Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@FredrikMen det har jo aldri vært snakk om (i denne saken) ny x5, det har vært snakk om en relativt ny til 650k vs en enda litt nyere eller ny S-Max/MPV. Hva den koster ny taler om noe bare enda sterkere for denne "få år gamle" x5ens sak. Og mitt eksempel sier jo veldig tydelig at om du kjøper den aktuelle F15 i dag, eller blåser 400k på S-Max, så vil prisdifferansen etter 7års eierskap være i underkant av 50k... Hvis 7år er betydelig lengre enn det eier har tenkt så er det jo enkelt å gjøre samme øvelse med mer passende årsmodeller. Det eneste man skal være litt obs på er jo at mitt eksempel er spesielt bra da den tar høyde for "tidlig årgang" x5.

X5 har svært imponerende kjøreegenskaper, punktum. Den har helt sinnsyke kjøreegenskaper størrelse og vekt tatt i betraktning. Jeg kjører rundt i både 5serier og x5 av omtrent tilsvarende årgang, og har gjort i ganske lang tid. Jeg har disse bilene selv (riktignok e70 og ikke f15, men dette er teknisk bortimot identiske biler). Divergensen disse bilene imellom (e61 vs e70) er mindre enn det jeg mener det er mellom folks omtale av S-Max sine egenskaper, og det den faktisk er i stand til å gjøre om du gjør noe annet enn å trille ned til butikken, evt autobahn kjøring.  "Støkken" sitter enda i meg etter at jeg fikk oppleve hva den der hersens kassa av en MPV gjorde bare jeg utfordra den litt.

Samtidig, så er S-Max en bra bil i MPV klassen, der er vi helt enige. Den er også relativt stor til å være MPV, og det er bra, for MPVer er generelt små. De bare ser store ut da de har gjort alt mindre og brukt "stilige linjer" i interiøret.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

...? hmmmm.. tror ikke det.

Du må tro hva du vil for min del... Du sitter høyt, har god oversikt, bilen har tight og fin styring og den føles ikke som noen typisk MPV å kjøre. Så jo, de fleste kommer til å gå ut av en S-Max med ett godt inntrykk. Den kjører ikke som en 5-serie, ikke på langt nær. Men den kjører bra til å være enn «brødboks» med firehjul 😉

Faktum er at S-Max er kanskje klassens beste bil, så den er verd å prøve om man er i markedet for en 7 seter som IKKE er en SUV. Personlig er jeg glad jeg klarer meg uten 7 seter, så slipper jeg å vurdere «brødbokser» med hjul og 7 seters SUVer som aldri skulle hatt de to siste setene. Men folk har forskjellige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det at man kan blir imponert av en S-Max jeg var tvilende til, men at du mente at din standard var høyere enn _alle_ andres, og med det samme skrøt ganske hemningsløst av bilen. Igjen, det er en fin nok MPV, men synes perspektivene ble litt... tåkete ei stund.

Det er jo litt morsomt å lese om hvor glad du er som slipper å tenkte på dette med 7 seter, men allikevel har svært sterke meninger om det :S Så vidt jeg vet har du ikke et eneste barn (?) og kunne dermed gjerne kjørt 2 seter. 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

de to bakerste setene er totalt ubrukelige for alt annet enn 4 åringer.

Vet du hvor stor en 4 åring er? Hvor store setene bak i en x5 er? Det er åpenbart at det skorter på en eller begge i alle fall utifra din påstand.

Når det er sagt så spøker jeg selv hele tiden med noe jeg leste på et US forum engang. Det gjaldt ettermontering av seter bak i e53. Noen påpekte klokt at "det er det ikke plass til", hvorpå en e70 eier tørt kommenterte at det var like lite plass til 3dje seterad i e70 "but that sure didnt stop BMW from doing it". Og det er på mange måter riktig det. Det er bare det at situasjonen ikke er noe bedre i en fysisk MINDRE mpv. S-Max har 10mm mer bredde på andre rad tror jeg, sammen med ofte langt mindre ergonomisk andre rad.

