Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg går ut fra at det er noen her inne som bor på en gård med store låver/driftsbygninger etc. Hva slags maling bruker dere? Jotun Drygolin Pluss eller andre tilsvarende oljemalinger med god holdbarhet?... :)

http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/exterior/jotun/jotun-odel.aspx

Den falmer litt fortere i fargen en annen maling men så koster den omtrent halvparten av vanlig husmaling også. Men til en låve så er den helt ok. Siden du skal male en hel låve så er jo prisen litt vesentlig.

Den bør ikke brukes på et vanlig hus da de som regel ikke har god nok lufting bak kledningen men til en låve med bordene plassert ved siden av værandre der du får god lufting er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune-K skrev:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/exterior/jotun/jotun-odel.aspx

Den falmer litt fortere i fargen en annen maling men så koster den omtrent halvparten av vanlig husmaling også. Men til en låve så er den helt ok. Siden du skal male en hel låve så er jo prisen litt vesentlig.

Den bør ikke brukes på et vanlig hus da de som regel ikke har god nok lufting bak kledningen men til en låve med bordene plassert ved siden av værandre der du får god lufting er det ikke noe problem.

Supert, men hva slags maling bruker dere på våningshuset... stadig Jotun?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik skrev:

Supert, men hva slags maling bruker dere på våningshuset... stadig Jotun?... :)

Så spørs det hva du trenger.
Jotun Drygolin Pluss og Ultimat holder lengre på farge og glans enn standard Drygolin. Jotun er ikke lengre enerådende innen maling. Butinox Futura (fra Scanox) er et vel så bra produkt, selv om mange sverger til Jotun. Et hotell på ei øy utenfor her har brukt Jotun i alle år på sine rorbuer, men ville prøve BX Futura og har aldri vært mer fornøyd(rikitignok vare dette rett før Ultimat kom). BX Futura kommer også med skriftlig garanti på farge og glans i 12 år, sett at forarbeidet er gjort skikkelig (man lakker ikke en skitten bil heller, så ja, forarbeid deretter). Drygolin Ultimat er top notch, men man betaler deretter, uansett er den i hvertfall skikkelig god til å male med å varer lenge. Ligger kvalitetsmessig samme som BX Futura, men det sies at den skal være hakket over, uten at jeg vil bekrefte det her og nå. På låver og uthus brukes det mye Odelsmaling fortsatt, gjerne 154 Låverød. Odel er billig og grei, men intet mer. 

Så jeg ville gått for Jotun Drygolin Pluss om det er litt budsjett, Drygolin Ultimat eller BX Futura om det ikke spiller noen rolle og du vil malingen skal vare lengst mulig eller bare hater å male, da de sistnevnte har lengre holdbarhet. Jeg har prøvd alle og Futura eller Ultimat er klart førstevalget. I sommer malte jeg lekehytten i hagen. Da brukte jeg noe som heter Infra Premium Residence, det er Coop sin versjon av den beste utemalingen til Gjøco uten at jeg husker i farten hva den heter. Denne skal være tilsvarende Ultimat, bare litt rimeligere. Jeg har bare positivt å si. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Takk for informativt svar. Jeg har brukt Jotun i alle år på huset (18 år i 2018), men jeg sliter virkelig med kvaliteten på produktene. Først brukte jeg Jotun beis i en brunsvart farge (mer pigment for beskyttelse mot solen), men den tørket ut på sydveggen i løpet av 2-3 år med sprukne planker som følge (svensk byggestil med to brede stående planker og en smal overligger). På vestveggen tørker plankene ikke ut, men beisen slites av pga vinden som noen ganger også inneholder sand fra vestkysten av Jylland. Vi bor på østkysten av Jylland ca. 140 Km øst for vestkysten, men det er stadig noen ganger sand i luften. 

Jeg gikk deretter over til Jotun maling, men den flasser allerede etter 1-2 år på syd og vestveggen (av de samme årsakene). Typisk slipper malingen i kantene av plankene (særlig den smale overliggeren) og deretter arbeider fuktigheten seg inn under malingen og resultatet er ikke ok. Her i DK får man ikke lenger kjøpt ordenlig utendørs oljemaling så Jotuns maling er en slags hybrid som heter Demidekk Ultimate. Jeg tror at malingen (tiltross for at den er Jotun) produseres i Sverige og den er langt fra god nok til danske værforhold, som langt på vei kan minne om kysten av vestlandet i Norge.

Jeg har naturligvis klaget til Jotun i Danmark og jeg har fått en beklagelse (ikke en forklaring) samt gratis maling til å male huset en ekstra gang ca. 50 liter. Jeg tenker at denne malingen klarer seg fint på nord og østveggen, men at jeg vil bruke en ordentlig norsk oljemaling på syd og vestveggen (selvfølgelig i den samme norske fargen "brunsvart"). Det er forøvrig EU som står bak forbudet mot ordentlig oljemaling i Danmark, men hva vet de om trehus i Brussel?... :?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare og bruke de produktene som søsteren min anbefaler men jeg har i værtfall lært en ting av henne. Når det gjelder maling så er dyrere bedre. Vi malte hytta i sommer med ny kledning og brukte et Jotunprodukt som hun kom med. Det var sikkert Drygolin av noe slag.Det var svindyrt, typ 1600 kroner for 10 liter men det skulle vare i minimum 10 år som hun sa og hytta vår ligger 5 meter fra sjøen. 

