Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Godt og se at det går an og diskutere politikk uten og bli alt for grinete. Personlig så kunne jeg aldri stemt Frp, Det hjelper ikke at bilpolitikken demmes er bra sålenge resten av samferdselpolitikken og stort sett alt det andre de står for ikke henger på greip. Bare se på det siste utspillet om hvordan man skal stramme inn på innvandringen. Alle som vet bittelittegrann om hvordan internasjonal politikk fungerer skjønner jo at de forslagene ikke går og gjennomføre så hvem som har de mest tullete forslagene Frp eller De grønne kan sikkert diskuteres.

Ellers er vel den største ulempen med formueskatt at den er avskaffet i mesteparten av verden. Hadde flere land hatt den hadde det vært enklere og forsvare. Men den som kommer opp med en bedre måte og fordele skatten mere rettferdig på kan bare rope ut. Hva med en statlig eiendomsskatt på bolig og hytte med et minstefradrag på f.eks 10 mill?

Noe annet og tenke på er jo at i f.eks  USA, som beskatter de rikeste mye mindre enn i Norge, så er det en helt annen kultur for og drive med veldedighet og offentlige donasjoner blant de rike. Man kan jo spørre om det hadde vært bedre om Bill Gates hadde betalt mye mere i skatt til USA eller om det er bedre at han bruker pengene sine på og bekjempe malaria. Hvilken modell som er best er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er kjekt at vi endelig klarer å diskutere (og ikke krangle) her inne.

Amerikanerne har mange andre løsninger på skatt og avgifter samt en helt annen kultur for veldedighet.- men da må man og huske på at forskjellen mellom fattig og rik er langt større enn i Norge. Samt at man må ha privat helseforsikring, og totalsummen blir omtrent som skattetrykket i Norge likevel for de med normale lønninger. Den store forskjellen er vel at alle i Norge får samme rettigheter og dyktige leger.

 Jeg mener, det er fint Gates bruker mye penger på veldedighet, men han er og en av verdens rikeste,- så det skulle bare mangle at han ikke gav bort penger hverken han eller slekten hans de neste 400årene trenger.

I Norge er det Thon og Stordalen som er store givere, og sikkert flere og, men det er hvertfall de som er mest profilert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den jævla ene dagen, de få timene bilen står utenfor garasjen så klarer noen unger i gata å treffe den med en ball...faen altså 😡 Har ALLTID bilen i garasjen her, men nå driver jeg å lakkerer takrailsa til Excursion der. De treffer ikke firmabilen, ikke bilen til søstera mi, ikke naboens men min bil selvfølgelig. Det var jo ikke med vilje selvsagt, og de gikk ett annet sted etterpå....men likevel så er det irriterende. Jeg kan egentelig ikke skylde på andre enn meg selv som er dum nok til å sette den utenfor garasjen, jeg burde ha vist bedre...

Jeg vurderer mer og mer sånn Paint Protection Film, ikke pga meg selv men pga andre folk...det er forbaska at de få ripene som er på bilen ikke er forårsaket av meg selv. Den folien er dyr, men jeg tror den er verd pengene på lang sikt :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irriterende greier👆🏻 Men unger tenker ikke alltid desverre . Hva koster sånn folie da?

jeg derimot slippet at unger kaster ball på bilen min, men har andre problemer :P skal dra på båtferie om 12 dager ca så presset er på her! 

IMG_2469.thumb.JPG.69e909d7ee1f85cc1e1f4e6c479dd1c0.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hawkon88 skrev:

@Fredrik 90 kan det ikke poleres bort? Be foreldrene betale litt for de ripene?

Jo det kan det, de sparket ballen også føyk den bortover og traff kanalskjørtet på bilen. Ble noen riper som jeg så i ettermiddags sola der og da. Men det er for lite til at jeg vil gjøre noe stort nummer ut av det og for stort til at det irriterer meg syyykt...

Jeg må bare ta lærdom av det, bilen må aldri stå ute eller i nærheten av unger. 

50 minutter siden, liffi skrev:

Det er irriterende greier👆🏻 Men unger tenker ikke alltid desverre . Hva koster sånn folie da?

jeg derimot slippet at unger kaster ball på bilen min, men har andre problemer :P skal dra på båtferie om 12 dager ca så presset er på her! 

Nei de tenker ikke, og jeg tror faktisk også at det ikke var meningen å treffe bilen. Jeg tror det holdt at de fikk streng beskjed om at ballspill mellom bilene her er "skikkelig fyfy" 👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal om ikke langt fram i tid på biltur, det vil si besøke slekta i Vesterålen. Det er ca. 121 mil hver vei og man beregner ca. 18 timers kjøring. Da blir nok E91en glad som får luftet seg på skikkelig langtur.