Poenget er;

- nei, voksne sitter ikke bra i 3dje rad på en x5. Det gjør det ikke i en S-Max heller, og ikke i en 2serie GT. Men voksne skal heller ikke sitter der annet enn evt korte "nødturer".

- Du har ikke noe bedre plass, av betydning, i en S-Max. Det spørs litt hvordan du måler, men ikke noe som burde gi en avgjørende "følelse av plass". Til det er S-Max for liten utvendig (mindre enn x5). Galaxy er da et bedre alternativ, den er jo tross alt større om det er alt som betyr noe.

- Skal du ha såpass mye plass, altså langt mer enn det som kan leveres i noe som minner om vanlig bil, ja da er jeg enig med awt og mener at Caravelle/Transporter er det som gjelder (og evt andre minibusser/store varebiler med seter). Caravelle har alltid vært en bil som kjører fenomenalt bra i forhold til andre biler av samme størrelse (kassebiler). Det er dog VAG med alt det fører med seg, og de er dyre i innkjøp. Når det gjelder Vivaro og tilsvarende som ofte finnes som 9setere så vil jeg utfordre noen til å sitte baki der på litt lengre tur. Det er ikke direkte behagelig, og et barn sitter ikke noe bedre der enn 3dje seterad i en litt voksen suv.

 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 om man er i markedet for en 7 seter som IKKE er en SUV.

Jeg kan ikke se at Marius nevnte at det IKKE skulle være SUV i det hele tatt. Derimot tok han med et SUV alternativ, som jeg synes så ut til å være et meget bra alternativ innenfor rammene som er satt. Jeg er da fokusert på hva som er mest for pengene, ikke om du har 10mm mer bredde innvendig på et visst punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er det noen som har noe kjennskap til denne ? 

Den lå på facebook en periode for noen mnd siden. Begynte på 300 000 .- også forsvant den. Plutselig lå den på finn.no til 250 så ble den satt helt ned til 200 eller 210 av samme eier. Var innbytte bil ble det fortalt da jeg spørte om den. 

 

har vært å sett på den i romjulen , fin bil å se på. 

men det er noe som skurrer syns jeg ... :) hvorfor så mye fram og tilbake når den så veldig hel og pen ut. 

 

kanskje ikke riktig sted å spøre men mye aktivitet her så prøver :)

 

Ånei - det er ikke jeg som selger - selvom han heter Joakim

 

IMG_9777.thumb.PNG.08eb48e598a33fb159dee17284a9c1c9.PNGIMG_9776.thumb.PNG.3acceccac19dc43c5bf2791395daec2c.PNGIMG_9778.thumb.PNG.07d8b33163746d00eb0c9219fd42df9d.PNGIMG_9779.thumb.PNG.fac2fa65d2013195b64124d2288fce3e.PNG

Endret av e30_joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TRF skrev:

Det var ikke det at man kan blir imponert av en S-Max jeg var tvilende til, men at du mente at din standard var høyere enn _alle_ andres, og med det samme skrøt ganske hemningsløst av bilen. Igjen, det er en fin nok MPV, men synes perspektivene ble litt... tåkete ei stund.

Det er jo litt morsomt å lese om hvor glad du er som slipper å tenkte på dette med 7 seter, men allikevel har svært sterke meninger om det :S Så vidt jeg vet har du ikke et eneste barn (?) og kunne dermed gjerne kjørt 2 seter. 

Vet du hvor stor en 4 åring er? Hvor store setene bak i en x5 er? Det er åpenbart at det skorter på en eller begge i alle fall utifra din påstand.

Når det er sagt så spøker jeg selv hele tiden med noe jeg leste på et US forum engang. Det gjaldt ettermontering av seter bak i e53. Noen påpekte klokt at "det er det ikke plass til", hvorpå en e70 eier tørt kommenterte at det var like lite plass til 3dje seterad i e70 "but that sure didnt stop BMW from doing it". Og det er på mange måter riktig det. Det er bare det at situasjonen ikke er noe bedre i en fysisk MINDRE mpv. S-Max har 10mm mer bredde på andre rad tror jeg, sammen med ofte langt mindre ergonomisk andre rad.

