Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, hsd skrev:

Kw er veldig greit kontra det man får mtp levetid på dempere, rust, kvalitet på justeringer etc. Sett vesentlig mere klager på ss enn kw der :) har ss på e39 selv, heilt ok det men jeg kjøper kw inox når de er utslitt :) 

ss på biler man har 2-3 år etter kjøp av understell. Lengre eierhold sier jeg kw. 

tviler ikke på at kw er bedre, men tror super sport er veldig mye for penga. Noe jeg er ute etter på en bruksbil som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF-Racing skrev:

Jeg er enig i mye av det du skriver. Men, jeg ser stadig denne sammenligning mellom republikanere og demokrater med FRP og høyre. Dette fungerer kanskje i forhold til "hvor langt høyre" de er, men jeg synes at det er en dårlig fremstilling ettersom republikanere gjerne er svært konservative, og demokrater mer liberale. FRP på sin side er jo ikke akkurat veldig konservative. Og dette er viktig, for her i Skandinavia er vi vant med å skille mellom høyre og venstre i politikken, mens i USA er skillet langt tydeligere på konservative / liberale.

 

Jeg er enig i denne presiseringen iom. at det generelt er vanskelig å sammenligne amerikansk og europeisk politikk. Her i Danmark har vi partiet Liberal Alliance, som nå er i koalisjonsregjering sammen med Venstre og Det Konservative Folkeparti (statsminister Lars Løkke Rasmussen er fra Venstre). Venstre er ikke et søsterparti til norske Høyre (det er Det Konservative Folkeparti), men politikken danske Venstre fører minner mye om Høyre iom. at Det Konservative Folkeparti har et betydelig større fokus på tradisjonelle verdier enn Høyre (de minner på mange måter om Senterpartiet bare med fokus på byene istedenfor landdistriktene).

Uansett... så tror jeg at Liberal Alliance er et av de få partiene i det vestlige Europa som kan minne om det republikanske partiet i USA og politikken de fører er etter min mening både ekstremt egosentrisk (enkeltindividet foran alt) og svært lite konsekvent (de gradbøyer stort sett alt i forhold til hva som er økonomisk best for velgerne som stort sett er selvstendige næringsdrivende).

Når dette er nevnt oppfatter jeg FrP som langt mer verdikonservativt enn kanskje mange ellers gjør. Partiet fører ikke en progressiv politikk og fokuset er stort sett på det bestående (spesielt når det gjelder innvandring og verdier). Her i Danmark er søsterpartiet Dansk Folkeparti det største opposisjonspartiet til regjeringen og samarbeider nå uoffisielt med Sosialdemokratene (AP) om å overta regjeringsmakten ved neste Folketingsvalg (Stortingsvalg) som senest skal gjennomføres 17 juni 2019 (statsminister Lars Løkke Rasmussen kan imidlertid skrive ut et nyvalg før den tid).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Det er dessverre ikke den store forskjellen på en borgerlig regjering og en sosialistisk regjering med "moderne" sosialister (de er bare sosialister i navnet, men lever et komfortabelt borgerlig liv). Stort sett blir det bare endret på mindre detaljer når fargen på regjeringen skifter i den ene eller andre retning. Hvis Høyre virkelig ville ha endret på bilavgiftene så hadde de signalisert dette for lenge siden, men dette er ingen vinnersak i disse tider og derfor skjer det ikke. Skattelettelser gir den samme effekten (spesielt for de velstående) uten like mange politiske utfordringer.

Jeg er enig i at partier som Arbeiderpartiet har blitt dradd mot borgerlig side, Støre var jo Høyremann i sin ungdom. Men slik jeg oppfatter AP så er det ett todelt parti, en del er forholdsvis liberale mens den andre delen er fortsatt veldig sosialistiske. Det er problemet, de har noen verdier jeg rett og slett ikke synes noe om. AP drar jo også med seg SV, dette er på lik linje med MDG farlige folk som kan rasere mye. Norske verdier og tradisjoner står i fare, ønsket om å ha ett flerkulturelt samfunn går foran det at barn skal ha kristendom i skolen og feire jul. Det å nekte oljeborring utenfor lofoten er også galskap, her ligger det mest sansynlig enorme mengder verdier som kan sikre velferdstaten i de neste 50 årene. Slik teknologien er nå så er det ikke noe problem å hente opp denne oljen og gassen uten å skade fiskenæringen, da får vi i pose og sekk. Men her er sosialistene i mot fordi vi har mye ifra før, samt at skatter og avgifter skal økes for å veie opp for tapte oljeinntekter.