Min datter er nå 11,5 måneder, og hun skal selvfølgelig være med.

Så jeg lurer på om noen har noen tips til noe spesielt man må tenke på eller må kjøpe inn osv. til henne? Jeg tror vi har det meste på stell, men greit å høre andres tips og erfaringer :) 

Kjølebag med 12V som går i stikken i bagasjerommet skal være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jeg skal om ikke langt fram i tid på biltur, det vil si besøke slekta i Vesterålen. Det er ca. 121 mil hver vei og man beregner ca. 18 timers kjøring. Da blir nok E91en glad som får luftet seg på skikkelig langtur.

Min datter er nå 11,5 måneder, og hun skal selvfølgelig være med.

Så jeg lurer på om noen har noen tips til noe spesielt man må tenke på eller må kjøpe inn osv. til henne? Jeg tror vi har det meste på stell, men greit å høre andres tips og erfaringer :) 

Kjølebag med 12V som går i stikken i bagasjerommet skal være med.

Neeei, husker i alle fall hva som var viktig for søsteren min. Ville sagt at mat og drikke er viktig :P mange sure miner og kjipt humør om man ikke får spist.

Rikelig med korte luftepauser. Ta seg en titt på landskapet om det er interessant. Hvis hun ikke liker å se omgivelsene, ta en tur innom bensinstasjonen og kjøp en Farris eller noe :D. Ellers er det vel sikkert greit å ha Internett for hennes del, eventuelt iPad eller lignende nettbrett for Musikk, Netflix, Facebook osv. så dekker man underholdningsbehovet den yngre generasjonen krever for å ikke kjede seg........ 

Tepper, puter etc. så hun kan sove, sitte eller bare "kul'n" behagelig. Og selvfølgelig 12V lader til mobil eller andre elektroniske duppeditter! 

God tur! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jeg skal om ikke langt fram i tid på biltur, det vil si besøke slekta i Vesterålen. Det er ca. 121 mil hver vei og man beregner ca. 18 timers kjøring. Da blir nok E91en glad som får luftet seg på skikkelig langtur.

Min datter er nå 11,5 måneder, og hun skal selvfølgelig være med.

Så jeg lurer på om noen har noen tips til noe spesielt man må tenke på eller må kjøpe inn osv. til henne? Jeg tror vi har det meste på stell, men greit å høre andres tips og erfaringer :) 

Kjølebag med 12V som går i stikken i bagasjerommet skal være med.

Min datter var ca samme alder da vi kjørte Trondheim-Alta og hurtigute hjem igjen. På slike strekninger må det strekkes og hviles en del. Er ikke bra for barnet å sitte stille lenge så jeg regner med at dere har booket inn overnatting?

 Ellers er jo rikelig med drikke og derav bleieskift/dopauser noe du kommer til å stifte bekjenntskap med, så turen kan nok ta litt lengre tid enn planlagt å fergene venter ikke, har jeg erfart. Vet ikke hvor godt kjennt du er på nordnorske veier og lange distanser med til tider lite folk, men ha alt av reservehjul/punkteringssats, førstehjelp, verktøy og alt det der i orden. 

Jeg tror dere kommer til å få en fin-biltur til Nord Norge:) 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw takk :) Hun er ikke året helt enda, så hun drikker hverken Farris eller bruker nettbrett. Har 2x 12V i midtkonsollen tiltenkt de i baksetet, så om bilen er i mitt eie når hun blir eldre vil disse komme godt til nytte! :D 

@Øyvind.J takk :) Jeg har kjørt (sittet på) denne strekningen sikkert 20 ganger, det er 10 år siden sist, men jeg husker det meste. Husker til og med veien før det ble tunnell gjennom Korgen-fjellet der. Det er E6 vi kjører, selv om ytre er finest. Vi skal kjøre ytre når hun blir eldre. Førstehjelp, oljeskvett, og lett verktøy er alltid med. Vi har ikke booket overnatting, jeg vet ikke hvor langt vi kommer i etappene. Så vi tar overnatting litt etter hvor vi er. Av det du ellers nevner har jeg forberedt meg på, så da ser det ut til at vi er i rute :) Det er bare én ferge vi tar, da vi kjører om Oppdal og den fergen er Bognes - Lødingen. Ellers skal vi bo på Myre og Melbu, mens vi er på Melbu tenker vi å ta turen til Lofoten og på Myre må vi innom bl.a. Nyksund. :) Madammen har aldri vært nord for Trondheim, så det er på tide at hun kommer seg opp dit. 

