Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Litt bensin på bålet:.... Neida. Snublet bare over denne på Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904

Men som mange andre sier her, dette er jo bare en unnskyldning for å avgiftsbelegge elbiler. Staten har i sine øyne «tapt» enorme summer på alle de avgiftsfrie bilene som i dag ferdes rundt på norske veier.

Synd dette med M2’en... han burde skjønt bedre. Føler det stikker i hjertet. Men nå er jeg på løpetrening også, da... så kan dog hende jeg har en cocktail med følelser i hjertet akkurat nu :P men velger å tro det er forkjærligheten for F87 som føles mest.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TRF skrev:

Men kjære deg Fredrik. en ting er at du ikke visste (og nektet for i lang tid) at vi kjører med betydelig tyngre vogntog i Norge enn sørover i Europa. Du latterliggjorde faktisk påstanden om noe slikt. Så ber jeg deg bruke hodet i 2 sekund og spørre deg selv hvorfor det for det meste går 3 akslede trekkvogner i Norge, og 2 akslede sørover i Europa. Dette forstod du ikke. Det måtte faktisk bortimot staves hva greia var.

På samme måte som det å snakke om "aksellast på 24tonn på lastebiler" gjør noe med tyngden og troverdigheten, så gjør også dine demonstrerte kunnskaper rundt dette temaet noe med tyngden og troverdigheten. At du nå har moderert deg til å "ta med" tyngre kjøretøy gjør ikke saken noe bedre. Du kjører på i samme spor og renger dette for å være et lite minus i ditt argument, når faktum er at hele grunnlaget du baserer din forståelse på er feil.

Du kommer som alltid med en hel masse pissprat om hvor latterlige og dårlige andre sine motargumenter er, det får gå på din egen urimelighet. Vi begynner jo å bli vant med det ifra denne kanten. 

Kan du som later som du har så mye greie på dette forklare meg hvordan disse tunge vogntogene klarer å slite seg igjennom flere lag med asfalt? Hvordan de sliter bort veimerking? Tror du myndighetene innfører piggdekk avgift i Oslo kun for morroskyld? Jeg regner med du er inneforstått med at piggdekk lager støv, støv ifra oppmalt asfalt. Er det ikke da logisk at etter x antall år og x antall tusen passerende biler med piggdekk at det slites spor i asfalten? Dette støvet må jo komme ifra en plass?

Du behøver ikke å undergrave at at jeg har «moderert meg» siden vi diskuterte dette sist, man lærer så lenge man lever. Du burde prøve det selv en gang, det utvider horisonten en del. Tungtrafikken har sin del av skylden for sporete veier, men piggdekkene er dessverre ikke noe bedre med hva de gjør med topplaget av asfalten . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å blande meg for mye inn i svevestøvdiskusjonen, så vil nok lastebildekk ha en høyere friksjon mot veien, enn det vanlige bildekk har. Jo mer vekt per areal, jo større friksjon. Det er jo nærliggende å tro at det er en sammenheng mellom friksjon og slitasje på asfalten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men for vanlige fornuftige folk som ikke er mentalt handicapet nok til å kaste ugudelige mengder penger på gamle slitne biler, så er det bare gamle slitne biler som man bytter ut når de har gjort sitt. Dessverre sliter vi litt med virkelighetsoppfatning en her på asylet og synes at gamle vrak av BMWer er gull fremfor den gråsteinen de egentlig er.

Misforstå meg rett, jeg elsker gamle BMWer, men det er ekstremt ufornuftig å drive slik mange her gjør :P tidvis skulle jeg ønske at jeg hadde fortsatt med ballsport som hobby, tenk så mye mer penger jeg hadde hatt å rutte med 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asv skrev:

Tro det eller ei, men for vanlige fornuftige folk som ikke er mentalt handicapet nok til å kaste ugudelige mengder penger på gamle slitne biler, så er det bare gamle slitne biler som man bytter ut når de har gjort sitt. Dessverre sliter vi litt med virkelighetsoppfatning en her på asylet og synes at gamle vrak av BMWer er gull fremfor den gråsteinen de egentlig er.

Misforstå meg rett, jeg elsker gamle BMWer, men det er ekstremt ufornuftig å drive slik mange her gjør :P tidvis skulle jeg ønske at jeg hadde fortsatt med ballsport som hobby, tenk så mye mer penger jeg hadde hatt å rutte med 😂

Jeg er enig, men og det er et stort "men"... hvordan stiller det seg hvis bilen er verdt det mangedobbelte som restaurert? Jeg har sett værre Porscher og MB'er som folk har kastet seg over for å si det på den måten. Utfordringen med de aller fleste tilsvarende BMW'ene er at de så langt ikke er verdt like mye som restaureringen koster og at man derfor kun kan kaste penger i bilene for egen del (dette er heldigvis langsomt ved å endre seg, men allikevel...). Folk som går løs på slike prosjekter har uansett min aller største respekt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er enig, men og det er et stort "men"... hvordan stiller det seg hvis bilen er verdt det mangedobbelte som restaurert? Jeg har sett værre Porscher og MB'er som folk har kastet seg over for å si det på den måten. Utfordringen med de aller fleste tilsvarende BMW'ene er at de så langt ikke er verdt like mye som restaureringen koster og at man derfor kun kan kaste penger i bilene for egen del (dette er heldigvis langsomt ved å endre seg, men allikevel...). Folk som går løs på slike prosjekter har uansett min aller største respekt... :)

Det finnes biler som er verdt det mangedoble restaurert, men det er langt ifra alle. Også må man tenke på hvordan kalkylen på tidsbruken ser ut om man hadde brukt de utallige timene det også tar på å jobbe overtid etc. For de fleste tror jeg nok det hadde lønt seg mer.

