Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hovedsakelig fordi ingen kjøper de. :P

Salgstallene for e61 M5 var elendige, og modellen er blant de sjeldneste til BMW i nyere tid. Når det er sagt så hjalp det jo ikke på at den ikke var tilgjengelig i statene, samt kom så sent som i 2007, så noe av skylden må nok BMW ta selv også.

Det F11 M5-prosjektet syntes jeg virket noe snodig ut forøvrig. Istedenfor å ribbe bilen og montere alt fra en M-bil som som er vanlig her til lands virket det som om det meste handlet om å benytte mest mulig deler fra bilen de bygget om, og det meste gikk derfor med på å tilpasse deler og finne opp hjulet på ny. Forstod det slik at det var på grunn av dette de bygget på en 550i LCI, og ikke f.eks. en gammel 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

Spørsmål. Jeg har tidligere spurt om 7-seter for et vennepar og innenfor budsjett kom en nesten ny C4 Grand Picasso best ut for de. Men nå har vi et nytt par, hehe, en i slekta som skal ha 7-seter. Jeg tipset om C4 GP, men han ville ha premium bil og intet er bedre enn det. Så da spør jeg etter tips herfra! Hvilken 7-seter ville dere valgt og hvorfor, uansett merke?

Kriterier er 2014 og nyere, 4x4 er fordel men ikke et must, budsjett 650000 som absolutt max, men alt under er best.

Han har bl.a. sett på F15 X5 30d og 2-serie GT 220xd. Men det skiller 250000 i pris og et par år. Hvorfor velge 2014 F15 X5 30d foran 2016 220xd GT, utenom åpenlyste grunner? 7-seter husk, ikke vanlig F15. Er f.eks. F15 25d helt dass eller er jeg blind på at store X5 bare burde ha 6syl.? Og er 220xd GT så ille, selv om den bryter litt kjernen i BMW. Jeg har prøvekjørt 218i GT og den virket kurrant.

Link til de som vi har sett på:

https://www.finn.no/111012134

https://www.finn.no/110907916

S-Max kan være aktuell, kjedelig bil? Alt av VW utgår dessverre. Kodiaq er mulig også... 

Takk :)

Slik jeg ser det så er det kun to riktige alternativer her. Første er 220d Gran Tourer xDrive, fantastiske kjøreegenskaper og bra design i denne klassen. Den har også ganske respektable ytelser. Når de skal bruke 650 000 kr så kan de ikke bruke de på en Volkswagen. Du kan spekke opp en Volkswagen så mye du orker, det vil fortsatt føles som en Volkswagen. 

Jeg hadde derimot valgt en Ford S-Max Vignale med 180 hester og firehjulstrekk. Ikke det at Ford er så mye mer eksklusivt enn VW, men du verden hvor mye Vignale pakka gjør på premiumfølelsen. Du føler i det miste at du kjører en bil til 650 000 kr, det skal jeg garantere deg at du ikke gjør i en VW. Det meste er standard på Vignale, inkl adaptive LED lys, handsfree bakluke, adaptiv cruisecontroll, Sync 3 med Apple Car play og Activ støydemping. Skinntrukket dashbord, dørsider og midtkonsoll som er i standard S Max føles bra. Skinnet får Ford ifra den Tyske skinnlevrandøren Eisberg, som utelukkede bruker skandinavisk skinn. Eisberg leverer skinn til Porsche, Bentley og BMW Individual 😀 Jeg har en Mondeo Vignale som firmabil, jeg begynner så smått å digge den bilen. Ikke misforstå, F10en er fortsatt The boss 👍

Her får du forsikring og årsavgift for 2018 med på kjøpet..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108005038

Denne står i din side av landet. Eksakt denne bilen her har jeg kjørt, ser ut som den ble solgt og havnet vestpå. Bra bil, kjøre den litt hardt opp noen vinterveier på fjellet. Egentelig en artig bil når du finner ut hvordan du skrur av antispinn og finner motoren perfekte moment. Ikke noe problem å leke litt med 😎

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106165929

Ikke prakk flere franske biler på omgangskretsen din nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, danskiii skrev:

Ja. Forstår ikke hvorfor det ikke blir laget M vogner...

Mercedes og Audi selger masse C63 AMG og RS4 i stasjonsvogn. Latterlig at ikke BMW følger etter, i allfall på M5. Sist de forsøkte var for 10 år siden, har rent mye vann i havet siden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Denne står i din side av landet. Eksakt denne bilen her har jeg kjørt, ser ut som den ble solgt og havnet vestpå. Bra bil, kjøre den litt hardt opp noen vinterveier på fjellet. Egentelig en artig bil når du finner ut hvordan du skrur av antispinn og finner motoren perfekte moment. Ikke noe problem å leke litt med 😎

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106165929

Det var nå ikke måte på for et merke bak. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Mercedes og Audi selger masse C63 AMG og RS4 i stasjonsvogn. Latterlig at ikke BMW følger etter, i allfall på M5. Sist de forsøkte var for 10 år siden, har rent mye vann i havet siden da...

