Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, macrorain skrev:

http://www.dinside.no/motor/nye-biler-ruster-som-aldri-for/60968630

Hvordan opplever dere med litt nyere biler dette med rust hos BMW? Er det sånn at man bør vurdere understellsbehandling? Eller hvertfall følge nøye med mens man fortsatt er i garantitid?

Vet du hva, jeg tror ikke det skal være nødvendig. Hvor mange nyere BMWer er rustet under kontra VW og div. japs? 0/10, så og si. Spyl godt under. Selv om du ikke vasker den ofte på vinterhalvåret, er det greit å få spylt av bilen over, under og inni hjulbuene med jevne mellomrom. Saltet tærer på. Jeg mener man likevel må følge med, men mye er gjort bare med godt vedlikehold på BMW. Verken på min gamle 97' E36(hadde fra 06-09) eller på min gamle 11' E91(hadde fra 15-17), var det antydning til rust under. Så det skal BMW ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marius2002 skrev:

Vet du hva, jeg tror ikke det skal være nødvendig. Hvor mange nyere BMWer er rustet under kontra VW og div. japs? 0/10, så og si. Spyl godt under. Selv om du ikke vasker den ofte på vinterhalvåret, er det greit å få spylt av bilen over, under og inni hjulbuene med jevne mellomrom. Saltet tærer på. Jeg mener man likevel må følge med, men mye er gjort bare med godt vedlikehold på BMW. Verken på min gamle 97' E36(hadde fra 06-09) eller på min gamle 11' E91(hadde fra 15-17), var det antydning til rust under. Så det skal BMW ha. :)

Jeg er evig takknemlig for at jeg kostet på min e46 understellsbehandling i 2015. Den er meget fin under, og det hadde den ikke vært hvis jeg hadde droppet det. Greit nok med underspyling, men fy flate det saltet setter seg. Har blant annet sammenlignet med kamerater med e46 og e90 som ikke har hatt understellsbehandling, og min er betraktelig bedre under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tennbrikket skrev:

Jeg er evig takknemlig for at jeg kostet på min e46 understellsbehandling i 2015. Den er meget fin under, og det hadde den ikke vært hvis jeg hadde droppet det. Greit nok med underspyling, men fy flate det saltet setter seg. Har blant annet sammenlignet med kamerater med e46 og e90 som ikke har hatt understellsbehandling, og min er betraktelig bedre under. 

Joda jeg kan skjønne det idag på en eldre bil som E39, E46, E36 osv..(E36n min var bare 9år gammel når jeg kjøpte den, i år hadde den blitt 20 så sikkert derfor). Det er heller ikke feil å koste på om en vil, men jeg tror ikke det skal være nødvendig på en ny BMW med garanti. BMW har vist seg å vært generelt bra på understell originalt med godt vedlikehold. Derfor ser jeg ikke vitsen med å gjøre det med en helt ny f.eks. F30. Gir man blanke og lar saltet få leve sine bedre dager under bilen over lang tid, så selvfølgelig, men hvem gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Marius2002 skrev:

Joda jeg kan skjønne det idag på en eldre bil som E39, E46, E36 osv..(E36n min var bare 9år gammel når jeg kjøpte den, i år hadde den blitt 20 så sikkert derfor). Det er heller ikke feil å koste på om en vil, men jeg tror ikke det skal være nødvendig på en ny BMW med garanti. BMW har vist seg å vært generelt bra på understell originalt med godt vedlikehold. Derfor ser jeg ikke vitsen med å gjøre det med en helt ny f.eks. F30. Gir man blanke og lar saltet få leve sine bedre dager under bilen over lang tid, så selvfølgelig, men hvem gjør det? 

hvis man planlegger å ha bilen over lengre tid, så er det helt klart verdt det. Bytter man bil før garantiperioden går ut, så kan jeg nok skjønne det. Er vanskelig å komme til alle steder hvis man ikke har mulighet til å bruke løftebukk osv. På min ble alle kanalskjørt skrudd av for å få tectyl i alle hjørner og kroker. Hvis man ser på bil som en bruksgjenstand som ikke har noe særlig annen verdi enn A til B, så forstår jeg det. Men det er mange BMW'er som har blitt hogd pga understellet er rustet i stykker. Hvor godt understellet holder seg på f30 vill vi nok se om 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med BMW Danmark om dette da vår E46 var kun et år gammel i 2004. Jeg tenkte at de hadde deres egen og/eller foretrukne kontakter for rustbeskyttelse og undervognsbehandling, men en ekstra rustbeskyttelse anbefalte de ikke (nettopp av hensyn til rustgarantien). Dum som jeg var hørte jeg på BMW og allerede etter 6-7 år viste de første rustboblene seg på høyre fordør. Kort tid senere begynte venstre forskjerm å ruste (det var allerede hull igjennom ytterst på venstre hjulbue - lakken skjulte skaden) og ved en nærme inspeksjon viste det seg at bremserørene bakover ved drivstofftanken var tæret av rust (les: ville ikke passere neste EU-kontroll). Jeg tenker at en ekstra rustbeskyttelse i 2004 med senere vedlikehold ganske sikkert ikke ville ha skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i brukt hengerfeste (avtagbart) til min E39, type Westfalia. Noen som har montert dette før?

Blir ikke noe problem med det mekaniske, mer usikker på det elektriske. Hvor det skal trekkes i bilen og om det må kodes etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes monteringsanvisninger for dette på nett, eller du kan sende en mail til en BMW forhandler å etterspørre monteringsanvisning.

Men mener også at man kan kjøpe 2 forskjellige ledningsnett. Ett som man kan koble den "rette" måten og et annet som har en modul som styrer dette selv bare med litt færre kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Det finnes monteringsanvisninger for dette på nett, eller du kan sende en mail til en BMW forhandler å etterspørre monteringsanvisning.

Men mener også at man kan kjøpe 2 forskjellige ledningsnett. Ett som man kan koble den "rette" måten og et annet som har en modul som styrer dette selv bare med litt færre kabler.

Takker. Fant monteringsanvisning originalt fra BMW, etter litt søking. Der stod det veldig fint forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...