Men, når det er sagt, det er ikke fordi man tenker penger man driver med dette. Det er vanskelig å sette en pris på den lidenskapen man føler, de følelsene lyden, lukten og synet av flotte biler gir. Jeg ser folk gå løs på gamle folkevognbusser som har ligget en mannsalder midt i en skau, eller kanskje til og med under vann, og jeg skjønner at det er helt vanvittig, men likevel kan jeg ikke la være å se på og beundre pågangsmotet og ikke minst håndtverket som skal til.

Som en tangent til dette ble det nylig avdekket flere eldre VW liggende i Hornindalsvatnet, som er europas dypeste innsjø om jeg ikke husker feil, bl.a. noen T1. Hadde vært spennende å fått hevet disse!

Leste saken i fysisk avis, ser ut som at man må kjøpe digital tilgang for å se hele saken dessverre, dog fant jeg denne lille artikkelen:

http://www.nernett.no/artikler/nyhende/skattejakt-hornindalsvatnet

 

15NYHKj%C3%B8s3.jpg

 

Og her har vi kanskje grunnen til det hele?

DKrKVVKXUAESiYf.jpg:large

 

Liten video fra ROV'en også http://www.fjordingen.no/nyhende/2017/09/14/I-djupet-av-Hornindalsvatnet-15306615.ece

Endret av asv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at folk er villige til å kaste mengder av penger på biler som andre anser som gråstein. Da tas «arven» videre og senere generasjoner kan ha glede av disse slik vi har hatt. Den aktuelle E30en over her hadde ikke stått lenge slik i Norge før noen forbarmet seg over den, sånn sett er det synd at den står der og blir spist opp av sola. Tviler på at det er det helt store miljøet for klassiske BMWer på Gran Canaria, er vel derfor den står som den står. En hellakkering og en ny kalesje så er du halvveis, problemet i vår verdensdel er jo rust. Er jo derfor slike biler koster uhorvelige mengder penger for å få fine igjen, du må jo nærmest bygge ny bil. Hvis den aktuelle bilen er en 325i, så kan jeg garantere at man tjener mer på å sette den i stand kontra å kaste den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hver dag en norskregistrert Honda Civic er på besøk hos Hondafabrikken i Japan, etter å ha kjørt dit fra Bergen! :D

Bilen ble fraktet til Sør-Afrika etterpå, og er nå på vei til Bergen igjen, via Afrika.

Sjåførene er forøvrig en nederlender og to russere (alle bosatt i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.10.2017 at 17.21, asv skrev:

Tro det eller ei, men for vanlige fornuftige folk som ikke er mentalt handicapet nok til å kaste ugudelige mengder penger på gamle slitne biler, så er det bare gamle slitne biler som man bytter ut når de har gjort sitt. Dessverre sliter vi litt med virkelighetsoppfatning en her på asylet og synes at gamle vrak av BMWer er gull fremfor den gråsteinen de egentlig er.

Misforstå meg rett, jeg elsker gamle BMWer, men det er ekstremt ufornuftig å drive slik mange her gjør :P tidvis skulle jeg ønske at jeg hadde fortsatt med ballsport som hobby, tenk så mye mer penger jeg hadde hatt å rutte med 😂

Hm, men visse kaster jo bort maaaasse penger på andre ting som heller ikke genererer mye til sparekontoen. Et skikkelig fyllekalas på gran canaria o.l  Hadde det ikke vært for de middels gode bildene som ble tatt der så hadde de ikke husket en skit.. 

En gammel BMW har i det minste en viss verdi senere etter alt slitet. Vi får ikke igjen alt det vi tapte på restaureringen, men livskvaliteten høyner hvertfall får noen av oss:)  Jeg ser ut vinduet til pengesluket mitt som står halvferdig å venter på å bli påspandert enda mere hardt opptjente penger. Tipper den dagen alt står klart der, så var det verdt det til slutt! 

At vi bruker mye penger på lidenskapen finnes det ingen tvil om,  jeg vil ikke sitte som gammel og angre på alt jeg ikke gjorde.. Dog kommer man nok kanskje til å angre på at man ikke sparte mer heller. En vanskelig balanse det der. 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7ertzen skrev:

Skal kjøre fra Stavanger til Trondheim via Oslo i morgen, og lurte på om noen vet hvordan forholdene er over fjellet fra Stavanger til Oslo?

Tenker du Haukeli, så melder Yr 3 grader på Haukelisæter på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...