Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@316Nei, de danske prisene er forferdelige selv om selskapet er det samme og antall kilometer pr. dag er det halve av i Tyskland. Det lønner seg helt sikkert ikke for meg å leie bil i Norge heller.

@Marius2002 Takk skal du ha. Jepp... tilbudene varierer med hvor man kommer fra (de sjekker ip-adressen) og jeg tror ikke at man bør prøve å lure selskapet med VPN eller noe i den duren pga. forsikringen. Jeg vet at svært mange danske familier gjør som oss og leier bil i Tyskland når de skal på sommerferie i Frankrike og Spania. Danskene elsker å kjøre selv nedover i Europa. Trolig kjører de for langt til at det lønner seg for Sixt. Avis tilbyr imidlertid stadig fri kilometer så da er det greit nok selv om de er litt dyrere enn Sixt og bilene knapt så fine (til en nogenlunde identisk pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.5.2017 at 10.08, Saltkjelen skrev:

Takk for informasjon. Modellen/motoralternativet jeg er ute etter står ikke oppført på listene ettersom det er et uvanlig motorvalg, men jeg forstår det dithen at man kan legge til grunn bilens nybilpris iht. prislister fra importør med utvalgt utstyrsnivå? Dvs. at hvis det er utstyr for rundt 500.000kr i bilen, så legges de til?

Vil 15.000km være et normert gjennomsnitt, eller føres det individuelt per bil? F.eks en 520d har ofte større gjennomsnittskilometer per år enn en M5.

For utstyr forstår jeg det slik at det kun er generelle pakker som noen importører opererer med i sine lister som tas med. Type "Advance" "Sport" eller lignende. Ekstrautstyr utover dette tas altså ikke med i listepris som ny. 

For det med km etter biltype er jeg usikker, men mener det var 15K km per år for min 335i og antar at de ikke skiller på annet enn personbil, varebil osv. 

Ole Reidar på importerbil.no gir deg sikkert et eksempel på alternativ beregning på en spesifikk bil om du spør pent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik vi har kun brukt AVIS og vært fornøyd med de :) Mulig de ligger høyere i pris, det skal ikke jeg spekulere i, men de har alltid levert og uten tull.

På en 2-ukers(17-31juli er valgt som tilfeldig dato) tur fra flyplass Munchen(bare for å ta et sted), så hadde det ikke vært feil med en 4er cabriolet om forholdene tillater det(personer og bagasje). :) 

IMG_3469.thumb.PNG.460a4d3841c1871fd4709692322838d4.PNGIMG_3470.thumb.PNG.6ca3547818161c16dc962de9455413b3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik er det kun ip-adressen som gjør at du får andre tilbud hos sixt? Jeg mener, det kan vel ikke være ulovlig å bestille bilen fra et hotell i Kina for den del, så lenge du oppgir korrekt personalia.

Jeg tviler på at forsikringen til sixt avhenger av hvilken nasjonalitet førerer har, da det ville vært diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det er jo ikke første gang at selskaper differensierer prisene fra marked til marked. Selvfølgelig kan man leie bil i Tyskland som f.eks nordmann på tyske betingelser (altså at man fysisk befinner seg i Tyskland). Problemet oppstår når man bestiller på nettet og befinner seg i et annet land. Jeg har opplevd tilsvarende med f.eks Norwegian og Colorline også. Norwegian er helt rå på dette ved at de også ser (via cookies) at du har søkt på fly andre steder. Løsningen er å slette alle cookiene før man evt. igjen søker på fly hos Norwegian (altså starter en ny sesjon i f.eks Firefox), men dette er det ikke alle som gjør. Det foregår mye på nettet som ikke nødvendigvis følger alle regler om f.eks diskriminering (nasjonalitet, gjennomskuelighet, garantier etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gabz skrev:

Neida, bare en smådetalj som irriterer meg på en bil jeg skal selge :) Tannkrem kan jo prøves. 

Har mine sterke tvil om at du faktisk klarer å slipe ned noe særlig med tannkrem, om noe så er det nok oljene i tannkremen som vil fungere som en svært midlertidig filler og få det til å se bedre ut når det kommer til frontlykter. Jeg gremmes over at de anbefaler dette.

Du sier det er sidemarkeringslys, da antar jeg at de er forholdsvis små og antagelig oransje? Her kan plasten blitt misfarget pga UV stråling og det er da ikke nødvendigvis veldig godt å få bra igjen. Avhengig av størelse, hvordan overflaten er etc, så er det jo flere billige måter å angripe det på.

De fleste har vel en dremel liggende, og man får jo små poleringsputer til disse. Bruk det sammen med det du måtte ha liggende av polish innerst i boden og du burde se en forskjell. Er det skikkelig fælt kan du alltids gå over med fint våtslipepapir først, typ 1000 - 1500 - 2000 er det vel jeg har brukt på lykter iirc.

