Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har 3 elektriske biler, og to av de er i3'er. Det er en i3 fra 2014 og en fra 2016. Veldig fornøyd med bilene, enda ikke hatt noen feil, men.... da vi hentet i3 nummer to fikk vi en helt annen lader som lader på lavere styrke og bruker lenger tid. Dette på den versjonen av i3 som har 30kw batteri.... 

Uansett. Nå, på 2014 modellen, lyser laderen "Power" og blinker Orange på Ground Present og rødt på Charging fault. Dette har den gjort siden i ettermiddag ](*,). Det har regnet og laderen har fått ørlite grann juling. 

Er laderen defekt? Den har ikke "strømpe" rundt ledningene ved festet mot laderen, da denne ledningen ikke var av beste kvaliteten så den har rett og slett sprukket og gått i oppløsing. Derav 4 ledninger inni som er eksponert, men det ser tett ut. Jeg vet dog at det har vært andre ting som har skjedd med laderen tidligere og at den har fått litt juling som sagt. Rare er at den ikke har vært "banket" på en god stund, og at den nå sluttet å fungere. Ledningene ser inntaket og, men jeg mistenker som sagt fukt på circuit boardet.

Noen andre som har erfaring med dette? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@asv, om du undertrykker egoet et lite øyeblikk, så ser du at vi snakker hverken om lakk eller glass her, men om plast, som du vet er et mykere materiale. Enhver tannlege kan si noe om pusseskader, og tenner er hardere en plast. Nei, nei, nei, det er ikke oljer, men slipemidlet i tannkrem som gjør susen. De dyre remediene dine kan du bruke på vanskelige ting, men når det gjelder plastdetaljer er disse bortkastet.

Edit: For å være sikker har jeg nå vasket lyktene med avfetting. Du verden så blankt og fint det er.  Garantert oljefritt. ;)

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt rett i at det kommer til hardhet i materialer, og jeg fikk ikke med meg, til tross for at du skrev det to ganger, at det var blinklys det var snakk om. Satt med artikkelen om å bruke det på frontlykter i tankene og antok derfor at det var det du hadde prøvd det på. Disse blinklysene dine er antagelig polykarbonat, et i utgangspunktet veldig flott materiale med mange gode egenskaper, men ripefasthet er ikke en av de. Har man f.eks ubehandlet polykarbonat man ønsker at skal fortsette å være pent og gjennomsiktig skal man være forsiktig med å bruke microfiberklut på det f.eks, da det fort ender i striper (har dessverre gjort den tabben selv). Hadde det vært snakk om frontlykter som er behandlet (klarlakk) hadde saken selvsagt vært en annen, men på polykarbonat er det nok mulig å få til noe med tannkrem. Når du sier at du brukte 10 sekunder er jeg fortsatt forholdsvis sikker på at oljene i tannkremen hjelper på, og en enkel vask med hyllevare avfetting vil nok ikke være nok til å få bukt på dette.

Det skal sies at du har pirret interessen min, og jeg skal dra frem arsenalet mitt med ymse kjemi og litt tannkrem til helgen å se hva jeg klarer å få til selv. Har noen 35 år gamle oransje blinklys som har sett bedre dager og kan ikke tenke meg at pianolakken på B-stolpene på dieseldyret mitt ser spesielt pen ut. Kan også teste med en sveip over med polish og microfiberklut, og polish på en poleringspute på drill (liten nok bakplate til maskin er i posten, men drill har funka fint på lykter før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, ser frem til å høre hva du erfarer. Du har åpenbart både kunnskap og utstyr til å gjøre en god sammenligning. Når det gjelder shadowline-dekslene, så rakk jeg ikke å vaske over med avfetting før det ble mørkt, så skal få gjort det i morgen. Så dessuten en svak ripe (kjennes ikke med neglen) som jeg har et ørlite håp om å polere bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt research ser det ut som at euro 318is har batteriet i motorrommet i det minste, og når jeg tenker meg om så hadde vel begge mine gamle 318 det også. Jeg fant to 320i på finn som hadde det i bagasjen, så da satser jeg på at der er mulig å plukke opp det jeg trenger på høggern for en billig penge. (Den lille koblingsboksen for plusskabelen fra batteriet som sitter på torpedoveggen på passasjersiden).

Så til et relevant spørsmål. Skal flytte batteri bak i bagasjen men gidder ikke bruke 3-4000 på en kabel jeg kan lage selv for noen tohundrelapper. Denne kabelen er ugudelig feit med sine 50mm2. Problemet er at ca midt på skal det gå en utstikker på 10mm2 som skal til denne lille koblingsboksen. Det er ikke mye info å få her dessverre (E28 M5 kabel) men er det mulig at den er spleisa på no vis, isåfall hvordan kan jeg gjøre det skikkelig? Eller er det mer sannsynlig og eller fornuftig å bare strekke denne 10mm2 kabelen fra batteriet? Isåfall blir lengden rundt en 4m og skal vel ikke drive så fryktelig mye spennende. For å være helt ærlig husker jeg ikke på stående fot hva den var til (tenningslåsen?), men den gir meg hvertfall et uttak for 12v konstantstrøm under dashen som kan komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@asv Er vel US 318is som har batteriet bak da, jeg hadde det i motorrommet på min gamle E36 318i, så der vet jeg. Regnet med Euro 318is hadde det bak også. Tok en kjapp research selv nå og du har helt rett. Til og med 318is Class II som ellers deler mye fra 325i har det i front. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gabz skrev:

Hadde nettopp mitt livs raskeste bilsalg. La ut Tahoen min på Finn, fikk telefon etter 10 min og etter en time var den prøvekjørt, solgt og hentet. Jeez.

Hahah den er fin da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye F90 M5 skal visst ha en egen driving Mode som kobler ut frontakselen helt :o det var nytt for meg. Tenkte BMW's xDrive ville være nok, men ser ut til at de prøver å tilfredsstille alle entusiaster som virkelig ikke vil ha 4x4.... Nissan GTR har 4x4, Laferrari har, McLaren P1 har... mener å huske at Bugatti og Koenigsegg har? Snodige er at folk likevel til tross for at de fleste kjenner til Nissan GTR og dens kjøreegenskaper med 4x4 ikke klarer å like at BMW endelig introduserer xDrive på en av sine Sedaner :P 

http://www.bmwblog.com/2017/05/20/bmw-f90-m5-will-piss-off-blow-away-per-cnet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...