 Jeg gleder meg også til turen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt til Bergen med jenta vår noen ganger, og legger turene på hennes premisser. Å høre på surving og grining fra baksetet kan man selvsagt overleve 1time eller 2, men vi er opptatt av at hun ikke skal mislike å kjøre bil, samt være noen lunde opplagt til besøk osv når vi kommer frem. Så vi booker alltid overnatting hver vei. Ellers er det som skrevet over her, viktig å legge inn gode pauser. Ha med noen uteleker og, så hun får veksle mellom hva hun leker med.

Ellers er sånne chips for småunger (uten salt) kjekt å tygge på. En grei bestikkelse. Det samme med saft.

Det er og greit å legge opp kjøringen etter hennes soverutiner. Jeg vet noen legger ungene i bilen, og kjører non-stop hele kvelden og natten til ungene våkner igjen, men jeg er selv ganske avhengig av god søvn for å fungere, så det er no-go for min del. Da er det jeg som er vanskelig å være med.. 

Vi pleier som regel å starte i 10tiden, så vi kjører til 11.30 når hun skal ha lunsj, og fortsetter etterpå så hun får sovetiden i bilen. Når hun våkner, orker hun gjerne 1time til før hun er lei, og plutselig har vi kjørt 5timer uten noe stress. For oss er det kjøring på ettermiddagen, når hun allerede har vært hele dagen i bilen, og begynner å bli trøtt igjen som er det mest slitsomme, så en god pause på ettermiddagen er nok kjekt for stor og liten. Jeg vet ikke med dere, men kjerringa mi syns det er kjekt å stikke innom handlesenter osv hun ikke har vært på før. Jeg foretrekker en god middag. Det gir hvertfall oss en etterlengtet pause.

Ellers så kan det ikke sies ofte nok, men smart pakking i bilen er alfa og omega. At eventuell reiseseng, stellebag osv er lett tilgjengelig. Det samme med ekstra smokker og bamser. Det er kjipt å måtte stoppe for å leite etter tutten..

Ipad/dvd med litt forskjellige tv-program er nevnt. Barnemusikk er og greit å ha i bakhånd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

Kjølebag med 12V som går i stikken i bagasjerommet skal være med.

Hvilket kjøleprinsipp går denne på? Skikkelig kompressorboks, eller slik billig-peltier-element greie?

Førstnevnte funker som tusan, men koster flesk, sistnevnte helt ubrukelig.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 takk :) Reiseseng skal være lett tilgjengelig og samme med stellesaker og et ekstra lager med smokk. Det er bare en 3-serie og det krever litt smart pakking når vogn og reiseseng skal være med, uten takboks. Barnemusikk ja... vel, dette året har vi brukt MTV og VH1 til å få henne over på andre tanker, det har funket fjell, hun kjenner igjen sangene på radioen og danser til de. Til og med den "Despacito"(eller noe) sang hun "bam bam" midt inni sangen samtidig som de gjorde det... Med andre ord ligger vi litt bak på barnesanger, men vi prøver nå :D 

@FredrikE24 jeg vet ikke, jeg fikk noe gammel av mine foreldre som de ikke brukte. Den fungerer helt fint, rengjorde den igår. Tipper det er slik billig, skrudde opp toppen igår og rengjorde motor/vifte. Det var isopor med kjøleribbe og vifte limt på. Testet og kjørte en times tid igår og det fungerte det, ble bra kaldt nedi der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 jeg leste 11,5 ÅR, og det er  jo selvfølgelig helt feil! 😂 Men noe av det gjelder vel også en nesten 1 år gammel jente :) 

uansett! Hvis hun er glad i bilturer og alle sanseintrykkene man opplever på en sånn tur, så vil det i alle fall gå knirkefritt.

Igjen, God tur 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

 jeg vet ikke, jeg fikk noe gammel av mine foreldre som de ikke brukte. Den fungerer helt fint, rengjorde den igår. Tipper det er slik billig, skrudde opp toppen igår og rengjorde motor/vifte. Det var isopor med kjøleribbe og vifte limt på. Testet og kjørte en times tid igår og det fungerte det, ble bra kaldt nedi der. :) 

Høres Peltier-aktig ut ja.
Ja blir nok kjølig uten noe nedi boksen, men å kjøle la oss si 5-6 liter væske fra 23 grader og ned til 4 grader tar nok 3-4 dager om det i det heltatt går.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...