Poenget er;

- nei, voksne sitter ikke bra i 3dje rad på en x5. Det gjør det ikke i en S-Max heller, og ikke i en 2serie GT. Men voksne skal heller ikke sitter der annet enn evt korte "nødturer".

- Du har ikke noe bedre plass, av betydning, i en S-Max. Det spørs litt hvordan du måler, men ikke noe som burde gi en avgjørende "følelse av plass". Til det er S-Max for liten utvendig (mindre enn x5). Galaxy er da et bedre alternativ, den er jo tross alt større om det er alt som betyr noe.

- Skal du ha såpass mye plass, altså langt mer enn det som kan leveres i noe som minner om vanlig bil, ja da er jeg enig med awt og mener at Caravelle/Transporter er det som gjelder (og evt andre minibusser/store varebiler med seter). Caravelle har alltid vært en bil som kjører fenomenalt bra i forhold til andre biler av samme størrelse (kassebiler). Det er dog VAG med alt det fører med seg, og de er dyre i innkjøp. Når det gjelder Vivaro og tilsvarende som ofte finnes som 9setere så vil jeg utfordre noen til å sitte baki der på litt lengre tur. Det er ikke direkte behagelig, og et barn sitter ikke noe bedre der enn 3dje seterad i en litt voksen suv.

 

Jeg kan ikke se at Marius nevnte at det IKKE skulle være SUV i det hele tatt. Derimot tok han med et SUV alternativ, som jeg synes så ut til å være et meget bra alternativ innenfor rammene som er satt. Jeg er da fokusert på hva som er mest for pengene, ikke om du har 10mm mer bredde innvendig på et visst punkt.

Hva er galt med min påstand om at min standar til biler er høyere enn de fleste andre (ikke bilinteresserte)? Når bilen er god nok for en kresen bilentusiast så er den god nok for en som ikke har samme kravene til en bil. Det spiller ingen rolle om man har barn eller ikke for å uttale seg om S-Max sine kvaliteter. Så det argumentet ditt er ganske tynt...

Unger er forskjellige i størrelse, så det er ingen mal for hvilken aldersgruppe som sitter best i baksete seterad. Men selvsagt, i mangel på bedre argumenter så kan jo dette vris og vendes på for å undergrave min påstand om at det kun er de minste barna som sitter godt bak i en X5 7 seter. Eller du kan lese noen tester av tilsvarende bil, så får du ett litt annet perspektiv på det. 

Jeg er derimot enig i at voksne ikke sitter godt i tredje seterad i hverken X5 eller S-Max. Men det er ikke helt det jeg mente, mulig jeg har ordlagt meg utydelig. Jeg liker ikke å argumentere mot ett BMW produkt, men en S-Max er bedre egenet som familiebil enn X5. Da snakker jeg om praktiske løsninger. Baksetene i S Maxen er tre inviduelle bakseter, de kan reguleres opp til 30 cm i lengderetning og har regulerbar rygg. Det har ikke X5 i samme grad. Videre er inn og utstigningen til siste seterad bredere og bedre siden S-Max har lavere bakkeklaring. På X5 må halve baksetet løftes opp og frem for å komme til tredje seterad, setet er tungt og du risikerer å glippe det og klemme små barneføtter under setet. På S-Max skyves det ene setet frem og vippes fremover, kan gjøres med en unge på armen. Bilen har tre isofix fester bak, og drar man setet i andre rad helt frem så har man 26 cm knerom i bakerste seterad. Da har man 30 cm knerom i andre seterad hvis en person på ca 1,80 skal sitte godt i forsetet. Dette er egenskaper en SUV som X5 dessverre ikke har, og det er egenskaper som kan være avgjørende for en barnefamilie. Opp til 5 unger sitter greit i en S-Max, eller opp til 5 voksene sitter godt takket være de inviduelle og regulerbare setene.