Jepp... dette forstår jeg heller ikke, men jeg formoder at det skyldes produksjonskapasitet hos BMW. De sliter jo med å bl.a kunne tilby M2 i flere fargekombinasjoner. Jeg tror at BMW er rimelig presset på dette området og må prioritere hardere enn de egentlig ønsker å gjøre. I disse SUV tider hadde det uten tvil vært litt kult med både M3 og M5 som f.eks Audi A4/A6 Allrad og MB E-klasse All-Terrain pendanter (kult konsept), men jeg tror som sagt ikke at BMW har kapasitet til å kunne tilby dette nå selv om de hadde ønsket dette.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ang. VW glemte jeg Tiguan Allspace, denne går.

@Poppy takk, vi så litt på de igår, men han tror at det ikke var noe for han. Jeg derimot liker de :)

@awt takk, Tiguan Allspace glemte jeg, den så vi litt på side-om-side med Kodiaq, han er litt usikker og har mest lyst på BMW. Jeg linket til en F15 30d og synes den var fin. Jeg tror likevel det blir trangt når de skal på hytta med skiutstyr og alt med 4 kids og to voksne. Skiboks er da dessvere et must og Model X derfor utgår. Fruen i forholdet der ville ha Model X pga. dørene, men der ser du prioriteringen til henne igjen. Om han absolutt vil ha X5 kan jeg si han kan gå for en 25d likevel :)

@Fredrik takk, Sharan er kurrant og med skyvedører praktisk. Likevel likte han ikke formen på den, Caravelle, Caddy eller Touran... Så ja.. Så litt på en brukt V--Klasse. Får en 2014 mod. ned i 650000, da bakhjulstrekker. Den har han lagret. Jeg linket også til en 2017 Renault Espace, da med 200hk(ikke 110 som alle andre) og topputstyrt "Paris-ett-eller-annet"-utgave. Spesiell bil, men vi likte den også. Så han lagret den også, men 500000 for en Renault, ja, da er det mye annet også. Så.. skal på nyttårsmiddag idag, da tar vi en prat da! :)

Renaulten: https://www.finn.no/108755774

 

@Fredrik 90 takk! S-Max er veldig aktuell pga. plass, men er litt kjip i utseende. Jeg har ikke tenkt på Viginale, den var kurrant. Litt dyrt for Ford, men det må nok prøves først. Jeg skal tipse om den, så får han se :) 

Det det egentlig ser ut til her er vel kanskje at SUV 7-seter er litt dumt med tanke på plass, men ser vel best ut. Så 220xd Gran Tourer er vel det beste alternativet? De får man pent brukt til rett over 400000,-, så makser man ilke budsjett heller :) Jeg vet ikke.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med SUV 7-seter er plassen ja, de to bakerste setene er totalt ubrukelige for alt annet enn 4 åringer. Unntaket er selvsagt fullsize SUV som GL, Suburban, Tahoe, Expedition, Land Cruiser V8 osv.  Men disse er enten gamle nå, lite utvalg av nye og ekstremt kostbare som nye. En Mercedes GLS koster jo langt over millionen... En bekjent ville ha Skoda Kodiak pga pris, 7 seter og at det er SUV (alle skal ha enten SUV eller elbil om dagen). Han endte opp med nettopp S-Max pga bedre plass og kjøreegenskaper 😀 

En Allspace synes jeg er tullete å kjøpe, den blir rett og slett for dyr. Det er høl i huet å betale innpå 700 000 kr for en Tiguan...en modell som er basert på en Golf. Særlig når Touareg er 100 000 kr unna, en bil som faktisk er en premiumbil. Eller når Kodiak som er mer eller mindre samme bil som Allspace koster 150 000 kr mindre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Tiguan Allspace er for dyr, men den er ikke spesifikt basert på Golf. Tiguan er i likhet med Golf basert på VW's MQB plattform, men det er bl.a Passat og den temmelig store SUV'en Atlas også. Det er egentlig få SUV'er som egner seg som 7-setere hvis det er ungdommer eller voksne mennesker som skal fraktes. Det mest fornuftige alternativet er derfor biler som f.eks VW Caravelle eller til nød en mer ordinær stor MPV som f.eks Citroën Grand C4 Picasso. Problemet med MPV'ene er imidlertid at de normalt ikke har plass til bagasje hvis alle 7 setene er i bruk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fire barn og ønsker å ha med seg litt mer enn en koffert, så ville jeg nok også sett mer på Caravelle og den type bil. Selv en S-Max har ikke all verdens med bagasjerom når de bakerste setene er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...