Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Fredrik skrev:

Husk at Motortrend er en hel rekke kanaler på Youtube (samt demand delen som man må betale for) og ikke bare "Head to Head" med bl.a Jonny Lieberman. De fleste andre kanalene er seriøse og/eller har et underliggende seriøst tema selv om historien er mindre seriøs (som f.eks "Roadkill" kanalen). Et par veldig gode eksempler er "Engine Masters" og "Dirt Every Day".

Du behøver ikke å fortelle meg at akselerasjonstider ikke er det viktigste her i verden, men jeg tror faktisk at temmelig mange er opptatt av at en M-modell fra BMW kan konkurrere direkte mot tilsvarende modeller fra andre bilprodusenter også når det gjelder akselerasjonstider. Du har selv mange ganger påpekt hvor hurtig f.eks dagens M5 er i forhold til f.eks Porsche Panamera Turbo og det er nettopp fordi symbolverdien er høy når en M-modell er like hurtig eller hurtigere enn andre tilsvarende motorsterke biler. En M-modell skal akselerere hurtig ellers faller mye av poenget med modellen bort selv om den ellers kjører fantastisk på en bane.

AMG har firehjulstrekk fordi AMG ikke klarer å lage en drivlinje med kun bakhjulstrekk som klarer å plante kreftene effektivt ned i bakken. Den påstanden faller på sin egen urimelighet så lenge BMW nå også tilbyr det samme for M5 og det er det en god grunn til. Firehjulstrekk er stort sett alltid bedre når det gjelder veigrep og akselerasjonstider. Noe helt annet er det hvis man ønsker karakteristikken kun bakhjulstrekk kan tilby. Dette er BMW's dilemma når det gjelder dagens M-modeller og derfor kan man også velge på M5. Jeg vil tro at den neste M3/M4 modellen får den samme muligheten... :)

 

 

Ikke glem at BMW har bygget xDrive slik at kraften kan flyttes 100% mellom bak- og forakselen. Lamellclutch på drivlinjen. Dette er unikt for BMW, noe som gjør at M5 antakeligvis blir et skikkelig beist. Var på xDrive Experience oppe på Gol og kjørte alt de hadde tilgjengelig. xDrive er fenomenal å ligge sidelengs med, og når det kommer til hastigheten man kan holde så er den enda høyere enn med bakhjulsdrift. Gutta fra Trackday på Rudskogen sa at M240ix var bedre å kjøre enn M2 på flere områder, og at de i tillegg klarte banene hurtigere. De sa rett og slett at xDrive utvider mulighetene i stor grad :D 

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på samme arrangementet på Gol, og kan ikke si annet enn at jeg var dypt imponert over X-drive. Var helt rått hvordan man kunne kjøre med det! Jeg kjørte og i tospann med en M2 oppover fra Bergen, i en av Jæger Sentrum sine 120d X-drive, og hadde ikke akkurat problemer med å kjøre fra M2'en, som aldri fikk feste. Den ble og kjørt av en fersk eier med fornuftig respekt for en slik bil, og den holdt på å bli kjørt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xDrive er herlig det :) I det daglige føles det som en helt vanlig bakhjulsdrevet BMW, bare at man har fremkommelighet med på kjøpet. Man får såklart ikke helt de samme karakteristikkene som en ren bakhjulstrekker, på godt og vondt, men det er så lite merkbart ved vanlig kjøring. 

Jeg hadde nok likevel valgt M2 over CLA AMG, men det er fordi jeg synes M2 er helrå og fokus på moro er i høysetet :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22. februar 2017 at 23.42, Fredrik skrev:

AMG har firehjulstrekk fordi AMG ikke klarer å lage en drivlinje med kun bakhjulstrekk som klarer å plante kreftene effektivt ned i bakken. Den påstanden faller på sin egen urimelighet så lenge BMW nå også tilbyr det samme for M5 og det er det en god grunn til. Firehjulstrekk er stort sett alltid bedre når det gjelder veigrep og akselerasjonstider. Noe helt annet er det hvis man ønsker karakteristikken kun bakhjulstrekk kan tilby. Dette er BMW's dilemma når det gjelder dagens M-modeller og derfor kan man også velge på M5. Jeg vil tro at den neste M3/M4 modellen får den samme muligheten... :)

Du begynner å snakke om M5 og da er vi på ett helt annet nivå enn M2. Nå snakker vi om biler med nesten dobbelt effekt og da synes jeg saken stiller seg noe annerledes. Likevel har BMW holdt fast med bakhjulstrekk, selv i ett segment hvor de aller fleste tilbyr firehjulstrekk. På toppen av det igjen så er som regel BMWen kun noen brøkdeler treigere på 0-100 akselerasjon. Det synes jeg vitner om at BMW har mer "know how" på å lage drivlinjer enn hva Mercedes har. Selv med mindre effekt og kun bakhjulstrekk så er forskjellene  marginale. Aller nyeste E63 AMG med 612 hk og firehjulstrekk kjører 0-100 på 3,5 sek, utgående F10 M5 Competition LCI (0-100 3,9 sek) kjører 0-200 på 11,7 sek, nye E63 AMG gjør den på 11,4 sek. Så mye mer teknologi, nesten 100 kilo lettere og likevel kun 0,4 sek raskere på sprinten til 200. 