Så har du andre punkter som bagasjeplass med kun fem seter i bruk, vinkel på åpning av bakdører for enkel plassering av barnesete. Oppbevaringsrom, festekroker og lave vinduslinjer for bedre utsyn. Med kun 5 seter i bruk har du 700 liter bagasjeplass, X5 har 650 liter. S Max har 806 kg nyttelast, X5 har 715 kg. Så for noen som skal ha en praktisk familiebil og ikke noe annet, så er det skivebom å foreslå en X5 med 7 seter. 

Når dette er sagt, på alle andre punkter er en X5 totalt overlegen. Design, kvalitet, kjøreegenskaper og image. Jeg hadde uten tvil valgt X5, men jeg er så kresen st jeg kan inngå kompromisser 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva er galt med min påstand om at min standar til biler er høyere enn de fleste andre (ikke bilinteresserte)? Når bilen er god nok for en kresen bilentusiast så er den god nok for en som ikke har samme kravene til en bil.

Det som er galt er at det ikke var det som var påstanden din, dette var:

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

når den imponerer meg så imponerer den alle 😉

 

Om 3dje seterad:

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Unger er forskjellige i størrelse, så det er ingen mal for hvilken aldersgruppe som sitter best i baksete seterad. Men selvsagt, i mangel på bedre argumenter så kan jo dette vris og vendes på for å undergrave min påstand om at det kun er de minste barna som sitter godt bak i en X5 7 seter.

Men det er kun barn som sitter bra i 3dje seterad, og det er det eneste som er interessant for venneparet til Marius. Din påstand var igjen av noe mer dramatisk karakter:

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

de to bakerste setene er totalt ubrukelige for alt annet enn 4 åringer.

......

 

 

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Eller du kan lese noen tester av tilsvarende bil, så får du ett litt annet perspektiv på det. 

Jeg trenger ikke å lese "noen tester". Jeg har barn. Jeg har 7 seter x5. Jeg er praktisk talt vokst opp i en gammel Caravelle en gang i tiden. Den finnes fortsatt MPVer i familien. Jeg har faktisk en ørliten periode ( ja, dette er lenge siden, og kun en liten periode før jeg den gang begynte å skru bmw) jobbet hos Ford, og er "godt kjent" med både S-Max og Galaxy (dog kan jeg innrømme at dette er lenge siden, og gjelder naturligvis ikke dagens modeller ift til det å rent teknisk jobbe med bilene).

Min anbefaling er rakt motsatt, kutt ut bilbladene dine, og sett deg inn i bilen selv. Så vil du se at det ikke er så trivelig i 3dje seterad på en mpv heller. Det er ikke noe særlig plass, og selv om alle 3 setene i andre rad kan "justeres" så hjelper det jo ikke så mye når setene er små og lite støttende som et resultat.

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

....men en S-Max er bedre egenet som familiebil enn X5. Da snakker jeg om praktiske løsninger. Baksetene i S Maxen er tre inviduelle bakseter, de kan reguleres opp til 30 cm i lengderetning og har regulerbar rygg. Det har ikke X5

.....? Vært inne i en 7 seter x5 før eller? For så vidt riktig at setet er 2 delt (60/40), men de kan like fult justeres i lengde og rygg. Antall cm vet jeg ikke, det er helt uinteressant.  

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

På X5 må halve baksetet løftes opp og frem for å komme til tredje seterad, setet er tungt og du risikerer å glippe det og klemme små barneføtter under setet. På S-Max skyves det ene setet frem og vippes fremover, kan gjøres med en unge på armen. 

Er du i det poetiske og oppfinnsomme hjørnet i dag? Du skyver frem, og vipper opp på x5 også. Du kan naturligvis velge enten 1 sete, eller "60"delen av setet. "tung og du risikerer å glippe det og klemme små barneføtter". Du er fantastisk kluns om du greier det, og da greier du det også i en MPV. Når du en dag blir forelder selv, vil du se at slikt oppkonstruert fjas som dette kommer ganske langt ned på "bekymringslista" (i mitt tilfelle er det ikke på lista, som sikkert gjelder for de fleste foreldre).

Er 3dje seterad (som regel) lettere å komme til i en MPV? Ja. Er det "lett å komme til 3dje seteread i en MPV" nei.

 

"3 isofix". Det hjelper lite, dersom du har litt store barnestoler kan du bare glemme å montere 3 i bredden i isofix.