Høyre og FRP har vist at det kan styre landet, venstre siden skremte med at de kom til å forsyne seg grådig av oljefondet. Vel, oljefondet har økt dobbelt så mye etter fire år med borgerlig regjering kontra åtte år med rødgrønnt styre. Ennå Siv Jensen har satt rekord i å bruke penger, så har de altså dobblet seg. Høyre gikk til valg på at bilavgiftene skulle legges om, noe de også har gjort. Men slik jeg ser det så er ikke den jobben gjort mer enn halveis, da vi hadde noe som het Venstre som satte på bremsene. Jeg tror ikke at vi får priser som i Sverige eller Tyskland, det er nok en fjern drøm. Men det er jo forjævlig at en bil  som Ford S-Max skal koste over en halv million. En bil tusenvis av norske småbarnsfamilier gjerne skulle hatt, men den er tung så vektavgiften dras i været....en Caravelle koster 750 000 kr...andre land ler av oss. De burde fjerne vektavgiften i tillegg til hk avgiften, slik at biler for vanlige folk også blir billigere.

3 timer siden, Hawkon88 skrev:

Dessverre og dessverre.. Jeg er glad vi ikke har privatisert sykehusene, har løsninger med frikort og egenandel for behandling/konsultasjon hos lege osv, noe et skikkelig blått parti ville endret.

Så kan vi heller diskutere hva som er best av statlig/privat barnehage, privatskoler, sykehjem osv. Jeg har mine oppfatninger, men det er ikke noe som utpreget er best.

Hvor står det at de borgerlige skal endre på dette? Det er da ingen som mener at helsevesenet skal bygges ned til fordel for å privatisere det. Det som det snakkes om er å la private aktører i større grad slippe til, for de som har mulighet til å benytte seg av dette. Ett eventuelt privat alternativ vil i lengden kunne lette trykket på de offentlige sykehusene, slik at alle får litt bedre forhold. Ett privat alternativ vil kunne lette litt på de lenge helsekøene som de offentlige sykehusene sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, poenget med at Arbeiderpartiet er splittet i to fraksjoner er en viktig observasjon og dette gjelder også for stort sett samtlig av søsterpartiene i Europa. De er splittet i en tradisjonell "arbeider" del og en "akademisk" (universitetsutdannet) del som bl.a Støre og Stoltenberg tilhører. Disse to (blandt andre tilsvarende lederskikkelser i de gamle arbeiderpartiene) tilhører ikke arbeiderklassen i tradisjonell forstand og den praktiske forskjellen fra f.eks Erna Solberg (i alle fall fra et velgerperspektiv) er forsvinnende liten. Faktisk så kan det virke som de sosialistiske partiene idag har flere lederskikkelser fra akademiske og kulturelle miljøer enn de borgerlige partiene, som heller henter folk fra det private næringslivet (med lengere eller kortere utdannelser).

Gro Harlem Brundtland kom også fra et møblert hjem (for å si det på den måten) og har en medisinsk embedseksamen fra Universitetet i Oslo samt en mastergrad fra Harvard i USA. Jens Stoltenberg er statsøkonom fra Universitetet i Oslo og som de fleste vet var hans far (Thorvald Stoltenberg) forsvarsminister 1979-1981 og utenriksminister 1987–1989 samt 1990–1993. Jens Stoltenberg nedstammer også fra Heiberg slekten på morssiden og det er i historisk sammenheng en solid embedsmannsslekt i Norge. Jeg tror derfor at det er riktig å si at Jonas Gahr Støre bare følger en tradisjon i Arbeiderpartiet når det gjelder ledelsen i partiet. Mest trolig handler dette om det egentlige etablissement i Norge og der den egentlige politiske makten befinner seg.

