Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det finnes en balansegang mellom naturlige ting og iPad tenker jeg. Jenta vår er veldig glad i å være ute, så hun rømmer ut i hagen stadig vekk hvis vi ikke låser døren. Selvom hun sitter med iPad eller forran tven så vil hun plutselig ut. Jeg syns det er greit at hun slår ihjel litt tid forran en skjerm, så lenge det ikke hindrer henne fra å oppleve noe, men det blir ikke aktuelt at hun skal fortrenge "virkelige" ting fordi hun sitter låst i skjermen. Uansett er det mye å lære på padden og. En av favorittene er puslespill, og noe ordgreier. Så hun lærer noe av det og :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke nettbrett/iPad og ikke ser jeg behovet enda. Jeg tenker det er lettvint og kjekt i forhold til å dra opp laptopen hver gang, men der dekker mobilen for det meste behovet. :) Og for ungens del vet ikke hun hva iPad er, og har derfor ingen behov enda. Det blir vel sikkert nettbrett etterhvert da jeg skjønner det blir mer og mer vanlig i skole osv..  Det samme når det kommer til mat, ungen fylte 1 år denne uken og vet enda ikke hva sjokolade er. Det kommer vel for en dag, men trenger ikke fore på når det ikke er behov tenker jeg. I motsetning til ei jeg vet om som trykker ungen sin på sosiale medier hver dag med sjokoladekake, is og andre søtsaker helt siden ungen var 6 mnd, og ungen der har også akkurat passert året og ser kort fortalt ut som en kanonkule, sammenheng? Jeg er ingen ekspert på oppdragelse og har garantert mine feil, men jeg tenker sunn fornuft er nøkkelen til en nogen lunde grei oppdragelse. :) Ellers liker vår stadig sin BMW Babyracer hun fikk til jul og bøker, selv om sidene på mange av bøkerne er revet ut og tygd på så koser hun seg i det minste og er like fornøyd hver gang hun har klart å rive ut ei side. Her har vi litt jobb å gjøre :D På bilturer har hun sånn smått fattet interesse av å se ut vinduet, så det lille hun klarer å se (bakovervendt stol) virker til å være stas. Selv om dette også er kortvarig har hun alltid en leke i så hun har noe å gjør. Et par-tre vennepar har tipset oss om DVD-spiller/skjerm for å ha i baksetet og at det er redningen på tur, det frister, men behovet er ikke der heller enda.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Våre har faktisk ingen form for iPad e.l., og siden de knapt vet hva det er maser de heller ikke etter det. :)

Nå begynner hun eldste på skolen i august og får iPad der, så er redd det vil forandre seg drastisk...

 

15 timer siden, 316 skrev:

Kjører helt standard style 5 15" på min e34, levert originalt på bilen. Før kunne nok ikke dette falle meg inn en gang, men nå er jeg blitt veldig glad i den originale. Rart hvordan man plutselig endrer mening angående blinklysglass osv 😀

_1022033.thumb.jpg.41be8f2001fcf0c3004ac66ae6a82c04.jpg

Det er rart at man hadde så elendig smak før. Jeg får vel innrømme at jeg satt lexuslykter på en e36 engang. Ser ikke ut i måneskinn, men duverden så kry man var. Nå setter man orange/hvite og små felger. Bruker penger på kjedelige ting som servicer og ordentlige dekk.

Du skal forøvrig ha skryt for den doningen der. Ser jo ut som den kom av samlebåndet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius2002 skrev:

Vi har ikke nettbrett/iPad og ikke ser jeg behovet enda. Jeg tenker det er lettvint og kjekt i forhold til å dra opp laptopen hver gang, men der dekker mobilen for det meste behovet. :) Og for ungens del vet ikke hun hva iPad er, og har derfor ingen behov enda. Det blir vel sikkert nettbrett etterhvert da jeg skjønner det blir mer og mer vanlig i skole osv..  Det samme når det kommer til mat, ungen fylte 1 år denne uken og vet enda ikke hva sjokolade er. Det kommer vel for en dag, men trenger ikke fore på når det ikke er behov tenker jeg. I motsetning til ei jeg vet om som trykker ungen sin på sosiale medier hver dag med sjokoladekake, is og andre søtsaker helt siden ungen var 6 mnd, og ungen der har også akkurat passert året og ser kort fortalt ut som en kanonkule, sammenheng? Jeg er ingen ekspert på oppdragelse og har garantert mine feil, men jeg tenker sunn fornuft er nøkkelen til en nogen lunde grei oppdragelse. :) Ellers liker vår stadig sin BMW Babyracer hun fikk til jul og bøker, selv om sidene på mange av bøkerne er revet ut og tygd på så koser hun seg i det minste og er like fornøyd hver gang hun har klart å rive ut ei side. Her har vi litt jobb å gjøre :D På bilturer har hun sånn smått fattet interesse av å se ut vinduet, så det lille hun klarer å se (bakovervendt stol) virker til å være stas. Selv om dette også er kortvarig har hun alltid en leke i så hun har noe å gjør. Et par-tre vennepar har tipset oss om DVD-spiller/skjerm for å ha i baksetet og at det er redningen på tur, det frister, men behovet er ikke der heller enda.