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da har man 30 cm knerom i andre seterad hvis en person på ca 1,80 skal sitte godt i forsetet. Dette er egenskaper en SUV som X5 dessverre ikke har, og det er egenskaper som kan være avgjørende for en barnefamilie.

Det er nok ikke det.... Det som er avgjørende er at du får plass til ungene på en god, komfortabel, og trygg måte. Det betyr for de som sitter i barnesete at det faktisk er plass til setet, og for de som sitter i beltestol etc at de har plass til beina. Og det har de i både x5 og S-Max.

"inntil 5 barn" som du sa er ofte heller ikke noe foreldre bryr seg om. De bryr seg om at det antallet barn de faktisk har (eller skal ha) fungerer.

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Oppbevaringsrom, festekroker og lave vinduslinjer for bedre utsyn. Med kun 5 seter i bruk har du 700 liter bagasjeplass, X5 har 650 liter. S Max har 806 kg nyttelast, X5 har 715 kg. Så for noen som skal ha en praktisk familiebil og ikke noe annet, så er det skivebom å foreslå en X5 med 7 seter. 

Tror du på dette selv eller? At det er de 90kg nyttelast som er avgjørende? Barnefamilier pleier å gå tom for nyttelast? At 650 vs 700 liter sier noe avgjørende om plassen inni? Dersom du må bruke 3dje seterad (som jo er det Marius sier) må du uansett til med takboks eller lignende om du skal ha med deg mye pikk pakk. Du kan gjerne påstå at summen av dette gjør S-Max langt bedre egnet som familiebil. Jeg referer igjen til hva jeg har i dag av bil og barn, og min egen oppvekst. Så står naturligvis alle fritt til å trille rundt i kjedelig MPV i troen på at den er "fantastisk for ungene". Sannheten er at jeg har barn som ikke har noe videre imot 10+ timer i bil (som vi gjør regelmessig), så lenge de får tisse i alle fall en gang (og det må  som oftest jeg også, så det går bra).

 

 

Oppsummert:

Jeg har ikke sagt at S-Max ikke er en fin MPV, for det er den jo. Jeg bare synes argumentasjonen her var riktig så tendensiøs og lite virkelighetsorientert. Det siste innlegget ditt F90 illustrerer jo nettopp dette. Vi har alle skjønt at du har forelska deg litt i Ford nå som du kjører det som firmabil, og det er greit, jeg liker også Ford. Men en liten MPV skal være billigere, betydelig billigere, enn en x5 før det er aktuelt som "bil nummer 1". (antagelig blir det nok aldri noe Ford MPV som bil nummer 1 for meg, håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TRF skrev:

@FredrikMen det har jo aldri vært snakk om (i denne saken) ny x5, det har vært snakk om en relativt ny til 650k vs en enda litt nyere eller ny S-Max/MPV. Hva den koster ny taler om noe bare enda sterkere for denne "få år gamle" x5ens sak. Og mitt eksempel sier jo veldig tydelig at om du kjøper den aktuelle F15 i dag, eller blåser 400k på S-Max, så vil prisdifferansen etter 7års eierskap være i underkant av 50k... Hvis 7år er betydelig lengre enn det eier har tenkt så er det jo enkelt å gjøre samme øvelse med mer passende årsmodeller. Det eneste man skal være litt obs på er jo at mitt eksempel er spesielt bra da den tar høyde for "tidlig årgang" x5.

X5 har svært imponerende kjøreegenskaper, punktum. Den har helt sinnsyke kjøreegenskaper størrelse og vekt tatt i betraktning. Jeg kjører rundt i både 5serier og x5 av omtrent tilsvarende årgang, og har gjort i ganske lang tid. Jeg har disse bilene selv (riktignok e70 og ikke f15, men dette er teknisk bortimot identiske biler). Divergensen disse bilene imellom (e61 vs e70) er mindre enn det jeg mener det er mellom folks omtale av S-Max sine egenskaper, og det den faktisk er i stand til å gjøre om du gjør noe annet enn å trille ned til butikken, evt autobahn kjøring.  "Støkken" sitter enda i meg etter at jeg fikk oppleve hva den der hersens kassa av en MPV gjorde bare jeg utfordra den litt.

