Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå som vi har kjøpt nytt hus og skal i gang med garasje og nytt bad så burde vel jeg også selge godbilen (F10). Jeg fikk også beskjed av forsikringen at jeg snart mister motor og drivverk delen, da den snart når grensen for dette. Samt at til våren så har jeg eid den i 4 år, aldri eiet "hovedbilen" så lenge før. Så om jeg i den situasjonen var normal så hadde jeg tenkt i samme baner som @Marius2002. Nyere billig bil som gjør jobben, og kun det. Jeg burde ha sett etter kanskje en eldre BMW eller "nyere" Mondeo av noe slag. Men hva ser jeg på? Jo jeg saumfarer Mobile24.no etter G30 530d/540i, F80 M3, F06 640d eller F10 M5. Så der har du det, BMW dilla er en sykdom som påvirker dømmekraft og fornuft. Når en gang F10en skal byttes ut (og det sitter langt inne) så blir det nok en oppgradering i stede for en nedgradering.

Det handler ikke kun om BMW dilla. Det handler også om at man har råd til det og spesielt når man oppgraderer bilen istedenfor å ta et par økonomiske "hvileår". F10 530d er jo i utgangspunktet ikke en helt billig modell. Jeg synes også at du bør kjøpe en 6-serie Fredrik. Den vil kle deg og så får vi en fin bil å se på når du poster fine bilder i forumet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 , at du har mulighet til å oppgradere bil, kjøpe båt, pusse opp hus og alt samtidig er bra for deg og jeg unner deg det. Jeg har ikke den muligheten pr. idag og må derfor prioritere, derfor vurderer jeg boligoppussing foran bil. :) Det er greit. Jeg synes det er bra folk kjøper det de har lyst til og jeg er med å forsvare de som bruker 100000 på trøsykkel, selv om jeg ikke kan det selv. Hvorfor? Har man råd, så er det ingenting i veien for å bruke penger på hobbyen sin. I ditt tilfelle, bil. Så da synes jeg du kan kline til med en 6-serie. En 6-serie skal ha bensin ja :D

https://www.finn.no/103804369

https://www.finn.no/103360916

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Hvorfor skal en 6 serie ha bensin? Og ikke noe mumbojumbo svar nå :P  En moderne bensinmotor skiller seg ikke så fælt fra diesel.

Hehe! Jeg synes bilens preg, i form av design og hva den representerer for meg fortjener bensin. Da ikke hvordan bensin/diesel presterer. Bensin er mer sportslig, selv om tilsvarende diesel har like ytelser eller bedre, samt mer effektiv. Så er det lydbildet... En rekkesekser eller større diesel høres bra ut, men rekkesekser eller større bensin er noe helt annet. Nå er ikke en 6-serie noen sportsbil, heller mer en gran tourer som 8-serien(E31), men jeg synes likevel den kler bensin best, nettopp et sportslig preg.

Nå blir jo dette veldig subjektivt, men det er så. Var det et greit svar? :D 

Så ser jeg du kommenterte i denne tråden, 11. mai 2011, og jeg er enig med deg og Hagenisse der, du er som det ble sagt i tråden den eneste med skikkelig peiling på diesel. I det innlegget forklarer du godt og det samme som hvorfor jeg mener 6-serien burde ha bensin.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i tankegangen om at en 6- eller 7-serie skal ha bensinmotor, men jeg tror (?) denne iveren etter bensin i disse kommer fra de som ikke har kjørt en N57-dieselmotor i nevneverdig grad. Lydbildet i N57 minner rett og slett svært lite om diesel i motsetning til N55 og dagens bensinvarianter som høres ut som en dieselbil på tomgang. Lydbildet i N57 er grovt (spesielt om man har gjort noe med eksosen) uten å virke vulgært på noe vis. Faktisk gir dette assosiasjoner til en V8 motor. Uansett hva du gjør - 640i - 640d, poteto potato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå som vi har kjøpt nytt hus og skal i gang med garasje og nytt bad så burde vel jeg også selge godbilen (F10). Jeg fikk også beskjed av forsikringen at jeg snart mister motor og drivverk delen, da den snart når grensen for dette.

Hvilket forsikringsselskap har du? Hørtes rart ut at du mister motor- og drivverkforsikringen så tidlig. Jeg har Codan, og de dekker opp til 200.000 kilometer uansett årsmodell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok folk mener at eks en 6 serie "fortjener en bensinmotor" sier dette fordi de har en bestemt oppfatning av hva en beninsmotor er og kan gjøre, og denne igjen stemmer ikke alltid helt med virkeligheten.

Ta s54 da. En nydelig motor, full av sjel og karakter. Men sannheten er at i en e46 så går den bare akkurat godt nok til å svare til forventningene fra en slik bil. Det er først når den monteres i en lettere bil at bildet blir bedre og smilet bredere (ikke det at man ikke smiler bredt i e46 m3). Det er en morsom motor myntet på "drivers cars" som kjøres hardt. Skikkelig hardt. Samtidig er det en motor som ikke er noe særlig å leve med i en litt tung bil i det daglige. Se for deg disse 343hk i en e39? Nei ikke det nei? Gir deg halt i hel, bruke masse pådrag for hver minste ting, bråke en hel del for hver minste ting.