Ellers kommer man jo en liten vei med no polish og en microfiberklut for hånd, men jeg hadde ikke forventet strøkent resultat. Vanskelig å si uten å ha sett "problemet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Tja... det er jo ikke første gang at selskaper differensierer prisene fra marked til marked. Selvfølgelig kan man leie bil i Tyskland som f.eks nordmann på tyske betingelser (altså at man fysisk befinner seg i Tyskland). Problemet oppstår når man bestiller på nettet og befinner seg i et annet land. Jeg har opplevd tilsvarende med f.eks Norwegian og Colorline også. Norwegian er helt rå på dette ved at de også ser (via cookies) at du har søkt på fly andre steder. Løsningen er å slette alle cookiene før man evt. igjen søker på fly hos Norwegian (altså starter en ny sesjon i f.eks Firefox), men dette er det ikke alle som gjør. Det foregår mye på nettet som ikke nødvendigvis følger alle regler om f.eks diskriminering (nasjonalitet, gjennomskuelighet, garantier etc.).

Vet du hvordan de teknisk får til dette? En cookie er jo i utgangspunktet domene låst og skal ikke være mulig for andre domener å lese.

for reklame vet jeg at dette løses ved at man laster en tredjeside i bakgrunn som er mer felles, men det burde ikke søking på fly i flyselskapet portal tilltate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, flobben skrev:

Vet du hvordan de teknisk får til dette? En cookie er jo i utgangspunktet domene låst og skal ikke være mulig for andre domener å lese.

for reklame vet jeg at dette løses ved at man laster en tredjeside i bakgrunn som er mer felles, men det burde ikke søking på fly i flyselskapet portal tilltate.

Jeg vet ikke konkret hvordan de gjør dette, men jeg har merket meg at div. tilbud endrer seg i relasjon til informasjon som er samlet fra andre sider hvis jeg gjør et nytt søk i den samme sesjonen (altså mens de samme fanebladene er aktive). Skriver jeg ned informasjonen (eller åpner en annen browser) samt avslutter sesjonen (lukker browseren som ble brukt til søkene) er tilbudene identiske som de var i begynnelsen.

Jeg tror ikke at dette er spesielt annerledes enn at dynamisk reklame hele tiden tilpasser seg hva du til enhver tid har brukt browseren til. Bare mens jeg søkte på bl.a Sixt og Avis (i Tyskland) endret reklamen seg i et annet faneblad der jeg leste nyheter fra Jyllandsposten (siden oppdateres automatisk i browseren). Der fikk jeg "plutselig" en reklame fra Sixt i Danmark. Det er tilsvarende også mellom Facebook, G-mail og LinkedIn (type: kjenner du?) så jeg anbefaler at man lukker sesjonene mellom hver gang man er på disse sidene. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, asv skrev:

 

Kun noe oransje sidemarkeringsreflekser, ja. Er bare litt matt og tåkete i overflaten så tenkte å gå over med litt klarlakk bare, sånn at den mattheten bare går litt bort. Har ingenting av poleringsgreier og er ikke verdt å kjøpe for kun dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gabz skrev:

Kun noe oransje sidemarkeringsreflekser, ja. Er bare litt matt og tåkete i overflaten

For moro skyld fant jeg frem noen gamle blinklys som er matte på oversiden. Vasket godt og tørket først for å sikre at det ikke var møkk. Deretter tok jeg Solidox på fingeren og masserte inn rundt 10 sekunder på hvert område, først uten vann, så en ny omgang med fuktet finger. Ble strøkent, skulle ikke mer til. Det andre blinklyset fikk samme behandling med Colgate. Samme overbevisende resultat.

Edit: For virkelig å sette tannkremen på prøve, gjorde jeg samme prosedyre på noen skjemmende flekker på shadowline-dekslene på B-stolpen. Det måtte litt mer jobb til, men du verden så glad jeg er nå. Endelig ser det helt nytt ut igjen. :)

3 timer siden, asv skrev:

Har mine sterke tvil om at du faktisk klarer å slipe ned noe særlig med tannkrem, om noe så er det nok oljene i tannkremen som vil fungere som en svært midlertidig filler

Det er slipemiddel i tannkremen.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Basse Lusk skrev:

Det er slipemiddel i tannkremen.

Om du faktisk hadde lest hva jeg skrev så hadde du fått med deg at det har med at oljene i tannkremen fyller opp. Om du tar å gnikker en salami på den slitne lakken din blir det seende flott ut (Ja, jeg vet om noen som prøvde det.. i det minste så ble fluene veldig gla). Det betyr ikke at det er varig oppretting.
Det finnes flust av midler der ute som "maskerer" lakkskader, og enkelte virker jo greit. Skal man faktisk reparere og korrigere kreves det tolmodighet, ustyr og kunnskap. Det er slipemiddel i tannkrem, men de er veldig fine så vi ikke skal bli tannløse etter å ha pusset tennene noen ganger. Du vil maskere uperfeksjoner med det, ikke korrigere noe særlig. På samme måte som at voksing av en bil vil la den se skinnende flott ut og maskere lettere riper, så vil oljene i tannkremen gjøre det samme. Skal man få lakken til å se flott ut ubeskyttet (uten noen form for LSP) så må det korrigering til, der man går inn og bruker slipemiddelet til å fjerne lakk for å flate ut lakken på microskopisk nivå.

Men regner med jeg kan kvitte meg med de tusenvis av kronene verdt av detailing utstyr jeg har og bytte det ut med en tube tannkrem og en finger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...