Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, flobben skrev:

Høres veldig ut som google sin app, som gir deg nyheter du skal lese osv. Lærer seg reisemønsteret ditt for å gi deg t-bane tider f.eks. Notifikasjon hvis t-bane forsinket.

tilgjengelig til iphone og android.

 

Her er ideen kort fortalt:

Ok, se for seg at du åpner nettleseren min: 

Her får du en oversikt over alle oppdateringer i alle nettaviser, forum, blogger, salgsfora osv som du gjevnlig frekventerer. Du kan velge mellom hvilket innhold du vil ha i feeden. Kun svar på debatter du deltar i eller følger? Kun bilder fra enkelte du følger på insta? Kun nyheter om økonomi? Alt samtidig?

På den måten kan du på forhånd sortere bort all klikkingen og lesingen du ikke må, for å finne innholdet du syns er interessant, slik at surfingen du gjør på rutine, gjøres mer effektivt. Jeg leser aldri om sport eller ser videoene vg publiserer en link til. I nettleseren min, slipper jeg å skrolle forbi dette. Du trenger ikke engang å gå inn på hver enkelt nettavis for å se etter nye nyheter. Alt innholdet kommer i den feeden du selv har konfigurert. 

Så kan du ha flere "profiler" med hva du ønsker å se. Vil du filtrere bort alt annet enn blogginnlegg i en leserøkt? Ok, så gjør du det.. Kun tråder i forumene du følger, hvor trådstarter har publisert nytt innhold? Kun prosjekttråder?

Du kan velge om den skal vise innhold som er kommet siden sist leseøkt, siste time?


Vil du ha alle nyheter som omhandler erna solberg og tesla, som er publisert siste 6mnd? Ok, men da gir søkemotoren svar på det. Enten du vil ha svaret kun en gang, eller om du vil ha alle nye artikler om solberg, uavhengig av om du følger avisen som har skrevet om henne eller ikke..

Noen du følger på youtube som har lagt ut ny video? Kommer i feeden..

Så en annen del av appen: 

Videre åpner appen for blogging. Nye poster blir tagget med innhold. Man kan søke gjennom bloggene basert på tags, slik at det blir lettere å finne kun blogginnhold man syns er interessant, uavhengig av hvem som har skrevet, eller finne bloggere man har lyst til å følge. Alle kan lage blogginnlegg og skru av/på kommentarer som man vil.

Skal man drive en blogg i dag, må man ha innlegg hver dag. Med denne løsningen sjekker ikke leserne bloggen uten at det er en oppdatering, og blir da ikke skuffet om det går 2-3dager.. Jeg syns det er gøy å lese om prosjekter andre driver med, men spesielt i amerikanske forum er det mye unødvendig scrolling når man leser gjennom en tråd. Folk poster skryt, og har svære signaturer, gjerne med bilder og. Det kan filtreres bort i appen min. Kun poster av trådstarter. Fant du en tråd om et pågående prosjekt du likte? Legg den i feeden, så får du automatisk oppdatering når det blir publisert nytt innhold..

Vil du kjøpe noe hos en butikk, men varen er utsolgt? Legg den i feeden, så får du oppdatering når status på varen endres.

Lurer du på noe om et spesielt produkt? Lag spørsmål i forumet, omtrent som du spør en butikk på face, eller i produktomtalene i nettbutikken.

Appen kan brukes som en lettleser, og når du finner et innhold du vil ha i feeden, eller vil skrive noe om, tagger du siden omtrent som du tagger bilder på en iphone og velger hva du vil med innholdet.. Kanskje anbefale noe innhold til en venn? 

Jeg tipper at surfingen blir mye mer innholdsrik og effektiv med en sånn løsning. Inntektene kommer fra annonser. Tenk hvor målrettet de kan bli, når man vet alle interessene og innholdet til hver enkelt bruker.. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, DanielStance skrev:

Er det egentlig noen spesielle tider på året det er mer eller mindre "lurt" å importere bil?

Syns folk sier euroen er høy uansett når noen spør så kan jo gå år og dag før det blir noe bra.

:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hawkon88 skrev:

I en setning, oppsummert som facebook på stereoider, med alle nettsteder du ønsker integrert..