Denne god følelsen man er ute etter med bensinmotor er ikke fult ut tilstede i vanlige bensinmotorer. Responsen er gjerne ikke noe bedre enn på diesel, lydbilde er ikke nødvendigvis noe bedre, og på dagens turbomotorer har den bare litt lengre register. Du skal ha skikkelig stor bensin motor før det begynner å bli en sprek bil under vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil det kraftige dreiemomentet på lavt turtall som mange liker og som gjør moderne dieselbiler lettkjørte til daglig bruk. Det er også dette bare i større grad mange liker med de elektriske bilene. Det beste er naturligvis hvis man kan få i både pose og sekk - altså både et kraftig dreiemoment langt nede i turtallsregisteret samt stor effekt høyt opp i turtallsregisteret. Dette krever som du sier TRF normalt en ganske stor bensinmotor, men er f.eks tilgjengelig i x30d.

Jeg er ellers helt enig i at det ofte er så som så med gassresponsen på mange moderne alminnelige bensinmotorer og at mange dieselmotorer har blitt ganske så mye bedre på dette punktet med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Hvilket forsikringsselskap har du? Hørtes rart ut at du mister motor- og drivverkforsikringen så tidlig. Jeg har Codan, og de dekker opp til 200.000 kilometer uansett årsmodell :) 

Jeg har Watercircles, de har en grense for biler som er 8 år. 

Det eneste som får meg ifra å velge en dieselmotor er hva politikerene finner på, det er det eneste motargumentet jeg finner mot BMW sin N57 og nye B58 motorer. Jeg frykter kjøreforbud som i sin tur gir tapt andrehåndsverdi. Motoren i G30 530d må være en av verdens fineste dieselmotorer, for min del ville dette vært det soleklare valg i en slik bil. Men mediene sprer for mye usikkerhet og det gjør at jeg i såfall ville sett etter en 540i. Fremtiden for diesel er for meg alt for usikker til at det nå er ett soleklart valg, iallfall i en såpass ny bil til så mange penger. Og det er synd, da jeg mener at du får mer bil for pengene i en 530d kontra en 540i. Jeg vurderte 535i når jeg skulle ha F10, angrer ikke på at det ble en 530d. Du får mer krefter enn du egentelig trenger, herlig miks av effekt og forbruk og en lyd jeg synes er både tøff og maskulin. Den lyden kler en F10 vel så bra som en bensin sekser eller V8er :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har Watercircles, de har en grense for biler som er 8 år. 

Det eneste som får meg ifra å velge en dieselmotor er hva politikerene finner på, det er det eneste motargumentet jeg finner mot BMW sin N57 og nye B58 motorer. Jeg frykter kjøreforbud som i sin tur gir tapt andrehåndsverdi. Motoren i G30 530d må være en av verdens fineste dieselmotorer, for min del ville dette vært det soleklare valg i en slik bil. Men mediene sprer for mye usikkerhet og det gjør at jeg i såfall ville sett etter en 540i. Fremtiden for diesel er for meg alt for usikker til at det nå er ett soleklart valg, iallfall i en såpass ny bil til så mange penger. Og det er synd, da jeg mener at du får mer bil for pengene i en 530d kontra en 540i. Jeg vurderte 535i når jeg skulle ha F10, angrer ikke på at det ble en 530d. Du får mer krefter enn du egentelig trenger, herlig miks av effekt og forbruk og en lyd jeg synes er både tøff og maskulin. Den lyden kler en F10 vel så bra som en bensin sekser eller V8er :) 

 

Ganske så enig Fredrik90. normalt sett ville jeg ha byttet bil nå. Men som du sier er de politiske føringer vedrørende bilavgifter svært usikkert hvordan vil slå ut.

Spørsmål: blir min dieselbil null verd snart? Bør jeg selge nå og kjøpe en "billigbil" til politikken har avklart hva de finner på vedrørende fosilt drivstoff?

Pr dags dato ville jeg utvilsomt hatt en R6 diesel, men er redd for hva som skjer vedrørende avgifter på bruk eller drivstoffavgfter og at bilen blir verdiløs. Det er tross alt snakk om biler til betydelig summer som man risikerer å tape mange hundre tusener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Hvilket forsikringsselskap har du? Hørtes rart ut at du mister motor- og drivverkforsikringen så tidlig. Jeg har Codan, og de dekker opp til 200.000 kilometer uansett årsmodell :) 

Jeg har ogå Codan, og i vilkårene deres står det at den gjelder inntil bilen er åtte år. Egenandelen blir forøvrig øket for hver 50000 kjørte km, etter at man har passert 100000. If har derimot ingen aldersgrense såvidt jeg kan se (vilkår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If har andre vilkår for motor og drivverk, det er helt riktig. Jeg ringte dem og hørte om pris på dette. I dag betaler jeg litt over 7000,- med full super, hos If vil bilen da koste 14 000,- med motor og drivverk etter fylte 8 år. Så de tilbyr det, men det koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...