Det var britiske Tony Blair (statsminister 1997-2007) som med den politiske reformen "New Labour" først viste hvordan dette politiske fenomenet er/virker. Han synligggjorde for alle at de sosialdemokratiske partiene i Europa egentlig var ledet av høytutdannede moderate høyrefolk (min mening). Den politiske forskjellen fra de moderate fraksjonene i f.eks Høyre var stort sett ikke-eksisterende og dette førte til større oppslutning for partier som f.eks FrP og Dansk Folkeparti, som tiltrakk seg velgere fra både Arbeiderpartiet og Høyre fordi Arbeiderpartiet ikke var sosialdemokratisk nok og Høyre av samme årsak ble politisk tvunget til å bli mer mørkeblått.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 jeg tror du misforstod. Det jeg mente, er at det ikke nødvendigvis ville vært best om forskjellene hadde vært større.

Skulle høyre vært mørke blå og ment at det offentlige helsevesenet skulle bygges ned, så ville det i min bok vært en negativ utvikling. Like så er det bra at sosialistene ikke er værre enn de er, i forhold til statlig eierskap feks. Ap solgte jo seg ned i store deler av statoil og telenor,- selv om jeg mener det var en tabbe. 

Jeg mener den beste politikken føres med en pragmatisk tilnærming til hvilket samfunn vi vil ha, og ikke være så opptatt av hvor man blir plassert i landskapet. Derfor vil jeg si "ja takk" til både private og offentlige tjenester, så får folk velge selv. Og konkurranse er egentlig alltid bra. 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hawkon88 skrev:

Dessverre og dessverre.. Jeg er glad vi ikke har privatisert sykehusene, har løsninger med frikort og egenandel for behandling/konsultasjon hos lege osv, noe et skikkelig blått parti ville endret.

Så kan vi heller diskutere hva som er best av statlig/privat barnehage, privatskoler, sykehjem osv. Jeg har mine oppfatninger, men det er ikke noe som utpreget er best.

Hva som gjelder elbil-politikken til norge, tror jeg aldri den hadde blitt innført hvis de hadde visst hvordan tilstandene skulle bli på så kort tid. Og nå er det vanskelig å stramme inn på disse godene uten å bli for upopulær. Elbil-bilistene er ikke lengre en "minoritet" som de var for 10år siden, og ikke skulle man tro at det ville komme slike "luksus"biler som tesla heller.. Det er begrenset hvor fristende det var med think og psa sine biler selv med elbilfordelene.

De kan gjerne beholde dagens regjering minst en periode til syns jeg. De har fått til mye bra, men jeg skulle gjerne sett at de bygde ned byråkratiet. Det er vel noe sånt som 50% av norske arbeidstakere som er statlig ansatt. Ca 750 000 personer, utenom de som jobber i helseforetak, aksjeselskap og siftelser, og tallet er stigende.. Som kjent, er vi nødt til å ha noe å leve av etter oljen, og da må kostnadene ned. Å kutte minst et par hundre tusen årsverk burde være fullt mulig hvis man hadde hatt sånn fokus på effektivitet som trengs for å være lønnsom i privat sektor. Problemet er at det ikke finnes sånne initiativ. Se bare på hvor lite som skjer hver gang er statlig byggeprosjekt går over budsjett..

 

 

 

Statlig vs privat sykehjem er egentlig ganske stor. Har en farmor som har vært innom en del av sykehjemmene i Oslo, og det meste av de offentlige er loslitte, gamle og lukter vondt av urin. Jeg har stor respekt for sykepleiere som jobber på eldrehjem, da dette er en tøff jobb. Spesielt etter å ha vært igjennom alle de forskjellige hjemmene.

Offentlige sykehjem er ofte et bytåkratihelvete. Det meste er umulig å få til (i alle fall i følge ledelsen) og når det trengs renovering eller oppussing så velger de heller å la det forfalle inntil det kan rives i stedet....

