Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for litt korrigering der og mer presis/detaljert informasjon @TRF og @Rune-K. Jeg er ikke så detaljert teknisk interessert, men de lange linjene i bilhistorien kan jeg og som vi vel er enige om representerer elektronisk innsprøytning/tenning (ECU) på 80-tallet det store skillet når det gjelder driftssikkerhet på biler/motorer... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart. For og knytte det litt opp til syvern igjen så har den gått mye over 400 tusen nå og elektronikken på den som var veldig avansert for sin tid er forbausende stabilt. Der var Bosch flinke. De eneste problemene jeg har hatt med det elektriske på den er noen el motorer som blir brukt alt for lite og som setter seg fast og noen nisser som har koblet på egen hånd før jeg kjøpte bilen.

Bare en liten digresjon til, fattern kjøpte en ny traktor i 1988 som var topp moderne da med mye elektronik som styrte alt mulig. Det var han veldig skeptisk til men det eneste som har holdt er elektronikken. Resten av traktoren er utslitt.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgasseren har sin sjarm, og for hobbymekanikeren som ønsker å ekperimentere litt med trimming av motoren sin hjemme i garasjen, gjør forgasseren på mange måter ting enklere, men på bortimot alle andre områder var innføringen av elektronisk innsprøytning i sin tid et steg i riktig retning når det kommer til driftsikkerhet m.m.

Jeg støtter derfor handlingen som utføres i reklamefilmen nedenfor:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, genial. den reklamen kunne man ikke sendt idag.

Jeg kan ikke si at jeg savner å stå i veikanten og prøve og blåse ren dysene på den gamle Asconaen jeg hadde. Forgasser og stifttenning har sin sjarm på en hobbybil men det er en tid for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎22‎.‎11‎.‎2017 at 21.14, Fredrik 90 skrev:

Hvis vi skreller bort alt som har med teknologi, miljø og sikkerhet så er det ikke så mye som skiller. Den praktiske bruksnytten er akkurat den samme, den sluker fem personer og bagasje. Den tar deg fra a til b på en tilstrekkelig komfortabel måte uten å bruke urimelige mengder drivstoff, den er alt det du forventer av ett fremkomstmiddel. Hvis jeg skulle kjøre ifra Arendal til Berlin i ett strekk, så tror jeg ikke at jeg hadde kommet frem på noen raskere måte eller særlig mer komfortabel måte om jeg kjørte en velholdt 1987 Ford Scorpio kontra min 2017 Ford Mondeo. Begge har cruisecontroll, klimaanlegg, ABS og tilstrekkelig kjørekomfort. Jeg tror jaggu 90 liters tanken i en Scorpio hadde holdt lengere en 50 liters tanken i Mondeo. Jeg har kjørt F10 og E34 nedover i Tyskland og jeg er nesten litt sjokkert over hvor lite som egentelig skiller gammel og ny bil. Ja F10en går billigere og går bedre,  den har utstyr som gjør hverdagen lettere. Men den er da ikke så mye mer behagelig å kjøre og pga trafikk så kommer jeg ikke noe fortere frem.

Sist helg dro jeg på langtur i snøvær med denne gamle traveren fra 1991. Eneste negative i forhold til en 2017-modell er ventilasjon - jeg er ikke helt fornøyd med hvordan klimaanlegget drar unna dog og fuktighet på frontvinduet. Utenom det så har jeg mye de samme tankene som du har. Gammel bil funker like bra, men eneste forskjellen er at man smiler når man tar tissepause og beundrer bilen - med moderne biler er det et eller annet som mangler når det kommer til "personlighet" og "kos".

IMG_3434.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp her med et valg.

Skal handle meg ny tv og sitter fast mellom 2 stk.

Phillips POS9002 OLED 55" (denne var HDR 10)

LG B7 55" (denne har Dolby Vision HDR)

HJELP! Vil helst handle ikveld/imorgen, håper noen har kyndig input. Ta gjerne å siter slik jeg får opp varsel også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artiklen om NAF var rimelig nedslående. Blir litt som fagforeningen skal begynne å jobbe for at færre skal være i jobb.

Selvsagt en drøy sammenligning, men det blir jo ikke noe poeng å være medlem av noe som jobber mot medlemenes interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Trenger hjelp her med et valg.

Skal handle meg ny tv og sitter fast mellom 2 stk.

Phillips POS9002 OLED 55" (denne var HDR 10)

LG B7 55" (denne har Dolby Vision HDR)

HJELP! Vil helst handle ikveld/imorgen, håper noen har kyndig input. Ta gjerne å siter slik jeg får opp varsel også!

Denne skal visst koste 9000 kroner etter midnatt i dag, har jeg lest. 

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55PUS8602/philips-55-4k-uhd-led-smart-tv-55pus8602-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MGunders skrev:

Den artiklen om NAF var rimelig nedslående. Blir litt som fagforeningen skal begynne å jobbe for at færre skal være i jobb.

Selvsagt en drøy sammenligning, men det blir jo ikke noe poeng å være medlem av noe som jobber mot medlemenes interesser.

Jeg anbefaler å være medlem av Amcar. Selv om navnet viser til amerikanske biler så er dette en organisasjon som kommer alle bilentusiaster til gode. Fordelene av medlemskapet gjelder også for alle bilmerker. Uten Amcar hadde vi ikke hatt 30 års reglen for veteran, de var også sterkt delaktig i at hk avgiften ble faset bort samt en del forenklinger i biltilsynet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Poppy skrev:

Etter det jeg kan se her er jo de omtrent identiske. Om lyd direkte fra tven er veldig viktig ville jeg kanskje valgt LGen, men Phillipsen har "bevegelsesforbedring" som kan gi litt bedre bilde og jevnere bevegelser noe som i mine øyne er viktigere.

Hovedforskjellen ligger i HDR10 hos phillips og Dolby Vision HDR hos LG. Disse har ikke så mye forskjell nå, men dette er pga det er helt nytt og lite materiale har fått dolby vision format enda.

Bildeprosessor er også forskjellig men jeg vet ikke så mye om dem. Spec mot spec sier ikke noe mye desverre men takker for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående TVer så har jeg nesten gitt opp å handle over nett før jeg har sett TVene opp mot hverandre i butikken. Men dolby vision virker spennende. Men regner med tv-en kun skal bli brukt til film osv. Oled skjermer er visst ikke noe gode å spille på. Alt for høy input lagg etter hva jeg har sett på tester. Jeg personlig har mange filmer lokalt, så da jeg var på jakt på ny TV så fant jeg den som støttet flest filformater i både lyd, bilde og tekst og der kom Samsung som soleklar vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...