Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er deilig med litt ordentlig snevær da. Hvit jul er kanskje det jeg savner mest her i Danmark. Jeg savner forøvrig også norsk ribbe og medisterpølser/kaker iom. at vi som de fleste andre spiser and på juleaften. Det er ok, men jeg savner altså ribbe. Det å spise fugl på juleaften er forøvrig helt normalt iom. at bl.a britene/amerikanerne spiser kalkun og tyskerne gås.

Volvo V90 Cross Country har jeg virkelig sansen for som et alternativ til en SUV a la X3/X5. Jeg tenker at i 98% av tilfellene vil en Volvo V90 CC kunne kjøre der en X5 kan kjøre, men at Volvoen f.eks er mer behagelig som kontinentkrysser. Volvoen virker kanskje også litt mer diskret i de rette sammenhengene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, awt skrev:

Jeg tror ikke så mange her inne har abonnement på Agderposten. :)

Det glemte jeg. Artikkelen handler om at det saltes selv når det er 13 pluss grader ute, og langtids varselet varsler varmegrader en uke frem.. Endelig noen som går ut og krever svar på hvorfor dette tullet fortsetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det glemte jeg. Artikkelen handler om at det saltes selv når det er 13 pluss grader ute, og langtids varselet varsler varmegrader en uke frem.. Endelig noen som går ut og krever svar på hvorfor dette tullet fortsetter

Det er i så fall noen hos entreprenøren som utfører vedlikeholdet som ikke gjør jobben sin. De skal i bunn og grunn sørge for å ha en god nok friksjon til en hver tid. Når det er mange plussgrader er det ikke behov i det hele tatt..

20 minutter siden, MGunders skrev:

Har hørt at salting og strøing er betalt per tonn, men brøyting er på fastpris. 

Kan ikke garantere at det stemmer, men det kan jo virke sånn med tanke på hvordan veivedlikehold på vinteren har blitt 

Som regel får entreprenøren godtgjort pr kilometer brøytet vei. Dersom de kan dokumentere snøfall. De kjører ikke å brøyter om det er 10+

Salting og strøing blir gjerne oppgjort i tonn ja, men det er også visse forutsetninger for dette. Det må være behov, dvs værmelding eller lav friksjon for å skulle måtte gjøre dette. Derav blir det feil å salte på varme dager, da blir de i hvert fall ikke fulgt opp av oppdragsgiveren.

I Bodø er hovedveien inn til byen under en "barveistrategi", og skal til en hver tid være fri for snø, til en viss grad. Det klarer de ikke alltid, jula for eksempel har det vært snødekte veier.

Trafikkmengde, geografi osv spiller også en rolle hvordan veiene skal prioriteres. Bynære veier vil alltids prioriteres foran landeveier.

Også er ingen kontrakter like, noen har sikkert forskjellige krav til friksjon, også er klimaet i Agder og Finnmark helt sikkert litt forskjellig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

 

Volvo V90 Cross Country har jeg virkelig sansen for som et alternativ til en SUV a la X3/X5. Jeg tenker at i 98% av tilfellene vil en Volvo V90 CC kunne kjøre der en X5 kan kjøre, men at Volvoen f.eks er mer behagelig som kontinentkrysser. Volvoen virker kanskje også litt mer diskret i de rette sammenhengene... :)

Faktisk så har x5 og xc70n samme bakkeklaring så i teorien burde de kunne kjøre akkurat samme steder. Så er det sikkert noen diskusjoner rundt hvilket awd system som er best, men Haldex 5 funker veldig bra for fremkommelighet. (Les den er utpreget forhjulstrekker). Vi hadde en v90 d3 awd som lånebil en dag her og det var jammen meg skikkelig fin bil. Føltes veldig ut som f11 jeg hadde en før og veldig stille gående.

For motorveiskjøring så vil jeg påstå at xc70/ 90cc er en bedre bil i og med at den er noe lavere. Så som allround bil med litt høyde ser jeg absolutt en del fordeler med denne klasse. Mercedes sin e-klasse er ett alternativ, a6 allroad som er mer kjøremaskiner en de store suv-klasse som x5 tilhører. 

Så en v90cc kan absolutt være aktuelt for min del, men kjenner at jeg har litt lyst til å holde meg til x5 klassen da jeg synes de bilene er kulereå se på og gir mer prevedence(Som egentlig er ett latterlig argument, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gorg skrev:

Enig. 

Er desverre mange som ikke skulle ha jobbet med det der ute

Enig. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer akkurat det med strøing/salting. Er det opp til sjåførene som enkeltindivid å bestemme om det skal saltes eller venter sjåførene på ordre fra høyere hold på akkurat dette punktet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Enig. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer akkurat det med strøing/salting. Er det opp til sjåførene som enkeltindivid å bestemme om det skal saltes eller venter sjåførene på ordre fra høyere hold på akkurat dette punktet? :)

Oppdragsgiver skal følge opp og stille krav. Også foreta stikkprøver jevnlig for å se at de gjør det de skal. 

Så skal nok ledelsen hos entreprenøren legge føringer, skal ikke være opp til brøytebilsjåføren til en hver tid. Men de er nok nødt til å gjøre stedstilpasninger underveis. Kan være mange lokale forhold å ta hensyn til

Tror at kunnskapen kan variere stort, og i et fylke som har få dager med vinter sammenlignet med   Nordland/Troms/Finnmark vil antagelig også spille en rolle. Derfor er det feks totalt kaos hver gang det snør på Heathrow, men det skal gjerne mye mer til på norske flyplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min jobber i Veidekke(og har hatt ansvaret for dette en periode), har hatt noen diskusjoener rundt salting, er en del føringer de har, de salter bla hvis det melder visse typer vær, derfor kan de hende det saltes i plussgrader, men salter de på feil værmelding så kan det bli dårligere veigrep, går veldig på erfaring.Det som skjer her i distriktet erat det saltesoftere/mere men de bruker mindre salt. Når det er sagt så hater han salt selv, er en liten petimeter når det gjelder å holde bilen ren :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor er det folk ser The Grand Tour? Jeg gidder ikke å abonnere på Amazon for kun å se ett program. Finnes det ikke en side hvor serien kan streames uten at man må registrere seg og få masse søppel e-post?

Jeg laster det ned. Bruk VPN så slipper du at noen kan spore IP-adressen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...