er hva i Norge? Har fått med meg at AP er røde såvidt jeg husker? :P FRP/H er blå. 

Gå inn på hver av partiene sin nettside og les partiprogrammet (som er hva partiet står for og vil oppnå) da ser du fort hvor partiet står og hva som passer deg best. Hva partiet står for er ikke dermed sagt at det blir sånn. For partiet må ha flertall i stortinget for alle lovforslag og endringer. Derfor hender det at partier slår seg sammen for å få flertall, som f.eks FRP og høyre har gjort. Men i en slik kabal må begge partiene gi og ta, og det er her hele suppa går på tv rett før stortingsvalg. Da følger jeg ikke med for å si det slik.

Les programmene til Venstre og MDG, du som er bilmann :P se hva du synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Evopower skrev:

Gå inn på hver av partiene sin nettside og les partiprogrammet (som er hva partiet står for og vil oppnå) da ser du fort hvor partiet står og hva som passer deg best. Hva partiet står for er ikke dermed sagt at det blir sånn. For partiet må ha flertall i stortinget for alle lovforslag og endringer. Derfor hender det at partier slår seg sammen for å få flertall, som f.eks FRP og høyre har gjort. Men i en slik kabal må begge partiene gi og ta, og det er her hele suppa går på tv rett før stortingsvalg. Da følger jeg ikke med for å si det slik.

Les programmene til Venstre og MDG, du som er bilmann :P se hva du synes.

Har hørt og lest så mye om MDG at jeg ikke orker å tenke på det engang :lol: en gjeng med grønnsaker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at (nesten) alle parti har ett eller flere fornuftige punkter, mens andre punkter er helt bak mål. Jeg kan ikke fordra MDG og måten de opererer, men f.eks. deres punkt om å kaste mindre mat er jo ganske bra. Det beste hadde vært å plukket en sak her og en sak der fra noen parti og kjørt på, men det skjer ikke... Så da er det å vurdere hvilket parti som har flest saker som man finner fornuftig. De lover og lyger alle mann, men det må man bare av og til se forbi. Vi som liker bil vet jo hvilke parti som er aktuell og ikke for oss. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg kjørte i sentrum idag, og allerede i Bjørvika kjente jeg en svovelaktig lukt som først forsvant utenfor Ring3. Er jo ingen tvil om at det er litt vondt å gå rundt i byen. Jeg har mine tvil om at alle de jeg kø'er sammen med hver morgen har behov for å ta bilen til jobb hver dag, uansett gjelder dette kommunale veier. Dvs. at de større veiene er fritatt, så er egentlig ikke problem for gjennomgangstrafikken. Selv har jeg fått dispensasjon til å kjøre i morgen. Hadde jeg sittet på et kontor hele dagen så hadde jeg nok også tatt kollektivt, det gjorde jeg før og det var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...