Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er bra med snø rundt Oslo for tiden. Må si jeg liker det. Jeg har dog innsett st kjøring på Jawaen under stort snøfall er ekstremsport. Derfor har jeg kjørt E39 siste to ukene. 

Det er ikke ofte man ser en E39 med ordentlig originalstuk for tiden 8)

Det beste er når jeg blir mobbet for å kjøre på dølle stålfelger, så kan jeg påpeke at det er aluminiumsfelger forkledd som stålfelger. BMW i et nøtteskall:mrgreen:

59DBBDDA-2F81-4194-B319-280AEAF58390.thumb.jpeg.f46f0a9df03706a84b68c7b0f3eac796.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.1.2018 at 0.37, Fredrik 90 skrev:

 

Men litt tilbake til det med hvor i landet man kjører, jeg føler at folk ifra Aust Agder generelt sett er knølete i trafikken. Men værst er folk fra Telemark, de er Norges dårligste sjåfører.

Har noen minner om at du var en stor forkjemper av å kjøre med nærlys og tåkelys i mørket for noen år siden. Er du enda det? Siden du har så sterke meninger om hvor mange idioter det er i trafikken så må jeg nesten høre om du feier for egen dør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LoKi skrev:

Har noen minner om at du var en stor forkjemper av å kjøre med nærlys og tåkelys i mørket for noen år siden. Er du enda det? Siden du har så sterke meninger om hvor mange idioter det er i trafikken så må jeg nesten høre om du feier for egen dør ;)

Har vel aldri vært noen forkjemper for det, men på dagtid så ser jeg ikke noe problem med det. Nå skal det sies at jeg for det aller meste kjører med lysbryteren på Auto. 

Ser forøvrig ikke helt sammenhengen med feil lysbruk og dårlige kjøreferdigheter som var temaet over her. Men du skal ha for forsøket 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har vel aldri vært noen forkjemper for det, men på dagtid så ser jeg ikke noe problem med det. Nå skal det sies at jeg for det aller meste kjører med lysbryteren på Auto. 

Ser forøvrig ikke helt sammenhengen med feil lysbruk og dårlige kjøreferdigheter som var temaet over her. Men du skal ha for forsøket 👍

Idioti i trafikken var temaet, ikke bare dårlige kjøreferdigheter. Jeg måtte bare ta et random innlegg.
Samtidig er det jo en del av trafikkforståelsen å bruke korrekte lys slik at man ikke blender møtende trafikk.

Men da har ting forandret seg i hvert fall, og det er bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, LoKi skrev:

Idioti i trafikken var temaet, ikke bare dårlige kjøreferdigheter. Jeg måtte bare ta et random innlegg.
Samtidig er det jo en del av trafikkforståelsen å bruke korrekte lys slik at man ikke blender møtende trafikk.

Men da har ting forandret seg i hvert fall, og det er bra! ;)

Nei det var vel egentelig ikke det som var temaet, men det er greit. Det vi diskuterte var folk som kjører sent, bruker telefon og ikke forstår hvordan trafikken skal flyte best mulig. Men jeg er enig i at riktig lysbruk er en del av trafikkforståelsen. 

Som sagt kan ikke huske å ha argumentert for feil lysbruk, men i så tilfelle så har man nok forandret mening siden man var ung og dum. Det var mye man synes var lurt i tenårene som man ikke synes er så lurt lengere 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Som sagt kan ikke huske å ha argumentert for feil lysbruk, men i så tilfelle så har man nok forandret mening siden man var ung og dum. Det var mye man synes var lurt i tenårene som man ikke synes er så lurt lengere 😉

Det beste var at jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle se på lysene dine, jeg skulle se i veikanten på høyre side, for det var det man lærte på kjøreskolen. Så lysene dine skulle ikke plage meg! :P

Men godt å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LoKi skrev:

Det beste var at jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle se på lysene dine, jeg skulle se i veikanten på høyre side, for det var det man lærte på kjøreskolen. Så lysene dine skulle ikke plage meg! :P

Men godt å høre!

Når du møter en bil på en mørk vei, ser du da inn i lysene eller ser du forbi dem mellom den møtende bilen og veikanten? Jeg prøver iallfall å se forbi den møtende bilen, og holde ett øye med hvor veikanten går for ikke å komme utafor den. Jeg må si at det er svært sjelden andres lysbruk plager meg, med mindre de har ett frontlys eller fjernlys på.

