Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det blir fort litt lite/trangt ja. Hos oss holder det å sette på barne-tv til de to minste, evt. bare finne frem noen tegnesaker, så legge seg til å sove igjen, men ser for meg det kan bli utfordrende fremover når minstemann blir eldre...

Vi har fem faste liggeplasser i tillegg til salongen. I tillegg er dobbeltsengen 160 bred, men kunne selv tenkt meg et ørlite hakk større, slik at jeg fikk en liten salong til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg trodde metersyken kun gjaldt for båtfolket jeg..

Naboen på hytta til foreldrene mine har vært sånn i 20år. Det begynte med en 24foter daycruiser. Og nå 10-15 båter senere solgte de hytta siden det var bedre plass i båten. Ikke kunne de bruke flytebryggen lengre heller hvis det ikke var vindstille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en mørk blå G30 550ix i dag! Den ser veldig nøytral ut, men 462hk er ikke akkurat noe som ruller forbi lydløst 😎

3 andre ting som avslørte den var en veldig liten hekkspoiler, eksosen hadde 2 store åpninger, men med 4 firkantede rør inni, og den er lavere enn det jeg har sett av G30 tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hawkon88 skrev:

Hehe.. jeg trodde metersyken kun gjaldt for båtfolket jeg..

Naboen på hytta til foreldrene mine har vært sånn i 20år. Det begynte med en 24foter daycruiser. Og nå 10-15 båter senere solgte de hytta siden det var bedre plass i båten. Ikke kunne de bruke flytebryggen lengre heller hvis det ikke var vindstille..

Tror den gjelder både båter, hytter, bobiler, campingvogner og det meste annet. :P

Jeg kan ikke ha så veldig stor vogn grunnet kronglete innkjøring der jeg bor, men tror det skal gå greit med et hakk større. Større enn det igjen tror jeg også fort blir upraktisk på campingplasser og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

du kan jo kjøpe sånn..👍

Blir det ny vogn blir det nok mover ja, men skal jeg bruke den der jeg har problem med å kjøre inn må jeg huke av vognen, snu den, så huke den på bilen igjen og kjøre ca. 100m frem til huset. :)

Hadde det vært snakk om min egen innkjørsel hadde det vært greit, men det er snakk om veien inn til byggefeltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, flobben skrev:

Ja, en audi sq7 eller range rover v8 tdi så er man der.  Bmw mangler diesel med volum for å få dreiemomentet fra bunn av.

Greit med stor vogn om man har range rover spesielt, såpass man kan ha det komfortabelt i veiskulderen frem til falken kommer og plukker opp rovern når den dauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det SQ7 gjør som ikke X5 M50d klarer med den nye 400 hesters motoren? Denne har jo momentet langt tidligere med sine fire turboer enn V8ern i Audien. Det er ikke motorvolum eller antall sylindre som avgjør hvor mye man kan trekke. En Dodge RAM 3500 Cummins har jo nesten 1800 NM og kan (i USA) trekke 11 tonn lovlig langs veien. Det er kun en rekkesekser på 5,9 liter.

Når det gjelder camping forøvrig så er det noe jeg ikke klarer å se fascinasjonen i. Jeg synes det må være tungvint å måtte dra det dråget rundt i sommertrafikken, i kø og veiarbeid. Sitte på trange campingplasser fulle av mygg og folk helt innpå seg. Jeg er en sjøens mann, som den sørlendingen jeg er. På sjøen er det ikke dårlig plass, kø, veiarbeid eller irriterende bilister som ligger under fartsgrensen. Man kan ligge i gjestehavn eller ute på en holme i skjærgården, man kan jo ikke akkurat slenge fra seg Campingvogna hvor man vil.

Men man får jo vesentlig mer bofasaliteter i en campingvogn kontra en båt. Er ikke rare feriebåten man får for 500 000 kr, må liksom opp mot millionen for at det skal være greit. Joda 290 Sport som vi har er midt i mellom, 30 fot og fungerer veldig greit for to til fire personer. Fordelen her er at den egner seg vel så bra til dagsturer som til lengre overnattings turer. Er liksom ikke bare å dure på dagstur til en holme i en 55 foter 😉 Men det hadde vært morsomt å forsøkt camping, da med en bobil helst. Men jeg tror nok det er skipper jeg trives best som 👍

IMG_0563.thumb.JPG.574751ec423236ff9da82189c55777b4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke uenig, men etter å ha vokst opp i båt, og besøkt nesten hver eneste holme mellom Arendal og Ålesund synes jeg nødvendigvis ikke det er lykken på jord heller. :)

Det vil være veldig mange faktorer som spiller inn her. Når det gjelder f.eks. driftskostnad, innkjøpskostnad og vedlikehold er det jo en klar seier til campingvognen.

