Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

Mulig, men tyngre kjøretøy "ødelegger" veien mer, det er vel her roten til dette ligger. Selv om det i et miljøperspektiv ved tanke på utslipp kanskje er idiotisk :)

 

Eller at de måtte ha en unnskyldning for å få inn cash...

Tja... jeg tror ikke at de som vurderer f.eks en Model S/X kommer til å kjøpe en elektrisk Golf istedenfor. Så hvis de allikevel skal kjøpe store og tunge biler hadde det ikke vært så dumt om de var elektriske i tillegg så ville utslippet av avgasser vært betydelig mindre (spesielt i Norge med strøm som stort sett kommer fra vannkraftverk). 

Jeg tror helt klart at regjeringen spekulerer i at de samme bilkjøperne vil bla opp med 70-100K ekstra kroner for en Model S/X. Det måtte jo komme hvis man ser kynisk på det. Her i Danmark gjorde regjeringen det samme (bare i enda større grad) for 2-3 år siden, men den medisinen var for kraftig og salget av elektriske biler stoppet helt opp. Regjeringen i Danmark er også borgerlig, men det gjør dessverre ingen forskjell når det handler om realpolitikk og miljøet :(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik skrev:

Dette er jo helt idiotisk iom at det er de tyngste elektriske bilene som i relativ forstand er mer miljøvennlige enn ditto alminnelige biler. Den relative forskjellen når det gjelder utslipp av miljøskadelige gasser er betydelig mindre for de lette bilene. Ergo signaliserer regjeringen at den vil bremse forsøket med å innføre elektriske biler over en bred front (inkl. litt større familiebiler). Jeg tenker at statens nettoproveny når det gjelder inntekter fra salg av bensin og dieseldrivstoff er truet og at regjeringen derfor legger om politikken. Miljøet er åpenbart mindre viktig i denne sammenhengen.

De har vel aldri tenkt på miljøet, de tenker alltid penger.

Samme med bompengene i oslo og bergen. Folk bruker bilen uansett da de ikke har andre muligheter. Så har ingen hensikt med avgiftene.

Er påvist at svevestøv tar flere liv enn det eksos gjør i Norge, svevestøv kommer fra alle biler også elbilen. 

 

Når det gjelder tesla er jo dette dyre biler de færreste familier osv har råd til.

Hvorfor skal tesla slippe unna avgifter på glasstak, bose høytalere, skinntrukket dashbord osv? Når en familen som ønsker en tesla med rekkevidde og plass, men som kun har råd til å kjøpe en passat for sin økonomi. må betale moms og avgift på alt de trenger som f.eks varmeseter, webasto, sota sideruter osv? 

Er lagt opp til et system hvor de med god økonomi er vinnere og de med dårlig økonomi er tapere når det gjelder elbil. 

 

Det kommer flere billige el modeller med plass og rekkevidde, men det er om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at myndighetene egentlig aldri vektlegger miljøet ordentlig for så ville vi ha sett reelle forandringer temmelig hurtig. Svevestøv er en stor plage lokalt, men jeg tror ikke at dette er årsaken til at aviftene endres nå (som beskrevet i mitt tidligere innlegg). Tesla er uten tvil kostbare biler, men med tanke på salgstallene har mange nordmenn råd til slike biler og den høye prisen er derfor ikke en unnskyldning for å sette opp prisen på store (og tunge) elektriske biler isolert sett med mindre man synes at tilsvarende alminnelige biler med et stort utslipp av avgasser burde koste det samme. Dette synes jeg er å snu tingene på hodet. Dette handler uten tvil om å få mest mulig penger inn i statskassen. Biler har alltid vært en melkeku og kommer åpenbart alltid til å være en melkeku for statskassen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgt min del av tomannsbolig - Kråkerøy/Fredrikstad

takstert av takstmann til 2,4 - megler la den ut for 2,5 og solgt for 2,7 :)

veldig fornøyd 

ser at priser og salg har stagnert litt "ifølge nyhetene på tv2" 

noen som er megler her inne og kan si noe om det? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, e30_joakim skrev:

ser at priser og salg har stagnert litt "ifølge nyhetene på tv2" 

noen som er megler her inne og kan si noe om det? 

Gratulerer med salg! Alltid hyggelig når ting går rette veien. :)

Det er liten tvil om at det er tregere marked i Oslo/Akershus nå enn det var før sommeren, men noen krise vil jeg ikke si at det er. For Oslo sitt vedkommende så man at markedet begynte å stagnere i årets tredje måned. Dette skyldes nok i all hovedsak den lokale boliglånsforskriften for Oslo som innebærer at investorer og hobbyspekulanter må binde opp 40% i egenkapital ved kjøp av sekundærbolig. I tillegg omfatter forskriften en strengere utlånspraksis hvor det blant annet gis et tak på maks fem ganger brutto inntekt (bankene kan gi unntak på inntil 8% av kundene i Oslo, 10% for resten av landet). Den umiddelbare effekten man så når Oslo-markedet gikk ned, var at nabokommunene opplevde massiv vekst som deretter stagnerte rundt juni-august. Det er imidlertid verdt å merke seg at vi har hatt historisk boligprisvekst, så at markedet går ned noen få prosent er bare en sunn og naturlig utvikling (samsvarer med at boligprisene går i konjunkturer). Ellers er nok medias negative omtaler en sterk pådriver for at markedet oppleves tregere enn det strengt tatt burde være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med salg! Alltid hyggelig når ting går rette veien. :)