Men folk er forskjellige 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler nattesynet ditt uansett om du ser på dem eller ikke, og spesielt når det regner får du mye mer "støy" i frontruta og dårligere sikt. Men nei, jeg ser ikke rett i lysene på møtende biler, men jeg stirrer ikke bare rett frem heller. Jeg må orientere meg i større grad enn bare på hva som er rett foran bilen.

Det skal sies at LED-lysene gjør kjøring i mørket til en helt annen verden, nå har jeg fjernlys i fila mi og kan se langt frem med sikt, heller enn rett foran bilen og mørke.

Det verste er egentlig at folk ikke merker når nærlysene tar kvelden, jeg møter folk daglig som har tåkelys + fjernlys, og når de blender ned så har de tåkelys + parklys. Er så ille på den veien jeg kjører at jeg har maset på politiet om å ha kontroller, men de gir bæng. Er ikke mindre enn 5 skoleveier på strekningen, og de driter i om folk har lys på bilen eller ikke.

Så nå blir det dashcam, så skal jeg sette sammen timelapse med idiotene som mangler lys (møter 20-30 hver dag på 4 mil strekning) og maile dem daglig til snuten til de gidder å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LoKi skrev:

Så nå blir det dashcam, så skal jeg sette sammen timelapse med idiotene som mangler lys (møter 20-30 hver dag på 4 mil strekning) og maile dem daglig til snuten til de gidder å gjøre noe.

Var du ordensmann på skolen eller? Passet på klassen mens læreren var på kopirommet og sladret hvis noen utagerte eller stjal en blyant? Ingen liker sladrehanker...

Er en del dashcam-sheriffer på youtube som henger ut folk som kjører på gult lys, kjører forbi vedkommende som ligger i fartsgrensa, syklister som sykler på rødt etc....Slike folk burde seriøst få seg et liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe fan av at man skal ha dashcam for å henge ut andre, da var vi litt tilbake til det å feie for egen dør først. Men jeg har mange ganger vurdert dashcam, nettopp for å gjøre ting litt enkelere hvis man kommer oppi noe. Ett skyldspørsmål kan fort bli greit å avgjøre med videobevis. Det er så mye skummel kjøring og mange gærninger i trafikken, så tanken har absolutt streifet meg. Grunnen til at jeg ikke har skaffet meg ett er fordi jeg ikke liker at ting og ledninger slenger rundt, pluss at jeg har tre biler som jeg bytter på. Tull ha dette i f eks Excursion som jeg kjører minst, du kan banne på at den dagen jeg hadde kommet oppi noe så var det med den bilen som ikke hadde kamera installert. Rart ikke bilprodusentene hiver seg på dette, er jo kameraer i frontvindu som leser skilt og ser etter fotgjengere. Kan sikkert filme litt også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med dashcam i Norge. Jeg kjører 65-70000km pr år, hovedsakelig i Oslo-regionen med dertil risiko. Men likevel har jeg aldri hatt bruk for dashcam. For eksempel ble jeg kjørt på bakfra for et par uker siden, og selv om vi begge manglet skademelding og inngikk muntlig avtale gikk det helt fint i etterkant uten problemer.

Sånn jeg ser det er dashcam-sjåfører oftest passiv-aggressive nisser som fremprovoserer nesten-ulykker slik at de har noe random shit de kan legge ut på den ubrukelige youtube-kanalen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Werther skrev:

Var du ordensmann på skolen eller? Passet på klassen mens læreren var på kopirommet og sladret hvis noen utagerte eller stjal en blyant? Ingen liker sladrehanker...

Er en del dashcam-sheriffer på youtube som henger ut folk som kjører på gult lys, kjører forbi vedkommende som ligger i fartsgrensa, syklister som sykler på rødt etc....Slike folk burde seriøst få seg et liv.

Når det kjøres gjennom 5 skoleveier uten lys så mener du at det er greit? Har du barn selv? 
Dette har ingenting med å henge ut folk å gjøre, dette er ikke noe som skal legges på youtube eller facebook.

Må innrømme at jeg foretrekker at folk er sheriff (Les: bekymrede småbarnsforeldre) foran å være tøffinger som føler de kan drite i trafikksikkerhet og heve seg over loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...