Høres jo praktisk ut det. Siden jeg har jobbet med utvikling av softwarebaserte produkter både på teknisk side og managementsiden, kan jeg jo komme med noen tanker. Dette er nok en ganske stor jobb (typ mange millioner kroner investering og mange tusen timer prototyping, testing og utvikling) før du har et noenlunde fungerende produkt. Appen må også klare å skjønne mer eller mindre automatisk hva den skal kutte, muligens ved hjelp av å lære av deg og andre brukere ved at brukere forteller hva de vil se og ikke. Det er trolig eneste måten å få det til å funke på alle sites. Å justere innhold manuelt for alle kilder er naturlig nok for stor jobb.

Dette betyr også at man må velge bort sin vanlige nettleser til fordel for denne og/eller bytte mellom, som jeg kjenner nok blir en ganske stor bøyg. 

Tror kanskje jeg ville rendyrket en slik app til ett problem, det gjør det nok mer sannsynlig å treffe en mer konkret brukergruppe, og også mer sannsynlig å i det hele tatt klare å bygge appen. Eksempelvis enten rette kun mot lesing av forum, eller kun mot nyhetstjenester, eller kun blogg.

Hvis det først funker vil man ønske å kunne bruke tjenesten overalt, så da må den funke bra på pc, Android og iOS. Nå er du oppe i titalls millioner kroner. 😊

Jeg ser også et problem ved at du retter deg mot brukere som vil ha vekk støyen på nettsidene men bare se det som er relevant, samtidig vil du tjene penger på reklame. Hva har du tenkt rundt det? Det spørs om tjenesten bør være både gratis og reklamefri, og verdien må ligge i brukermassen som bygges opp. Da trenger du investorer som tror på deg og tonnevis med brukere slik at du til slutt kan kjøpes opp. 

Skal du komme videre med denne idéen må du nok enten ha tilgang på kapital eller ha teknisk kunnskap nok til å begynne å utvikle selv i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det å lage en slik app er en rimelig kompleks oppgave, men sikkert ikke umulig. Utfordringen er som allerede nevnt at det vil koste tid og penger samt at det er en utfordring med hvordan reklame passer inn i konseptet og hvordan den evt. skal presenteres. Fremtidig inntektsgrunnlag må i alle fall utredes ordentlig (Spotify er et godt eksempel her).

Det finnes ulike mer eller mindre statiske apper som gjør noe av jobben med å sile nyheter og det finnes ulike tjenester som man kan abonnere på som er 100% dynamiske. Mange ledere, journalister, politikere etc. abonnerer på slike tjenester der de ved hjelpt av ulike kriterier kan få nyheter og informasjon som er relevant for deres bransje, interesser eller kanskje et tema de jobber med. Mulighetene er uendelige i forhold til filtrering av nyheter/informasjon, men helt billig er det nok ikke.

S4K Search her i Århus er en av mange slike tjenester og de forteller på deres hjemmeside at de har 40000 abonnenter i 100 forskjellige land. Hvordan de samler inn informasjon uten å bruke for mye tid på det er en forretningshemmelighet, men jeg vil tro at f.eks de bruker kundespesifikke skabeloner som genererer smarte søkestrenger på f.eks Google. Resultatet kvalitetssjekkes trolig ved hjelp av egenkonstruerte algoritmer og legges deretter ut i en eller annen form for feed til abonnentene. En helt klar utfordring med dette er at flere og flere nyheter kommer fra abonnentbaserte sider på nettet så ulike former for kryssøking av nettsider er nødvendig for filtrere ut dette med mindre de har metoder som kun trekker ut selve informasjonen og ikke bare de relevante nettsidene.

Litt på siden har jeg tenkt i de samme baner med et lignende konsept - når vi først er inne på nyhetssider som krever abonnement (f.eks aviser). Jeg liker å lese mange aviser, men det blir bare mer og mer uholdbart å ha flere titalls ulike abonnementer i flere forskjellige land. Det burde derfor være en god forretningside å tilby et konsept som samler dette i én tjeneste der man på ulike måter kan velge hvilke nyheter fra ulike aviser (som krever abonnement) man ønsker å lese (nasjonalt og helst internasjonalt). Spotify for aviser/medier kan være et prosjekt/arbeidstema. Jeg ser for meg at tjenesten betaler avisene pr. leste artikkel på samme måte som Spotify idag betaler pr. streamet låt til ulike plateselskaper og/eller artister. I tjenesten skal det være mulig å søke etter innhold/tema på den samme måten som man idag kan søke etter låter/artister i Spotify.

