Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, DanielStance skrev:

Må vel kanskje være forberedt på at bilen kanskje vil gå litt rufsete om den står noen mnd. Fylle på fersk bensin så går det vel seg til.

Jeg har aldri hatt noen problemer med dette. Hverken biler, båter, gressklippere eller snøfreser. Snorstarterne starter på første, selvom de har stått et år halvannet og ikke får noe mer enn påfyll av gammel bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært inne i Forsvaret her? Isåfall, er det noe dere ser tilbake på som en verdifull erfaring? Er selv inne i førstegangstjeneste nå i Bodø. Ville selv inn, men fikk ikke stillingen jeg ønsket, og føler nå at det kanskje blir et noe bortkastet år, som jeg får lite ut av. 

Får muligheten til å ta diverse kurs/førerkort gratis, noe dere vil anbefale som kan komme til nytte senere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Skare1 skrev:

Noen som har vært inne i Forsvaret her? Isåfall, er det noe dere ser tilbake på som en verdifull erfaring? Er selv inne i førstegangstjeneste nå i Bodø. Ville selv inn, men fikk ikke stillingen jeg ønsket, og føler nå at det kanskje blir et noe bortkastet år, som jeg får lite ut av. 

Får muligheten til å ta diverse kurs/førerkort gratis, noe dere vil anbefale som kan komme til nytte senere? :)

Har vært litt over alt, og igjennom forskjellige stillinger. Er det én ting jeg har lært, så er det at når en mulighet forsvinner, så dukker det gjerne opp 2 nye :P  Jeg fikk dessverre kyssesyken inn i siste delen av tjenesten som jeger... så det var en skikkelig møkkatid for min del ](*,)

Ellers ville jeg definitivt prøvd å gjøre det beste ut av situasjonen. Det finnes vanligvis egne muligheter per tropp, avdeling og bataljon. Du kan f.eks arbeide deg opp til å bli lagfører (visekorporal), eller troppansvarlig.

Viser du initiativ, velvilje, interesse og pågangsmot så er dukker gjerne mulighetene opp som et resultat av dette! Ta deg godt av menneskene rundt deg, vær presis med tidspunkter, yt så godt du kan på trening i våpen og fysisk fostring.

Førerkort i MB er fullt mulig. Det er en del som får muligheten til dette, men det vil jeg nesten si er relativt tilfeldig.

Lykke til! :) 

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skare1 skrev:

Noen som har vært inne i Forsvaret her? Isåfall, er det noe dere ser tilbake på som en verdifull erfaring? Er selv inne i førstegangstjeneste nå i Bodø. Ville selv inn, men fikk ikke stillingen jeg ønsket, og føler nå at det kanskje blir et noe bortkastet år, som jeg får lite ut av. 

Får muligheten til å ta diverse kurs/førerkort gratis, noe dere vil anbefale som kan komme til nytte senere? :)

Det begynner å bli mange år siden jeg var i forsvaret (12 mnd), men jeg husker tiden som utrolig fin. Jeg var administrasjonsassistent for en stabstropp med korporals grad og hadde ganske store friheter (under ansvar) i stillingen. Jeg tok en del kurs og vurderte befalsutdanning, men droppet dette da utsiktene til en karriere innenfor forsvaret på denne tiden var ganske dårlige. Idag er en militær karriere nærmest bombesikker og garantert veldig spennende (mye mer spesialisering enn tidligere og fetere utstyr). Forvaret skal bygges kraftig ut i årene som kommer fordi Russland dessverre rasler med sablene, men det gir gode muligheter for de som liker militæret. Hvis jeg var deg hadde jeg derfor tatt så mange kurs som mulig, vist vilje og evne til å satse samt snakket med en veileder om hvilke muligheter man egentlig har i forsvaret (med ditt ståsted og interesse)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎27‎.‎06‎.‎2017 at 1.28, Fredrik 90 skrev:

Han asiaten som de grep var han som kjørte Audien når jeg møtte dem, du får ett godt bilde av ansiktet dems når de kommer mot deg i ditt kjørefelt.

Sitér

Noen som har vært inne i Forsvaret her? Isåfall, er det noe dere ser tilbake på som en verdifull erfaring? Er selv inne i førstegangstjeneste nå i Bodø. Ville selv inn, men fikk ikke stillingen jeg ønsket, og føler nå at det kanskje blir et noe bortkastet år, som jeg får lite ut av. Får muligheten til å ta diverse kurs/førerkort gratis, noe dere vil anbefale som kan komme til nytte senere?

Vet du hva som var årsaken til biljakten? I Oslo er det sjelden folk med klassisk asiatisk utseende (type kinesisk) er i bråk med politiet, men jeg vet at mange vietnamesere i Oslo-regionen har vært innblandet i narkosmugling og skattesvindel.