Samtidig, så er S-Max en bra bil i MPV klassen, der er vi helt enige. Den er også relativt stor til å være MPV, og det er bra, for MPVer er generelt små. De bare ser store ut da de har gjort alt mindre og brukt "stilige linjer" i interiøret.

Vi er gjennomgående enige når det gjelder S-Max vs X5, men jeg tenker at 7 år er rimelig lang tid for de aller fleste å ha en brukt X5 før verditapet møter verditapet på en ny S-Max. X5'en er på alle måter en langt mer gedigen bil, men som vi er enige om er ikke S-Max'en mindreverdig i relasjon til hvordan f.eks en Citroën Grand C4 Picasso kan føles vis a vis en X5. S-Max'en holder definitivt en bedre standard. Når dette er nevnt ville jeg nok allikevel ha valgt en X5 i dette tilfellet... :)

Jeg vil imidlertid vende tilbake til utgangspunktet (altså poenget i et av mine tidligere innlegg i denne diskusjonen) der jeg mener at har man bruk for 7 seter er biler som f.eks VW Caravelle de mest fornuftige. Som Multivan (fom Comfortline) med 204 HK (7-trinns DSG) går den også ganske bra til å være primært en kassevogn med 0-100 Km/t på 8,4 sekunder og en topphastighet på 202 Km/t. Vi snakker ikke om agile kjøreegenskaper som med en BMW, men Caravelle er uansett svært praktisk hvis man har bruk for 7 seter med ordentlig benplass og skikkelig bagasjeplass til en relativt lav pris.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, TRF skrev:

"3 isofix". Det hjelper lite, dersom du har litt store barnestoler kan du bare glemme å montere 3 i bredden i isofix.

Det er ikke meningen å "ta deg" på noe, men akkurat på det punktet tror jeg du tar feil vedr. S-Max. S-Max har tre individuelle seter, og alle har isofix plassert fornuftig, i motsetning til BMW som har de altfor langt mot midten i de ytterste setene. Man kan derfor få tre ganske store isofix-seter i en S-Max uten problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Den er 10mm breiere enn x5 (både e53 og e70) om jeg husker riktig. Jeg får rent fysisk ikke mine inn i bredden på den dimensjonen (jeg kan true dem inn, men da står det ene setet noe skeivt).

Men jeg ser jo at det ikke er direkte usannsynlig at andre har en annen kombinasjon seter enn meg :D Jeg vet at eldstemann sitt (Recaro Monza nova) er direkte stort i forhold til mye annet.

 

I stand (possibly) corrected :)

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på seter kan naturligvis variere, men jeg tror også S-Max er noe "rettere" på sidene enn X5 (altså taket på X5 er smalere enn på S-Max), videre har man ting som utforming av dører, plassering av dørhåndtak og slikt.

Når det er sagt så får man plass til tre seter i bredden i mye rart med "riktige" seter, f.eks. X4. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. Jeg er litt usikker på hvor de "oppgitte målene" måles, da de ikke stemmer med det jeg målte selv en gang. Min erfaring er dog at det er mod armlen/dørhåndtak at setene går i konflikt. Dette er jo kanskje en typisk plass det kan være mer plass i en MPV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Det som er galt er at det ikke var det som var påstanden din, dette var:

 

Om 3dje seterad:

Men det er kun barn som sitter bra i 3dje seterad, og det er det eneste som er interessant for venneparet til Marius. Din påstand var igjen av noe mer dramatisk karakter:

......

 

 

Jeg trenger ikke å lese "noen tester". Jeg har barn. Jeg har 7 seter x5. Jeg er praktisk talt vokst opp i en gammel Caravelle en gang i tiden. Den finnes fortsatt MPVer i familien. Jeg har faktisk en ørliten periode ( ja, dette er lenge siden, og kun en liten periode før jeg den gang begynte å skru bmw) jobbet hos Ford, og er "godt kjent" med både S-Max og Galaxy (dog kan jeg innrømme at dette er lenge siden, og gjelder naturligvis ikke dagens modeller ift til det å rent teknisk jobbe med bilene).

