Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det seg slik at stort sett samtlige bruktbilannonser av Tesla Model X har bilde av bilen med bakdørene åpne? Bildene er som oftest ikke tatt av opplysende årsaker, men heller som en gimmik eller "se hvor kule disse dørene er"-bilder. Jeg forstår det ikke.. Skal det liksom være kult, pent eller younameit?

_1047702736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hvorfor har det seg slik at stort sett samtlige bruktbilannonser av Tesla Model X har bilde av bilen med bakdørene åpne? Bildene er som oftest ikke tatt av opplysende årsaker, men heller som en gimmik eller "se hvor kule disse dørene er"-bilder. Jeg forstår det ikke.. Skal det liksom være kult, pent eller younameit?
 

Hvis vi ser litt tilbake så har slike dører stort sett vært forbeholdt veldig kostbare biler, gjerne biler i millionklassen. Men i Norge så er denne bilen subsidiert med skattelette og bilen kan finansieres 100% til 0% rente. Det gjør at vanlige folk kan kjøpe en Model X med pant i bil og bolig. Det er ett gammelt begrep som sier "når fattigfolk kommer til penger" gjerne navnet intelasjon til dårlig smak eller ett utpreget markeringsbehov. Så når "fattigfolk" får skrapet sammen penger til bil med vinge dører, da skal det utnyttes for ALT det er verd. De er så stolte av denne superbilen med måkevinge dører, de glemmer helt at de egentelig ikke er bilinteresserte og kjørte Octavia for tre år siden.

Når jeg ser videoene til Teslabjørn så er det så jævlig kleint når han hver gang skal brife med å åpne de dørene. Eneste han gjør er å avsløre rotet av soveposer, duebur og IKEA poser han har lasta inn i baksetene. Det gikk som det måtte gå også, dørene ble utslitt og stoppet å fungere.....i god Tesla ånd 👍 Og ikke si at jeg er misunnelig, alle som kjenner meg vet at om jeg hadde 900 000 kr å bruke på bil så er Tesla det siste som hadde endt opp hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at norske bilavgifter hadde innvirkning på Elon Musk's temmelig insisterende valg av dørløsning på Model X (les: disse dørene utsatte bilens introduksjon på markedet med 1-2 år pga. tekniske problemer). Jeg forstår ellers hva du mener i innlegget, men jeg synes også at innlegget er tendensiøst og ganske ufint i formen. Uansett avgifter er Model X en temmelig dyr bil og at noen derfor er stolte av å eie en slik bil synes jeg ikke at er så merkelig. Når alt kommer til alt handler fine biler som f.eks Model S/X og BMW 5/7-serien mye om status for de aller fleste. Det interessante er hvor hurtig Tesla har kommet i en possisjon der de ulike modellene nevnes i samme åndedrag som f.eks BMW.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dørene er lukket blir det tydelig hvor stygg denne bilen er, derfor. ;) Hver gang jeg møter en Model X slår det meg hvor stor og pregløs koloss den er. I stadig mislykkede forsøk på å skape vakre linjer var det en som fikk en briljant idé: Hvorfor ikke droppe linjene fullstendig ...

Noen blir sikkert sure nå, men smaken er som baken, så ikke ta på vei fordi om ikke alle synes bilen din er det ypperste av design. :)

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Tesla, og jeg kunne hatt både Model S og Model X sånn sett. Model S utgår hovedsakelig grunnet mangelen på hengerfeste, så der er jo saken grei, mens med Model X klarer jeg bare ikke de dørene. Jeg har ingen problem med å forstå at det er praktisk med en stor åpning, men jeg hadde blitt regelrett flau hver gang jeg skulle åpne dørene, for det ser rett og slett bare teit ut. Jeg ser absolutt ingen fordeler med disse sammenlignet med f.eks. skyvedører, og når man i tillegg mister muligheten til å ha noe på taket er katastrofen komplett.

Nå skal jeg ikke påstå at det hadde stått en Model X i garasjen om den hadde hatt normale dører heller da, men sannsynligheten hadde vært veldig mye større.

Ellers kan det jo nevnes at avgiftsfritak og subsidier ikke er det samme. :) Man får ikke betalt for å kjøpe Tesla (subsidiering), men man slipper derimot å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig grunnen til at folk hater Tesla så mye? 