På sykehjem så tar staten ca 80% av pensjonen din, og du får beholde 20% selv. Dette gjelder helt opp til 750.000 kroner. Siden en vanlig sykehjemsplass koster ca 750.000 i året. Hvis det er såpass dyrt så lurer jeg litt på hvorfor pengene brukes så dårlig.

sykehjemmet min farmor (veldig veldig VELDIG ufortjent sitter på nå. Farmor er en diabolsk og helt Jævelig dame.) heter Villa omsorg og er et privat foretak. Her er det med veldig god margin mulighet for aktiviteter nesten hver dag, vin til de tider man måtte ønske, egen kokk etc. Det er ca 10 plasser der, og det driftes av 5-6 sykepleiere til en hver tid. 

Dette får de til med samme prislapp per år som det offentlige sykehjem koster staten per pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw akkurat. Bra hun har det bedre nå da. 

Mine erfaringer med private tjenester er og i det vesentlige bedre enn det offentlige, og man hører stadig historier om dårlig mat, manglende stell osv, men jeg vil anta at det finnes solskinnshistorier i det offentlige og.

Jeg er dog ikke sikker på at private aktører er best i alle sammenhenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hawkon88 skrev:

@Lifeasiknowit_bmw akkurat. Bra hun har det bedre nå da. 

Mine erfaringer med private tjenester er og i det vesentlige bedre enn det offentlige, og man hører stadig historier om dårlig mat, manglende stell osv, men jeg vil anta at det finnes solskinnshistorier i det offentlige og.

Jeg er dog ikke sikker på at private aktører er best i alle sammenhenger.

 

Definitivt ikke alltid private er bedre. Min farmor annulerte søknad om sykehjemsplass til tross for at hun ikke er i stand til å bo alene. (Eier ikke selvinnsikt...) hun mener enda at hun kan bo alene og ikke trenger hjelp til noe som helst, enda hun ikke klarer å gå på toalettet på egenhånd en gang. De 3 gangene hun klarte å få legene til å sende henne hjem, så har hun endt opp på sykehuset nok en gang. Hun kommer alltid tilbake på sykehuset underernært, forvirret og helt ute av stand til å klare seg selv.

Vi er ikke av de som pusher henne på sykehus fordi hun har en feit arv (noe hun absolutt ikke har...) For vår del hadde det vært best om hun var i stand til å bo alene, fordi hun har lån på huset... noe  som vi nå må betjene på samme tid som megautgift til Villa Omsorg per måned.

Føler at Bydelen egentlig ikke alltid er så lette å kommunisere med. De sender deg gjerne hjem slik at man blir noen andres problem i stedet for deres...

MEN! vi har dog hørt at Midtåsen (offentlig sykehjem. Veldig nytt) er et veldig bra sted å få plass på! :) og håper at det er der vi får plassert henne senere.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om en hugger som ikke kommer opp i databasen på finndel.no som har inne / kan ha en E88, E89, E93 eller F12 stående? Finner de to delene jeg er ute etter hos huggere i det store utland, men med frakt og moms havner jeg alt for nært nypris i Norge, og da kan kunne jeg like godt kjøpt nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha ett nytt batteri til arbeidsbilen min imorgen. En hyundai h1. . Skal forbi Biltema og ser di har på lager 95 ah til 1249.. Batteriene til Biltema er vel mer enn bra nok nå til dags?

Bør batteriet lades før man monterer det i?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen

Biltema har en sånn batteri velger på sin hjemmeside. Evt har også Varta en slik en. Sikkert andre også. 

Husk å ta hensyn til batteripol stilling/plassering. Slik at ikke - havner på + siden. AGM skal vel egentlig ikke brukes på biler uten AGM pga ladesyklus...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGM skal vel ha opptil 14.7V ladespenning for å bli fullada, bilen min har AGM originalt og den lader opptil 14.7V, det samme gjør Ctek MSX 7.0 i AGM/vinterprogram. Vil tro det går fint hvis du topper det iblant med f.eks en Ctek med AGM/vinterprogram. 

Jeg hadde Biltema 95ah AGM i E39 i 3 år og det var tipp topp hele tiden men jeg drev med en del vedlikeholdslading bl.a pga Webasto

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...