Jeg kan sikkert høre med hva hun anbefaler slik som huset ditt ligger @Fredrik så får du heller smugle litt maling til Danmark

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... smugle 30-40 liter ordentlig oljemaling fra Norge til Danmark kommer jeg ganske sikkert til å gjøre. Jeg er imidlertid ganske sikker på at de produktene Jotun selger i Danmark er blandt de beste på markedet, men de er bare ikke bra nok. Jeg har snakket en del med Jotuns representanter her i Danmark om dette (som nordmann, vokst opp i trehus, vokst opp med både tømmerhytte og landsted med trehus, har trehus i Danmark og jeg har i løpet av min tid beiset/malt ganske mange av disse husene/hyttene). Jeg får ingen forklaring, men jeg får mange og lange unnskyldninger. Jeg tenker mitt (som forklart i et tidligere innlegg) og trolig er det bare én god løsning på dette og det er å smugle god oljemaling fra Norge til Danmark (og jeg betaler gjerne tollen bare jeg kan få beholde malingen)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K det er helt sikkert Ultimat du har, den ligger i det prissjiktet. Angående "smugling" av maling, som jeg sa kommer folk over grensen for å handle maling. Kom i kontakt med en lastebilsjåfør fra Sverige via jobben, han kjøpte alltid Jotun-produkter for 2-5000,- når han var her, ca. hver tredje måned. Ikke alltid til han selv såklart, men hadde handleliste fra venner og familie og han sa det var ikke problem å selge igjen om han ikke skulle få bruk for det. Fordi norsk Jotun ikke kunne sammenlignes med svensk. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.10.2017 at 16.33, sveigis skrev:

Trist syn ...

Denne stod forlatt nede i en gate i Gran Canaria.

Den hadde mye utstyr .

Hva er bakgrunnen tro?image.thumb.jpg.1c7f4f7792597763599d4b2bc2d99143.jpg

image.thumb.jpg.3a54c65d617da676554669e5c1b01fce.jpg

Og ikke rust .

Utrolig .

Tenk hvor fin denne kunne blitt !😃

Jeg var på Cran Canaria første gangen for 5 år siden - også var jeg der i fjord. Den sto på samme plass :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :).

Verden er ikke stor.

Far til en vennine i klassen til datteren min,er faktisk fra den plassen og han kunne fortelle endel om forlatte bygninger ,yachter osv der nede.

Det som ofte skjedde der nede sa han,var at det ofte var rike folk som invisterte stort der nede ,men i og med der er mye korrupsjon ,gikk det ofte galt.

Da rømte de fra alt inkludert biler som dette .

Han fortalte om flotte hus som hadde stått tomme i en årrekke og biler som dette som bare var forlatt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basse Lusk skrev:

Kanskje dette kan være av interesse, @Fredrik: Kun 4 av 45 malingsprodukter får godkjent i test

Jeg har fått med meg den testen, men jeg må presisere at jeg ikke har problemer med mugg, sopp eller alger på mitt hus. Problemet er kun at malingen enkelte steder flasser av (eller slites av pga. vær/vind) alt for tidlig. Det som er litt interessant med dette er at malingen egentlig gjør det den er designet til hvis det er fuktighet under malingen. Utfordringen er derfor hvorfor det kommer fuktighet under malingen på planker som eller er helt tørre. Såvidt jeg kan se skyldes dette to ting: malingen sprekker når treet arbeider pga. solen på sydveggen og malingen slites av pga. vær/vind på vestveggen (store deler av året kommer vinden fra vest i Danmark) langs kantene på de overliggende plankene (stående panel).

Jeg tror derfor at Jotun av juridiske årsaker har designet malingen (på bl.a danske markedet - produktene er ikke identiske med de man har i Norge) til å flasse tidlig for å unngå evt. erstatningssaker som den svenske testen indikerer at er et problem med utendørsmalingene som selges i EU (les: ordentlig oljemaling er forbudt). Dette er en kompromisløsning så lenge det åpenbart ikke finnes lovlige tilsetningsstoffer som kan erstatte bl.a oljen i oljemaling. 

Når dette er nevnt er jeg egentlig ikke bekymret for treplankene på huset. De er trykkimpregnert furu og har tålt tidens tann på en solid måte (til og med overliggeren på vindskiene som også er 18 år gamle). Problemet er derfor kun kosmetisk, praktisk og økonomisk (les: det er dyrt å male 2 av 4 vegger på huset hvert 3-4 år).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...