Jeg bryr meg personlig ikke om disse bilene og har ingen interresse i å eie en el. bil i det hele tatt, men jeg syns Tesla har utviklet seg veldig bra, spesielt her i landet. Det som er så imponerende er at de selger som hakka møkk når de ikke bruker masse penger på markedsføring engang.

Husk at det er slik vi snakket om dieselbiler for 15 år siden, og idag kjører (dessverre) de som kaller seg selv for «entusiast» dieselkjerre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har noen kvaliteter som er helt greie. Hadde jeg hatt alt for mye penger kunne jeg sikkert hatt en elbil som bil nummer... 3 eller noe. Og jeg hadde trolig brukt den opp og ned til butikken og lignende (om jeg ikke var interessert i å smile på turen).

Jeg personlig kan bare ikke fordra den evinnelig glorifiseringa, tøyinga av sannheten, mangel på kompetanse, og hovne holdninga mange av medlemmene i Musk sekten har.

 

Sammenligninga med diesel er jo .. helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt umiddelbart for Tesla da den første Model S kom. Endelig en elbil som så ut som en ordentlig bil og var sprek i tillegg. Det var jeg som måtte overbevise venner og kjente om denne nyvinningens fortreffelighet. Så intet hat mot Tesla her, nei. Men Tesla har gjort en del design-blemmer de siste årene, både visuelt og teknisk. Det må man tåle å høre og kunne forholde seg til uten å bli anklaget for blasfemi. ;)

Min neste bil blir nok en elbil, men det skjer ikke før den nye batteriteknologien er etablert, som også Toyota venter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Når dørene er lukket blir det tydelig hvor stygg denne bilen er, derfor. ;) Hver gang jeg møter en Model X slår det meg hvor stor og pregløs koloss den er. I stadig mislykkede forsøk på å skape vakre linjer var det en som fikk en briljant idé: Hvorfor ikke droppe linjene fullstendig ...

Noen blir sikkert sure nå, men smaken er som baken, så ikke ta på vei fordi om ikke alle synes bilen din er det ypperste av design. :)

Jeg og sliter med utsendet på X modellen, synd da de traff blink på første forsøk med S-modellen.

Det virker som om de bestemte seg for dørløsningen først og da ble utseendet som det måtte bli. Det er tross alt endel leamikk i taket for og få de til og virke så jeg mistenker at funksjonene gikk foran utseende. Hvis dere husker for noen få år siden så skulle alle produsenter av småbiler brått lage en cab med blikktak. De så nesten like ut alle sammen hvis man så de bakenifra.

 

Hvorfor så mange hater Tesla er nok rett og slett janteloven. Det virker som om de er greie biler men jeg har vel fortsatt til gode og lese en ordentlig test av de der de sammenligner de med andre biler og ikke fokuserer kun på drivverket. Jeg kunne vært interessert i og vite hvordan understellet oppfører seg når det begynner og gå fort. Hvordan oppleves veistøy i kupeen. Hvordan er kvaliteten. Kort sagt slike ting man undersøker i vanlige biltester. At drivverket er bra vet vi jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

.

 

Edit: Jaggu fant jeg det ikke :D

Sitat fra deg F90:

Gratulerer med bil :) Veldig fin video også, Modell S fascinerer meg og hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg vurdert å ha en i tillegg til BMWen.

Virker da som du for en stund siden likte godt Tesla :)

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Skulebollen skrev:

 

Edit: Jaggu fant jeg det ikke :D

Sitat fra deg F90:

Gratulerer med bil :) Veldig fin video også, Modell S fascinerer meg og hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg vurdert å ha en i tillegg til BMWen.

Virker da som du for en stund siden likte godt Tesla :)

Du er sikkert god til å lete i tidligere innlegg, men jeg sliter litt med å se relevansen her. Temaet er hvorfor Modell X eiere er så stolte av måkevinge dørene, hva jeg har uttalt om Modell S for lenge siden har kanskje ikke så mye med dette å gjøre...eller? Du har sikkert bedre hell neste gang du skal prøve å "ta meg" på noe 😀

Har jeg forøvrig sagt at jeg ikke liker Tesla? Som konsept så jo dette fascinerende greier, men siden sist så må jeg nok si at e-Golf er elbilen jeg hadde valgt om jeg var i markedet for strømbil. For 900 laken så frister det mer med ny G30, F10 M5 eller M4 👍

Akselerasjonen i Modell S P100D er dog fortsatt det råeste jeg har kjørt, punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...