Min anbefaling er rakt motsatt, kutt ut bilbladene dine, og sett deg inn i bilen selv. Så vil du se at det ikke er så trivelig i 3dje seterad på en mpv heller. Det er ikke noe særlig plass, og selv om alle 3 setene i andre rad kan "justeres" så hjelper det jo ikke så mye når setene er små og lite støttende som et resultat.

.....? Vært inne i en 7 seter x5 før eller? For så vidt riktig at setet er 2 delt (60/40), men de kan like fult justeres i lengde og rygg. Antall cm vet jeg ikke, det er helt uinteressant.  

Er du i det poetiske og oppfinnsomme hjørnet i dag? Du skyver frem, og vipper opp på x5 også. Du kan naturligvis velge enten 1 sete, eller "60"delen av setet. "tung og du risikerer å glippe det og klemme små barneføtter". Du er fantastisk kluns om du greier det, og da greier du det også i en MPV. Når du en dag blir forelder selv, vil du se at slikt oppkonstruert fjas som dette kommer ganske langt ned på "bekymringslista" (i mitt tilfelle er det ikke på lista, som sikkert gjelder for de fleste foreldre).

Er 3dje seterad (som regel) lettere å komme til i en MPV? Ja. Er det "lett å komme til 3dje seteread i en MPV" nei.

 

"3 isofix". Det hjelper lite, dersom du har litt store barnestoler kan du bare glemme å montere 3 i bredden i isofix.

Det er nok ikke det.... Det som er avgjørende er at du får plass til ungene på en god, komfortabel, og trygg måte. Det betyr for de som sitter i barnesete at det faktisk er plass til setet, og for de som sitter i beltestol etc at de har plass til beina. Og det har de i både x5 og S-Max.

"inntil 5 barn" som du sa er ofte heller ikke noe foreldre bryr seg om. De bryr seg om at det antallet barn de faktisk har (eller skal ha) fungerer.

Tror du på dette selv eller? At det er de 90kg nyttelast som er avgjørende? Barnefamilier pleier å gå tom for nyttelast? At 650 vs 700 liter sier noe avgjørende om plassen inni? Dersom du må bruke 3dje seterad (som jo er det Marius sier) må du uansett til med takboks eller lignende om du skal ha med deg mye pikk pakk. Du kan gjerne påstå at summen av dette gjør S-Max langt bedre egnet som familiebil. Jeg referer igjen til hva jeg har i dag av bil og barn, og min egen oppvekst. Så står naturligvis alle fritt til å trille rundt i kjedelig MPV i troen på at den er "fantastisk for ungene". Sannheten er at jeg har barn som ikke har noe videre imot 10+ timer i bil (som vi gjør regelmessig), så lenge de får tisse i alle fall en gang (og det må  som oftest jeg også, så det går bra).

 

 

Oppsummert:

Jeg har ikke sagt at S-Max ikke er en fin MPV, for det er den jo. Jeg bare synes argumentasjonen her var riktig så tendensiøs og lite virkelighetsorientert. Det siste innlegget ditt F90 illustrerer jo nettopp dette. Vi har alle skjønt at du har forelska deg litt i Ford nå som du kjører det som firmabil, og det er greit, jeg liker også Ford. Men en liten MPV skal være billigere, betydelig billigere, enn en x5 før det er aktuelt som "bil nummer 1". (antagelig blir det nok aldri noe Ford MPV som bil nummer 1 for meg, håper jeg).

Da har du tydelig misforstått eller jeg har ordlagt meg utydelig. Jeg mente bilen i sin helhet når jeg skrev at alle liker den hvis jeg liker den. Du er glad i å misforstå ting og gjøre en fjær til ti høns. 