Hvis noen har gode ideer/tanker i denne sammenhengen så ta gjerne kontakt. Jeg har noen interessante kontakter som absolutt ser et potensiale i konseptet, men som samtidig ser store utfordringer med hvordan man evt. overbeviser de store mediehusene om at dette eller et lignende konsept er veien fremover. Jeg bidrar gjerne, men det viktigste for meg er at vi finner en bedre løsning på problematikken rundt avisabonnementer på nettet enn det vi har idag... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame mener jeg fungerer enten med bannere på en side av innholdet som vises, eller mellom noe av innholdet når man scroller. Omtrent som face gjør det. Gjerne med sponset innhold, som kan være relevant for brukeren.

Jeg syns ikke reklame er noe negativt, så lenge den treffer godt. Alternativt kan man abonnere på en reklamefri løsning..

Jeg forstår kompleksiteten av å utvikle noe sånt, som så stor at jeg velger å dele ideen. Men ja, en egen "bloggapp" var det ideen begynte med, men jeg tror ikke det blir banebrytende nok, uten å knytte de store bloggerne til konseptet sitt og tvinge leserne over. Ellers blir markedet for snevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Hvis noen har gode ideer/tanker i denne sammenhengen så ta gjerne kontakt. Jeg har noen interessante kontakter som absolutt ser et potensiale i konseptet, men som samtidig ser store utfordringer med hvordan man evt. overbeviser de store mediehusene om at dette eller et lignende konsept er veien fremover. Jeg bidrar gjerne, men det viktigste for meg er at vi finner en bedre løsning på problematikken rundt avisabonnementer på nettet enn det vi har idag... :)  

Jeg jobber i selskapet som https://www.partikkel.io/ spawnet ut fra, hvis det kan være relevant. De har løst det samme problemet du presenterer ved at man kan betale for enkeltartikler. Dvs at hvis du ønsker å lese en enkeltartikkel som ligger bak en betalingsmur, så kan du velge å betale kun for den ene artikkelen selv om du ikke har abonnement hos akkurat den avisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrobetaling er interessant, men jeg vil selv kunne velge hva/hvem jeg skal betale til. Jeg leser norske, danske, tyske, engelske og amerikanske aviser, men mitt (og mange andres) problem er at mange av disse etterhvert krever et abonnement for at jeg skal kunne lese div. artikler. Det samme gjelder for ulike magasiner etc. I en global verden begynner dette nå å bli en reell problemstilling ikke kun fordi det er dyrt å betale for mange abonnementer, men også fordi dette rent praktisk er noe herk (for å si det forsiktig) og ikke minst uoversiktelig når det også handler om flere ulike land.

Det hele minner litt om da vi måtte kjøpe et helt musikkalbum for å kunne lytte til enkeltlåter og sogar noen ganger spesialimportere et album som ellers ikke var tilgjengelig i Norge fordi man kun var interessert i én låt. Digitale formater og senere streaming via f.eks Spotify endred dette og nå synes jeg at tiden er inne til å gjøre det samme med avis/magasinartikler.

Jeg tenker at den største utfordringen er at mediehusene verner om deres digitale materiale som plateselskapene tidligere vernet om musikken. Filmbransjen har ikke kommet like langt og resultatet ser vi ved at ulike distribusjonsselskaper knytter seg til forskjellige streamingtjenester og vi som seere må abonnere på dem alle for å kunne se de ulike populære seriene. Håpløst.

Det burde på en eller annen måte være mulig å skjære igjennom så alle parter blir tilfredse og vi alle får en enklere hverdag. Et annet aspekt med dagens situasjon på avis og magasinmarkedet er at abonnementsløsningene virker sterkt ekskluderende for store grupper av mennesker. Det er ganske enkelt for dyrt for mange å få tilgang til den samme alminnelige informasjonen som bedre stillede mennesker. Jeg kan forstå dette hvis det handlet om dyre spesialartikler, men når det kun handler om helt vanlige artikler i f.eks Aftenposten og VG blir det for galt.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 0.21, DanielStance skrev:

:ph34r:

Euroen har jo vært relativt stabil de siste årene, så ser ingen grunn til å vente med å handle bil. Må vel nesten 10 år tilbake for å finne Euroen langt nede på 7-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Werther skrev:

Euroen har jo vært relativt stabil de siste årene, så ser ingen grunn til å vente med å handle bil. Må vel nesten 10 år tilbake for å finne Euroen langt nede på 7-tallet.

Syns stadig folk har sagt at euroen er så høy nå og at det er bedre å vente, når folk spør om import :P Så ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...