Var selv 12 mnd i Forsvaret og angrer på at jeg ikke benyttet meg mer av tilbudene/kursene som var tilgjengelig. Anbefaler deg å ta alt av kurs du kan, spesielt truckførerbevis og lastebil-lappen hvis det fortsatt er mulig. Er kjekt å ha med seg i bagasjen inn i arbeidslivet. For min del ble det ikke noe sosialt å snakke om da jeg etter rekrutten havnet på Akershus Festning. Alle som tjenestegjør her bor i nærområdet/hjemme hos foreldre eller Kolsås, og Kolsås var helt dødt.  Men en bekjent av meg var i Bardufoss og synes det var helt topp. Kunne jeg valgt om igjen ville jeg søkt meg nordover til Finnmark eller Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så har jeg et spørsmål til folk bosatt i Møre og Romsdal.  Lurer på å flytte til Møre og Romsdal utpå høsten i forbindelse med jobb. Er ikke veldig kjent i distriktet, men har kjørt en gang til Ålesund for å se på bruktbil (bomtur...), en gang til Kristiansund for å hente bruktbil og en gang til Molde for å hente bruktbil. Ser for meg at Molde er det mest sentrale stedet med kort vei til de andre byene både øst og vest i regionen.

Har dere eventuelt noen tips til mindre tettsteder å bosette seg som ligger noenlunde sentralt, gjerne uten bomring rett utenfor gårdsplassen og som ikke er helt avhengig av ferge. Hadde vært kjekt å bo innen en time fra en by hvor man kan gå ut og ta en øl i helgene i hvertfall.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Werther skrev:

Vet du hva som var årsaken til biljakten? I Oslo er det sjelden folk med klassisk asiatisk utseende (type kinesisk) er i bråk med politiet, men jeg vet at mange vietnamesere i Oslo-regionen har vært innblandet i narkosmugling og skattesvindel.

Han stakk av ifra en politikontroll, var en såpass god kjenning at de valgte å bevæpne seg når de jakta på ham. Med god grunn siden de fant skytevåpen og narko på ham da han ble tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Forresten så har jeg et spørsmål til folk bosatt i Møre og Romsdal.  Lurer på å flytte til Møre og Romsdal utpå høsten i forbindelse med jobb. Er ikke veldig kjent i distriktet, men har kjørt en gang til Ålesund for å se på bruktbil (bomtur...), en gang til Kristiansund for å hente bruktbil og en gang til Molde for å hente bruktbil. Ser for meg at Molde er det mest sentrale stedet med kort vei til de andre byene både øst og vest i regionen.

Har dere eventuelt noen tips til mindre tettsteder å bosette seg som ligger noenlunde sentralt, gjerne uten bomring rett utenfor gårdsplassen og som ikke er helt avhengig av ferge. Hadde vært kjekt å bo innen en time fra en by hvor man kan gå ut og ta en øl i helgene i hvertfall.

Ålesund er mer sentralt enn Molde. Slipper du ferge-styret også. Å bosette seg rett utenfor Ålesund er heller ikke noe problem, enten Ørskog, Haram, Skodje, Ellingsøy, Giske, Valderøy, Godøy eller rundt om har du kort vei inn til byen. Bomring er det ikke her, men det kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er nettopp de detaljene som er kjekke å ha i sekken fra kjentfolk når man ser etter et sted å bo der man ikke er kjent for fem flate øre. Det å unngå ferge er absolutt positivt. Jeg har hørt at Ålesund er en veldig fin by, men aldri tilbragt noe tid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke originale koppholdere fremme i bilen jeg har kjøpt. Noen her i Tromsø eller Jessheim som har et sett koppholdere til overs? :P Kan hentes i Tromsø frem til fredag den 30. og i Jessheim på lørdags formiddag

 

Hvis ikke må jeg ty til Biltema :x

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kommer til å bli skuffet over, er hvor dårlig vær det er. Det er faktisk noe av det jeg setter mest pris på her borte. De har hatt 1mnd med regn i Bergen og dritt temperaturer. At det regner to dager på rad her borte er jo nesten rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hawkon88 skrev:

En ting du kommer til å bli skuffet over, er hvor dårlig vær det er. Det er faktisk noe av det jeg setter mest pris på her borte. De har hatt 1mnd med regn i Bergen og dritt temperaturer. At det regner to dager på rad her borte er jo nesten rart..

Jeg har tenkt på det ja. Oslo er velsignet med ekstremt mange soldager i året i forhold til gjennomsnittet. Så jeg kommer nok til å savne dagene med sol og 20-22 plussgrader 5-6 dager på rad uten nedbør. Men samtidig er jeg klar for nye utfordringer som man sier. Min nåværende arbeidsgiver har åpnet opp for en ledig stilling langs Mørekysten mot Trondheim, og jeg er fed up av Oslo, alle intrigene og det politiske dramaet det medfører. Man lever bare en gang, så hvorfor ikke prøve noe nytt...Det som er sikkert er at jeg ikke har lyst å gro igjen der jeg er nå, verken fysisk eller mentalt.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...