Om man ser mer isolert på selve båtlivet kontra campinglivet er jo dette to litt forskjellige verdener. Jeg har ingen problem med å kjøre med vogn, og man kommer stort sett lengre på kortere tid (naturligvis). Campingplassene er stort sett flotte og pene, og man må nødvendigvis heller ikke sitte oppi hverandre om man ikke ønsker det (vil naturligvis variere). Mygg er jeg godt kjent med at kan være når man er på båttur også, så det punktet frafaller. :P Det er uansett ikke noe større problem på en campingplass enn andre steder. Ellers er det også fritt frem å campe uti skauen om man vil (innen rimelighetens grenser).

Utover det foretrekker jeg campingplasser som først og fremst er for døgngjester (altså folk som drar på vognen), og ikke står fast, da det virker som om enkelte er grodd fast enkelte steder. Jeg føler også døgngjester er mer i samme livssituasjon som oss selv, og er på camping fordi de ønsker, og ikke fordi de ikke hadde råd til hytte (no offence). :P

Når det gjelder bobil mener jeg det passer best uten barn, da det fort kan bli tungvindt om man står på en campingplass, og skal på en utflukt eller kjøre å handle. I de aller fleste byene er det jo bobilparkering som sånn sett er geniale, men derigjen er det ikke akkurat tilrettelagt for barn. Et siste punkt (som er mitt hovedpunkt) er at jeg heller ikke ønsker å feriere i en varebil (som det i praksis er). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hva er det SQ7 gjør som ikke X5 M50d klarer med den nye 400 hesters motoren? Denne har jo momentet langt tidligere med sine fire turboer enn V8ern i Audien. Det er ikke motorvolum eller antall sylindre som avgjør hvor mye man kan trekke. En Dodge RAM 3500 Cummins har jo nesten 1800 NM og kan (i USA) trekke 11 tonn lovlig langs veien. Det er kun en rekkesekser på 5,9 liter.

Når det gjelder camping forøvrig så er det noe jeg ikke klarer å se fascinasjonen i. Jeg synes det må være tungvint å måtte dra det dråget rundt i sommertrafikken, i kø og veiarbeid. Sitte på trange campingplasser fulle av mygg og folk helt innpå seg. Jeg er en sjøens mann, som den sørlendingen jeg er. På sjøen er det ikke dårlig plass, kø, veiarbeid eller irriterende bilister som ligger under fartsgrensen. Man kan ligge i gjestehavn eller ute på en holme i skjærgården, man kan jo ikke akkurat slenge fra seg Campingvogna hvor man vil.

Men man får jo vesentlig mer bofasaliteter i en campingvogn kontra en båt. Er ikke rare feriebåten man får for 500 000 kr, må liksom opp mot millionen for at det skal være greit. Joda 290 Sport som vi har er midt i mellom, 30 fot og fungerer veldig greit for to til fire personer. Fordelen her er at den egner seg vel så bra til dagsturer som til lengre overnattings turer. Er liksom ikke bare å dure på dagstur til en holme i en 55 foter 😉 Men det hadde vært morsomt å forsøkt camping, da med en bobil helst. Men jeg tror nok det er skipper jeg trives best som 👍

IMG_0563.thumb.JPG.574751ec423236ff9da82189c55777b4.JPG

Jeg sier ja takk begge deler.

Jeg er selv vokst opp både i campingvogner og hytter og hadde det flott som bare det.

Men var selv heldig å ta del i båtlivet da noen av venneparene til mine foreldre hadde det.

Og det var nydelig og synes selv det er digg med båt enda.

Nydelig båt du har fått deg Fredrik .:).

Laget i nærheten av meg denne ,og laget på den tiden da sørlandet var kjent for sine kunstner når det kom til fritidsbåter.

Håper du tar med en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...