Du, det der har jeg selv reflektert over. Ipads, tv og godterier er blitt en slags "barnevakt" slik at man selv kan leve det livet man vil. Barnet blir til en pløsete tomsing, men hva gjør vel det. Selvsagt har jeg også brukt denne barnevakten, men visse foreldre tyr til dette hver eneste dag. TIlslutt vet ikke barnet om annet og dette blir normalen. Motorikk, logikk og psyke utvikler seg negativt. Ikke heldig når barnet engang blir voksen.

Angående bilturer så var faktisk musikk redningen for oss:) Så da behøvde jeg aldri å montere DVDspiller (flax:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor mente at ungene ikke hadde vondt av litt søtsaker helt ifra starten av, så lenge det var snakk om små mengder. Hvis man drøyde lenge med å gi dem sukker så reagerer de med å bli forferdelig hyperaktive når de først får søtsaker. Vi husker vel alle de ungene i barnebursdager som blir helt ustyrlige når de får godteri. Madammen som har jobbet mange år i barnehage bekrefter dette, de ungene som ikke fikk sukker ble helt på trynet når de fikk det. 

Så akkurat det har jeg ett avslappet forhold til når det kommer til mine egene fremtidige barn. Men alt med måte selvsagt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 jeg er ikke uenig. Alt handler om måte. Det kommer naturlig etterhvert tror jeg og jeg trenger ikke presse på ungen kake fra 6mnd alder og nærmest daglig. :) Nå ble hun 1 år tidligere denne uken og vil få smake når vi voksne har noe og det faller naturlig, igjen med måte. Jeg har ikke erfaring annet enn min egen, men jeg tror ikke mine tanker er helt på villspor. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, flobben skrev:

Sukker øker ikke aktiviteten til unga, det er spenningen med å få godteri som drar det opp. 

Alle barn er forskjellig og har ulike reaksjoner på den samme stimulien. Jeg vet om et barn spesifikt(nå i tenårene, så det har roet seg) som ble heelt hyper bare med et glass cola, mens søskene til det samme barnet reagerer ikke nevneverdig. Så det er flere sammenhenger mener jeg.

Som som sagt, alt med måte. Det er ikke sunt for barn og leve som amish heller. Men man trenger ikke å trykke på med usunne ting bare for å være "snill". En skikkelig bjørnetjeneste mener jeg.

Ipad eller spilling/gaming trenger ikke å være negativt,- så lenge det er en balansegang. Uansett om grafikken er aldri så ekte, så vet barn forskjellen på hva som er ekte og virtuell virkelighet. Flere av de jeg vokste opp med som var mest hekta på spillingen, driver for seg selv som grundere innen it etter økonomiutdannelse og gjør det ganske godt, og et par andre har tatt bachelor innen it. Jeg tviler på at de ville tatt de samme valgene og vært like lidenskapelig hvis de ikke hadde fått lov til å spille i oppveksten. Så kan man diskutere om 12-16timer dag er heller litt i overkant..

Det hadde dog vært interessant å visst hvordan tvserier med gjennomgående umoral påvirker barn/ungdom, det er jeg litt skeptisk til.

En fordel med ipad for minsten er at man kan laste ned innhold på netflix og bruke den offline, så slipper man å ha egen dvdspiller osv i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en rekke av eldre biler hvor det nyeste jeg har hatt er 2001 modell, frister det litt å prøve noe nyere. Har nå funnet en 2013 modell 320d som nærmer seg 200 000 km med stormskritt, og lurer litt på risikoen dette bærer med seg. Har veldig lyst på f30, og helst ikke noe mindre enn 320d.

Så, noen som har innvendinger på på om dette er en dum eller grei handel?

Her er den aktuelle bilen, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100325334

tileggsspørsmål, er det verdt å kjøpe en 320d, i forhold til en 316d som har gått en god del mindre, til ca. Samme pris?

