Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker Mercedesen veldig godt. Har vært passasjer i en slik som taxi noen ganger, og det er ikke mye som skiller den fra en personbil sånn comfortmessig.

Tidligere hadde jo ikke disse verdens beste rykte akkurat, men tror ikke siste generasjon har vært plaget med noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes biler som har plass til voksene i tredje seterad og som fortsatt har stort nok bagasjerom 👍 Men man må nok være villig til å ha en bil naboen ikke liker, man må rett og slett være litt original og tenke utenfor det alle andre gjør...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100749332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt....

Hvorfor skal man ha voksne i 3dje seterad?

Hvordan i all verden forsvarer man å betale oppimot det samme for fjasete kassebiler med seter, som for en 7 seter F15?

Er man glad i å kjøre, eller må kjøre litt av og til, er det jo ikke tvil om hva som er triveligst. Mange av MPVene dere referer til har dårligere plass enn F15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Vi gikk tidlig på kvelden litt gjennom finn.no og diskuterte. Jeg la fram forslagene herfra. Kodiaq og Allspace utgår også. Vi pratet om behov også og med innblanding fra fruen var minivan uaktuelt. Så vi landet vel egentlig på S-MAX, 220xd GT eller F15 X5. Sistnevnte pga. det @TRF skrev over her :) F15 ligger 250 000,- over 220xd GT i pris, men det er klart X5 er en bedre bil, og påstå noe annet ville vært helt feil. Det blir prøvekjøring og gjennomgang når de drar tilbake til Trondheim, så får vi se hva de lander på. Det skal ikke plasseres voksne i tredje seterad.

Takk for alle innspill!

 

Godt nyttår, håper alle har hatt en bra feiring :beer:

Endret av Marius2002
Rettet opp alle skrivefeil fra natten :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En S-MAX og evt 220xdGT har laver innkjøpspris enn F15, men om den er billigere vet man jo ikke før bilen er solgt igjen (restverdi).

En tidlig e70 x5 (2007/2008) koster rundt 300k med 7seter. En tilsvarende SMAX, 2-3 år nyere (som er det ditt vennepar da vurderer) koster ca 80-110k (finnes også betydelig billigere). Mao sitter vi igjen med ca 200k mer verdi i en 2-3 år eldre x5 enn tilsvarende S-MAX. BMW 220dGT har ikke vært på markedet lenge nok til at noe vettug sammenligning lar seg gjøre.

Så sluttdifferansen her er altså 50k på en SMAX og en X5 30d 7seter? Jeg er ikke i tvil en gang om hva jeg hadde kjøpt, og det er ikke tvil om hvilken bil som er mest bil for pengene. Eksempelet tar utgangspunkt i at man har bilen i 7år, som jo for noen vil være lenge.

 

Godt Nyttår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31/12/2017 at 13.46, Marius2002 skrev:

@awt @Fredrik 

https://www.finn.no/110430713

https://www.finn.no/108561323

https://www.finn.no/102866039

Noe slikt? Merca er egentlig for dyr, men han hadde lagret den. Unger på 2, 4, 6 og 11 år og to voksne.

Takk for innspill! Får overrekke forslag og argumenter ikveld :)

Jeg har aldri likt MB Vito og de to andre modellene ville jeg heller ikke ha vurdert (grusomt design på begge to). I denne klassen hadde jeg uten tvil gått for VW Caravelle. Ford S-Max har generelt fått mye skryt for gode kjøreegenskaper blandt biljournalister (i motsetning til B-Max som ikke er i den samme klassen rent kjøredynamisk). Jeg ser selvfølgelig poenget med X5 som 7-seter, men hvis det er primært plass man prioriterer ville jeg ha gått for en S-Max blandt disse to bilmodellene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Jeg er såpass sær at jeg synes de to andre hadde et styggkult design for kassebil å være. Nye Caravelle er ikke ille i mine øyne, men den likte de ikke og en fornuftig en ligger høyt i pris. De skal som sagt prøvekjøre S-MAX, 220xd GT og F15 X5 når de kommer tilbake til Trondheim etter å ha vært her på julefeiring. E70 X5 utgår dessverre, jeg liker den modellen godt. Siden 4x4 ikke er et must, er det noen fler S-MAX å velge i... Personlig liker jeg ikke S-MAX, fornuftig og romslig, men kjedelig og kjønnsløs bil om en først skal bruke litt penger. Jeg håper de ender opp med 2-serien med M-Sport eller X5. Det er ikke jeg som skal ha og min bil idag er ikke akkurat en bil med sjel i den heller, så jeg har ikke så mye å si annet enn å påvirke de. Og påvirket ble de med hjelp fra dere. Takk! 

Ang. Caravelle, skulle jeg hatt en, av en eller annen grunn, måtte det blitt denne med akkurat de felgene og fargekombo. Alt annet ble plutselig kjedelig:

https://www.finn.no/109169550

@Fredrik 90 jeg overså siste linjen din i første innlegg, beklager. Ingen i min nærmeste omgangskrets kjører fransk. Her kjører alle Audi, BMW og MB. De som skulle ha C4 GP gjorde det slutt og de andre som kjører andre merker står ikke meg nærmest, men kan være nærmere venner av madammen osv..  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Marius2002 skrev:

 

@Fredrik 90 jeg overså siste linjen din i første innlegg, beklager. Ingen i min nærmeste omgangskrets kjører fransk. Her kjører alle Audi, BMW og MB. De som skulle ha C4 GP gjorde det slutt og de andre som kjører andre merker står ikke meg nærmest, men kan være nærmere venner av madammen osv..  :)

 

Den kommentaren var fleipete ment, bare så det er sagt 😀

Tror de gjør fornuftig i å teste en S-Max, når den imponerer meg så imponerer den alle 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

hvis det er primært plass man prioriterer ville jeg ha gått for en S-Max blandt disse to bilmodellene... :)

Hvis det primært er plass man prioriterer bør man gå for en svær transit eller noe... Og når det kommer til S-MAX så er fortrinnene den har i rene mål neglisjerbare. Den er heller i praksis ikke "større" (av betydning).