Det er liten tvil om at det er tregere marked i Oslo/Akershus nå enn det var før sommeren, men noen krise vil jeg ikke si at det er. For Oslo sitt vedkommende så man at markedet begynte å stagnere i årets tredje måned. Dette skyldes nok i all hovedsak den lokale boliglånsforskriften for Oslo som innebærer at investorer og hobbyspekulanter må binde opp 40% i egenkapital ved kjøp av sekundærbolig. I tillegg omfatter forskriften en strengere utlånspraksis hvor det blant annet gis et tak på maks fem ganger brutto inntekt (bankene kan gi unntak på inntil 8% av kundene i Oslo, 10% for resten av landet). Den umiddelbare effekten man så når Oslo-markedet gikk ned, var at nabokommunene opplevde massiv vekst som deretter stagnerte rundt juni-august. Det er imidlertid verdt å merke seg at vi har hatt historisk boligprisvekst, så at markedet går ned noen få prosent er bare en sunn og naturlig utvikling (samsvarer med at boligprisene går i konjunkturer). Ellers er nok medias negative omtaler en sterk pådriver for at markedet oppleves tregere enn det strengt tatt burde være..

 

Takk for svar :) !  Ja var faktisk litt nærvøs om det skulle gå for takst :)  veldig bra , megler'n var overrasket selv :) da det er en tomannsbolig .

men ja - som du sier er det veldt sundt at det retter seg ut litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at Tesla får avgift, på høy tid synes jeg. De sliter like mye på veiene som alle andre biler, derfor er det rettferdig at de får vektavgiften. 

Men, skjer det noe med vanlige fossil avgifter? Klarer ikke å finne det noe sted. Jeg driter egentelig litt i elbiler og hva som skjer med dem, det er hva som skjer med fossilbilene jeg er spent på. 

Edit: Fant det ut nå, avgiftene for fossilbiler blir uforandret. Det vil si at de kun bli prisjustert, noe som utgjør noen få tusenlapper på en M3. Det kan man leve med 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Fantastisk at Tesla får avgift, på høy tid synes jeg. De sliter like mye på veiene som alle andre biler, derfor er det rettferdig at de får vektavgiften. 

 

Det trodde jeg også som vist et par innlegg tilbake. Men Faktisk.no har undersøkt

https://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904

Såe jeg må bare trekke tilbake mine påstander på det feltet. :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Cbrooen skrev:

Er lagt opp til et system hvor de med god økonomi er vinnere og de med dårlig økonomi er tapere når det gjelder elbil.

Elbil-politikken er bare en forlengelse av hvordan samfunnet er ellers. De rike er vinnerne og de fattige er logisk nok taperne. Intet nytt under solen....Du må huske at rikere mennesker og tiden deres er mer verdt, og at det derfor er helt ok at de lager enda lengre køer for de fattige i rushtiden. Når jeg står og glaner inn i den rustne ræva på en Toyota Hiace mens Teslaer på 2t+ med en person i passerer i kollektivfeltet og tvinger seg inn i køen over skraverte sperrefelt og foran busser har jeg mest lyst å parkere på tvers, hoppe ut av bilen og:

 

Rambo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Det trodde jeg også som vist et par innlegg tilbake. Men Faktisk.no har undersøkt

https://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904

Såe jeg må bare trekke tilbake mine påstander på det feltet. :beer:

Fint med faktasjekk, men når de som foretar "fatkasjekken" snakker om lastebiler med aksellaster på 24tonn så... vel.. ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TRF skrev:

Fint med faktasjekk, men når de som foretar "fatkasjekken" snakker om lastebiler med aksellaster på 24tonn så... vel.. ja....

Det er fordi å komme med formelen som benyttes for utregning av vegslitasje er uforstålig og/eller uinteressant for de aller fleste.

https://www.vegvesen.no/_attachment/188382/binary/980128?fast_title=Håndbok+N200+Vegbygging+(21+MB).pdf

Fra nederst på side 471. 

For øvrig er jo det Fredrik 90 sier helt sant, elbil sliter jo like mye på veien som andre biler. Poenget er at det må være en grunn til å velge et grønt alternativ. Hadde vi hatt svenske bilpriser hadde det knapt vært en Tesla på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TRF skrev:

Fint med faktasjekk, men når de som foretar "fatkasjekken" snakker om lastebiler med aksellaster på 24tonn så... vel.. ja....

Jo... Vel... Du har et poeng  :)

Uansett var jeg og du enige her for et par år siden når det kom til veislitasje. Nå husker ikke jeg eksakt, men det var noe med underlaget som blir brukt og asfalten(?) som gjør at det siger ut under og skaper veispor. Vi fant vel også ut at piggdekk ikke kunne ødelegge asfalten på den måten, ihvertfall ikke lage hjulspor.

Tror det var denne artikkelen:

https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier

Så skulle det være en til hvor de viste hvordan veien er laget her kontra f.eks. Tyskland og at underlaget i Norge er svakt, men den fant jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...