Endret av JHStrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva motoriseringen er verd, er en subjektiv vurdering. Noen syns 320d går for dårlig og.. Det er hvertfall kjekt med effekt nok til å gjøre de forbikjøringene man vil uten spesiell planlegging, og kjøre aktivt på svingete veier uten å måtte tyne girene hele veien. Spesielt ved akselerasjon i oppoverbakker på landeveiekjøring er det greit å ha litt ekstra syns jeg så man kommer fort opp i fart.

Kjører du mye inn og ut av en storby og ellers småkjøring, hadde jeg kanskje nøyd meg med 316d?

Jeg ville hvertfall prøvekjørt begge deler om du er i tvil, så ser du selv hva du mener best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hawkon88 skrev:

Kjører du mye inn og ut av en storby og ellers småkjøring, hadde jeg kanskje nøyd meg med 316d?

Jeg ville hvertfall prøvekjørt begge deler om du er i tvil, så ser du selv hva du mener best.

Jer bor på landet, så bykjøring er ikke ofte.

Har kjørt en del e90, både 316d og 320d. Å den 316d'n føler jeg ble så tam å kjøre, at jeg måtte kjørt rett på optimalisering om skulle jeg hatt det selv.

Nå vet ikke jeg hvordan slik tuning går utover garantien? Hvis garantien blir ugyldig av optimalisering er det iallefall lite vits for min del å kjøpe en 316d pga garanti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om 320d er rett for deg.. Lysten på chip i 320d kommer nok den og etterhvert. Jeg vurderte det i den jeg hadde og, men samtidig var det greit å ha en bil som ikke var tuklet med, så det ble bare med tanken for min del..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broderen har kjøpt seg en Merc w124. Automatkassa er ikke så medgjørlig i revers. Klarer å rygge på flat mark og svake bakker. Såvidt. Blir dette problemer på eventuell eukontroll? Har fått tak i ny kasse, men lite lysten å bytte nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en person som har veldig begrenset samvær med barna sine, og når vedkommende først har det er det is, pølser, potetgull og sjokolade i lange baner. Forsøker å kjøpe kjærligheten deres med slikt idioti istedenfor å ta litt ansvar.

Jeg sitter ofte barnevakt for 2-3 barn i familien, og er veldig forsiktig med snacks og lignende. Yoghurt og kanskje en is på fine dager, men ikke noe mer. Jo oftere man forer dem med godteri, jo mer mas/etterspørsel vil det bli. Ser dessverre mye overvekt blant små barn, spesielt ille blant arabere og pakistanere. Barn som er feite allerede som 5-åringer klarer sjelden å komme ned på normalvekt som voksne - foreldrenes "snillhet" forfølger barna inn i voksenlivet. 

Må også innrømme at jeg bruker TV som alternativ hvis jeg passer på alle tre (2,5,6) samtidig for å slippe å "underholde" alle sammen med noe kreativt i flere timer av gangen. Kjekt å ha så lenge man begrenser tiden...

Har en del "fordommer" mot gamere. De er ofte lette å spotte da de sjelden bryr seg om hvordan de kler seg, overvektige, dårlig fysikk og kritthvit hud etter usunt mange timer innendørs. Har sett noen gamere som har slitt litt i arbeidslivet. Dog kan det være litt høna og egget - sliter de i arbeidslivet pga for mye gaming eller begynte de å game pga svak psyke og dårlige sosiale egenskaper i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Jeg syns du har flere gode poeng, og de er ganske berettiget. Det er dog viktig og ikke ta alle under en kam tenker jeg.

Det er også viktig og forstå hva som ligger bak motivasjonen til vedkommende du kjenner og andre (fedre stortsett) som bruker søtsaker eller andre "goder" for å kjøpe barna sine. Mitt utgangspunkt er at alle foreldre (med vett i hodet) ønsker det beste for barna sine. Derfor også et balansert og sunt kosthold. Man kan derfor mene at hvis barna kun skeier ut med far, så er totalen ikke så forferdelig for barna som man kanskje først skulle tro. Dessuten kan jeg forstå en far med begrenset samvær som faller for det enkle trikset og gi barna akkurat hva de ønsker, i frykt for at barna ikke skal like ham, eller vil være med ham- dersom han ikke kjøper dem og tar ansvaret slik han burde. Det gjør ingenting mer rett når man vet den egentlige motivasjonen (og det faktisk ikke bare er latskap at man ikke setter grenser) men det blir lettere og forstå mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...