S-MAX har alltid, fra lansering, blitt omtalt med uttrykk som "gode kjøreegenskaper". Jeg kan være enig i at den ikke er direkte ufin som mange andre MPVer, men at den har "gode kjøreegenskaper" er en kraftig overdrivelse. Prøv å slenge en sånn bil litt hardt fra en retning til en annen i litt hastighet så vil de fleste se at det i alle fall ikke spesielt gode egenskaper å spore. Er den bedre enn mange andre brødbokser? Jada.

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

S-Max, når den imponerer meg så imponerer den alle 😉

...? hmmmm.. tror ikke det.

7 timer siden, Marius2002 skrev:

 E70 X5 utgår dessverre, jeg liker den modellen godt.

Bare for å presisere, i tilfelle misforståelse (men tror ikke det var det), mitt eksempel med e70 og 09/10 S-Max var for å vise prisutvikling på disse, MAO hva din venn kan forvente av utvikling på F15 og nesten ny S-Max. Eksempelet viser at i realiteten er F15 knapt noe dyrere enn S-Max... Og det er jo galskap egentlig.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF da misforstod jeg litt, leste nok litt fort. Beklager. :) Da skjønner jeg eksempelet godt. Dette er min samboers søster og hennes mann som skal ha. S-MAX er vel fornuftig og jeg har ingen problem med å skjønne at folk liker den. Og de likte den godt så da må de få lov til det. Jeg liker som sagt ikke S-MAX i det hele tatt, men har ikke noe jeg skulle sagt der pr. idag. Så jeg håper fortsatt på 220xd GT eller F15 X5. Med M-Sport er 2-serie GT helt grei synes jeg, ikke wow, men bedre enn annet i klassen. De skal ihvertfall prøve de 3 modellene og så blir det kjøp av den de liker aller best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og jeg er helt enig. Når folk (altså omgangskrets, ikke her) spør meg hva de bør kjøpe av bil er jeg ikke så engasjert egentlig. "Alle biler koster penger" "du må finne ut hva du er ute etter i en bil" "jeg og deg ser garantert ikke etter de samme egenskapene i en bil" etc etc.

Jeg måtte si imot et par av de relativt dårlige argumentene (no offence om noen ble fornærma nå) som dukka opp. Og misforstå meg riktig, jeg skal ikke blåse 650k på bil med det første. Men jeg skal heller ikke blåse 400k på en trist MPV, uavhengig av merke. Og har man da dette som alternativer så mener jeg det er viktig å ta med noe så vesentlig som gjensalg i kostnadsberegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår folkens. Jeg er ute etter en girkule som vedlagt på bilde, som skal sitte i min e34. Finnes det noen som vet av dette, evt hvor jeg kan få tak i? Finner bare replika på ebay for øyeblikket. _1022146.thumb.jpg.8752008b31380cac5553366f3f7ce097.jpg

post-18340-13667628671956_thumb.jpg.b47ae30fa233d9bb9ad0123b7c13ebe2.jpgpost-18340-13667628683112_thumb.jpg.51fcea66fbe551087553ae4a48e1ee2d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, TRF skrev:

S-MAX har alltid, fra lansering, blitt omtalt med uttrykk som "gode kjøreegenskaper". Jeg kan være enig i at den ikke er direkte ufin som mange andre MPVer, men at den har "gode kjøreegenskaper" er en kraftig overdrivelse. Prøv å slenge en sånn bil litt hardt fra en retning til en annen i litt hastighet så vil de fleste se at det i alle fall ikke spesielt gode egenskaper å spore. Er den bedre enn mange andre brødbokser? Jada.

Bare for å presisere, i tilfelle misforståelse (men tror ikke det var det), mitt eksempel med e70 og 09/10 S-Max var for å vise prisutvikling på disse, MAO hva din venn kan forvente av utvikling på F15 og nesten ny S-Max. Eksempelet viser at i realiteten er F15 knapt noe dyrere enn S-Max... Og det er jo galskap egentlig.

Alt er relativt (som du selv pongterer din argumentasjon). Spørsmålet er hva man sammenligner S-Max med og i forhold til andre rene MPV'er står den seg bra rent kjøredynamisk + at den er ganske stor. X5 har imponerende kjøreegenskaper størrelsen og tyngden tatt i betraktning, men den er ingen match for en like ny 5-serie Touring. Spørsmålet er så om det er riktig å sammenligne X5 direkte med en 5-serie Touring?

S-Max (og Ford generelt) er en relativt dyr bil, men jeg tør påstå at den jevnt over er bedre enn de fleste andre bilmodellene i denne klassen (type: VW Sharan, Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic/Espace etc.). S-Max koster fra 420K NOK som 7-seter og X5 minst det dobbelte (ny bil). Jeg tenker at du skal beholde BMW'en rimelig lenge før verditapet jevner seg ut på disse modellene og det er det få som gjør. Man kan imidlertid kjøpe en brukt bil og da stiller saken seg naturligvis annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik i dette tilfellet er det snakk om alt nyere enn 2014, skal det bli X5 blir det en brukt en :)

@TRF Tror ikke noen kan ta seg nær av utsagnet, det må være lov å ytre sine meninger :) Og ja jeg er enig i når folk spør om bil, preferanser er så forskjellig. Alle vil ha best mulig til minst mulig og da må man finne ut hva som er viktig for den enkelte og hva som kan vike. Så får man vurdere fornuften opp mot budsjett på valg av bil. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...