Grunnen til at BMW nå kommer med xDrive på M5 er flere årsaker. For det første så har du symboleffekten av beste akselerasjonstider, det forventetes at en supersedan skal ha over 600 hester og da er firehjulstrekk den mest effektive måten å få brukt kreftene på. Samt at det er en trend i markedet nå, den må jo selvsagt BMW følge for å kunne selge flest mulige biler. Det BMW redder seg inn på i relasjon til tradisjon er at neste M5 kan kjøres med enten firehjulstrekk eller "låses" i kun bakhjulstrekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg som aldri har eid BMW og heller ikke fulgt helt med på BMW de siste årene vurderer å bestille en ny G30. Lurte på å bestille en 528i, men han fikk sjokk da jeg sa at det var firerbensin. Ikke så aktuelt da siden han ville ha sekser...Alternativet er vel 540i, men den er vel gode 100k dyrere enn 530d.

Valget står vel mellom en G31 og en V90. Fullutstyrt V90 er fort 850000kr det også. Han kjører ikke mer enn 15k i året, så jeg synes han burde velge bensin fremfor 530d selv om det er en veldig bra motor. Jeg forsøkte å overtale han til å kjøpe Dodge Ram pickup, men det utgikk pga harryfaktor og interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Werther skrev:

En kamerat av meg som aldri har eid BMW og heller ikke fulgt helt med på BMW de siste årene vurderer å bestille en ny G30. Lurte på å bestille en 528i, men han fikk sjokk da jeg sa at det var firerbensin. Ikke så aktuelt da siden han ville ha sekser...Alternativet er vel 540i, men den er vel gode 100k dyrere enn 530d.

Valget står vel mellom en G31 og en V90. Fullutstyrt V90 er fort 850000kr det også. Han kjører ikke mer enn 15k i året, så jeg synes han burde velge bensin fremfor 530d selv om det er en veldig bra motor. Jeg forsøkte å overtale han til å kjøpe Dodge Ram pickup, men det utgikk pga harryfaktor og interiør.

Alternativet for din kamerat må jo være 530d som starter på relativt gunstige 630 000,- med xDrive. Tilsvarende motorisert V90 kommer ut på samme pris som BMWen, bare at BMW tilbyr mer teknologi, kvalitet og kjørefølelse. Han burde teste begge bilene, da tror jeg ikke han er i tvil lengere ;) 

Dodge RAM med Ecodiesel er faktisk ikke ett dumt alternativ, utrolig maskulin bil som skiller seg ut. Jeg kan ikke helt se hvordan en bil med skinntrukket dasjbord og en prislapp 800 000,- er harry.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TRF-Racing skrev:

Problemet med ram ecodiesel er jo nettopp at den er alt for dyr.

Ja den koster vel omtrent det samme som 5,7 Hemi...er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Det er derimot ikke bilene som er dyre, det er avgiftene som er latterlige. I USA er dette biler som koster ca 350 000,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.2.2017 at 19.45, Werther skrev:

En kamerat av meg som aldri har eid BMW og heller ikke fulgt helt med på BMW de siste årene vurderer å bestille en ny G30. Lurte på å bestille en 528i, men han fikk sjokk da jeg sa at det var firerbensin. Ikke så aktuelt da siden han ville ha sekser...Alternativet er vel 540i, men den er vel gode 100k dyrere enn 530d.

Valget står vel mellom en G31 og en V90. Fullutstyrt V90 er fort 850000kr det også. Han kjører ikke mer enn 15k i året, så jeg synes han burde velge bensin fremfor 530d selv om det er en veldig bra motor. Jeg forsøkte å overtale han til å kjøpe Dodge Ram pickup, men det utgikk pga harryfaktor og interiør.

Hvorfor vurderer han V90 dersom vil ha sekser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S90/V90 var etter min mening en veldig fin bil. Hang utenfor Bilia en Lørdag, da kom selgern ut med nøkkelen ettersom jeg gikk noen runder rundt den. Ble både prøvekjøring av S90 og XC90 T8. Veldig fine biler begge to, men jeg taklet ikke skjermsystemet. Forferdelig knotete! Ellers var bilen god å kjøre, veldig Volvo. Jeg synes imidlertid at det var i overkant med hjulstøy. Mer enn hva jeg føler man kan forvente av en såpass premium-bil.
 

Bilene man prøvekjører har mye å leve opp til når personen bak rattet sammenligner dette med feks. E39/E60. E39 var forut for sin tid på understell og støy. E39 med fornuftig valg av dekk og felg er foreløpig det mest støysvake jeg har kjørt. Som familiebil gikk man fra 06' Passat til 97' E39, og overraskende nok var E39 en langt bedre bil å kjøre, med mer komfort og mindre støy enn den nesten 10 år nyere Passaten(som den gang var helt ny). Den E39en har mine foreldre enda, ingen planer om å selge den tror jeg.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey folkens! :D har et lite spørsmål ang. chip tuning. Er det noen på forumet som har en chip tunet 316i? Eller bare motor av typen N13. Har lest litt om det såkalte prince-engine samarbeidet mellom blant annet Peugeot og BMW, og de har da bygget inline 4 motorer sammen. Disse 316i motorene tilbys en chiptuning på 215hk noe som er en helt ekstrem økning fra 136hk. Finnes blant annet et firma i Belgia som tilbyr stage 1 og 2 tuning for motoren med hele 245hk. 

Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med denne tuningen. Autopower Norge tilbyr stage 1 på 215 hk. Eneste jeg stusser litt over er at 16i ikke har heat exchanger, mens 18i har. Hvordan motoren kan trimmes helt til 215hk trygt, er vel essensen av det jeg lurer på. Dette er naturligvis noe som ikke skal gjøres på en bil med automatgirkasse, men manuell M sport + adaptivt M understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...