Om du har aldri så mye unger, du har null praktisk erfaring med S-Max og det skinner jo veldig klar igjennom her. Argumentene dine er syltynne og preget av at du ikke har praktisk erfaring med en S-Max i det hele tatt. Så begynner du jo å blande inn Caraveller og din egen oppvekst, denne gangen er du på jordet.. Ja hva skal man med biltester, de skiver jo bare eventyrhistorier selvsagt. Alt de skriver om S-Maxens praktiske egenskaper er jo bare vissvass, for du vet best du som har X5 7 seter? Du fortsetter å bevise din uvitenhet og kunnskapsløshet om S-Max som modell når du sier at setene står så tett. De inviduelle setene har nok av plass til selv store barneseter, trenger ikke å ha unger selv for å se det. 

Når du vipper frem setet i en S-Max for å komme til tredje seterad så står det av seg selv. Det gjør det ikke i X5en, det faller tilbake og veier ganske mye. Ikke kom å fortell meg at det da ikke oppstår klemfare. Med mindre du er uoppmerksom som foreldre, så burde du vite at små unger er «over alt» til tider. Jeg har sittet i tredje seterad på en X5, men kun prøvesittet (var nyskjerrig på plassen). X5 får ofte kritikk for at tredje seterad er både trangt og dyrt å velge. Det hadde du vært klar over om du fikk av skylappene og leste enn biltest eller to... Har også sittet en kort tur helt bak i en S-Max, hadde bedre bein plass men satt fortsatt ikke godt. Unger sitter bedre her enn i X5, kanskje ikke dine unger men jeg er sikker på at de fleste andre unger klarer rimelige turer bak her (forutsett at de får strekke litt på beina i blandt)

Du sier at at det viktigste er å få plass til barna på en trygg og komfortabel måte. Det er jeg helt enig i, men en trygg og komfortabel måte er i en bil med inviduelle seter med hvert sitt isofixfeste. Ikke trøkka inn i en X5 tre i bredden hvor det ene setet står på skakke. Jeg synes at du skyter deg litt i foten med den uttalelsen der.. Mitt inntrykk av S-Max kunder er at de er veldig opptatt av å ha plass til noen ekstra unger, det være seg bonusbarn, nabo barn og familie. Så for noen er det svært essensielt at de kan ha 5 barn greit plassert bak, hvor de har godt plass og god inn og utstingning. Så du prater ikke på veiene av andre en deg selv, som naturligvis ikke har dette behovet. Foreldre har forskjellige behov.

Jeg har ikke sagt at nyttelast er avgjørende, men det er en pekepinn på kapasiteten i en S-Max som en MPV kontra enn X5 som enn SUV. 50 liter er kanskje ikke mye på papiret, men du av alle burde vite at det er utformingen på bagasjerommet som er avgjørende. I X5 har du mer skrånende bakluke som stjeler plass, samt kassetten til rollo og sikkerhetsnett som går tvers over i X5. Her har X5en sine begrensinger, særlig for dem som har store hundebur og samtidig skal ha med seg en barnevogn. 

Hva du synes om min argumentasjon får så være, vi er helt klart uenige om hvilke kvaliteter som skal verdsettes i en familiebil hvor plass og praktiske løsninger er viktig. Jeg og de aller fleste vil automatisk foretrekke enn S-Max fremfor en X5 om det er praktiske engenskaper som er viktig. For meg er ikke dette viktig, derfor hadde jeg valgt X5...men jeg prøver da likevel å ha ett objektivt syn på saken. Ikke undergrav min argumentasjon med «forelska i Ford siden jeg kjører Ford firmabil», dette er bullshit fra ende til annen og det vet du innmari godt. Jeg har over årenes løp erfart at det er sundt å få impulser ifra andre merker, på den måten så fremstår nettopp BMW som noe helt spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så litt på denne filmen når vi satt på nyttårsaften, etter å ha lest deres kommentarer :) 

 

Takk igjen til alle! Jeg gir tilbakemelding når de har bestemt seg, om det tar 2 uker eller 2 måneder vet jeg ikke. Men de var begge veldig klar for å bytte ut Passaten, 2012-modell, de har idag. Nei, Passaten er ikke 7-seter, de har 2 unger hver fra tidligere forhold og nå når de har kjøpt hus ilag og slikt må de ha bil som passer deretter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...